Nyårsraketer

Sv: Nyårsraketer

Kl

För några år sen när jag hade min schäfermix som var skotträdd så var det någon som började skjuta av massa smällare, tror detta var ett tag efter eller före Valborg, jag blev skitförbannad och ledsen i och med att hunden reagerade så starkt.
Jag ringde polisen och frågade om det inte var förbjudet. Jo det var det. Jag frågade då om de gjorde något åt saken och sa som det var att jag satt på hallgolvet med en livrädd hund skakandes i mitt knä.
De skickade faktiskt ut en bil på en gång för att försöka hitta de som sköt. Tyvärr hittade de ingen men de brydde sig i alla fall så pass mycket att de åkte ut.
Det är värt en eloge tycker jag:bow:

Pratade med en polis idag som kom in på jobb. Han berättade för mig att den 31/12 får man smälla med sina raketer från kl 16.00 till 04:00 den 1/1-12.

Allt utöver det är straffbart tydligen. Detta hade jag verkligen ingen aning om!

Där jag har min häst har de smällt med raketer hela veckan varenda kväll. Det är en mindre rolig upplevelse då hon blir lättstressad :(

Gäller detta i hela landet? Isf lär grannarnas ungjävlar få en annorlunda överraskning imorgon! (de brukar skjuta in i en annan grannes hästhage - med hästar i)

Gäller detta i hela landet? Isf lär grannarnas ungjävlar få en annorlunda överraskning imorgon! (de brukar skjuta in i en annan grannes hästhage - med hästar i)

:mad: På dom bara!!

KL.
Min ena hund är lugn när det gäller raketer, den andra har aldrig vart med om nyår då han bara är 6månader, så det återstår att se. Mina föräldrars ena hund är rädd. Inte alls kul. När det är nyår (eller annan högtid med raketer inblandat) gäller tänt i hela huset och helst tvn på.
Jag själv har en häst, som är livrädd. Han kan iaf komma in i stallet (hjälper något, tänt i stallet och radion på), då tänker jag på alla vilda djur i skogen...

Så jag önskar att raketer inte fanns tillgängliga för privatpersoner, men som någon annan sa -att typ komunen kunde annorda något.
Så jag kunde ta mitt pick och pack och hålla mig undan med djuren.

Tror kommunerna har lokala bestämmelser, men det brukar vara några timmar före och efter tolvslagen nyår och valborg det är tillåtet, annars straffbart utan tillstånd från polisen (?). Det är 18-års-gräns på både köpa och avfyra raketer.

Senast ändrad:

När jag kom hem ifrån jobb så berättade jag för min sambo om vad polisen sagt, då titta han på mig som att jag vore helt dum i huvudet och sa - Men visste du inte det?

Sen berätta han att på fler ställen krävs tillstånd om man ska skjuta. Men då undrar jag?

OM det nu är så som denna polisman sa till mig- att man bara får skjuta under nyårsafton från kl 16 - 04. Varför i hela friden är det försäljningen igång redan veckan innan? För det är ju ingen som väntar med att skjuta sina raketer tills idag?

Ah jag begriper ingenting.

Att skjuta raketer in i hästarnas hage, är väl nästan en snudd på djurplågeri? Eller klassas det som djurplågeri? Ah jag har ingen aning men skulle jag se något sådant så skulle jag mörda dem.

Jag tycker det hela kan förbjudas för privatpersoner.

Att det är olagligt att smälla från trädgården i ett bostadsområde skiter folk högaktningsfullt i. Visst, våra tamdjur kan man i viss mån träna, alt ge droger. Men betänk alla vilda djur, djur som inte går att förberedas m.f oskyldiga människor som skadas.

Min hund är helt skottfast, däremot reagerar hon på om det blir väldigt mycket färgblixtrar och vinande ljud. Vi mörklägger ett rum och då mår hon prima.

Smällare som bara låter, dvs kinapuffar m,f är idag förbjudna i Sverige.

*kl*

Min hund är inte rädd men det betyder ju inte att han mår bra för det... Jag ser inget roligt alls i fyrverkerier. När jag kollar på dem ser jag bara alla gifter som skjuts upp i luften. Jag tycker att man kan ha fyrverkerier på bestämda platser på olika ställen i städerna så får folk åka dit och kolla istället.

Oavsett om det gäller eller inte kan jag inte tro att det skulle vara lagligt att skjuta raketer på djur öht!

Vad är det för fel på folk? :cry:

Zaga var inte ett dugg nervös/stressad i natt, detta trots att vi bor mitt i centrum och vid 12-slaget drog ett mindre världskrig igång. Hon låg inne hos lilla E och kikade på allt med ro, skönt!

Däremot fick jag säga åt en äldre dam som fick för sig att smälla raketer inne på innergården, helt jävla idiotiskt. Jag förstår inte hur en vuxen människa kan vara så jävla korkad? En av raketerna som avfyrades gick rakt mot en balkong ( inglasad som tur var ), den andra fick fel väg och vände neråt innan den smällde av mitt på gården mellan husen istället för på himlen.

Ser mer nackdelar än fördelar med dessa smällare och raketer, så för min del får det gärna tas bort. Men att säga att man inte har lust att träna sin hund för det verkar ju lite dumt. Då är det ju bara ägarens lathet som styr och det är ju fel.
Skaffar man hund så får man ju vara beredd att träna med den också

KL
Dessvärre är det inte "bara" att träna sin hund alla gånger. En av mina hundar är vansinnigt rädd för smällare och raketer, även åska och gevärsskott. Hon var helt orädd som liten, men när hon var 2½ år gammal blev hon överkörd av en långtradare. Hon klarade sig undan näst intill oskadd, men efter det är hon livrädd när det smäller och tjuter. Vi har nog prövat allt vid det här laget, men hon mår lika dåligt varje gång det är dags.

Jag fick en snilleblixt i natt, i mitt tycke i alla fall. Varje kommun står för en peson som skjuter iväg fyrverkerierna, samt upprättar ett bankgiro där invånarna kan sätta in pengar för att köpa in dem. Den som vill se raketer får betala för det, och det skjuts under kontrollerade former. Och givetvis ingen försäljning alls till allmänheten.:idea:

KL
Dessvärre är det inte "bara" att träna sin hund alla gånger
Man kan ju inte kräva att världen ska anpassa sig efter det.

Däremot håller jag med dom flesta om att det borde vara mer kontrollerat vem, var och hur raketer får skjutas.

Va? Det låter ju inte klokt att förbjuda något så vackert som fyrverkerier. Varken jag eller min hund har någonting emot fyrverkerier, tvärt om. Hunden sov sig igenom nyårsafton. Det är bara hästen i min "familj" som är känslig för smällarna, men dom står inne den tiden så allt gick bra i år också.

Min gamla Springer var totalt oberörd av skott och fyrverkerier, men vi hade en Golden för många år sedan som blev skotträdd vid 5 års ålder, efter att en idiot till unge hade bränt av en serie smällare under magen på honom. Efter det fick vi ha honom i ett rum med nerrullade gardiner och radion på, för att han skulle klara nyårsafton varje år. Det är mycket lättare att förstöra en hund på ett ögonblick, än att "träna bort" skotträdsla, när det väl har hänt.

Den typen av smällare är gudskelov förbjudna numera, men så vitt jag vet finns det bara förbud mot fyrverkerier i allmänhet på några få ställen, och raketer säljs ju överallt.

I år har jag en åtta-veckors valp, så jag höll mig inomhus med henne under timmarna mellan 10 och 2. Det var rätt mycket fyrverkerier i området vi bor i, och hon reagerade lite på smällandet, men hon blev inte påtagligt orolig, så förhoppningsvis kommer hon inte att få några problem i framtiden.

Jag håller med dem som tycker att fyrverkerier enbart borde ordnas samlat, helst i kommunens regi på en förutbestämd tid och plats. Det skulle vara bättre än ett totalförbud. Då blir det ju också något värt att titta på, snarare än några enstaka vesna raketer. Ett riktigt pampigt fyrverkeri är ju faktiskt en upplevelse, som man kan unna andra.

Själv tycker jag det är enbart slöseri med pengar, och det sprider också en massa miljögifter, utöver att det skrämmer djur och skadar människor, men om nu somliga tycker det är så fantastiskt, kan man väl unna dem det.

Det borde förbjudas!
Eller som diskuterats, endast kl tolv och då ska det inte vara privatpersoner som ordnar det utan då staden/byn.

Tackvare detta smällandet så miste en hund livet igår.
Någon smällde raketer tidigare än vad man ska, hunden som var 10månader gammal blev så rädd att hon stack ut från huset när husse skulle gå ut.
Hon kunde inte hittas, och imorse hittade dom hunden påkörd vid en stor väg.. Sorgsen dag detta, hunden var syster till min hund, så det känns extra mycket i hjärtat.

Ännu argare blir jag att bilisten inte stannade när de hade kört på henne. Att köra på en 35kg hund borde man märka kan man tycka...

RIP Drusilla :cry:

Tja varför inte förbjuda det av den enkla anledningen att det är miljöfarligt ;)
Fint eller inte är det ju fruktansvärt onödigt!

Fy, så himla tragiskt när sånt händer :(
Lär ju hända x antal olyckor av den och andra typer i samband med raketer varje år..

knapplånar mig själv

Vår hund klarade nyåret riktigt bra. Bor ute i skogen och det var bara en granne i närheten som smällde raketer.
Tack vare det + en lugn hund som sällskap höll sig Bobby vid gott mod nästan hela kvällen. Gömde sig bakom en dörr i ca 10 minuter när grannen smällde, men sen var det inga problem. Har ALDRIG gått så bra förut :love:

Världen?

Nej kanske inte, men iaf Sverige kan anpassa sig. Det gör vi redan med mängder av olika saker och i detta fall skulle betyda att otroligt många djur slipper känna fruktansvärd rädsla och stress under flera dagar. Barn skulle slippa få ben, armar, fingrar söndertrasade. Ungdomar skulle slippa dö, samt en lägenhetsbrand mindre m,m..

Viveka skrev:
Själv tycker jag det är enbart slöseri med pengar, och det sprider också en massa miljögifter, utöver att det skrämmer djur och skadar människor, men om nu somliga tycker det är så fantastiskt, kan man väl unna dem det.

Jag får verkligen inte ihop det du skriver. Ja men självklart ska vi unna folk att få skada djur och andra människor samt sprida en hel del gifter och skräp omkring sig, eller?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 453
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 689
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka