Nya TR V Körning

Sv: Nya TR V Körning

mom 502
1.3 Maraton
lätt B – 1 sträckor (E). Max 5 km, max 4 hinder med portar A-D. Om maraton
arrangeras som enda deltävling får 3 sträckor (ADE) köras max 10 km, max 4 hinder
med portar A-D.
lätt A - 3 sträckor (ADE), max 13 km, max 5 hinder portar A-E.
Bed A, se mom 524.1.1
1.4 Precision
Hinderbredd:
lätt B – vagnens spårvidd + 35 cm, bedömning A
lätt A – vagnens spårvidd + 30 cm, bedömning A med idealtid

mom 524.1.1 Ny bedömning för lokal lätt B och lokal lätt A.
Bedömning A: ekipaget ska klara sträcktider inom min och maxtid. Hinderområdena ska köras med rätt väg genom portarna men utan tidtagning. Maxtid i hinder är 5 min.
Placeringsordning; alla som klarat sig godkända blir likaplacerade.

Men vad ÄR detta?! Bedömning A i precision och maraton i både LB och LA?? Så för att få "tävla" i något annat än dressyr måste man köra nationellt? (Och innan dess kvala genom att ha kört 2 LA).

Hur har man tänkt att detta ska locka alla dessa nya kuskar?! Jag vill tävla, jag kommer inte frakta hästarna 25 mil enkel resa och betala tusenlappar för att "köra snitslad bana" på det sättet. Då kan jag lika gärna leka för mig själv här hemma :grin:
 
Sv: Nya TR V Körning

Men vad ÄR detta?! Bedömning A i precision och maraton i både LB och LA?? Så för att få "tävla" i något annat än dressyr måste man köra nationellt? (Och innan dess kvala genom att ha kört 2 LA).

Hur har man tänkt att detta ska locka alla dessa nya kuskar?! Jag vill tävla, jag kommer inte frakta hästarna 25 mil enkel resa och betala tusenlappar för att "köra snitslad bana" på det sättet. Då kan jag lika gärna leka för mig själv här hemma :grin:

Hmmm...
Låter inte kul...:(
Har inte hunnit läsa detta än, men måste nog sätta mig och göra det...
 
Sv: Nya TR V Körning

Och HUR ska man motivera allt detta, för en maraton"tävling" som innebär att deltagarna travar 4 km i utflyktstempo :devil:

Veterinär på plats under hela momentet
Skor på hästen
Hovslagare tillgänglig
Godkänd domare och banbyggare

Det är ju inte precis billigt att arrangera en tävling! Och om dessutom i princip alla kommer "vinna" (ytterst få brukar väl ha straff på sträckorna i lokal klass...) så ska ju alla ha blågula rosetter och priser också.

Om reglerna ser ut sådär så arrangerar jag mycket hellre en pay & drive. Men det räknas knappast som kval för de som vill köra nationell.
 
Sv: Nya TR V Körning

Nu har jaf skummat igenom en del...
Regaerade bl.a. på detta:
I lätt B dressyr och precision är det tillåtet att köra utan svängel och
draglinor. Men det rekommenderas
För enbet och tandem får två- eller fyrhjulig vagn användas i varje enskild
deltävling. För övriga anspänningar skall fyrhjulig vagn användas. Broms är inte obligatorisk men om vagnen saknar bromsar måste baksele användas. Vagn skall vara försedd med draglinor och svängel. Fasta dockor får användas i dressyr och precision. Vagn skall vara försedd med sittplats bakom eller bredvid kusken. På vagn med två säten skall groom sitta på det bakre sätet. I lokal lätt B är det tillåtet att köra utan svängel och draglinor.

Ehh... Ingen svängel?:confused:
Hur bra är det egentligen:mad:

Säkerhetsväst rekommenderas i maraton.
Fr o m 2011 är det obligatoriskt.

;) Bra, mycket bra till och med.
 
Sv: Nya TR V Körning

Och HUR ska man motivera allt detta, för en maraton"tävling" som innebär att deltagarna travar 4 km i utflyktstempo :devil:

Veterinär på plats under hela momentet
Skor på hästen
Hovslagare tillgänglig
Godkänd domare och banbyggare

Det är ju inte precis billigt att arrangera en tävling! Och om dessutom i princip alla kommer "vinna" (ytterst få brukar väl ha straff på sträckorna i lokal klass...) så ska ju alla ha blågula rosetter och priser också.

Om reglerna ser ut sådär så arrangerar jag mycket hellre en pay & drive. Men det räknas knappast som kval för de som vill köra nationell.

Håller med!
 
Sv: Nya TR V Körning

Det enda jag har att säga är: Fy förh*'^¨e !

Jag har möjlighet att åka på kanske en nationell tävling per år, och med nya TR så är jag inte ens intresserad av att kvala till nationell om jag måste åka 50-100 mil över en helg och betala flera tusen för uppstallning och veterinär för att åka runt i samma tempo som på ponnyridningen på Skansen.

Och hur intressant blir det att vara publik ?
Det är ju tack vare maraton som det har varit någon publik överhuvudtaget på körtävlingarna.

Det är ju en högst märklig strategi att ta bort allt som är roligt i körningen om man vill 3000 licensierade tävlingskuskar :grin:

Tack och hej från en fd. tävlingskusk som nu lägger ner tävlandet på obestämmd tid.
 
Sv: Nya TR V Körning

Och vad händer med lagserien :confused:

Om den går i lokal klass blir det ju i princip en dressyrserie. Och om den går i nationell klass är den ju inte längre för debutanter.
 
Sv: Nya TR V Körning

Så ska ju alla ha blågula rosetter och priser också.

Varför detta motstånd mot att ge priser?
 
Sv: Nya TR V Körning

Jag är inte alls emot priser generellt! Men som tävlande tycker jag inte att en blågul rosett skulle kännas värd så mycket om "tävlingen" närmast liknar Clear Round.

Och nån måste ju betala för allt. Om nästan samtliga ska ha rosett och helst priser vars värde motsvarar anmälningsavgiften, plus att domare, banbyggare, anläggning osv ska finansieras...


Sen om jag ska åka långt och betala tusenlappar - då vill jag få ut mera! Jag vill få feedback antingen i form av tidtagning, eller i form av kommentarer från tränare.
 
Sv: Nya TR V Körning

Nu har det blivit utbildningsklasser.
Det är ju bra så att alla nya kan få prova utan att känna press i från andra tävlande och publik att det ska gå fort.
Nu kommer det att bli många som går upp en klass.
Som det varit tidigare så har ju många kört lokal lätt i många många år och dom nya har inte haft en möjlighet till placering
 
Sv: Nya TR V Körning

Tja, jag vart placerad i den första körtävlingen som jag ställde upp i...

Jag vet sådär 4-5 till som har placerat sig under sin första tävlingssäsong, så visst tusan kan man komma in i lättklass även fast att det finns "veteraner" som inte vill ta sig därifrån.

Det finns ju ingen anledning att gå upp i klass om man inte har kapacitet för det, håller man lättklass-klass så finns det inget självändamål med att gå upp till nationell.

Att man har en debutantklass är väl en sak, men att ta bort tävlandet helt och hållet i lättklass är ju fånigt.

Nu blir det ju ett gigantiskt jättekliv att gå upp från lokal-lätt till nationell-lätt - första riktiga maratontävlingen blir med 3 sträckor, högre tempo, fler portar, svårare hinder från att ha lallat omkring och kunnat ta 5 minuter på sig i varje hinder :grin:

För att inte tala om att det då blir mera än bara dressyren som ger poäng.... helt plötsligt ska man bli bra i 3 grenar istället för att bara leva på dressyrpoängen.

Jag skulle inte vara intresserad av att åka runt på utflykt på maraton och precision hela första tävlingsäsongen - nu skulle jag ha påbörjat min andra tävlingsäsong men då LA är såpass nytt så var det mest bara LB förra säsongen så jag måste kvala i lok-lätt för att få komma upp i nationell... JAG KRÄKS på de nya reglerna på ren svenska !

Jag kommer istället att skita i att tävla !!!

Jag är inte intresserad av att betala för veterinär, banbyggare, uppstallning, lösa licens m.m. om jag ändå inte får köra på riktigt.

Fasen, varför kan inte folk träna innan tävlingarna istället för att träna på tävlingen ?

Eller i vart fall införa en lekskoleklass och ha en mellanklass för alla andra som inte starrtar sin första tävling... vilket bevisligen heller inte är oöverstigligt svårt om man bara tränar lite innan.
 
Sv: Nya TR V Körning

Nu har det blivit utbildningsklasser.
Det är ju bra så att alla nya kan få prova utan att känna press i från andra tävlande och publik att det ska gå fort.
Nu kommer det att bli många som går upp en klass.
Som det varit tidigare så har ju många kört lokal lätt i många många år och dom nya har inte haft en möjlighet till placering
Hur löjligt är det...:devil: Alltså det här är för att få Lätt-tävlingar sååå tråkigt att folk vill klassa upp sig att vara därifrån... och sådana ska locka nya kuskar??

"Utbildning"!! att utbilda mig kör jag på hemma klubben och/eller för tränare. Att få komma igång i tävlings sammanhanget så ska det vara klubbtävlingar som har detta syfte.
Sedan...kanske 1, max 2 tävlingar per år att se hur man ligger till även utanför den lokala kretsen. Man kan inte bedöma det på en clear round - det är för 10-åringar.
Nej! det är feltänkt. Om man är för länge på lättklass så kan det sättas poängmässiga gränser (typ 10 p sedan får man inte köra L:A längre) - om det är så att de nya kuskarna känner att de aldrig får en chans.
Sedan måste nästa nivå vara mer tillgänglig och lockande...
 
Sv: Nya TR V Körning

Nu har det blivit utbildningsklasser.
Det är ju bra så att alla nya kan få prova utan att känna press i från andra tävlande och publik att det ska gå fort.

Den typen av utbildning tycker jag sker bäst med hjälp av en tränare.

Nu kommer det att bli många som går upp en klass.
Är detta upplägg verkligen sjysst mot hästarna? Som jag har förstått det finns det många åsikter om att hästarna ofta är för dåligt konditions/styrketränade. Första gången som vi får köra på tid i hindren, det blir i nationell klass med alla tre grenar och 3 sträckor. Längre och förmodligen mer tekniska hinder. Det finns risk att hästen är TRÖTT när vi äntligen kommer fram till hindren, hornen i pannan växer ut och vi äntligen ska få prova att köra på tid.

Det vi nybörjare behöver enligt min uppfattning är klasser där man kan prova att köra på tid, helt enkelt "träna på att tävla", utan att sätta hästen i besvärliga situationer.

Som det varit tidigare så har ju många kört lokal lätt i många många år och dom nya har inte haft en möjlighet till placering
Det kan man lösa med uppklassningssystem, om det är ett problem.

Är det bättre med lekskoleklasser och "vinst varje gång"? Det lockar definitivt inte mig att vilja tävla.

Och jag oroar mig för hur det ska bli i de distrikt som inte redan har vana att ordna körtävlingar och har många aktiva kuskar. I mitt distrikt har vi precis börjat komma igång! Det finns ett flertal kuskar som nu är sugna på att börja tävla och vi hade 4-5 nya tävlingsplatser på gång för 2010!! Vi hade planerat för flera lokaltävlingar, DM, championat, skicka lag till serien i granndistriktet mm. Men, om det enda vi får arrangera nu är "bedömning A" så vet jag inte om vi är så sugna längre?! Hur ska vi motivera oss att arrangera lokaltävling, med alla regler och stora kostnader som det innebär, när vi inte ens får "tävla"? Lagserien är vi inte heller kvalade till om den går i nationell, vilket det ser ut som att den kommer göra.

Och steget till att arrangera nationell kommer bli svårt här! Som det är nu (om vi undantar det ekipaget som kör internationellt) är vi 2 ekipage i distiktet som KANSKE är kvalade till nationell (om det räcker med LB enligt gamla reglerna, LA är det ingen som har kört). Kanske i slutet av nästa säsong att det kunde finnas något fler ekipage. Men att arrangera en nationell, med 3 grenar, 3 sträckor, massor med extra tidtagare osv för kanske max 2-4 ekipage. Hur ska vi motivera det, när de funktionärerna inte behövs i lokal klass.

Alltså, om man redan har planerat att arrangera nationell tävling så är det ju inte så svårt att lägga till en lokal. Och om det är "lika jobbigt" att ordna lokal som nationell så är det ju inte heller något problem att ordna flera klasser. Men att samla ihop massor med extra funktionärer och lägga till en hel gren bara för 2 ekipage, det tror jag inte är rimligt.

Och om första steget är tråkigt, och nästa steg är otillgängligt. Hur ska vi då motivera oss att komma igång?

Som TR är formulerat nu är det stor risk att vi istället fortsätter med våra små klubbtävlingar.
 
Sv: Nya TR V Körning

Men vad ÄR detta?! Bedömning A i precision och maraton i både LB och LA?? Så för att få "tävla" i något annat än dressyr måste man köra nationellt? (Och innan dess kvala genom att ha kört 2 LA).

Hur har man tänkt att detta ska locka alla dessa nya kuskar?! Jag vill tävla, jag kommer inte frakta hästarna 25 mil enkel resa och betala tusenlappar för att "köra snitslad bana" på det sättet. Då kan jag lika gärna leka för mig själv här hemma :grin:

Förs och främst ska jag tala om att jag inte har läst TR (annat än citat i den här tråden och det man hört...).

Jag förstår tanken bakom att göra en utbildningsklass. Dels är det inte alla kuskar (framförallt orutinerade) som inte inser att hästen inte alltid är redo att gå mot klockan. Exempel på detta har vi nog alla sett.:crazy:
Dels så är det kanske ännu viktigare att införa en utbildningsklass nu när vi öppnar för travkuskarna.
Dels kan det vara ett sätt att "tvinga" upp kuskar till högre klasser. Om så är fallet så blir jag besviken. Det finns ju faktiskt kuskar som inte har ambitioner att tävla högre. Nu riskerar sporten att tappa dessa istället. Som föreslagits i tråden hade nog ett uppklassningssystem varit bättre här.

EN utbildningsklass hade nog räckt. Då hade LA kunnat vara en tävlingsklass och steget till nationell för de som har lust blir inte så stort.
 
Sv: Nya TR V Körning

Nu har jaf skummat igenom en del...
Regaerade bl.a. på detta:

Ehh... Ingen svängel?:confused:
Hur bra är det egentligen:mad:

;) Bra, mycket bra till och med.

Ingen svängel-regeln har nog kommit till på grund av att det ska locka travkuskarna. Tror jag. Bra? Nej.

Bra regel angående säkerhetsvästen. Egentligen förstår jag inte varför den blir obligatorisk först 2011.
(Säger jag som är otroligt slarvig med att använda min:o)
 
Sv: Nya TR V Körning

Det enda jag har att säga är: Fy förh*'^¨e !

Jag har möjlighet att åka på kanske en nationell tävling per år, och med nya TR så är jag inte ens intresserad av att kvala till nationell om jag måste åka 50-100 mil över en helg och betala flera tusen för uppstallning och veterinär för att åka runt i samma tempo som på ponnyridningen på Skansen.

Och hur intressant blir det att vara publik ?
Det är ju tack vare maraton som det har varit någon publik överhuvudtaget på körtävlingarna.

Det är ju en högst märklig strategi att ta bort allt som är roligt i körningen om man vill 3000 licensierade tävlingskuskar :grin:

Tack och hej från en fd. tävlingskusk som nu lägger ner tävlandet på obestämmd tid.

Det här med kval mellan klasser kan bli riktigt intressant att se hur väl det fungerar i praktiken. Det är ju en snårig stig upp i klasserna för den som har ambitioner.
Vi har pratat om det här problemet hemma. Vi har en som är färdigkvalad till Msv och en unghäst plus ytterligare en unghäst på gång om något år. Med den äldsta är det ju tur att man redan är "inne i systemet" annars hade vi nog lagt ner. I och med de nya reglerna så känns det mycket tveksamt just nu till att introducera några nya hästar i sporten.

En annan tanke som vi funderar kring är om det överhuvudtaget finns tillräckligt med tävlingar för att man ska kunna kvala upp i klasserna.
För en helt grön kusk spelar det kanske inte så stor roll att det tar några år att kvala vidare ett eller två steg, men för en rutinerad kusk som byter häst känns det frusterande. En rutinerad kusk utbildar en ny häst mycket snabbare och att det ska ta flera år att klättra i klasserna på grund av att det inte finns tillräckligt med tävlingar är ingen morot till att fortsätta i sporten precis.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya TR V Körning

EN utbildningsklass hade nog räckt. Då hade LA kunnat vara en tävlingsklass och steget till nationell för de som har lust blir inte så stort.
Ja det jag hade hört innan TR publicerades var att LB skulle bli med bedömning A, medan LA skulle vara "på riktigt". Det kunde väl ha varit en ok idé. Då kan vi som vill komma igång att arrangera ordna LB och LA så finns det att välja på för alla smaker. Och steget till nationellt blir inte lika stort.

Det finns ju faktiskt kuskar som inte har ambitioner att tävla högre. Nu riskerar sporten att tappa dessa istället.

:bow:
 
Sv: Nya TR V Körning

stall w skrev:
I och med de nya reglerna så känns det mycket tveksamt just nu till att introducera några nya hästar i sporten.

Och så är det "ekipaget" som måste kvala... Så även om jag kvalar till nationell med mina ponnyer och min sambo med den stora så får vi inte byta hästar med varann sen, utan då måste vi börja om :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 610
Senast: Alexandra_W
·
Distans Räknas Clear Round in under "2 st godkända ritter 40-79 km"...
2
Svar
33
· Visningar
6 420
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp