Nya TR för dressyr (utbruten ur Dressyrsnack)

Skummat igenom nya TR och det som stod ut mest för mig är att de äntligen släpper lättridningen fri upp till LB och att det blir tillåtet att tävla utan nosgrimma!
Bra ändringar! Skulle bara önskat att lättridning skulle vara valfritt upp till LB och inte endast i särskilda klasser (vilket jag tolkar förslaget som). Funkar ju fint i fälttävlans dressyren ☺️

IMG_3749.webp

Såg att det nu också i TR är inskrivet att 4-åringar måste ha minst 14 dagar mellan varje start (tidigare max 1 start per dag), undantaget kval och final på årgångschampionat. Bra med någon slags begränsning, sen vet jag inte om jag personligen hade dragit gränsen just där. Hade nog hellre sett max antal starter totalt. Känns t.ex. sämre för mig att de skulle tävla hela sommaren varannan vecka än att kanske göra tre starter totalt med en vecka mellan två starter och 13 dagar mellan två och sedan två månader utan tävlingar.

Såg att det nu också i TR är inskrivet att 4-åringar måste ha minst 14 dagar mellan varje start (tidigare max 1 start per dag), undantaget kval och final på årgångschampionat. Bra med någon slags begränsning, sen vet jag inte om jag personligen hade dragit gränsen just där. Hade nog hellre sett max antal starter totalt. Känns t.ex. sämre för mig att de skulle tävla hela sommaren varannan vecka än att kanske göra tre starter totalt med en vecka mellan två starter och 13 dagar mellan två och sedan två månader utan tävlingar.
Jag har sett 4-åringar som startat två dagar efter varandra, med 2 timmar resa enkel väg till båda tävlingsplatserna och jag tycker det är vettigt med en ganska sträng gräns. Hästar ska hålla över tid och det är på tiden att förbundet visar vägen där.

I hopp-TR ser begränsningarna ut såhär:

Häst får under 30-dagars intervall starta högst 12 gånger.
4-åriga hästar får göra max 20 starter per år.

Jag hade nog hellre på dressyrsidan för unghästar sett typ max 10 starter per år, max 3 starter på ett 60-dagars intervall och kanske ta ner mellan varje start till minst 5 dagar. Mer möjlighet att anpassa sig till växtperioder och välja tävlingar utifrån kortare resor istället för vilken dag de ligger på. Men visst, det bli ju krångligare att hålla efter att det följs och det viktigaste är väl att det görs något.

Jag har sett 4-åringar som startat två dagar efter varandra, med 2 timmar resa enkel väg till båda tävlingsplatserna och jag tycker det är vettigt med en ganska sträng gräns. Hästar ska hålla över tid och det är på tiden att förbundet visar vägen där.

För mig som bor i Norrland hade jag gärna sett att det gick att rida två dagar i rad. Då kan jag bo borta och slippa åka lite mkt som om jag ska åka flera helger

Bra ändringar! Skulle bara önskat att lättridning skulle vara valfritt upp till LB och inte endast i särskilda klasser (vilket jag tolkar förslaget som). Funkar ju fint i fälttävlans dressyren ☺️

Det finns väl bara klasser till LB3? Jag har då aldrig sett någon LB4 tex?

Det finns väl bara klasser till LB3? Jag har då aldrig sett någon LB4 tex?
Det jag menade att detta år kunde man välja lättridning, men som jag förstod det var det separata klasser (dock inte separata program)? Och det gick inte att variera, dvs lättridning krävdes genom hela programmet. Kom aldrig iväg på någon tävling med lättridning så jag vet inte hur det funkade i praktiken. Ser väldigt mycket fram emot att kunna varva nedsittning och lättridning framöver.

Det jag menade att detta år kunde man välja lättridning, men som jag förstod det var det separata klasser (dock inte separata program)? Och det gick inte att variera, dvs lättridning krävdes genom hela programmet. Kom aldrig iväg på någon tävling med lättridning så jag vet inte hur det funkade i praktiken. Ser väldigt mycket fram emot att kunna varva nedsittning och lättridning framöver.
Exakt. Nu har det varit separata klasser och en har inte fått blanda lättridning/nedsittning. Nu får en rida lätt/sitta hur en vill i alla klasser tom LB3.

From 2025 får man inte lov att lägga klasser på 1*ig nivå om man har 3*iga klasser under samma dag. Mixa 1-2* går bra och 2-3* går bra. Men inte 1-3*

Ld- Lb klasser kommer vara 1*iga och i 2* kommer det vara La-msva klasser. Lb kommer alltså inte ligga på 2* nivå.

Tanken verkar vara att hålla undan Lb klasser från de stora klubbarna så att de mindre kan få dessa klasser utan att behöva konkurrera.

Tanken är god men jag tror inte det kommer generera mer starter dessvärre. Jag tror inte grundproblemet är att de stora klubbarna knycker starterna från de små utan problemet är att många klubbar lägger samma typ av klasser för tajt under terminen. Antingen samma helg men med 10mil radie eller att flera närliggande klubbar lägger samma typ av klasser veckorna efter varandra. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med ryttare för att ha samma utbud av klasser för tätt.

Småklubbarna kommer förmodligen fortsätta ansöka om 1-2* status och lägga samma typ av klasser och bara fortsätta konkurrera med sig själva igen. Många av de större klubbarna har redan i år tagit bort de högre klasserna från sina arrangemang har man sett. Detta nya system gör ju även det svårt för de mindre klubbarna att satsa på de högre klasserna också om man tappar inkomster på tex lc-lb klasserna.

Vår sommardressyr kommer inte bli drabbad. Vår plan är att lägga 2-3* ons-fre och sen 1-2* lör - sön nästa år. Behöver bara justera så det blir två proppar istället för en.

Blir ju även 0* ig tävling 2025. En tävlingsform som liknar programridning men inga officiella resultat. Jag tror inte det här blir en kioskvältare faktiskt. Jag tror att man ska redovisa resultat som övriga tävlingar för att det ska dra. Annars finns det väl ingen större anledning att lösa en licens för 95kr eller va priset nu var om man inte får ett officiellt resultat? Man kan ju lika gärna fortsätta starta programridning alt klubbtävling där det även finns möjligheter att få/köpa rosett. Sätt krav på utbildad domare och inga poäng i Tdb men att placering samt procent syns. Då tror jag detta kan öka upp lite starter.

Blir ju även 0* ig tävling 2025. En tävlingsform som liknar programridning men inga officiella resultat. Jag tror inte det här blir en kioskvältare faktiskt. Jag tror att man ska redovisa resultat som övriga tävlingar för att det ska dra. Annars finns det väl ingen större anledning att lösa en licens för 95kr eller va priset nu var om man inte får ett officiellt resultat? Man kan ju lika gärna fortsätta starta programridning alt klubbtävling där det även finns möjligheter att få/köpa rosett. Sätt krav på utbildad domare och inga poäng i Tdb men att placering samt procent syns. Då tror jag detta kan öka upp lite starter.

Fast jag tycker det är väldigt intressant att de testar och att vi sen kan utvärdera vilka som kommer välja gå från 1* till 0* och om det kommer ”nya ekipage” som inte tävlade alls åren innan med detta koncept.
Som du skriver så kommer vi som gillar att TÄVLA knappast vara med där, vilket kanske gör att det blir lite ”lugnare” tävlingar och lättare konkurrent på 0*? Kanske gör det att de som idag inte har en chans på rosett i LB får en bättre tävlingsmiljö och chans på rosett?
Plus att lägre avgifter och mindre uppmärksamhet kanske gör att ridskoleekipagen på hemmaklubben deltar i större utsträckning?

Eller så visar det sig att det inte alls påverkar tävlandet, men det vet vi först efter att det testats!

Jag är dock väldigt missnöjd med att 0* inte får arrangeras på tävling med andra stjärnor… det kommer göra att det testas för lite. Att ha en LB på 0* och en på 1* nivå samma dag skulle säga mycket mer om vad ryttarna väljer. Nu blir det helt olika tävlingar som ska jämföras mot varandra och då blir statistiken väldigt mycket svårare att följa.

Något jag verkligen hoppas SvRF snart ska se över är dressyrprogrammen, det skulle finnas massor att göra i upplägg och konstruktion av dem för att göra ”insteget” till att tävla dressyr lättare.
Vårt lättaste långbaneprogram LB:2 är inte bra för vare sig orutinerade hästar eller ryttare. Det är både roligt och visar tydligt hur välriden hästen är men på en spänd orutinerad och inte så välriden häst är det tvärtom ganska taskigt.

From 2025 får man inte lov att lägga klasser på 1*ig nivå om man har 3*iga klasser under samma dag. Mixa 1-2* går bra och 2-3* går bra. Men inte 1-3*

Ld- Lb klasser kommer vara 1*iga och i 2* kommer det vara La-msva klasser. Lb kommer alltså inte ligga på 2* nivå.

Tanken verkar vara att hålla undan Lb klasser från de stora klubbarna så att de mindre kan få dessa klasser utan att behöva konkurrera.

Tanken är god men jag tror inte det kommer generera mer starter dessvärre. Jag tror inte grundproblemet är att de stora klubbarna knycker starterna från de små utan problemet är att många klubbar lägger samma typ av klasser för tajt under terminen. Antingen samma helg men med 10mil radie eller att flera närliggande klubbar lägger samma typ av klasser veckorna efter varandra. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med ryttare för att ha samma utbud av klasser för tätt.

Småklubbarna kommer förmodligen fortsätta ansöka om 1-2* status och lägga samma typ av klasser och bara fortsätta konkurrera med sig själva igen. Många av de större klubbarna har redan i år tagit bort de högre klasserna från sina arrangemang har man sett. Detta nya system gör ju även det svårt för de mindre klubbarna att satsa på de högre klasserna också om man tappar inkomster på tex lc-lb klasserna.

Vår sommardressyr kommer inte bli drabbad. Vår plan är att lägga 2-3* ons-fre och sen 1-2* lör - sön nästa år. Behöver bara justera så det blir två proppar istället för en.

Som jag förstått det så är en tävling=en proposition. Finns inga begränsningar mot att lägga två tävlingar samma dag så då kan du fortfarande ha 1*och 3* samma dag.
Edit. Såg sedan att du redan hade koll på det.

Som jag förstått det så är en tävling=en proposition. Finns inga begränsningar mot att lägga två tävlingar samma dag så då kan du fortfarande ha 1*och 3* samma dag.
Edit. Såg sedan att du redan hade koll på det.

Just det funderar jag på, i TR står det tydligt ”samma dag” men jag minns ju också förr att man hade flera propositioner för att kunna ha olika status samma dag? Men var finns den formuleringen nu?

Bifogade filer

• IMG_1875.webp
    IMG_1875.webp
    62 KB · Visningar: 31

Jaha , då fattar jag hur du menar!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 754
Senast: Enya
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 242
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar