Nyårsraketer

Sv: Nyårsraketer

Nej, så menar jag inte. Vad jag menar är att vi aldrig kommer att kunna skapa ett ljudlöst samhälle men vi kan skapa ljudtåliga hundar.

Har man råkat få en skotträdd eller ljudkänslig hund så får man hantera det på lämpligt vis, men samtidigt måste man också inse att hunden är defekt och att den inte på något vis ska gå i avel. Och det gäller även de som bara är lite ljudkänsliga eller har lite problem med avreaktion. En bra hund kan stå mitt i smällandet utan att få men. En bra hund kan avreagera och glömma saker som att så smällare kastade runt sig. Mindre än så ska vi inte acceptera.

Hur ska man annars tolka det? :confused:

Jadzia tycker inte att man ska göra någonting åt smällandet utan istället lägga krutet (passande ordval:D) på att avla fram skottfasta hundar.

Att avla fram trygga och ljudtåliga hundar anser jag vara långt viktigare och sundare för hunden som art än att gapa om förbud för fyrverkerier. Vi kommer som sagt aldrig att kunna ta bort alla höga, plötsliga ljud som finns. Det kommer fortfarande finnas avgasknallar, gevärsskott, flygplan som startar och sprängning av berg. Det kan vi inte förbjuda och då är det lämpligt att hundarna tål ljud.

Problemet handlar om så mycket mer än om fyrverkerier och smällare ett par gånger om året. De gångerna kan man ta sitt pick och pack och åka ut i skogen. Problemet handlar om att vi avlar på undermåliga individer som inte klarar livet i ett modernt samhälle.

Att vara rädd för skott, fyrverkeier och smällare är inte normalt för en hund.

Suck...

Världen?
Jag får verkligen inte ihop det du skriver. Ja men självklart ska vi unna folk att få skada djur och andra människor samt sprida en hel del gifter och skräp omkring sig, eller?

Vad jag menar är att väldigt mycket som vi människor sysslar med sprider kemikalier och andra miljögifter, och skadar djur och andra människor. Det absolut värsta i det fallet är bilar, vill du förbjuda bilar också? Eller kanske det vore bättre att förbjuda människor helt och hållet, eftersom det är vi som ställer till det?

Det jag försökte säga var att även om det finns saker som man själv ogillar i det moderna samhället, så får man ibland vara realist och försöka anpassa sig till det. Nu är det ju väldigt många som tycker att fyrverkerier är årets höjdpunkt. Då kan jag som hundägare stå ut med det de få dagar på året som det handlar om, även om jag inte direkt gillar det.

Jag tror inte att förbud är rätta vägen att gå, upplysning och uppfostran vore lämpligare, och där vilar ansvaret tungt på föräldrarna.

Sv: Suck...

Jag kan inte stå ut med det faktiskt, eftersom det innebär så pass mycket lidande.

Jag tycker att det är konstigt att kreti och pleti kan köpa fyrverkerier som är så kraftfulla att dom dödar och jag tycker att ditt resonemang haltar. Många gillar ju skjutvapen också, ska jag anpassa mig till en lösare lag om hantering av skjutvapen också? Rent generellt är jag i vanliga fall restriktiv med att föreslå förbud, men detta är ett farligt problem som verkligen behöver diskuteras.

Upplysning och uppfostran där det tunga ansvaret ligger på föräldrarna? I åtta fall av tio så var det inte ungdomar som sprang runt och avfyrade fyrverkerier kors och tvärs utan medelålders män påverkade rätt ordentligt av alkohol :/

Senast ändrad:

Nu vet jag inte hur nära, eller hur många "en drös" raketer är. Men du beskriver inte händelsen som ett egentligt trauma..

Det är en jakthund från en bra kennel där dom avlat på psyke och jakt och då även skottfasthet. Han var som sagt inte rädd innan detta hände, och det finns inget annat han är rädd för heller.

Vad du menar med den meningen får du gärna förklara

Men i övrigt håller jag med er, det avlas alldeles för mycket på (felaktigt) utseende istället för att koncentrera sig på vad som är viktiga egenskaper hos en bra hund.

Att någon fyrar av ett gäng raketer en bit från bilen är inte en så otrevlig händelse att det ska ge bestående men. Då är det inte en bra hund i grund och botten. Om hunden är orädd inför allt annat saknar betydelse. Uppenbarligen finns det ändå en del brister inom avreaktionen.

Vad som är ett trauma kan väl diskuteras, men i mina ögon är det saker som rejäla olyckor med skador som följd. Inte ens en ordentlig bilolycka behöver vara ett trauma för hunden. Jag drämde av vägen och voltade nästan med min knasiga rottweiler i bilen. Jag fick i princip fälla ihop buren inne i bilen och med henne i för att kunna lyfta ut hunden. Med tanke på hennes klena mentalitet trodde jag hon skulle vägra bilåkande efter det, men inte då.

Senast ändrad:

Kl.

Nää, jag tycker nog inte att man ska förbjuda raketer just pga djuren.

Att reglera det hela, visst - framförallt med tanke på miljö och skaderisk osv. Men inte förbjuda totalt. Det finns massor av saker som hundar uppenbarligen kan vara rädda för (typ golv) och det får man nog leva med alternativt lägga energi på att få bort genom avel.

Själv gillar jag fyrverkerier även om jag håller mig i närheten av min hund, hon är ung och jag vill tävla (och jag vill att hon ska må bra och vara trygg) och då får jag göra det jag kan helt enkelt, resten beror väl på "arvet" så att säga. Hon blev faktiskt liiite berörd just runt 12-slaget när hon var inomhus, släppte jag ut henne ville hon bara kasta fotboll. Hon blev alltså berörd trots att hon aldrig tidigare reagerat på t ex skotträning och 1;a på skott etc.
Så länge det inte håller i sig (mer än just över 12-slaget alltså - på min hund verkade inte ljudet vara det jobbiga utan att hela himlen lös upp i kombination med ljudet antar jag) länge så tycker jag inte att ett förbud är att föredra.

Det finns ju trots allt raser (schäfer t ex?) där skotträdsla är så gott som obefintlig, och jag vet att hade min hund jobbat vid 12-slaget med fåren hade inte ljuden rört henne i ryggen - därför måste man ju kunna vidareutveckla det.

Jag tycker de borde förbjudas, eller iallafall begränsas till vissa platser och klockslag.
Inte för att jag inte orkar/vill träna med min skotträdda hund, utan för att jag tycker att raketer och smällarna är totalt onödiga, dåliga för miljön utöver problemet med rädda djur.

Min egen hund var i år väldigt påverkat, det har ökat markant sen förra året då bara var lite undrande. Ska börja träna med henne ordentligt men skulle gärna se att smällandet försvann/minskade.

Du beskriver händelsen som din hund var med om, du skriver också att det inte var något egentligt trauma.

Jag håller med dig, det är inget trauma om än en rätt obehaglig händelse. Jag säger också att hunden har en del brister, för en helt säker hund hade inte haft bestående men från en sådan händelse. Sedan är det inte ovanligt att hundar i dag får men av en obehaglig händelse, men det gör det inte mer okej egentligen.

Ja visst "borde" ingen hund bli rädd av att det smäller, men att säga att det är en bra eller dålig hund beroende på hur den reagerar i en situation tycker jag känns lite väl hårt

Varför är det hårt?

Det är inte hur hunden reagerar i själva situationen som är det primära, utan hur den avreagerar efteråt. Om hunden efter den händelsen blir rädd så har den brister. Det är ju inget ont mot din hund öht, du får inte ta det så.

Om du har gått med och skådat en mentalbeskrivning så kan du lättare se hur jag menar med avreaktion. Hunden får givetvis reagera på dumpen eller skramlet, men den bör också avreagera och bli nyfiken när "hotet" inte längre är ett hot.

Att döma ut en hund utifrån en situation tycker jag är hårt, hunden kan ju vara bra på mycket annat utom just detta, men ändå klassas han som en dålig hund.
Hur blir det när vi kommer förbi rädslan och han inte längre bryr sig om smällar, går han då över till att bli en bra hund?

Givetvis skulle det vara mycket lättare och trevligare för oss tre (mig, sambo och hunden) om han INTE var rädd, men vi jobbar på det, precis som vi jobbar med andra saker som behöver förbättras.

Att döma ut en hund utifrån en situation tycker jag är hårt, hunden kan ju vara bra på mycket annat utom just detta, men ändå klassas han som en dålig hund.
Hur blir det när vi kommer förbi rädslan och han inte längre bryr sig om smällar, går han då över till att bli en bra hund?

Givetvis skulle det vara mycket lättare och trevligare för oss tre (mig, sambo och hunden) om han INTE var rädd, men vi jobbar på det, precis som vi jobbar med andra saker som behöver förbättras.

Nej, ur avelssynpunkt kommer din hund aldrig att bli en bra hund. Även om man tränat bort rädslan så kan han fortfarande nedärva dispositionen. Sedan kan hå mycket väl vara en passande och bra hund för dig, men i mina ögon kommer han aldrig att bli en generellt bra hund. Han fallerar på ett viktigt kriterium och det gäller oavsett om det är bruks-, jakt- eller sällskapsras.

Man kan dock tycka om sin hund ändå.

Att reglera det hela, visst - framförallt med tanke på miljö och skaderisk osv. Men inte förbjuda totalt.

Det är ju redan reglerat i de allra flesta kommuner. Nu har jag ju inte kollat upp alla, men dom jag sökt på har haft någon form av regler kring detta. Oftast får man bara använda fyrverkerier mellan vissa klockslag under vissa dagar. Övrig tid krävs tillstånd vilket kostar pengar. Men allmänheten bryr sig inte, och polisen är maktlösa.

Detta är inget personligt mot din hund, det gäller många hundar.

Nej han blir inte en "bra hund" när ni tränat bort rädslan, han har ju burit med sig rädslan länge och han har inte avreagerat som man bör. Men du tar det för personligt, att din hund är dålig och att vi dömt ut honom.

Att inte kunna avreagera på en skrämd händelse är ju fruktansvärt jobbigt för hunden oavsett, det går inte att jämföra hur man tränar hunden att inte hoppa, skälla när det plingar på dörren m.m.

Skotträdsla och fyrverkerirädsla är genetiskt och kan avlas bort. Även ljudkänslighet och oförmåga att avreagera är genetiskt nedärvbart. Det är inte en tillfällighet att skotträdsla eller ljudkänslighet är ovanligt inom en del raser och helt obefintligt i vissa linjer.

Starta i den änden istället för att försöka anpassa samhället till veka individer.

Skotträdsla behöver inte alls vara genetiskt. Det kan vara inlärt. Att tro att allt måste vara medfött är lika dumt som att påstå det motsatta; att allt är inlärt. Arv OCH miljö liksom. Tror du schäfern de stoppade in en smällare i munnen på häromdagen kommer vara skottfast framöver? Och om den var skottfast innan händelsen, är det då fortfarande genetiskt att den numer troligen är livrädd (även om jag innerligt hoppas de avlivat den nu)?

Jag är övertygad om att jag (om jag vore en hemskt elak människa av typen stoppa smällare i munnen på djur) skulle kunna få 99% av hundarna i det här landet rejält rädda för raketer och smällare, bara jag var tillräckligt elak och utsatte dem för tillräckligt hemska saker med raketerna. De hundar som INTE skulle bli rädda efter det vore det däremot något fel på kan jag tycka, att inte lära sig vad som är farligt av upplevelser känns som en farlig överlevnadsstrategi.

För övrigt är ju diskussionen bra mkt större än att man vill förbjuda pga några bortklemade hundar. Vad tycker du om lantbruksdjuren, de få som drabbas? Hästarna- ska de åxå avlas fram skottfasta (kan ju bli lite trixigt iom att de är vad de är genetiskt, flyktbenägna, men visst)? De individer som får sina fingrar bortskjutna (inte sällan barn <18 som inte skulle ha fått tag i skiten från början)? Flyktingar som måste återuppleva händelser de flytt ifrån? Skotträdda Svenssons, ska de åxå avlas bort- finns faktiskt människor som inte uppskattar oljudet? Miljöbiten- ok, forska fram miljövänliga fyrverkerier så kan vi prata om det hela. Just ja, ytterligare en aspekt- var väl inte så många år sen ett litet barn (runt 2 åå?) dog av att få en raket rakt in i bröstkorgen. Känns ju extra värt det då liksom. Vi kanske ska avla fram barn med tätare revben?

Jag är inte för totalförbud men att det enbart får smällas på anvisade platser inom ett KORT tidsintervall känns som en ide jag gillar. En 3-4 timmar kan man ju droga ner både sig själv och djur, hålla sig inne, om det inte säljs en massa skit till kreti och pleti blir det mindre smällande och det går att anpassa sig. Men ströpangandet en vecka innan och flera dagar efter samt alla fyllon som ska ut och ragla och skjuta av längs gatorna känns inget vidare. Visst, för mina hundar funkar det jättebra- de blir liksom vana vid att det smäller ibland när det börjar lite i taget och de är helt obekymrade allihop. Men jag föredrar att tänka lite längre än på det jag har hemma.

Sv: Suck...

Vad jag menar är att väldigt mycket som vi människor sysslar med sprider kemikalier och andra miljögifter, och skadar djur och andra människor. Det absolut värsta i det fallet är bilar, vill du förbjuda bilar också? Eller kanske det vore bättre att förbjuda människor helt och hållet, eftersom det är vi som ställer till det?

.

Nu gör du ju det väldigt enkelt för dig. Förbjuda människor-argumentet kan ju användas mot allt från fängelser till förargelseväckande beteenden eller hets mot folkgrupp. För det går ju inte att bli av med mördare och rasister helt så varför se till att straffa de som missköter sig, ska vi förbjuda människor eller?? Typ. Inget vidare argument faktiskt. Då kan vi tillåta allt i hela världen.

Bilar BEHÖVS i dagsläget för många för att kunna tex arbeta. Vem BEHÖVER fyrverkerier? Vem får skjuts till sjukhuset/hämtar barnen på dagis/tar sig till arbetet med fyrverkerier? Bilar är en sjukt konstig jämförelse.

Både till dig och Lenis.

Jag håller med i sak, vissa trauman är grova och skulle få vilken säker hund som helst att inte avreagera, bli rädd och må dåligt. Men till ett trauma räknar inte jag händelsen med exempelvis dolerons hund och det gör doleron inte själv heller enligt tidigare inlägg.

*kl*

Vad jag vet har ingen av vår hunds kullsyskon varit skotträdd, (nu är tyvärr en många av dom döda pga olyckor under jakt) och våran var ju som sagt inte heller det innan han var med om raketerna. Angående hans avelsvärde ligger det redan på noll pga ett växtfel i ett ben och han är kastrerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka