Nyårsmiddag

Sparrisen123

Trådstartare
Ni som ska göra själva/bidra till/vet i förväg, och som ska äta nåt lite extra på nyår. Vad blir det för mat? ;)
Blir det trerätters?
Femrätters?
Hummer? Oxfilé? Pizza? Nudlar?

Det enda jag har bestämt är efterrätten: marängswiss :d Möjligen med en twist, om jag kommer på nån.

Sv: Nyårsmiddag

Vi ska göra tre rätters.
Varmrätt: Fläskfilé röra i smördeg & hasselbackspotatis + sallad
Efterätt: "special" kladdkaka.

Har ingen aning om vad vi ska ha till förrätt men måste vara något lätt (& kanske kallt?) eftersom varm & efterätt är såpass "tunga". Tips? :)

Caprese, parmaskinka med melon eller avocadosoppa är enkla förrätter som ska ätas kalla. Det sistnämna är dock lite mer mättande och "tungt" än de andra två, men jag tror ändå att det kan funka :)

Jag ska laga en trerätters :)

Toast skagen på smörstekt bröd
Rådsjursytterfile med portvinssås och chevrébakad sötpotatiskaka
Pannacotta med smak jag inte riktigt bestämt än :p

Vi ska äta trerätters. Till huvudrätt blir det nån typ av kött med potatisgratäng och sallad. Till förrätt vet jag inte ännu, men jag vill gärna äta skaldjur och det äter inte sambon så antagligen äter jag räkor och han något annat. :p Efterrätten har vi inte pratat om ännu, men om jag känner oss själva rätt så blir det antagligen pannacotta, eller om vi orkar så gör vi kanske gino! Senare på kvällen äter vi säkert nån chark- och osttallrik. Och dricker god öl och skumpa. :D

Är det för övrigt någon som har tips på nån god champagne? Prisklass spelar ingen roll. :)

Vi ska äta 5-rätters och har långsittning
Förrätt 1: hummersoppa och oststänger.
Förrätt 2: räkcoctail med chili och mango
Huvudrätt: oxfilé, potatis i nån form (potatiskaka/gratäng?), rödvinssås
Efterrätt 1: choklad fonant med hallonculi(?) och vaniljglass
Efterrätt 2: ostbricka med fikon/äppelmarmelad och kex.

Jag ska göra trerätters. Planen är:
Förrätt - räkcocktails
Huvudrätt - Rullader med färskostfyllning + något med potatis till
Efterrätt - Hallonpannacottapaj

Passar detta ihop? Jag funderar på vilken sås jag ska göra till rulladerna, har ni något bra förslag? :)

Kl

Eftersom jag genomgick en käkoperation förra veckan så kommer jag antagligen dricka soppa medans mitt sällskap käkar hummer, biff wellington och annat lyx :D

För första gången i mitt liv (så vitt jag kan minnas) ska jag äta nyårsmiddag på restaurang någonstans i Mittersill i Österrike. :D

Skysås?

kl
Jag ska nog göra trerätters med älg till huvudrätt, har lite olika stycknings detaljer att välja på bara.
Resten är okänt, hade egentligen tänkt göra femrätters men jag jobbar till elva på förmiddagen så får banta det lite

I år ska jag & sambon äta nyårsmiddag alldeles för oss själva.
Till förrätt blir det bruschetta
Huvudrätt något gott kött,klyftpotatis eller liknande & en god sallad
Till efterrätt pannacotta i någon chokladig smak.

Vi kommer säkert köpa något mer gott då sötförbjud är planerat i januari. Varit alldeles för mycket sött nu i december för mig som vill gå ner & för sambon som har diabetes.

Har bestämt förrätt nu! Blir varmrökt lax toast, om det går att få tag på då.
Sen blir det mathavre till älgens okända styckningsdetalj.

Mannen och jag ska fira lite lagom med min vän och hennes sambo.

Vi ska ta med en matigare (eventuellt varm) sallad och lite olika tapas (inlagda ostar, marinerade vitlöksklyftor och liknande). De gör någon paj och bidrar också med lite tapas. Sedan gör vi en eller två efterrätter och dricker bubbel till. Har inhandlat så att jag kan göra Bellini också :d då är jag nöjd.

Vår meny börjar ta form :) ! Vi blir fyra personer.

Förrätt: Hummer. Troligtvis bara kall och "som den är".
Varmrätt: Fyllda kycklingfiléer, klyftpotatis och någon god sås.
Efterrätt/kaffe: Tårta med lager av chokladmousse och hallonsylt.

Mousserande vin och öl serveras till, är det tänkt.

Kl

Vi blir några stycken och flertalet är kockar så förrätten blir en överraskning för min del då den ska tillagas av en av kockarna. Huvudrätten kommer bestå av älgstek, hur vet jag inte än men tillbehöret kommer troligtvis bli risotto med svamp.
Efterrätten blir antagligen någon form av pannacotta.

Jag som är totalt värdelös i köket kommer stå för salladen :)

Vi kör också med älgstek (marineras just nu med enbär och timjan, slänger in den i ugnen när jag börjar 7 imorgon) och svamprisotto, dock med mathavre istället för ris:)
Efterrätt blir moussetårta med tre olika sorters choklad och förätter blir toat skagen liknande men med kräftstjärtar och kallrökt lax då det inte fanns varmrätt.
Allt detta till två personer så vi har nog tårta någon vecka:p

Förrätt blir nog något med räkor, inte riktigt bestämt än :p

Huvudrätt; Vitlöksgratinerad oxfilé (från egen ko :D) med potatis och sallad

Efterrätt blir nog min fantastiskt goda semifreddo (en slags glass) med hemgjord nutella!

Det blir trerätters.

Förrätt: Grilloumi med honung och lime
Huvudrätt: Smördegsinbakad fläskfilé med potatis, ngn sallad och ngn sås
Efterrätt: Hallonpannacottapaj

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Badger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 602
Senast: Voeux
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tänkt väldigt mycket på olika saker typ igår kväll och mycket idag. Och jag har kommit fram till några saker som egentligen så...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 636
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar