Nyårslöfte Psykolog

TheRedLightning

Trådstartare
Efter nyår ska jag ta mig i kragen och pallra mig till en psykolog, men jag vet inte riktigt hur det går till? Om man bara sitter där på varsin stol och pratar eller om man gör något annat, som t ex tester eller liknande?
Hur bör jag gå tillväga? Ska jag skriva ner på ett papper mina tankar, så jag inte glömmer dom eller är det bara att gå dit och hoppas på det bästa?

Är nog lite osäker, ängslig och kanske lite rädd? :nailbiting:

Lite rörigt inlägg, men jag är rörig i hjärnan just nu, så ber om lite överseende med det. :o

Efter nyår ska jag ta mig i kragen och pallra mig till en psykolog, men jag vet inte riktigt hur det går till? Om man bara sitter där på varsin stol och pratar eller om man gör något annat, som t ex tester eller liknande?
Hur bör jag gå tillväga? Ska jag skriva ner på ett papper mina tankar, så jag inte glömmer dom eller är det bara att gå dit och hoppas på det bästa?

Lite rörigt inlägg, men jag är rörig i hjärnan just nu, så ber om lite överseende med det. :o
Jag tror psykologer är experter på människor, så tagga ned, det löser sig, en behöver inte planera. De har väl olika metoder, typ det här kbt och så agerar de utifrån de metoderna, ungefär som att rida och träna en häst.

Jättebra att du tänker gå! :up:

Det finns många olika terapiformer, du kan hitta mycket information här tex. Jag tycker du kan göra det som känns bäst, skriv ner på ett papper om det är något du är rädd att glömma som du vill ta upp, gå utan papper om du mer vill känna dig fram.

Du behöver inte vara ett dugg rädd. Det är ett sätt för dig att må bättre, och psykologen är inte som en ond hypnotisör i filmerna som liksom tar över ens hjärna. :D
Det är bara en trevlig typ som är intresserad av att lyssna på dig, kan man säga.

Jag tror psykologer är experter på människor, så tagga ned, det löser sig, en behöver inte planera. De har väl olika metoder, typ det här kbt och så agerar de utifrån de metoderna, ungefär som att rida och träna en häst.
Tagga ner? Jag har inte ens några taggar utåt. Förvirrad. :confused:
Blir ledsen av att läsa det då det använts så mycket mot mig när folk tror jag är sur och jag är verkligen inte sur angående detta. Vill bara bli en fungerande människa igen. :(

Blir ledsen av att läsa det då det använts så mycket mot mig när folk tror jag är sur och jag är verkligen inte sur angående detta. Vill bara bli en fungerande människa igen. :(
Förlåt, inte hitta besvär, det blir nog bra. Styrkekramis.

"Tagga ner" syftar inte nödvändigtvis på att ha taggarna utåt, utan på att man ska ta det lugnt. Du skriver ju att du är lite rädd, @tara menar bara att du kan slappna av tror jag. :)

Jag misslyckades kanske med ordförståelsen. Vad vet jag om hur tagga ned används idag.

Förlåt, inte hitta besvär, det blir nog bra. Styrkekramis.
Det är nog jag som ska säga förlåt, jag mår inge vidare just nu. Insåg idag att den enda vännen jag trodde mig ha inte är en riktigt vän utan en elak typ, det skär i hjärtat och det är samma person som sagt att jag ska "tagga ner" i negativ bemärkelse, så inte ditt fel, det kunde ju inte du veta.

Det inleds alltid med att man pratar. För att psykologen ska kunna hjälpa dig så måste han/hon veta hur du känner, tänker, vad du upplever är problemet osv. Sen lär han/hon lägga fram förslag på hur man kan hantera det och så får du helt enkelt avgöra vad som känns okej.

Jag har gått i KBT när jag var i sena tonåren och där var det mycket "tankeövningar" jag skulle göra mellan besöken. Fick papper med frågor och funderingar jag skulle grunna på och skriva ned tankar och känslor kring, sen gick vi igenom det under efterföljande samtal.

Det är nog jag som ska säga förlåt, jag mår inge vidare just nu. Insåg idag att den enda vännen jag trodde mig ha inte är en riktigt vän utan en elak typ, det skär i hjärtat och det är samma person som sagt att jag ska "tagga ner" i negativ bemärkelse, så inte ditt fel, det kunde ju inte du veta.
Usch, nej det kunde inte jag veta. Chilla säger jag då. Min häst är lite dålig, jag är också lite ledsen, vill inte prata mer om det. Nu måste jag sova, hoppas det inte gjorde något att jag gnällde lite i din tråd. Natti.

Det inleds alltid med att man pratar. För att psykologen ska kunna hjälpa dig så måste han/hon veta hur du känner, tänker, vad du upplever är problemet osv. Sen lär han/hon lägga fram förslag på hur man kan hantera det och så får du helt enkelt avgöra vad som känns okej.
Hm, det är just det där som gör mig lite orolig/ängslig, att jag ska glömma vad det jag är där för egentligen eller inte komma på hur jag ska få fram det jag vill ha sagt, pga problem med formuleringen. Kanske var lite därför jag funderade på om man kan skriva ner eller liknande?
Jag vill ju göra det ordentligt, vill inte känna att jag slänger pengar i sjön och de säger att de inte kan hjälpa mig för jag inte verkar ha de problem jag säger mig ha igen. :/

Hm, det är just det där som gör mig lite orolig/ängslig, att jag ska glömma vad det jag är där för egentligen eller inte komma på hur jag ska få fram det jag vill ha sagt, pga problem med formuleringen. Kanske var lite därför jag funderade på om man kan skriva ner eller liknande?
Jag vill ju göra det ordentligt, vill inte känna att jag slänger pengar i sjön och de säger att de inte kan hjälpa mig för jag inte verkar ha de problem jag säger mig ha igen. :/

Fast du kommer ju behöva gå mer än en gång. Du behöver inte få ur dig precis allt på precis rätt sätt första träffen. Det räcker egentligen att du berättar att du inte har det så bra och att du behöver hjälp att reda ut det, sen kan den du pratar med plocka upp den tråden och guida dig lite.

Men det är absolut inte fel att skriva ner saker och ta med om du vill göra så. Känns det som rätt sak att göra så gör det bara! Du skulle kunna börja redan nu, till och med. Skriv ner precis allt du kommer på ett tag, så kan du välja ut de viktigaste/mest koncentrerade bitarna och ta med det till första träffen. Börjar du så här långt i förväg också behöver du inte oroa dig för att det är viktiga saker du ska råka glömma, förhoppningsvis.

En sak som kan vara bra att tänka igenom så att du kan förklara är vad du vill ha hjälp med. Om du vill läsa innantill från ett papper för att förklara kan du såklart göra det, men bara du har klart för dig vad exakt du tycker problemet är, och vad du skulle vilja att psykologen hjälper dig att lösa.

Jag har ju skrivit en hel del inlägg till dig tidigare om bla detta.

Jättebra att du kommer gå till psykolog! Bra att du tar tag i det! :up:

Jag tänker att det du behöver utifrån det jag läst i trådarna är att få hjälp att komma vidare efter de tuffa saker du gått igenom. Jag ser att mobbingen fortfarande påverkar dig.
Jag ser att du utgår från att folk inte kommer gilla dig. Jag ser att du sätter upp en fasad och har svårt att lita på folk. Jag ser att du vill ha vänner etc men är rädd samtidigt,

En psykolog gör ju sin egen bedömning. Men jag tror inte det är fel att själv fundera vad man vill ha hjälp med.

Jag önskar dig verkligen allt gott, och jag tror du har en spännande resa framför dig!

:heart :)

För mig har tagga ner samma betydelse som för Red.
För mig med!

@RedHyuuga Oroa dig, inte terapeuten kommer hjälpa dig - hen vet hur man på bästa sätt lotsar nån genom terapi. Jag hade funderat över lite vad jag kände mitt problem var och hur jag skulle vilja att det var istället så kan man ta det därifrån.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka