Nyårsmiddag

Sv: Nyårsmiddag

Tror jag nöjer mig med bröd, ost och marmelad. Och kanelbullar, eller om jag bakar något mer.

För våran del blir det bruschetta till förrätt. Till huvudrätt blir det beef wellington med potatisgratäng, sallad och madeirasås, och slutligen ananaspaj till efterrätt. Mastig middag, men tanken är att det ska ta ett tag ;)

kl

Hos oss blir det en rejäl långsittning om vi ska få i oss allt jag har planerat! :D

Välkomstkanapéer:

Snittar med ostkräm och pinjenötter
Snittar med gravlax och hovmästarsås
Snittar med ägg och räkor
Snittar med rostbiff och pepparrotskräm samt stekta kantareller (skulle egentligen vara vilt av ngt slag)
Snittar med salami och fetaostkräm

Snittarna kommer att vara med formfranska, små rågtunnbrödsbitar och lingongrova. Har inte bestämt vilken som ska ha vad än, men det märker jag.

Förrätt:

Kräftstjärtar med mango och avokado, till det en liten dressing/vinägrett med sweet chili och olivolja.

Huvudrätt:

Oxfilé provenscale & fläskfilé med hasselbackspotatis, rödvinssås och svampsås, samt haricots verts.

Dessert:

Baked Alaska! En grymt god dessert med chokladsockerkaksbotten, citroncoctail (glass med mascarpone) och en av carte dor's vanilj/skogsbär med mascarpone (allt efter egen smak) samt en italiensk maräng utanpå som gratineras med en gasolgrej (tappat namnet nu). :d

Barnen får blandglass med maränger och chokladsås/kolasås.

Har för övrigt fått världens bästa recept av Lena Furberg på en rödvinssås!

Vad är det för recept?

Här blir det inte riktigt lika stort som din middag.

Vi börjar med en fördrink med champagne.

Förrätten blir en ganska enkel räktoast.

Varmrätten blir rostade rotfrukter, helstekt oxfilé och svampsås samt rödvinssås.

Desserten blir hemmagjord chokladmousse på egengjord marängbotten. Till det blir det grädde och banan för de som vill.

Våra nyårsplaner fick ställas in med kort varsel :meh: så jag har precis inventerat skafferiet och ställt in mig på en lugn kväll hemma med mannen och barnet. Vi ska äta följande

Förrätt - Toast Skagen var tanken, men nu är jag mer sugen på västerbottenostkrustader så det kanske blir det istället.
Huvudrätt - Fylld kycklingfilé, parmesantoppar, pestosås, haricot vertes samt bönsallad.
Efterrätt - Vit chokladmousse med hallon och limesirap.

Sannolikt blir det vatten till maten och en nyårsskål i champagne av något slag.

KL

Jag har gått ihop med två tjejkompisar och tillsammans ska vi laga följande:

Drink: Prosecco, parmachips och parmesanbakelser

Förrätt: Grön ärtsoppa med mynta och grädde.

Varmrätt: Rödtunga med vitvinssås och pressad potatis.

Efterrätt: Limekladdkaka med limegrädde.

Att dricka till maten blir det prosecco och rosévin och senare champagne vid tolvslaget förstås. Också blir det nog lite Minttu och annat skojigt under kvällens lopp känner jag på mig...

Recept på vad? Baked Alaska? Googla baked alaska + leila så får du upp den maräng jag använt, övrigt där har jag bara använt en vanlig chokladtårtbotten, glassen har jag valt efter vad jag själv tyckte passade bra ihop. Citroncoctailen är min absoluta favorit så den var given.

Inser att allt lät så mkt flådigare, men allt var gott förstås!

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Badger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 602
Senast: Voeux
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tänkt väldigt mycket på olika saker typ igår kväll och mycket idag. Och jag har kommit fram till några saker som egentligen så...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 636
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar