Nybliven riddare!

S

SirWillgott

Ja nu har jag suktat på det här för länge!, så under jullovet ska det bli av! Ska sy riddarutstyrsel till mig och hästen!:love:
Kommer nog aldrig vara med i tornerspel (är hoppryttare främst) tyvärr.. om jag inte hittar något i närheten dvs.;)
Men annars får väl jag och pållen lulla runt i skogen i outfiten eller flörta in oss på nån ridskoleshow nångång!:D
Haha, onödig tråd, men ville bara skriva av mig lite:P
Vill däremot mycket gärna se bilder på era egna kollektioner till häst och ryttare!!:bow:

Mvh Linn Riddarhierta och SirWillgott (haha, ja vi heter så jag och hästen:D)

Sv: Nybliven riddare!

Undrar också hur "modell/prydnads" svärd är i kvalité?
Har nämligen sett ett på en "medeltidsaffär" i G.stan- Sthlm som jag blev förälskad i! Och priset var billigt och bra, runt 3-400kr!:3
Det är svärd av tyngre modell och ser ut som fint arbete, men som sagt, hur är kvalitén på dessa ungefär?
Kommer nog inte fäktas så mkt irl med det, mest kul å ha:D

(mitt drömsvärd och hjälm finns även där, men dom pengarna har jag tyvärr inte för tilfället:angel:)

Hej det finns en förening i jämtland www.jamtlandicum.com

13355798.jpg

det är mitt gamla schabrak håller på att sy ett nytt
jag har ett svärd som jag har köpt på svarta katten för 1600 kr
som är bra kvalite min hjälm har pappa gjord åt mig men ska köpa en hjälm från www.spgr.se

Det finns bra reenactmentssvärd att köpa för samma summa som är gjorda för att slåss med. http://www.gavelins.com/sword/ - kolla på bl a "Practical knightly riddarsvärd". Den här killen håller till i stockholm. Om balansen i det inte är det bästa finns det en bra vapensmed i stockholm som säkert kan hjälpa dig. http://nordicknights.com/medeltidasmide/ Den killen är förövrigt en jäkel på medeltidavapen (bl a vapenansvarig i SRS) och tillverkar vapen anpassade till riddaren i balans och design.

Så en bild på mig i min ena utrustning (hintertyget):
145.jpg

Tack båda!:bow:
Ska hem till familjen i Sthlm över jullovet så då ska jag helt klart besöka denna vapensmed och Gawelins Sword!:d

Hmm.. hittade inga svärd under 800kr på den hemsidan?
Har tyvärr ingen lust att betala något större för svärd i nuläget då det mest kommer va som prydnad, men vill ju självklart kunna rida med det och använda det utan att klingan går av efter en smäll:angel:

Förlåt, jag läste fel på din summa! Men om du ska använda svärdet och inte har nån ekonomi för ett handsmitt så rekomenderar jag starkt gavelins!

Förlåt, jag läste fel på din summa! Men om du ska använda svärdet och inte har nån ekonomi för ett handsmitt så rekomenderar jag starkt gavelins!

ok!:)
men hur mycket tror ni ett prydnadssvärd kan tåla?:P De jag kände på verkade väldigt välgjort, tungt och stabilt-
,men underbart skönt att hålla! (provade flera olika men fastnade speciellt för ett^^)Tänker ju inte fäktas eller nåt (om vi börjar på riktigt kommer jag spara ihop till ett ordentligt;)) men bara lite småt slå på saker och sådär:angel:

min erfarenhet är att dom inte tål mycket - mest pga att tången och klingan inte sitter ihop utan är ihopsvetsade så närman börjar slå på saker med dom så spricker svetsningen....

Hej det finns en förening i jämtland www.jamtlandicum.com
det är mitt gamla schabrak håller på att sy ett nytt
jag har ett svärd som jag har köpt på svarta katten för 1600 kr
som är bra kvalite min hjälm har pappa gjord åt mig men ska köpa en hjälm från www.spgr.se

mm, svartakatten gillar jag!:d Har aldrig tänkt påatt dom kan ha svärd där också! Ska helt klart åka dit och kolla under lovet också! Kanske man kan hitta nån snygg dräkt/pilbåge också:love:

min erfarenhet är att dom inte tål mycket - mest pga att tången och klingan inte sitter ihop utan är ihopsvetsade så närman börjar slå på saker med dom så spricker svetsningen....

ok =/ jo de förstås.. man kan inte supersvetsa ihop dom själv på någe vis:angel::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Kolla nidingbane.se

Han har både dyra och billiga svärd, dom dyra är väldigt bra, tillverkade av Pavel Moc (en av världens bästa svärdssmeder)

Men ska du ha ett svärd som håller då kostar det tyvärr...

Kolla nidingbane.se

Han har både dyra och billiga svärd, dom dyra är väldigt bra, tillverkade av Pavel Moc (en av världens bästa svärdssmeder)

Men ska du ha ett svärd som håller då kostar det tyvärr...

ska kollas! Jo tyvärr så är det ju så.. får gå till bygg/verkstad inriktningen på skolan och höra om någon är villig att svetsa ihop ett svärd till mig:angel:

bra tips sael! jag hade hjärnsläpp och kom för allt i världen inte på vad dom kallar sig =)

Åhhww, men gud va mycket fina svärd det fanns där!:d
Hittade ett som jag föll lite extra för!
- Bluntat normandiskt svärd 1200kr !
Sen även ett kortare träningssvärd för endast 800kr!!:eek:
Men det var endast ca 65cm lång klinga och ca20cm handtag, ser det bara fjantigt ut?
Annars tycker jag det svärdet såg helt ok ut!:)

mm, svartakatten gillar jag!:d Har aldrig tänkt påatt dom kan ha svärd där också! Ska helt klart åka dit och kolla under lovet också! Kanske man kan hitta nån snygg dräkt/pilbåge också:love:

Vilken prisklass hade du tänkt köpa båge i?

Vill passa på att säga dig kirrekorv att SPQR:s tunnhjälm (Produkt nummer: medieval H004) passade mig som handsken. Har inte provat så många andra tunnhjälmar, men den ligger i ledningen.

/Rigel

Jadu.. det beror på vad jag hittar, så billigt som möjligt självklart!
Är ju främst intresserad av ett lättare svärd:)
Men skulle ju vara kul att kunna träna bågskytte från hästryggen också!:d
Fattig student som man är så får man väl snickra ihop en själv:angel:

ok =/ jo de förstås.. man kan inte supersvetsa ihop dom själv på någe vis:angel::rofl:
Det ska man nog hålla sig ifrån... Bättre att lägga pengarna på en klinga av högre kvalitét... För det är inte kul den dagen klingan går sönder. Man vet aldrig vart den flyger. Så tänk på dig själv, hästen och eventuell publik...

Fattig student som man är så får man väl snickra ihop en själv:angel:
Hjälmar är faktiskt inte så svåra att bygga själv. Jag har byggt alla mina. Och ska man ha dem till häst så är det trevligt om man kan göra dem i tunnare material så att de blir lättare. Du vill ha så lite vikt som möjligt på huvudet om du trillar av, med flit eller inte. Och även hjälmar i tunnare gods fungerar som deformationszoner och sprider ut kraften. Efter en sådan incident gör man ändå en ny hjälm med glädje.

Angående bygga bågar är det ingen hit. Långbågar är inga som helst problem. Men korta recurvebågar för hästbruk är inget man ger sig in på i första taget...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka