Sv: Nybliven riddare!
Eftersom våra sköldar buktar in och är preparerade för att ge fäste för lansen så att den inte ska glida och träffa känsliga ställen händer det rätt ofta att det blir träff med den stumma delen, det är liksom lite av sporten att träffa precis rakt på så att du splittrar balsat in till fästet. I många tävlingar får du en viss poäng för en bruten lans och en högre poäng för en splittrad lans, så att den stumma delen träffar är ganska vanligt. Och som sagt, när man träffar en sköld som sitter utanför kroppen är det ju omöjligt att träffa huvudet om du inte missar grovt, men siktar man på bröstet på någon är det ju betydligt lättare att glida upp, iaf när din motståndare har en plåtrustning som buktar ut. Vi svenskar har valt att ha sköldar som ger fäste för lansen, vilket gör det lättare för motståndaren att få en hög poäng, men minskar riskerna. Vissa galningar från andra länder rider dock med plåtrustning som är gjord för att lansen ska glida, vilket ju gör att det är svårare att få en splittrad lans och därmed en hög poäng, men det ökar ju riskerna att lansen glider fel.
Jag fightas ju också med min hjälm och i en sekvens svingar min motståndare svärdet som en yxa, alltså håller i klingan och slår hjaltet i huvudet på mig, då är det rätt skönt med en starkare hjälm. har använt hennes 1.5 mm några gånger men det är så mycket jobb med att återställa den efter varje strid, eftersom den ger efter och blir bucklig. Å andra sidan kanske det är snyggt med lite bucklor så det ser ut som man har varit i strid.
Sedan ska jag vara lite taskig nu
, men kvaliteten på ridningen är inte alltid den bästa på vissa riddare från vissa länder, så rider man en tävling måste man vara skyddad även för att möta de något sämre förmågorna. Med 0.5 mm skulle du nog ligga på sjukhus efter din första säsong...
Kollade in hemsidan du hade länkad från din användare och såg ett blårött schabrak som jag känner igen. Fast det gulblå du har på bilden här har jag aldrig sett, men å andra sidan har jag bara sett ryttargruppen en gång, man är liksom inte så sugen på att betala för tornerspel när man ser betydligt fler än man klarar av ändå vissa säsonger.