Nyårslöfte Psykolog

Det är visst en "investering", jag investerar till att få verktyg att hantera olika situationer osv. Så ja, jag kommer fortfarande se det som en "investering" i mig själv, annars hade jag inte gått dit.

Fast det antyder ju isf att det är något som du klarat dig utan, och som du unnar dig. Ser du det som att en cancerpatient investerar i sig själv när denne söker vård?

Fast det antyder ju isf att det är något som du klarat dig utan, och som du unnar dig. Ser du det som att en cancerpatient investerar i sig själv när denne söker vård?
Ja, om jag inte hade klarat mig utan, då hade jag väl varit död nu? Om man ska följa den logiken. Så ja, fortfarande en investering för mig, låt mig få tycka det nu när jag äntligen fått tummen ur handen och bestämt mig för att gå.

Ja, om jag inte hade klarat mig utan, då hade jag väl varit död nu? Om man ska följa den logiken. Så ja, fortfarande en investering för mig, låt mig få tycka det nu när jag äntligen fått tummen ur handen och bestämt mig för att gå.

Jag tycker absolut att du kan se det som en investering i dig själv - varför inte? Det är väl ett jättebra förhållningssätt, jag tycker det är rätt tradigt att du ska bli kritiserad för hur du väljer att tänka runt detta. Heja dig!

Jag tycker absolut att du kan se det som en investering i dig själv - varför inte? Det är väl ett jättebra förhållningssätt, jag tycker det är rätt tradigt att du ska bli kritiserad för hur du väljer att tänka runt detta. Heja dig!
Tack för stödet.
Man kan investera på så många olika sätt i sig själv, beroende på hur man väljer att se det. Jag ser min utbildning som en form av investering, jag ser nog det lite på saker som kommer till användning i framtiden som investering. :)

Fast det viktiga är ju att @RedHyuuga gör det.
SEn exakt vilka ord hen använder tycker jag inte är det viktiga. Inte heller att dra någon parallell till någon som är cancersjuk..,

Fast det viktiga är ju att @RedHyuuga gör det.
SEn exakt vilka ord hen använder tycker jag inte är det viktiga. Inte heller att dra någon parallell till någon som är cancersjuk..,

Jag håller också med om att det viktiga är att det görs, att jag påpekade det är för att det är en större chans att lyckas åtgärda problemet om man ser psykiska besvär som lika verkliga som fysiska, och därmed lika viktiga att ta hand om. Att jag gjorde parallellen till cancer är för att det är en enkel bild att måla upp för att illustrera.

Jag håller också med om att det viktiga är att det görs, att jag påpekade det är för att det är en större chans att lyckas åtgärda problemet om man ser psykiska besvär som lika verkliga som fysiska, och därmed lika viktiga att ta hand om. Att jag gjorde parallellen till cancer är för att det är en enkel bild att måla upp för att illustrera.
Fast vem är det som sagt att jag inte ser psykiska besvär som lika verkligen som fysiska? Jag har då rakt inte sagt/skrivit det, så nu är jag förvirrad. :eek:

Jag tror jag hänger med på hur du menar, men synen på upplevelsen är väl något som rätt typiskt förändras under resans gång så att säga. Man måste ju inte vara i mål redan från början. :)

Fast vem är det som sagt att jag inte ser psykiska besvär som lika verkligen som fysiska? Jag har då rakt inte sagt/skrivit det, så nu är jag förvirrad. :eek:

Jag missuppfattade dig, just på grund av ordvalet "investera". Som jag förklarade så antyder det att det inte är nödvändigt att åtgärda, men att du väljer det. Men som sagt så verkar det vara en missuppfattning. Jag menar inget illa alls, att jag påpekade var för att det överlag finns en tendens att folk ser psykiska problem som mindre verkliga än fysiska. Det tjänar ingen på. :)

Det där kan nog bli svårt, är inte den som gillar att vara i centrum och vara lite ego. Gillar inte att ta plats, och är mån om att när man pratar i grupp att alla ska få va delaktiga och vill inte "köra över någon".
Det kommer nog ta lite energi att försöka komma över det där och va lite mer ego, jag misstänker det i alla fall, men sen kanske det kommer naturligt vad vet jag.

Jag tror att det kommer att gå galant. :) Att bli ego är rätt skönt. ;) Min tid o jag får bara prata hur mkt jag vill om mig själv o någon måste lyssna. Kan det bli bättre? ;)

Påtal om självutlämande, så tror jag nog att jag kommer tycka det tämligen "tamt" att gå till psykologen i jämförelse med gynekologen, där man visar upp hela underlivet för okända människor... :eek::nailbiting:

Vet det kommer ta tid och måååånga möten, men ska man ha en stadig grund så måste man.

Det beror på hur man ser det. ;) Gynekologen är EN gång och något du kan blunda för lite så där halvdant. Att gå till psykologen är MÅNGA gånger o inte alls alltid kul eller något som du kan blunda för. Tufft, hårt arbete att möta sig själv - men ack så värt det är.

Ja, jag vill inte glömma något viktigt när jag "investerar" i mig själv så att säga, Lite därför jag funderar på att skriva ner några snabba rader för att inte glömma bort mig och snacka bort det eller något i den stilen.

Tycker absolut du kan tänka dig att du investerar i dig själv. För det du gör, som du själv skrivit, är just att ge dig själv verktyg, kunskap för att må bättre. Det kostar pengar, det kostar energi att förbättra sig själv. Det är på ett sätt en utbildning i dig själv. Kanske dålig jämförelse men ändå, det är som skolgång, utbildning. Har du läst på högskola/universitet/annat ställe som du betalt CSN/annat lån/andra pengar så har du ju investerat i dig själv. Du gör ju något för att bli bättre. :)

Jag tror att det kommer att gå galant. :) Att bli ego är rätt skönt. ;) Min tid o jag får bara prata hur mkt jag vill om mig själv o någon måste lyssna. Kan det bli bättre? ;)
Fast i så fall är jag ego när jag pratar med mig själv, för då lyssnar jag på mig själv också, men svårare att va ego inför andra dock. Återstår att se, beror helt på hur psykolgen är i kemin.

Det beror på hur man ser det. ;) Gynekologen är EN gång och något du kan blunda för lite så där halvdant. Att gå till psykologen är MÅNGA gånger o inte alls alltid kul eller något som du kan blunda för. Tufft, hårt arbete att möta sig själv - men ack så värt det är.
Nä, där håller inte jag med. Jag tycker det är VÄLDIGT obehagligt att gå till gynekologen, såpass att jag får världens ångest inför det. En psykolog tar inte fysiskt på en i alla fall.
Så jag väljer lätt att hellre möta mig själv än att behöva gå till gynekologen, men det är jag det. :nailbiting:

Tycker absolut du kan tänka dig att du investerar i dig själv. För det du gör, som du själv skrivit, är just att ge dig själv verktyg, kunskap för att må bättre. Det kostar pengar, det kostar energi att förbättra sig själv. Det är på ett sätt en utbildning i dig själv. Kanske dålig jämförelse men ändå, det är som skolgång, utbildning. Har du läst på högskola/universitet/annat ställe som du betalt CSN/annat lån/andra pengar så har du ju investerat i dig själv. Du gör ju något för att bli bättre. :)
Hm, nja, vet inte om jag håller med fullt ut, inte i mitt fall men kanske mer generellt sett ja. Jag har läst på högskolan, men det var inte för att bli bättre, det var enbart för att slippa söka jobb på arbetsförmedlingen varje vinter, plus att jag ville göra något roligt. Sen är ja inte som alla andra heller. :rofl:

Sicket skit när allt händer samtidigt, tufft för både plånbok och motivation.

Hoppas det ordnar upp sig för dig.
Lite så känns det, och som inte det är nog så måste jag byta bromsok på bilen för det krånglar. :arghh: suck... nåväl får väl trösta mig med att året inte är över än i alla fall. :p

Lite så känns det, och som inte det är nog så måste jag byta bromsok på bilen för det krånglar. :arghh: suck... nåväl får väl trösta mig med att året inte är över än i alla fall. :p
Har du inte möjlighet att få hjälp via landstinget? Eller är det tanken att gå den vägen?

Förmodligen syftar hon på terapin. Att få den finansierad/subventionerad av landstinget.

Det är terapin jag syftade på :p besöken blir ju en aning billigare om du går den vägen, om du har möjlighet att få tid osv.
Jaha, jag är så trött efter en hel dag på jobbet och jag är nog inte helt frisk heller. Var jätteförkyld i helgen, med feber och hela konkarongen, så är inte helt hundra återställd. Så kanske är därför jag inte riktigt hänger med.

Men nä, jag har inte råd med något förrän jag är färdig hos kiropraktorn och bilen varit hos sin doktor, sen har jag pengar över igen, men inte innan.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka