Nya vattenkoppen/hinken!

A

allroundhästarna

Jag undrar finns det NÅGON som har hunnit provat denna nya vattenhink (vattenkopp) ????:love:
Om någon har det, var vänligen skriv och berätta hur den funkar, lätt att montera, rengöra?! Har ni den i stall med +grader eller har ni värme på ledningen! Berätta!!!
Här är en länk till den; http://www.lantbruksnet.se/anundsjos/
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Intressant. Hur fungerar den, är det någon automatik eller vad är det för påfyllnadsanordning?
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Ingen som provat och kan dela med sig?
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Verkar lite knöligt om det är så då det betyder ju 2 hinkar att rengöra! Jag vill rengöra min hink varje dag ordentligt (alltså diska ur den) Det här skulle betyda mer jobb för mig om jag var tvungen att diska ur 2 hinkar istället.
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Vad jag kan förstå så sitter den yttre hinken bara som en extra behållare. Den har även lock så att det kommer inget skräp odyl i den. Så det är bara den inre (som dom dricker ut) som behöver rengöras. Den funkar mer som en vattenkopp tror jag. Den torkar man ur vid behov, för det är ju inget vatten som står kvar någon längre tid som det kan göra i en vanlig hink.
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Funkar den inte så att den yttre behållaren fylls på, sen när hästen dricker så fylls det över i den innre behållaren? Tycker det verkar som den fylls vart efter hästen dricker.
Men jag har varken sett eller provat den så det är bara vad jag tror...
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Hm, verkar smart! Ska be sambon kolla för att se om det går att fixa så det funkar på vintern med. Har mina kräk, eller jag menar snuttisar, på lösdrift...
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Om man exv sätter den inre behållaren inomhus med ledningar och allt och den yttre utomhus så borde det kanske funka hyfsat på vintern, eller vad tror du?!
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Möjligt! Funkar dock inte för mig då jag har lösdrift utan värme nånstans.

Lockar på Ride On!!!!! *ropsmiley* :D
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Hyffat smart,men vill ju till att man har plats på utsidan.Inget vidare snyggt heller att det ska se ut så där i stallgången :crazy: .
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Jag mailade företaget och fick svar i går. Den kostar 500 nånting +moms.
Verkar som att den kräver instalatör dock, vet ej vad det kostar.
Tror inte det är något för mig, var mest nyfiken på hur den fungerade.
Jag har fyra hästar och fyller deras baljor med slang ett par gånger om dagen=skitbilligt
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Den verkar ju intressenat :)
Fast min häst kan inte ha något sittandes på väggen, hon kliar baken mot det och vips så är allt trasigt. Hon får ha sina vattenhinkar på golvet.
Det enda som sitter på väggen är krubban :p
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Vi satte ett järnrör runt vattenkoppen, eftersom att en häst i stallet kliade loss vattenkoppen hela tiden. Vi satte även runt krubban. Nu får det sitta kvar på väggen eftersom att järnröret står emot kliandet.
Har du provat med en klimatta på väggen? En som jag såg skruvade fast en sop (utan skaft) i lämplig höjd som kligrej.
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Vi har flottör i en foderkrubba som fyller på vatten till min häst! funkar perfa o en flottör kostar bara 200 kr. Har även det i hagarna fast där har vi ursågade dunkar som funkar som balja!
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Álin skrev:
Den verkar ju intressenat :)
Fast min häst kan inte ha något sittandes på väggen, hon kliar baken mot det och vips så är allt trasigt. Hon får ha sina vattenhinkar på golvet.
Det enda som sitter på väggen är krubban :p
Sätt den lågt;)...Mina hästar har krubbor och vatten i golvnivå och det funkar utmärkt:D
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Jag har sett den live. Och jag älskar den, ska definitivt ha sån om jag någon gång köper häst.

Vi provade den på en av hästarna i stallet. Fördelen med denna är att den fungerar som en hink när hästen dricker, men behöver inte fyllas på för hand.

Lätt att ta ner o rengöra.. bara att lossa hinken inne i boxen. Den yttre behöver inte rengöras ofta. Den kommer inte hästen åt plus att det är lock på den.

En dag i vintras frös vattenkopparna (ledningarna) för oss. Alla blev då utan vatten några timmar tills det vara fixat, utom denna häst som hade sin hink full sen förut.. helt suveränt.

PS de som blev utan vatten fick naturligtvis hink, men hade alla haft en swebuck hade vi sluppit bära..

Nackdelen kan vara, precis som någon sa, om de kliar sig på den. Plast är ju inte så hållbart..
 
Sv: Nya vattenkoppen/hinken!

Nej eftersom att det är så mycket vatten i den frös den inte lika snabbt som vattnet i ledningarna. Det är klart att hade det gått längre tid utan upptäckt hade den ju frysit, men vi kollar alltid alla vattenkoppar på morgon när det är riktigt kallt.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 210
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 468
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 501
Senast: Magiana
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp