Idahoe
Trådstartare
Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och heffaklumpen! Vi ska äta god mat, dansa natten lång, se på fyrverkerier och såklart tävla om den finaste maskeraddräkten!
--- Men vänta nu, riktigt såhär många gäster tror jag inte att vi har bjudit in... Några objudna gäster har tagit sig in i lokalen med målet att sabotera festen eftersom de inte fick någon inbjudan. Med alla gäster utklädda är det minst sagt svårt att lista ut vilka de objudna gästerna är innan det är för sent...
LL: Idahoe & heffaklumpen
Deltagare:
1. Niyama
2. cirkus
3. LenaH
4. Artline
5. fio
6. Qitis
7. hemlig
8. Ceta
9. Karamell
10. Hedinn
11. Snurrfian
12. Klara
13. Madalitso
14. Elo
15. Sasse
Goda roller:
Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL
Siarlärling 1 - får udda nätter veta en deltagares roll, väljer själv vem den vill sia. NattDL fr.o.m. Natt 1.
Siarlärling 2 - får jämna nätter veta en deltagares roll, väljer själv vem den vill sia. NattDL fr.o.m. Natt 2
Häxa - Ska varje natt förhäxa en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta! Får ej förhäxa samma deltagare två nätter i rad. NattDL
Besserwisser - Besserwissern får ställa totalt tre påståenden till LL, max 1 per natt. Besserwissern måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag vet att jag blivit siad”, ”jag vet att xx är ulv”. Frågorna får bara involvera en person. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. NattDL
Jägaren - tar med sig en person in i döden. Måste varje natt skicka PM om vem den vill ta med sig om den dör. Om jägaren inte gör något nytt val så räknas det senaste. NattDL
Välsignad – Överlever en första ulvattack men har inte samma tur om hen attackeras igen.
Bybor - övriga goda deltagare.
Goda lyan – här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. DagDL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills DagDL, annars missas chansen.
Onda roller:
Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.
Ulvar - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Får varje natt försöka käka. NattDL
Ulv i fårakläder - en ulv i lyan som även har en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i PM till LL och det är rösten i detta PM som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna! DagDL
Vinstvillkor: Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar i lyan är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
Regler!
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det) och ni får inte hinta om er egen roll. Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.
*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på heffaklumpen". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknas den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget).
Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.
*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Har man missat en röst så vill LL att ni lägger en efterröst inklusive motivering så fort ni kan (så övriga deltagare har mer att gå på)
*För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.
*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och annan färg. Ni får inte kommentera (eller kommunicera via reaktionsknapparna) på något sätt som påverkar leken.
Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.
DagDL1 imorgon 21.30
NattDL1 onsdag 08.00
Obligatorisk fråga:
Vad för mat skulle du välja att äta på nyårsafton?
Alla roller bör vara ute nu, hojta om ni känner er bortglömda!
--- Men vänta nu, riktigt såhär många gäster tror jag inte att vi har bjudit in... Några objudna gäster har tagit sig in i lokalen med målet att sabotera festen eftersom de inte fick någon inbjudan. Med alla gäster utklädda är det minst sagt svårt att lista ut vilka de objudna gästerna är innan det är för sent...
LL: Idahoe & heffaklumpen
Deltagare:
1. Niyama
2. cirkus
3. LenaH
4. Artline
5. fio
6. Qitis
7. hemlig
8. Ceta
9. Karamell
10. Hedinn
11. Snurrfian
12. Klara
13. Madalitso
14. Elo
15. Sasse
Goda roller:
Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL
Siarlärling 1 - får udda nätter veta en deltagares roll, väljer själv vem den vill sia. NattDL fr.o.m. Natt 1.
Siarlärling 2 - får jämna nätter veta en deltagares roll, väljer själv vem den vill sia. NattDL fr.o.m. Natt 2
Häxa - Ska varje natt förhäxa en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta! Får ej förhäxa samma deltagare två nätter i rad. NattDL
Besserwisser - Besserwissern får ställa totalt tre påståenden till LL, max 1 per natt. Besserwissern måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag vet att jag blivit siad”, ”jag vet att xx är ulv”. Frågorna får bara involvera en person. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. NattDL
Jägaren - tar med sig en person in i döden. Måste varje natt skicka PM om vem den vill ta med sig om den dör. Om jägaren inte gör något nytt val så räknas det senaste. NattDL
Välsignad – Överlever en första ulvattack men har inte samma tur om hen attackeras igen.
Bybor - övriga goda deltagare.
Goda lyan – här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. DagDL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills DagDL, annars missas chansen.
Onda roller:
Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.
Ulvar - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Får varje natt försöka käka. NattDL
Ulv i fårakläder - en ulv i lyan som även har en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i PM till LL och det är rösten i detta PM som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna! DagDL
Vinstvillkor: Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar i lyan är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
Regler!
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det) och ni får inte hinta om er egen roll. Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.
*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på heffaklumpen". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknas den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget).
Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.
*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Har man missat en röst så vill LL att ni lägger en efterröst inklusive motivering så fort ni kan (så övriga deltagare har mer att gå på)
*För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.
*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och annan färg. Ni får inte kommentera (eller kommunicera via reaktionsknapparna) på något sätt som påverkar leken.
Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.
DagDL1 imorgon 21.30
NattDL1 onsdag 08.00
Obligatorisk fråga:
Vad för mat skulle du välja att äta på nyårsafton?
Alla roller bör vara ute nu, hojta om ni känner er bortglömda!