Två månader in så nu känns det som hög tid för en uppdatering!
Mat
- Mer vegetariskt (har vegansk matkasse och lär mig nya recept)
- Mindre mineralvatten (lägger bär i kranvatten istället)
- Mindre alkohol (ingen i januari, sen begränsat)
- Komma ihåg att ta vitaminer (påminnelse på mobilen)
- Äter kött ca 2 ggr i veckan istället för 5-14 som det var tidigare. Börjar få rutin på en del recept men sedan nyår har vi testat flera olika vegetariska matkassar på veckorna då den veganska inte kommer, så inflödet av helt nya recept är lite för stort för att hinna få in vanan på så många. Dagens lyxproblem.
- Mineralvatten tror jag att jag har druckit tre gånger det här året och då bara vid kafébesök.
- Alkohol: Tyvärr 2 ggr i januari pga konstig social press vid häng med jobbet där det blev uppenbart att andra som inte drack alkohol misstänktes vara gravida.
Jag är 34 år, barnlös och nygift så jag drack så lite som jag kunde för att ändå tydliggöra att jag förgiftade mig som resten av sällskapet. Kändes ganska konstigt och jag funderar på strategier för att hantera liknande situationer i framtiden.
- Kommer ihåg vitaminer ungefär hälften av dagarna eftersom jag glatt stänger av påminnelsen och sen hittar på något annat innan jag hinner till burkarna.
Träning
- Förbättra styrka och kondition (gymma minst 2 ggr/v)
- Öka vardagsmotion (snitta 10 000 steg/dag)
Hittills katastrofdåligt då jag var sjuk med feberkänsla och ihållande hosta i ca 3 v och sen har jag inte riktigt kommit igång igen förrän den här veckan. Var på gymmet i tisdags och ska göra mitt bästa för att ta mig iväg igen t ex imorgon. Stegmålet är nedjusterat till 8000 så länge pga tidsbrist, vilket känns som en dålig ursäkt men jag får inte riktigt ihop det annars.
Lägenhet
- Bli klar med renovering av sovrum och hall, påbörja och avsluta kök och vardagsrum
- Röja ut (sälja och skänka) saker jag inte behöver
- Göra en snygg uppställning av ekonomin, fixa pappersarbete
- Sovrum och hall är klara! Tapetnedtagning i vardagsrummet påbörjad.
- Röjde under några veckor ut en sak om dagen men har tappat det på sista tiden.
- Ekonomin är orörd. Inget problem men lite störande när jag nu föresatt mig att göra det.
Jobb och utbildning
- Kolla utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare och hos andra
- Ligga i fas i kurser, fortsätta fokusera på förståelse snarare än att memorera saker för tentor
- Utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare lite uppkollade och det verkar bra. Har även börjat kolla upp ett flertal andra som skulle kunna fungera som backup.
- Ligger 5 ECTS back istället för 15 som i januari. Lär mig saker på ett mycket mer lustfyllt och mindre stressat sätt. Mycket nöjd!
Roligt
- Lyssna mera på ny musik (en artist per månad) och gå på minst tre konserter
- Åka på två korta och en lång resa
- Upptäckt två nya artister jag gillar, varit på en konsert och planerat in ytterligare två under våren.
- Bokat en kort resa till våren och en lång till sommaren, funderar på vart den andra kortresan ska gå.
Underlätta
- Max 30 min slösurfande om dagen
Hahahahahaha nja, fail hittills men vissa dagar klarar jag det faktiskt.