Nyårsraketer

Sv: Nyårsraketer

Det är bara hästen i min "familj" som är känslig för smällarna, men dom står inne den tiden så allt gick bra i år också.
Problemet är väl att man inte kan låta sina hundar stå inne i flera dagar, hundarna måste ut och rastas och har man då en rädd hund är det inte roligt.

kl.

I Finland (hela tror jag) gäller nyår och villa(stug-)avslutning (säsongsavslutning av sommaren) kl 18-02. Fast alla smäller ju hela dygnet i alla fall.

Jag har aldrig förstått vitsen med smällare och raketer, så för min del kan de förbjuda hela skiten. Sen kan kommunen bjuda på någon raketföreställning vid tolvslaget. De raketerna brukar vara mycket snyggare också, och de som skjuter vet vad de gör.

Folk spränger fingrar och ögon av sig, samt skräpar ner något otroligt, både vilda och tama djur sprängs osv. Då jag var yngre var den ett par småpojkar som sprängde en katt.:cry:

Jag anser att man angriper problemet från fel håll. Det kommer alltid att finnas saker som tjuter eller smäller i vårt samhälle så istället för att fokusera på förbud borde man verka för avel på helt skottfasta individer.

Skotträdsla och fyrverkerirädsla är genetiskt och kan avlas bort. Även ljudkänslighet och oförmåga att avreagera är genetiskt nedärvbart. Det är inte en tillfällighet att skotträdsla eller ljudkänslighet är ovanligt inom en del raser och helt obefintligt i vissa linjer.

Starta i den änden istället för att försöka anpassa samhället till veka individer.

//Jadzia, som nu råkar ha fått en skotträdd hund.

Jag vet att vi är på ett hundforum nu, men det finns ju långt många fler djur som lider än enbart hundar.

Jag är emot att humle & dumle ska kunna skjuta av fyrverkerier i tid och otid, inte att allt ska totalförbjudas. Att privatpersoner i fyllan och villan ska kunna skjuta med fyrverkerier som är så pass kraftfulla att pjäsen allvarligt kan skada eller tom döda är för mig helt galet. Folk verkar inte förstå hur pass stor kraft det ligger bakom en hel del fyrverkerier som säljs.

Senast ändrad:

Nu var det ju dock just det var som var utgångspunkten för tråden. Facebooksidan som ville förbjuda fyrverkerier på grund av skotträdda hundar. Då är det också vad jag svarar på. Övriga risker och problem lämnar jag därhän.

Jag är inte negativt inställd till en restriktivare hållning gentemot fyrverkerier men då baserat på just de orsaker du nämner. Fulla människor ska inte leka med pyroteknik eller sprängämnen. Att tamdjur blir rädda anser jag dock vara ett helt irrelevant argument. Anpassa tamdjuren till samhället istället för samhället till tamdjuren. Det blir mycket enklare. Och sundare för djuren.

Ja om det bara vore tamdjur ( där aveln går att styra ) så fine, då köper jag ditt argument rakt av. För jag anser också att man bör rota i den änden också. Men hur avlar man skottfasta ( fyrverkerifasta ) kossor, grisar, apor, katter alla vilda djur?

Alla mina djur har varit skottfasta. Elsa är den mest nervösa. Katterna bekymrade sig inte heller. Men det är ju mest tur.

Jag däremot är skotträdd :eek:

Skotträdsla och fyrverkerirädsla är genetiskt och kan avlas bort. Även ljudkänslighet och oförmåga att avreagera är genetiskt nedärvbart. Det är inte en tillfällighet att skotträdsla eller ljudkänslighet är ovanligt inom en del raser och helt obefintligt i vissa linjer.

Starta i den änden istället för att försöka anpassa samhället till veka individer.

//Jadzia, som nu råkar ha fått en skotträdd hund.

Jag blir så arg när jag läser sådant här. Hur korkad får man vara?
Det finns mängder av djur som blivit rädda pga saker de varit med om. Oavsett hur skottfasta linjer en hund har kan den bli skrämd för livet.
Men det är klart att om ditt inlägg avser att avla bort människor som kastar smällare in i hundgårdar och annat satyg så håller jag med dig, men något säger mig att det inte var så du menade.

Ja, hundar kan utsättas för trauma och därmed förvärva rädslor. Det krävs dock ett rejält trauma för att en bra hund ska få bestående men. Kan vi avla fram hundar som kan agera kurir i krig, nog sjutton kan vi då få fram hundar som tål fyrverkerier. Många hundar idag bryter ihop för petitesser och har nerverna mer utanpå än inuti. Det gagnar ingen. Och tyvärr börjar folk tro att det är normalt och glömmer bort hur en bra hund ska vara. Jag hade en gång en rottweiler, ingen topphund men inte usel heller, som vid fyra månaders ålder fick smällare kastade under magen. Han hoppade till, kollade, kollade på mig och gick sedan vidare. Noll reaktion på smällare eller fyrverkerier senare i livet. En annan rottweiler i min ägo var absolut skräp. Hon var rädd för allt och ogillade det mesta, förutom skott och fyrverkerier. Där var hon "bombsäker". Båda hundarna kom från samma uppfödare och anledningen till denna oberördhet inför smällare var att det var något uppfödaren varit noga med inför väl av avelsdjur. Det var inget jag tränade in. De var födda så.

Nuvarande schäfern kan stå mitt bland skjutande och smällande utan att bli berörd. Vid överraskning hoppar han förvisso till, men när han kollat av är det också glömt. Avreaktion, som sagt. Man har dessutom med hjälp av mh och liknande visat på att skotträdda föräldrar lämnar skotträdda avkommor i högre grad än icke skotträdda. Så ärftligheten är inget påhitt.

Att det finns puckon som vill jävlas och därmed slänger smällare i hundgården har inget med fyrverkerifrågan att göra. Fanns inte smällare så skulle de hitta på något annat.

Ja, hundar kan utsättas för trauma och därmed förvärva rädslor. Det krävs dock ett rejält trauma för att en bra hund ska få bestående men.

Det håller jag inte med om. Våran hund var inte skotträdd fram till en dag då han skulle hoppa ur sin bur i bilen precis samtidigt som någon fyrar av en hel drös med raketer en bit därifrån. Sen den dagen har han varit livrädd för raketer och smällare. Skulle inte jag vilja kalla för "ett rejält trauma" men det räckte för honom

Men i sanningens namn så är inte det en stark hund rent psykiskt om han blir så pass traumatiserad av en sådan händelse och det är ju egentligen det som Jadzia skriver.

Nu vet jag inte hur nära, eller hur många "en drös" raketer är. Men du beskriver inte händelsen som ett egentligt trauma..

Precis. En bra hund, i avseende avreaktion och skottfasthet, hade kanske blivit överraskad men det hade inte befäst en skotträdsla hos hunden.

Jag menar inte att hundar inte får reagera och titta vad som händer, men de ska snabbt våga undersöka på egen hand och sedan släppa det. Återigen tror jag inte att folk vet hur en bra hund ska vara. Det finns så många bristfälliga individer numera att skotträdsla, eller rädslor överlag, börjar ses som något normalt. Det är tråkigt, eftersom det inte alls behöver vara så.

Så du menar altså att den som inte har rätt gener får skylla sig själv?

Men nu läser du väl som fan tolkar bibeln?

Givetvis anser inte Jadzia att dom veka hundarna får skylla sig själv, hur kan du tolka inlägget så? Jag håller med Jadzia i sak, det avlas på så veka individer att det är skrämmande. Det är ingen prioritet hos många raser att avla på enbart skottfasta och trygga individer och det är dagens faktum.

Men att det skulle vara hundarnas fel, nej verkligen inte!

Jag läser precis som du; jag tycker det är ett jätteproblem när skott- och raketrädsla "ursäktas" med att hundar haft en enstaka jobbig incident - inte minst om dessa hundar sedan avlas på. Till och med min ljudkänsliga hund är skottfast och reagerar inte på rena smällar, trots att han har fått smällare kastade precis bakom rumpan. Jag hoppade högt, han klippte inte ens med öronen.

Han reagerar dock genom att morra och skälla på fyrverkerier om de är precis ovanför huvudet vilket gör att jag anser att han är berörd, även om det inte är värre än att han går att aktivera med godis och lek. Tyvärr får jag mothugg på det från folk som vill försvara den typen av beteende som något naturligt och ok.

Men nu läser du väl som fan tolkar bibeln?

Givetvis anser inte Jadzia att dom veka hundarna får skylla sig själv, hur kan du tolka inlägget så?

Hur ska man annars tolka det? :confused:

Jadzia tycker inte att man ska göra någonting åt smällandet utan istället lägga krutet (passande ordval:D) på att avla fram skottfasta hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka