Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra ändringar! Skulle bara önskat att lättridning skulle vara valfritt upp till LB och inte endast i särskilda klasser (vilket jag tolkar förslaget som). Funkar ju fint i fälttävlans dressyrenSkummat igenom nya TR och det som stod ut mest för mig är att de äntligen släpper lättridningen fri upp till LB och att det blir tillåtet att tävla utan nosgrimma!
Såg i gemensamma att de också tydliggjort att man ska kontrollera nosgrimman på nosryggen. Hoppas det kan göra lite skillnad för alla stackars hästar som går med nosgrimman alldeles för hårt..Skummat igenom nya TR och det som stod ut mest för mig är att de äntligen släpper lättridningen fri upp till LB och att det blir tillåtet att tävla utan nosgrimma!
Jag tolkade det som att det är valfri lättridning i de vanliga klasserna? Eller läste jag slarvigt?Bra ändringar! Skulle bara önskat att lättridning skulle vara valfritt upp till LB och inte endast i särskilda klasser (vilket jag tolkar förslaget som). Funkar ju fint i fälttävlans dressyren
Det stod något om lättridningsklasser tyckte jag, men kan ha missförstått? Håller tummarna för att det är du som har rättJag tolkade det som att det är valfri lättridning i de vanliga klasserna? Eller läste jag slarvigt?
Jag har sett 4-åringar som startat två dagar efter varandra, med 2 timmar resa enkel väg till båda tävlingsplatserna och jag tycker det är vettigt med en ganska sträng gräns. Hästar ska hålla över tid och det är på tiden att förbundet visar vägen där.Såg att det nu också i TR är inskrivet att 4-åringar måste ha minst 14 dagar mellan varje start (tidigare max 1 start per dag), undantaget kval och final på årgångschampionat. Bra med någon slags begränsning, sen vet jag inte om jag personligen hade dragit gränsen just där. Hade nog hellre sett max antal starter totalt. Känns t.ex. sämre för mig att de skulle tävla hela sommaren varannan vecka än att kanske göra tre starter totalt med en vecka mellan två starter och 13 dagar mellan två och sedan två månader utan tävlingar.
Såg att det nu också i TR är inskrivet att 4-åringar måste ha minst 14 dagar mellan varje start (tidigare max 1 start per dag), undantaget kval och final på årgångschampionat. Bra med någon slags begränsning, sen vet jag inte om jag personligen hade dragit gränsen just där. Hade nog hellre sett max antal starter totalt. Känns t.ex. sämre för mig att de skulle tävla hela sommaren varannan vecka än att kanske göra tre starter totalt med en vecka mellan två starter och 13 dagar mellan två och sedan två månader utan tävlingar.
Jag har sett 4-åringar som startat två dagar efter varandra, med 2 timmar resa enkel väg till båda tävlingsplatserna och jag tycker det är vettigt med en ganska sträng gräns. Hästar ska hålla över tid och det är på tiden att förbundet visar vägen där.
Bra ändringar! Skulle bara önskat att lättridning skulle vara valfritt upp till LB och inte endast i särskilda klasser (vilket jag tolkar förslaget som). Funkar ju fint i fälttävlans dressyren
Det jag menade att detta år kunde man välja lättridning, men som jag förstod det var det separata klasser (dock inte separata program)? Och det gick inte att variera, dvs lättridning krävdes genom hela programmet. Kom aldrig iväg på någon tävling med lättridning så jag vet inte hur det funkade i praktiken. Ser väldigt mycket fram emot att kunna varva nedsittning och lättridning framöver.Det finns väl bara klasser till LB3? Jag har då aldrig sett någon LB4 tex?
Exakt. Nu har det varit separata klasser och en har inte fått blanda lättridning/nedsittning. Nu får en rida lätt/sitta hur en vill i alla klasser tom LB3.Det jag menade att detta år kunde man välja lättridning, men som jag förstod det var det separata klasser (dock inte separata program)? Och det gick inte att variera, dvs lättridning krävdes genom hela programmet. Kom aldrig iväg på någon tävling med lättridning så jag vet inte hur det funkade i praktiken. Ser väldigt mycket fram emot att kunna varva nedsittning och lättridning framöver.
Blir ju även 0* ig tävling 2025. En tävlingsform som liknar programridning men inga officiella resultat. Jag tror inte det här blir en kioskvältare faktiskt. Jag tror att man ska redovisa resultat som övriga tävlingar för att det ska dra. Annars finns det väl ingen större anledning att lösa en licens för 95kr eller va priset nu var om man inte får ett officiellt resultat? Man kan ju lika gärna fortsätta starta programridning alt klubbtävling där det även finns möjligheter att få/köpa rosett. Sätt krav på utbildad domare och inga poäng i Tdb men att placering samt procent syns. Då tror jag detta kan öka upp lite starter.
Som jag förstått det så är en tävling=en proposition. Finns inga begränsningar mot att lägga två tävlingar samma dag så då kan du fortfarande ha 1*och 3* samma dag.From 2025 får man inte lov att lägga klasser på 1*ig nivå om man har 3*iga klasser under samma dag. Mixa 1-2* går bra och 2-3* går bra. Men inte 1-3*
Ld- Lb klasser kommer vara 1*iga och i 2* kommer det vara La-msva klasser. Lb kommer alltså inte ligga på 2* nivå.
Tanken verkar vara att hålla undan Lb klasser från de stora klubbarna så att de mindre kan få dessa klasser utan att behöva konkurrera.
Tanken är god men jag tror inte det kommer generera mer starter dessvärre. Jag tror inte grundproblemet är att de stora klubbarna knycker starterna från de små utan problemet är att många klubbar lägger samma typ av klasser för tajt under terminen. Antingen samma helg men med 10mil radie eller att flera närliggande klubbar lägger samma typ av klasser veckorna efter varandra. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med ryttare för att ha samma utbud av klasser för tätt.
Småklubbarna kommer förmodligen fortsätta ansöka om 1-2* status och lägga samma typ av klasser och bara fortsätta konkurrera med sig själva igen. Många av de större klubbarna har redan i år tagit bort de högre klasserna från sina arrangemang har man sett. Detta nya system gör ju även det svårt för de mindre klubbarna att satsa på de högre klasserna också om man tappar inkomster på tex lc-lb klasserna.
Vår sommardressyr kommer inte bli drabbad. Vår plan är att lägga 2-3* ons-fre och sen 1-2* lör - sön nästa år. Behöver bara justera så det blir två proppar istället för en.
Blir ju även 0* ig tävling 2025. En tävlingsform som liknar programridning men inga officiella resultat. Jag tror inte det här blir en kioskvältare faktiskt. Jag tror att man ska redovisa resultat som övriga tävlingar för att det ska dra. Annars finns det väl ingen större anledning att lösa en licens för 95kr eller va priset nu var om man inte får ett officiellt resultat? Man kan ju lika gärna fortsätta starta programridning alt klubbtävling där det även finns möjligheter att få/köpa rosett. Sätt krav på utbildad domare och inga poäng i Tdb men att placering samt procent syns. Då tror jag detta kan öka upp lite starter.
Som jag förstått det så är en tävling=en proposition. Finns inga begränsningar mot att lägga två tävlingar samma dag så då kan du fortfarande ha 1*och 3* samma dag.
Edit. Såg sedan att du redan hade koll på det.
Det jag menade att detta år kunde man välja lättridning, men som jag förstod det var det separata klasser (dock inte separata program)? Och det gick inte att variera, dvs lättridning krävdes genom hela programmet. Kom aldrig iväg på någon tävling med lättridning så jag vet inte hur det funkade i praktiken. Ser väldigt mycket fram emot att kunna varva nedsittning och lättridning framöver.