Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Fast tölt efter galopp funkar långt ifrån på alla, speciellt inte unghästar som absolut inte töltar "naturligt".
Skulle jag försöka det på Tinna blir det bara K A O S.
Grattis på födelsedagen!
Nej tror inte jag skrev att det fungerar på alla hästar men det kan vara ett bra knep att ta till på hästar som inte har extremt svårt för tölt.
Sen måste det som jag skrev komma naturligt och när de har styrkan man kan inte få fram tölt så om de inte bjuder in i den rätta takten själva först men man kan ju parera och underlätta från galoppen.
Men tror man måste ha lite känsla för det med och kunna känna om de tar något töltsteg här eller där och vara snabb att fånga upp det och fortsätta rida på det.
-------------
Red Glampi i ösregn förut, första gången för honom och han gillade det INTE han stannade under flera träd och tyckte vi skulle stå där tills det slutade regna på honom hihi.
men han töltade mer än vanligt, när jag ledde honom var han pigg och taggad och taktade i tölt brevid mig.
jag testade även att springa med honom och tog först trav sedan galoppfattning och sedan tog jag ner honom till tölt gick superbra även från marken så nu börjar tölten komma på allvar.
är helt övertygad om att han lätt skulle tölta långa sträckor i olika tempo(han kan ju redan kort och arbets men orkar inte långa sträckor) helt utan problem med intensivträning på en vecka eller något men kommer inte pressa honom utan han ska tycka det är kul och lätt och sakta bygga upp styrkan.
oh det är så kul att träna honom
Men idag gjorde han inte många knop när det ösregnade som värst hihi.
Men vi fortsatte träna på att öka galoppen och idag gick han riktigt bra(när det var lite uppehåll på regnandet).
han som är rädd för vatten fick verkligen träna på att trava och galoppera i vattenpölar och jag blev riktigt förvånad över hur enekelt han sprang igenom dem.