S
silver
Nu finns nya TR ute på Ridsportsförbundets hemsida
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_113/ImageVaultHandler.aspx
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_113/ImageVaultHandler.aspx
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mom 502
1.3 Maraton
lätt B – 1 sträckor (E). Max 5 km, max 4 hinder med portar A-D. Om maraton
arrangeras som enda deltävling får 3 sträckor (ADE) köras max 10 km, max 4 hinder
med portar A-D.
lätt A - 3 sträckor (ADE), max 13 km, max 5 hinder portar A-E.
Bed A, se mom 524.1.1
1.4 Precision
Hinderbredd:
lätt B – vagnens spårvidd + 35 cm, bedömning A
lätt A – vagnens spårvidd + 30 cm, bedömning A med idealtid
mom 524.1.1 Ny bedömning för lokal lätt B och lokal lätt A.
Bedömning A: ekipaget ska klara sträcktider inom min och maxtid. Hinderområdena ska köras med rätt väg genom portarna men utan tidtagning. Maxtid i hinder är 5 min.
Placeringsordning; alla som klarat sig godkända blir likaplacerade.
Men vad ÄR detta?! Bedömning A i precision och maraton i både LB och LA?? Så för att få "tävla" i något annat än dressyr måste man köra nationellt? (Och innan dess kvala genom att ha kört 2 LA).
Hur har man tänkt att detta ska locka alla dessa nya kuskar?! Jag vill tävla, jag kommer inte frakta hästarna 25 mil enkel resa och betala tusenlappar för att "köra snitslad bana" på det sättet. Då kan jag lika gärna leka för mig själv här hemma
I lätt B dressyr och precision är det tillåtet att köra utan svängel och
draglinor. Men det rekommenderas
För enbet och tandem får två- eller fyrhjulig vagn användas i varje enskild
deltävling. För övriga anspänningar skall fyrhjulig vagn användas. Broms är inte obligatorisk men om vagnen saknar bromsar måste baksele användas. Vagn skall vara försedd med draglinor och svängel. Fasta dockor får användas i dressyr och precision. Vagn skall vara försedd med sittplats bakom eller bredvid kusken. På vagn med två säten skall groom sitta på det bakre sätet. I lokal lätt B är det tillåtet att köra utan svängel och draglinor.
Säkerhetsväst rekommenderas i maraton.
Fr o m 2011 är det obligatoriskt.
Och HUR ska man motivera allt detta, för en maraton"tävling" som innebär att deltagarna travar 4 km i utflyktstempo
Veterinär på plats under hela momentet
Skor på hästen
Hovslagare tillgänglig
Godkänd domare och banbyggare
Det är ju inte precis billigt att arrangera en tävling! Och om dessutom i princip alla kommer "vinna" (ytterst få brukar väl ha straff på sträckorna i lokal klass...) så ska ju alla ha blågula rosetter och priser också.
Om reglerna ser ut sådär så arrangerar jag mycket hellre en pay & drive. Men det räknas knappast som kval för de som vill köra nationell.
4.21
Groom handhar tömmar i rörelse
20 straffp
4.22
Avsluta sträcka E med mindre antal hästar än vid start
Utesluten
Hur löjligt är det... Alltså det här är för att få Lätt-tävlingar sååå tråkigt att folk vill klassa upp sig att vara därifrån... och sådana ska locka nya kuskar??Nu har det blivit utbildningsklasser.
Det är ju bra så att alla nya kan få prova utan att känna press i från andra tävlande och publik att det ska gå fort.
Nu kommer det att bli många som går upp en klass.
Som det varit tidigare så har ju många kört lokal lätt i många många år och dom nya har inte haft en möjlighet till placering
Nu har det blivit utbildningsklasser.
Det är ju bra så att alla nya kan få prova utan att känna press i från andra tävlande och publik att det ska gå fort.
Är detta upplägg verkligen sjysst mot hästarna? Som jag har förstått det finns det många åsikter om att hästarna ofta är för dåligt konditions/styrketränade. Första gången som vi får köra på tid i hindren, det blir i nationell klass med alla tre grenar och 3 sträckor. Längre och förmodligen mer tekniska hinder. Det finns risk att hästen är TRÖTT när vi äntligen kommer fram till hindren, hornen i pannan växer ut och vi äntligen ska få prova att köra på tid.Nu kommer det att bli många som går upp en klass.
Det kan man lösa med uppklassningssystem, om det är ett problem.Som det varit tidigare så har ju många kört lokal lätt i många många år och dom nya har inte haft en möjlighet till placering
Men vad ÄR detta?! Bedömning A i precision och maraton i både LB och LA?? Så för att få "tävla" i något annat än dressyr måste man köra nationellt? (Och innan dess kvala genom att ha kört 2 LA).
Hur har man tänkt att detta ska locka alla dessa nya kuskar?! Jag vill tävla, jag kommer inte frakta hästarna 25 mil enkel resa och betala tusenlappar för att "köra snitslad bana" på det sättet. Då kan jag lika gärna leka för mig själv här hemma
Nu har jaf skummat igenom en del...
Regaerade bl.a. på detta:
Ehh... Ingen svängel?
Hur bra är det egentligen
Bra, mycket bra till och med.
Det enda jag har att säga är: Fy förh*'^¨e !
Jag har möjlighet att åka på kanske en nationell tävling per år, och med nya TR så är jag inte ens intresserad av att kvala till nationell om jag måste åka 50-100 mil över en helg och betala flera tusen för uppstallning och veterinär för att åka runt i samma tempo som på ponnyridningen på Skansen.
Och hur intressant blir det att vara publik ?
Det är ju tack vare maraton som det har varit någon publik överhuvudtaget på körtävlingarna.
Det är ju en högst märklig strategi att ta bort allt som är roligt i körningen om man vill 3000 licensierade tävlingskuskar
Tack och hej från en fd. tävlingskusk som nu lägger ner tävlandet på obestämmd tid.
Ja det jag hade hört innan TR publicerades var att LB skulle bli med bedömning A, medan LA skulle vara "på riktigt". Det kunde väl ha varit en ok idé. Då kan vi som vill komma igång att arrangera ordna LB och LA så finns det att välja på för alla smaker. Och steget till nationellt blir inte lika stort.EN utbildningsklass hade nog räckt. Då hade LA kunnat vara en tävlingsklass och steget till nationell för de som har lust blir inte så stort.
Det finns ju faktiskt kuskar som inte har ambitioner att tävla högre. Nu riskerar sporten att tappa dessa istället.
stall w skrev:I och med de nya reglerna så känns det mycket tveksamt just nu till att introducera några nya hästar i sporten.