Nyårsfunderingar.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 558
G

Generalen

Kommande nyåret blir Arwens första. Här i vårt område är det mig veterligen förbjudet med smällare och raketer men jag gissar att det givetvis kommer förekomma en del ändå.

Arwen är inte skottränad på något sätt, dumt eller inte? Hon har inte reagerat nämnvärt på skott som vi har hört dock. Vår lilla hane däremot är skotträdd, han blir väldigt låg och skakar och gör allt för att komma upp i mitt knä och oftast släpper jag upp honom. Han är 9 år gammal så det känns inte aktuellt att "träna" på det.

Så nu funderar jag på hur jag bäst ska sköta nyåret? Hur ska jag bete mig mot hanen och kan Arwen bli påverkad av honom? Hur ska jag bete mig mot Arwen? Sambon förstår inte alls varför vi ska "sitta hemma och häcka på nyår" och frågade om man inte bara kan proppa i dem lugnande... :cool: suck.

Sv: Nyårsfunderingar.

Vi är i samma situation, en rädd gamling och en valp (12 v.). Vi har löst det så att gamlingen får vara hos sambons mamma på landet på nyår och valpen ska vara hos oss tillsammans med kompisens unghund (1½ år) som inte är ett dugg rädd..

Jag hade också velat höra svar då vi sitter i samma sits i år.

Vi bor tyvärr i ett område där det smälls mycket raketer, så vi har helt enkelt förberett oss för att resa bort, dvs efter jobbet packar vi in oss i bilen och åker ut till en stuga mitt i ingenstans där det inte borde vara någon som skjuter raketer.

Vår unghund är inte heller skotträdd, och vi har redan skjutit vilt för henne, men jag vill trots det minimera stressen kring nyårssmällandet, är rädd för att ett första nyår mitt inne i smeten blir too much helt enkelt.

+ SLD

Suck, båda våra familjer är över 2 timmar bort och varken sambon eller jag har körkort. Annars hade man kan ju kanske kunnat lösa det på så sätt, fast vi har varken en tom stuga att åka till och mig veterligen är annan släkt och familj upptagna på nyår. Får väl ta ett tält och bosätta mig på ett berg någonstans :p.

Jag gick och la mig och tittade på en film under tolvslaget. Tjugo i ett hade någon krossat en ruta i trappuppgången,precis under min dörr. Varken jag eller hundarna hade vaknat...

Rottweilern är så skottsäker och van vid fyrverkeri att jag i princip hade kunnat lämna honom ensam hemma eller tagit med honom ut om jag av någon outgrundlig anledning hade velat det, men det var första året för lillskrutten.

I år överlämnar jag dom nog i särbons vård. Han vrider bara upp musiken och fortsätter att spela sitt datorspel... Han hatar fyrverkerier och det brukar låta som om kriget brutit ut här.

Senast ändrad:

Det beror på hur trygg Arwen är. Min gamla terrier är situationsbundet skotträdd, dvs rädd för smällare. Min ena stora, Loka, är inte rädd för nånting (förutom en arg matte;)) och Fortune är rädd för ganska mycket som låter (i vanliga fall inte skott) och den hon hunden påverkas mycket av att terriern är rädd, Loka kunde inte bry sig mindre.

Du lär märka dagarna innan om Arwen påverkas av den äldre hunden, men skaffa lugnande till honom för hans skull. Köp ett gott tuggben till Arwen och nonchalera det själv om du kan. Själv brukar jag vara ute för att hålla koll på hästarna, den lilla bär jag tyst (det är inte lönt att träna henne heller, hon är 12) och Fortune får gå i koppel, det tycker jag är lugnare än att sitta inne faktiskt - fast det är på landet där inget är särskilt nära.

Tyvärr finns det en risk att hon tar efter den äldres rädsla, det hände iallafall med våra förra hundar. Den älsta var rädd för skott och den yngre (som var "för dum" för att vara rädd) tog efter hans beteende även om han inte alls var rädd på samma sätt.

Iår blir det även min nuvarande hunds första nyår (vid 3 veckors ålder tror jag inte hon var så medveten om vad som hände:p). Vad jag vet är hon inte rädd för skott och när det sköts fyrverkerier vid valborg satt hon fashinerat och tycktes titta på dem:D *Åh det låter! Oh kolla det lyser"* Jag upplever henne som en i övrigt trygg hund och sålänge hon får vara med mig o familjen tror jag inte det är nån fara. Om nu inte nån ungj*vel slänger en smällare i arslet på henne förstås:devil:

Mao kommer nyår fungera som vanligt här - ganska lungt och stillsamt även om det blir på annan ort;)

Arwen är ju väldigt självsäker av sig och inte på något sätt beroende av hanen, men lugnande skulle ju definitivt vara något för oss (honom). Hur får man veterinären att skriva ut det? Kan man ta det över telefonen eller krävs det besök?

Vi får packa frysen full med märgben :D. Ungar finns det gott om i mitt område, milt sagt, men förhoppningsvis slipper hundarna få smällare runt sig. Jag skulle gå bananas... :devil:

Jag brukar dra ut min på nått km spår, samt cykelmotionering etc på nyår så han är trött (Han är visserlgien inte rädd, men jag brukar göra så han är trött vi tolvslaget ändå) Han får sen ett märgben, och ligger och tuggar på det. den lilla är rädd, men är hon ordentligt motionerad och trött, märks det inte såå mycket. sen har jag faktiskt bara dragit med henne när det har smällt (andra gånger än på nyår då) och hon har blivt bättre. :)

Har du bra kontakt med din vet. kan du kanske få över telefon, men om han inte har haft det innan tror jag du behöver gå dit. Har dålig koll, har aldrig behövt det.

Nya veten har han aldrig varit hos så nej, tyvärr. Hm.

Du ska absolut säta på hundarna, låt dem vara i olika rum. Arwen kan ju vara med er och ni får väl låtsas som att det regnar.

Jag har inga bra svar eftersom jag inte har någon skotträdd. Min gamla dobbis skulle man kunna ta med ut mitt bland allt smällande, hon lyfter inte ett öra. Min äldre afghan var jag orolig för förra året. Jag bodde i ett område där ungarna går runt i stora moln av krut och bara smäller och smäller. :mad: En kväll när vi skulle till bussen brände dom av en mindre raket bara några meter ifrån oss, nedifrån en liten trappnedgång och rakt upp mellan husen. Det hade lätt kunnat skada någon om någon passerade precis då, och det small reält högt. T.o.m jag själv hoppade till för jag var inte alls beredd. Hoppade till gjorde min hund också, med spetsade öron. Sedan brydde han sig inte mer. Skööönt. Men en annan hund hade kunnat bli rejält skrämd för dom var verkligen bredvid oss, typ tre meter bort fast bakom en grej så jag inte såg dom. :mad:

Nu har jag ju en valp med men jag tror att dom andra hundarna lär henne att det inte är nån fara. Själva tolvslaget känns inte som det största problemet, det är snarare allt småskjutande titt som tätt som man kan springa på. Hade jag haft en rädd hund hade jag nog separerat dom bara för säkerhets skull. Eller blir han lugn om han får vara i ditt knä bara? När jag var på blå stjärnan såg jag att det satt skyltat att man kunde få lugnande till nyår för skotträdda. Men jag läste inte närmre så jag vet inte om dom krävde ett besök eller inte. Så nej, jag var inte till någon hjälp där heller. ;)

Men som sagt, det svåraste tycks vara att slippa undan dagarna före och efter nyår och man kan ju inte ha sin hund drogad i en vecka. Jag själv är dessutom beredd på att vad som helst kan hända. En gång såg jag några ungar skjuta en mindre raket rakt in i en samling folk på ett torg. Helt sjukt och ett under att ingen skadades. :( Att flytta ut till ensamheten på landet över nyår hade varit nåt...

Finns receptfritt hos vår vet, zykelne tror jag det heter (eller nåt liknande), har precis börjat testa det på den store (har redan börjat smälla lite här) så jag vet inte riktigt hur bra det fungerar...

Finns det såna ungar? Får kanske ha muskedundret med mig på promenaderna:p

Riktiga smällare har jag inte råkat ut för men härikring känns det inte som Om utan snarare När:crazy:

Ni vet sånna små "pappersbomber" som det gick/går att köpa på marknader? Sånna är tydligen jätte roligt att kasta på folk o fä. Den lilla vovven på min avatar råkade även ut för att ungar kastade snöbollar/stenar/asfaltsbitar på honom när han satt snällt inne i våran inhägnade trädgård, ungj*larna ska tydligen tom ha gått in i vår trädgård för att kunna ta fast honom/sikta på honom bättre!:devil:

och ändå har min familj svårt att förstå varför jag inte vill låta nya vovven vara ute ensam i trädgårn:cool::crazy:

Och typ förra nyåret var jag inne i staden 5mil bort där jag ifrån lägenheten jag var i såg nåt liknande som Galathea var med om - att de sköt upp raketer såå jäkla nära lägenhetshusen! En sån där med massa raketer i placerades kanske 5m ifrån huset (tror det står att man ska ha stoort avstånd till hus m.m) själva stod folket ännu närmre:eek: En del har inge vett i skallen tydligen:crazy::mad:

+ övriga

Visst kan jag sära på hundarna, men då kommer nästa problem: hanen är otroligt matteberoende och eftersom det är Arwens första nyår vill jag ju ha koll på henne också. Det kan förvisso gå att ha hanen med husse i t ex sovrummet om husse får lite instruktioner.

Jag får ringa veterinären på måndag och höra efter om lugnande, han känner ju till mig och Arwen åtminstone så förhoppningsvis litar han på mina ord.

Zylken som det stod om i tråden är receptfritt, hjälper tydligen en del hundar, likaså DAP.
Det vet kan skriva ut är Stesolid eller Nozinan (de vanligast förekommande), Stesolid använde jag på husses gamla Hamilton som var paniskt rädd för nyårsraketer o smällare.
Nozinan skulle jag aldrig ge till hund, vad jag förstått av de som använt det så minskar absolut inte hundens rädsla, men den förlorar kontrollen över kroppen. Nozinan är ett Neuroleptikum som ges till Schizofrena, bl a.

lycka till vid nyår!

Jag har en 7 månaders här hemma, som ska fira sitt första nyår nu, och jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra. Hon är inte ett dugg berörd av andra ljud, varken höga eller konstiga - så det är säkert inga problem.
Jag har även min "nya" import också, som förvisso är vuxen, men jag har ju aldrig sett henne bland fyrverkerier/smällare, men även hon har alltid varit cool vid alla sorters ljud och miljöer annars.

Jag brukar bara ta det lugnt, och inte bry mig. Då brukar inte hundarna bry sig heller.
Hanen spenderade sitt första nyår några få meter ifrån riktigt mycket fyrverkerier (Det smällde konstant i 20 min, och var grejer för över 20 000 kr) och han tyckte att det var skitkul :D Men så har han alltid varit enormt stabil också, och varit med på precis allt. Så när min äldsta tik skulle spendera sitt första nyår i Sverige förra året, så var vi bara hemma. Hon följde hanen mest, och reagerade inte mycket alls. Skällde några gånger, stod i fönstret och kikade ut och låg sen hos mig och sov bara.

Jag ska egentligen iväg nu på nyår, men det verkar inte fungera som planerat med hundvakter, så förmodligen får jag bli hemma och bara vara med hundarna. Har inte bott här i ett år ens, så jag vet inte hur mycket som smälls i byn faktiskt. Men som sagt, jag tvivlar på att det blir problem. Det finns äldre och stabila hundar hemma, jag bryr mig inte ett dugg och då brukar dom yngre/nya inse att det inte är något konstigt eller farligt.

Hade jag haft en rädd hund hade jag INTE haft dom ihop dock, beteenden smittar väldigt ofta av sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 593
Senast: Viva
·
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 390
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 354
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Jag har lite funderingar över hur mitt och hundarnas nyår ska bli som mest smärtfritt, och behöver bolla lite. Min äldre hund är rädd...
Svar
8
· Visningar
1 549
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka