Vad duktiga ni är! Jag hade i princip glömt bort tråden men nu när den poppade upp så passade jag på att färdigställa några punkter på min lista för att det skulle kunna bli en lite bättre uppdatering.
Mat
- Mer vegetariskt (har vegansk matkasse och lär mig nya recept)
- Mindre mineralvatten (lägger bär i kranvatten istället)
- Mindre alkohol (ingen i januari, sen begränsat)
De två första går fortfarande bra. Jag har gått med i en Facebookgrupp som heter Vad lagar du för veganmat idag? och den är en superbra inspirationskälla. Punkten om alkohol hade jag glömt (förträngt?) men lyckligtvis är jag för ekonomisk och osocial för att det ska ha blivit någon större konsumtion ändå.
- Komma ihåg att ta vitaminer (påminnelse på mobilen)
Nej, vitaminerna tog slut och jag köpte aldrig några nya. Å andra sidan äter jag varierat och får en del sol så det känns inte som de behövs just nu.
Träning
- Förbättra styrka och kondition (gymma minst 2 ggr/v)
- Öka vardagsmotion (snitta 10 000 steg/dag)
Gymmet har helt enkelt inte hänt. Däremot har jag varit jättebra på att vandra i kuperad terräng med tungt lastad ryggsäck (eller ja, men 8 kg iaf) och kängor. Nu känner jag mig faktiskt redo för att gå lite i uppförsbacke på hög höjd under semestern och det är mycket värt att se fram emot det istället för att vara orolig.
Lägenhet
- Bli klar med renovering av sovrum och hall, påbörja och avsluta kök och vardagsrum
- Sovrum och hall har varit klara länge. Vardagsrummet har tagit lång tid p.g.a. massor av lager tapeter att skala, takputs som ramlade ned på vissa ställen och då fick plockas bort helt, slipning och spackling av tak och väggar och sen tog det sjukt lång tid att välja färg. Tak och väggar är klara nu
men måla element och fönster är kvar. Vi har
nästan bestämt hur vi vill ha köket så det kan vi kanske beställa om ett tag.
- Röja ut (sälja och skänka) saker jag inte behöver
Har blivit av med ett par kassar sen sist men det har gått segt.
- Göra en snygg uppställning av ekonomin, fixa pappersarbete
Ekonomi - check! Vi har en del pappersarbete som behöver fixas av jurist och hon är på semester just nu men jag är lite stolt över att ha bokat lite tider, gått på möten och valt den bästa i alla fall.
Jobb och utbildning
- Kolla utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare och hos andra
Hos andra blir jag nog aldrig "klar" med. Har i alla fall en idé om vad jag kan skriva uppsats om för att få tillfälle att prata med en massa coola personer hos nuvarande arbetsgivaren.
- Ligga i fas i kurser, fortsätta fokusera på förståelse snarare än att memorera saker för tentor
Har ett släpande moment i en kurs som jag sparar till nästa läsår.
Roligt
- Lyssna mera på ny musik (en artist per månad) och gå på minst tre konserter
Tre konserter - check. Dock bara 3-4 nya artister.
- Åka på två korta och en lång resa
Första korta klar, andra korta just inbokad. Långa resan börjar om någon vecka. Är även lite sur på mig själv för att jag har det här som mål, särskilt som resa på något sätt automatiskt är lika med flygresa. Det är så ohållbart och jag kan inte på något sätt stå för nöjesflygande egentligen. Inför nästa år ska jag snarare ha som mål att minimera flygandet. Helt sjukt att jag klappar mig på axeln för att jag inte har bil, äter mindre kött o.s.v. men ändå bara har haft positiva associationer till (flyg-)resor.
Underlätta
- Max 30 min slösurfande om dagen
Låter texten från föregående uppdatering stå kvar: Det här är helt klart den största utmaningen. Nuförtiden slöar jag dock mera på ekonomisidor än på Facebook och Buke så det känns aningen mer konstruktivt.