NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Min häst är den snällaste som finns, men ibland glömmer hon bort mig, kapplöpning är ju så skojsigt. Snabb är hon också, snabb som vinden och lyckligtvis tämligen orädd. Men visst är det bra träning man måste ju liksom hålla om när hästen far iväg i 120, men härligt är det. Bäst har de varit nu på sommaren, att galopperalängs ett fält och känna gräset mot fötter och ben, vi har en lång härlig svag uppförsbacke som är perfekt.

Senast ändrad:

Fast tölt efter galopp funkar långt ifrån på alla, speciellt inte unghästar som absolut inte töltar "naturligt".
Skulle jag försöka det på Tinna blir det bara K A O S.

Grattis på födelsedagen!

Nej tror inte jag skrev att det fungerar på alla hästar men det kan vara ett bra knep att ta till på hästar som inte har extremt svårt för tölt.
Sen måste det som jag skrev komma naturligt och när de har styrkan man kan inte få fram tölt så om de inte bjuder in i den rätta takten själva först men man kan ju parera och underlätta från galoppen.
Men tror man måste ha lite känsla för det med och kunna känna om de tar något töltsteg här eller där och vara snabb att fånga upp det och fortsätta rida på det.

-------------

Red Glampi i ösregn förut, första gången för honom och han gillade det INTE han stannade under flera träd och tyckte vi skulle stå där tills det slutade regna på honom hihi.

men han töltade mer än vanligt, när jag ledde honom var han pigg och taggad och taktade i tölt brevid mig.

jag testade även att springa med honom och tog först trav sedan galoppfattning och sedan tog jag ner honom till tölt gick superbra även från marken så nu börjar tölten komma på allvar.

är helt övertygad om att han lätt skulle tölta långa sträckor i olika tempo(han kan ju redan kort och arbets men orkar inte långa sträckor) helt utan problem med intensivträning på en vecka eller något men kommer inte pressa honom utan han ska tycka det är kul och lätt och sakta bygga upp styrkan.

oh det är så kul att träna honom:love:
Men idag gjorde han inte många knop när det ösregnade som värst hihi.

Men vi fortsatte träna på att öka galoppen och idag gick han riktigt bra(när det var lite uppehåll på regnandet).

han som är rädd för vatten fick verkligen träna på att trava och galoppera i vattenpölar och jag blev riktigt förvånad över hur enekelt han sprang igenom dem.

Åh det låter underbart! Det är det bästa, sånnadär svaga, långa uppförsbackar som man kan dra upp för. Helst också gräs, barfota och i sol. Jag ler nog aldrig så brett som när jag galopperar runt barbacka och snabbt som vinden - det om något är bra terapi!!

Det är verkligen helt underbart att sträcka ut i galopp på ett öppet fält en sommarkväll!! :) Snacka om att må toppen efteråt!!

Ja så är det faktiskt. Det är därför jag inte längre ens äger en sadel, för det blir aldrig samma sak alls. En varm, följsam hästrygg botar det mesta!

Är det medvetet val eller svårt att hitta sadel?
har du några planer på att tävla honom eller han är mest lyxskogshäst?(som min Thengill som hatar att tävla).

sitter du stadigt nu efter så lång tid av barbacka ridning? kan han inte skygga och så?
rider du ut med andra barbacka i full fart alltid med? och det känns aldrig som att du ska trilla av?

jag red mkt barbacka på thengill förr även ut med andra och i full fart men man har ju inte samma känsla av trygghet alltid om man inte tror på sig själv och att man ska sitta kvar.

Barfota har jag aldrig testat, men nu bara måste jag.

Vild och vacker är vad jag tänker om hästen på när vi far iväg, och finns det något vackrare en en islandshäst med flygande man i full fart?

Det är verkligen helt underbart att sträcka ut i galopp på ett öppet fält en sommarkväll!! :) Snacka om att må toppen efteråt!!

Vi kan bara rida i kanten, men det är terapiridning på hög nivå. Månsken är inte så dumt det heller, jag hade en helt magisk barbackatur i vintras, fullmåne och gnistande snö.

Haha, jag har kvar sadeln, lektion funkar bra barbacka och även att rida ut själv. Ska jag rida ut i sällskap (mer än i lugnt tempo) så är jag fortfarande för feg, men det kanske kommer det också. Hästen kan bli riktigt het och få för sig att det är kapplöpning som gäller då känns sadel plötsligt attraktivt.

Jag funderar på att köpa en bomlös sadel som omväxling, om inte annat så för att hästen förmodligen skulle gilla det.

Gillar inte din häst bomsadlar eller är det du som gillar att rida barbacka bara?

håller med om att man känner ryggverksamhet och kommer åt hästen bäst barbacka men det funkar bra i min bomlösa med där kan han höja ryggen och jag känner det med.

Vi har ett gräsfält som vi galopperar på, lång härlig sträcka och hästarna älskar den :) Supertaggade när man kommer nära och sen faaar vi :D Upp piggande är det!!

Är det medvetet val eller svårt att hitta sadel?
har du några planer på att tävla honom eller han är mest lyxskogshäst?(som min Thengill som hatar att tävla).

sitter du stadigt nu efter så lång tid av barbacka ridning? kan han inte skygga och så?
rider du ut med andra barbacka i full fart alltid med? och det känns aldrig som att du ska trilla av?

jag red mkt barbacka på thengill förr även ut med andra och i full fart men man har ju inte samma känsla av trygghet alltid om man inte tror på sig själv och att man ska sitta kvar.

Hästen har ingen supersvår rygg, men min kropp är inte av det bästa slaget och jag har insett hur väldigt mycket bättre den mår av barbackaridning. Vissa bomlösa funkar okej, men antingen passar inte prislappen eller så är jag rädd att jag skall göra den sne.

Jag vill gärna tävla men hittils har annat i livet kommit ivägen.

Jag skulle faktiskt våga påstå att jag sitter stadigt! Jag har ridit på som vanligt på en häst som flyger fram som om det vore gaedingakeppnitävling och som är rädd och kan hoppa till för det mesta. Han drar fortfarande med mig till och från och vi brukar galoppracea både mot oss själva och mot andra, även lägga pass. Otroligt nog har jag faktiskt bara ramlat av i farten när jag har haft sadel. Det finns ju lite man att hålla i och i övrigt har jag lärt mig sitta ordentligt, vara med i svängarna och helt enkelt aktiverat de rätta musklerna. Om jag exempevis skall träna pass och vet att han kommer vara övertaggad, då har jag vid enstaka tillfällen en gjord på och eventuellt stigläder på. För då kan han få för sig att sticka i korsgalopp eller liknande och bara en gjord framför gör att man sitter mer stilla.

Jag har faktiskt aldrig känslan av att jag skall trilla av, inte mer än jag har med sadel iafll om han skyggar till för något i full galopp exempelvis. Men å andra sidan känner jag min häst otroligt väl och vågar mig på att säga att jag nästan alltid kan förutse vad han kommer att reagera på och hur detta yttrar sig.

Jag tror helt enkelt på min häst och på mig själv att jag klarar att sitta kvar :)

Jag som ridit så pass länge både i bomsadel, bomlös, och nu en lång tid helt sadellös kan intyga att du får en helt annan uppfattning om din hästs rörelser och muskelaktivitet när du lärt känna den utan något mellan er!

Här är förövrigt en bild på hur rätt upp och ner jag lärt mig sitta barbacka. I början ville jag gärna hålla fast mig med benen, men har nu styrka nog att sitta ordentligt med bara lår och rumpa.

380665_10150935081411814_1015191765_n.jpg

Senast ändrad:

Gillar inte din häst bomsadlar eller är det du som gillar att rida barbacka bara?

håller med om att man känner ryggverksamhet och kommer åt hästen bäst barbacka men det funkar bra i min bomlösa med där kan han höja ryggen och jag känner det med.

Det fungerar bra med sadel också, hästen kan höja ryggen med den, omväxling förnöjer och utan att testa kan jag inte veta om hon skulle gilla det bättre.

Rider man barbacka känner man precis allt, ju mer man har emellan, dess otydligare blir det. Hästen knäcker exempelvis ofta av i ryggen när vi ska ta tölten, det känns knappt med sadel men är mycket tydligt utan.

Tack :)

Men om du har en häst med extremt svårt för tölten (t.ex. Tinna) så KAN DU INTE ta tölten från galoppen på det sättet du menar utan den måste komma från skritt eller trav, DÄREMOT när hästen är med töltvan och har tölten mer naturligt (alltså inte är skitsvår med tölten längre) då är det lättare att ta den från galopp.
Är du med på vad jag menar? För att den övergången ska fungera bra så måste hästen redan ha tölten i sig.

Och känsla krävs alltid på unga hästar, oavsett antal gångarter :)

Personkemin jag menar är när man direkt kan läsa varandras tankar och faktiskt blir lite kär. När ens båda energier passar sådär bra ihop redan från början. Det var så jag menade med blicken, att vi båda förstod hur vi funkade direkt. Låter ju hur töntigt som helst men så var det faktiskt :)

Har man varit med om det så tycker man inte det låter ett dugg löjligt :love:

Plötsligt står man bara där öga mot öga med sin själsfrände. :love::bow:

Jag red jättemycket barbacka på Godi, när jag började rida honom så hade han inte ens nån sadel, så det var rid barbacka eller vänta tills sadeln kom. Självklart red jag (hade då ridit barbacka i stort sett alltid i några år)! :D
Även sen när han hade sadel red jag mycket barbacka, älskade det verkligen. På Godi var jag nära att halka av i början när han for iväg i en jäkla fart i grisepass :angel: men sen lärde jag mig den rörelsen också och satt som på en fåtölj oavsett gångart, hastighet eller lutning.

Tyvärr fixar mina höfter inte det längre, klarar inte ens av att sitta i en normal sadel, är så otroligt glad över min top reiter, hoppas hon aldrig någonsin växer ur den!!! :eek:
Rider dock barbacka ändå ibland men jag har tappat det jättemycket, för 5 år sen kunde jag sitta på ALLT, idag tappar jag balansen pga att jag spänner mig lätt.

Precis! Funkar inte alls på min häst heller, han har en sån galopp som gör att det inte går att få tölten från den, svårt och förklara men rider man honom känner man att det inte går.

Så som sagt, det är från skritt som gäller på Laukur:)

Jag som ridit så pass länge både i bomsadel, bomlös, och nu en lång tid helt sadellös kan intyga att du får en helt annan uppfattning om din hästs rörelser och muskelaktivitet när du lärt känna den utan något mellan er!

Här är förövrigt en bild på hur rätt upp och ner jag lärt mig sitta barbacka. I början ville jag gärna hålla fast mig med benen, men har nu styrka nog att sitta ordentligt med bara lår och rumpa.

380665_10150935081411814_1015191765_n.jpg

Jo jag förstår din känsla det är underbart att känna att man är ett med hästen och vad förvånad man blir när man upptäcker hur stabilt man sitter även utan sadeln.

egentligen borde ju alla kunna rida stabilt barbacka i alla gångarter + på volt innan man rider med sadel man skulle nog få himla mycket bättre sits och balans då.

bomsadlar är ju så stabila så man lätt kan rida även med ganska dålig balans, man blir räddad av sadeln.
det är ju en nackdel egentligen tror inte man får chans att utveckla rätt balans då.

Jag har ridit thengill mycket barbacka i perioder speciellt när jag var gravid red jag rätt mkt barbacka knäppt nog kan man nog tycka men fick ondare i höfterna av att rida med sadeln då än utan.

och konstigt nog hade jag väldigt bra balans naturligt, annars brukar man ju hamna i obalans när man har en stor mage att balansera upp med.

gillar bilderna vi tog på ängen när jag nästan är höggravid och sitter som klistrad i full galopp och trav på volt i högt gräs i thengills trav(som är rätt svår att sitta ner i minst sagt:angel:)
var inte ens nära att halka till/glida fel/tappa balansen.

riktigt häftig upplevelse men fy satan så ont jag fick i höfterna(troligen foglossning) så det blev min sista ridtur innan barnet föddes.

31507750.jpg

trav på volt:love:

31507759.jpg
galopp.
tycker jag sitter hyffsat avslappnat:angel:

gillar din bild med...det är så härligt med barbacka det är verkligen äkta hästkänsla att känna varje muskel jobba.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat