Nyårsraketer

Sv: Nyårsraketer

Håller med många andra i tråden om att fyrverkerier på tolvslaget borde anordnas av t.ex. kommunen. Privat smällande är ett otyg. Folk blir skadade, husdjur och vilda djur blir rädda och det blir skräpigt överallt. Eftersom fyrverkerier är riktigt giftiga tycker jag att det är obehagligt att gå med hundarna lösa efter nyår eftersom jag är rädd för att de ska hitta en gammal pjäs och tugga på den eller nåt. Smällandet före och efter nyår gör mig riktigt irriterad.

Ja precis, det räckte för din hund ( och för många många fler tyvärr ). Men det Lenis pratar om är betydligt mer traumatiskt ( ex bortsprängd mun ) och det jag tror Jadiza menar och det jag menar själv är att det din hund inte varit utsatt för något egentligt trauma. En säker hund hade avreagerat och inte blivit rädd för lång tid framöver.

Min hund hade kanske inte avreagerat direkt, men hon har brister och det vet jag om. Däremot gjorde hon en riktigt bra mentalbeskrivning och är helt skottfast.

Jag menade snarare att mitt inlägg skulle ses som att hundavel inte kan få bort allt det problematiska med fyrverkerier. Det finns oändligt mycket mer argument mot fyrverkerier än "bara" att ens hund är rädd.

Jo och det har jag nämnt tidigare i tråden, att du fick haka med på ett hörn i mitt svar var främst för att påtala skillnaden med att spränga bort hundens hela mun jämfört med det doleron beskrev :)

Jag har varit tydlig på punkten att jag inte anser att privatpersoner ska få hantera så "tunga vapen" som fyrverkerier är, det är helt galet i mina ögon.

Då kan man framföra de argumenten, argument som faktiskt har tyngd och validitet. Bortsprängda händer och skadade barn är argument för restriktioner. Skotträdda hundar är det inte. För jo, det går att reglera via avel. Förvärvad skotträdsla utan förekommande disposition än mycket ovanligt. Vi kan som sagt skicka hundar som kurirer i krig.

Exemplet med hunden som fick käften bortsprängd är ett av få riktiga trauman och där köper jag rätt av att vilken hund som helst skulle bli skotträdd efter det. Dock....hur vanligt är det?
Och är det egentligen smällarna som är problemet i det fallet?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka