Nyår och lösdrift?

Sv: Nyår och lösdrift?

Mina hästar får komma in tidigare än vanligt p.g.a. allt skjutande i byn. Unghästen tycker visserligen, att det är spännande och blir inte rädd, men mamman springer som en galning. Onödigt, när det bitvis är halt i hagen, och hon är snart 20 år. De närmaste grannarna skjuter inte längre, eftersom de har skaffat hundar och hästar. 08: orna har flyttat härifrån, så nu är det rätt lugnt. Ett år för rätt många år sedan, smällde de av en bomb som skakade hela marken. Tuffa schäfertiken bryr sig inte öht.:D Inte skotträdd alls, skönt.

Jag kommer att ta in mina tidigare i kväll. Den ena blir väldigt påverkad av smällande och vågar knappt gå in om det har börjat smälla (jag har mina inne i box på nätterna). Den andra är ny sedan ett par månader och har visat sig bli ganska skraj när det blåser kraftigt. Jag har ingen aning om hur han reagerar på smällar, men han verkar vara ganska känslig för andra ljud, så det är väl inte omöjligt att han är rädd för smällarna också.

Vi tar in alla inatt. Stallet ligger högt ovanför alla villorna. Det smälls raketer i stora mängder även över hagarna. Hammargrens ligger i samhället så de anställda som bor häromkring har inga vanliga raketer. Så hästarna är vana vid provskjutningar men i natt så smäller Det!!!

Sitter också med funderingar om hur jag ska göra inatt,
Har på min lösdrift tre ston med varsitt årsföl vid sidan, stona är lugna men litar inte på att inte fölen blir rädda ändå. Har haft ett inhyrt föl( som också hade sin mamma i hagen) för nåt år sedan som drog ner stolpar och tråd inåt hagen såg inte precis när det hände men det räcker ju att de spritter till vid en smäll och om de råkar stå nära staketet så kan de ju lätt komma in med en fot och sedan blir det full kareta. Nu gick det bra den gången men vill inte vara med om det igen.
Fölen ( Ja imorgon är de ju åringar! ;) )är mellan 7-8 månader gamla och delvis avvanda via naturlig avänjning och någon timme inne ibland när jag pysslar med dem utan mamma.
jaja får se om det smäller nåt när jag är där i em och hur de verkar ta det.

Vi tar in alla inatt. Stallet ligger högt ovanför alla villorna. Det smälls raketer i stora mängder även över hagarna. Hammargrens ligger i samhället så de anställda som bor häromkring har inga vanliga raketer. Så hästarna är vana vid provskjutningar men i natt så smäller Det!!!

kl
Mina står ju på lösdrift långt ute på landet. Men de är i princip skotttränade, mammahästen är uppvuxen i en skog där det jagades, så hon reagerar i princip inte på skott. Fölet är fött ute där de står nu... som råkar ligga vid revinge hed, så de är vana att det smäller och pangar.

*KL*

Tack för alla svar. Har till 99% bestämt mig för att de får gå ute som vanligt, att hålla rutinerna. Men jag kommer vara därute vid midnatt så jag kan ta in dem om de blir rädda. Med lite tur blir det mulet med.

Men känns som just nu är ett rutinbrott "värre", just för båda är märkbart påverkade av kompisen som försvann igår. Inte oroliga, men det är dämpat och väldigt "mammigt". Ena äter ganska krattigt med, den som stod kompisen som försvann närmast.

Så att ändra på en sak till, om så bara för en natt, just nu känns som en större risk än att låta de gå kvar ute. Hoppas jag..

Så att ändra på en sak till, om så bara för en natt, just nu känns som en större risk än att låta de gå kvar ute. Hoppas jag..

Här tycker jag att du tänker helt rätt, ändra inte mer saker just nu!
+ att du går ju ut till dom och fodrar vid midnatt, då det troligen kommer att smälla som mest. Då får du i värsta fall stanna hos dom och "hålla handen"... ;)

Mina kommer att vara ute som vanligt. Här smälls det inte direkt i byn, men några km härifrån. Det brukar aldrig vara några problem.

Hej!

Min pålla fick vara ute som vanligt när hon bodde på lösdrift (vi hade ändå ingenstans att ta in alla hästarna). Hon brukar gilla att titta på fyrverkerierna, dom är lika skojiga som helikoptrar.. Konstiga häst!

/Lavinia

Här tycker jag att du tänker helt rätt, ändra inte mer saker just nu!
+ att du går ju ut till dom och fodrar vid midnatt, då det troligen kommer att smälla som mest. Då får du i värsta fall stanna hos dom och "hålla handen"... ;)

Mina kommer att vara ute som vanligt. Här smälls det inte direkt i byn, men några km härifrån. Det brukar aldrig vara några problem.

Fodringen är på automatik. Men jag både kan ju, och planerar att gå ut ändå. Just ifall det behövs hållas i handen.

Eftersom dina hästar inte bryr sig om smällandet och ljusen så hade jag haft kvar dem ute.

Jag kommer att ta in mina men det är eftersom ledarstoet är livrädd för smällare :meh: så kutar hon så kutar alla...

*KL*

Det har smällts lite långt bort, hörts lite avlägset. Jag har uppenbart obrydda ponnyer - eller döva. Hoppas det fortsätter så =)

Jag har inget lyse i lösdrifterna sen min bror "råkade" koppla bort den när vi bytte från luftledningar till nedgrävd kabel.. Jättekul, verkligen..

Däremot har jag en lampa vid en grindöppning kanske 10 m från lösdrifterna. Lyser inte ända dit, men låtit den vara tänd, den gör vad den gör. Men förhoppningsvis kommer mina herrar vara obrydda och undra vad i hela friden matte är ute och tomtar för? De har ju klarat stormen Sven utan att röra ett öra.

Gick ut kvart i, då smällde det rätt friskt men man såg inte mer än att himlen över skogen lystes upp. Helt coola killar som tyckte att det var himla trevligt att matte kom ut och gosade.

Sen vid midnatt sköt de rakt över skogen (på andra sidan), och då syntes fyrverkerierna. Två ponnyer vände unisont baken mot matte, ställde sig och vilade på varsitt bakben och tittade med uppenbart intresse på skådespelet. När det var över (de raketer man kunde se), men det lät som tredje världskriget fortfarande, vände de sig om och tyckte "okej, gosa vidare!"

Utfodringen släppte fem över, jag har tydligen ställt klockan fel. Men det gjorde ju inget, för som sagt - mina guldponnyers cirklar rubbar man inte så lätt. Jag misstänker att om de fick bestämma skulle det skjutas fyrverkerier för dem varje natt - det var ju roligt att titta på ju!

Så inga som helst problem!

Vika duktiga ponnyer!
Mitt äldre fullblod sa att han ville vara kvar ute i lösdriften, trots en del pangande redan tidig kväll och då fick han det. Efteråt fick jag en puss! De ska förtjänas, ska jag tillägga. Sedan stack jag till jobbet (jobbar natt) så jag vet ej hur natten förlupit, men kommer tid ca 06.30 och kollar innan jag åker hem och sover. Gott nytt år!

Mina var mest arga för att maten var slut så jag fyllde på innan jag åkte till jobbet.

Min och hans kompis fick boxdörren ut till hagen öppnad efter det smällt klart i natt.
Men dom stod kvar inne hela natten. Kan bero på den stora mängden hö dom fick i går kväll.;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästhantering Nu skulle jag väldigt gärna vilja ha alla era tips på hur man ska förbereda sig inför nyårsafton, plus lite specifika tips på hur jag...
Svar
2
· Visningar
647
Gnägg Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda. Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 438
Senast: Buck
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 316
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka