NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Idag är jag sjuk men åkte till stallet en snabbis för att slänga på Hnokki täcke och fodra. Skrittade en sväng barbacka i ösregn, men av någon anledning var det det absolut mest avslappnande, välbehövliga och helande jag gjort på hela veckan. Det är höst i luften och regnar mest hela tiden men det för något speciellt lugn med sig :) Underbart var det iallafall!

315493_10150959710256814_500273007_n.jpg

547900_10150949376181814_1653102239_n.jpg

Min häst har jag hittils inte hittat något tränsbett till som han trivs lika bra på som han gör med hävstångseffekt eller bettlöst. Han är genomkollad av olika tandläkare, vet, och fått utprovat. Jag tror också att det kan ha något att göra med att det ligger stilla och inte ger tryck på samma ställen.

Jag köper enbart häst på personkemi :) En perfekt ridhäst som man inte klickar helt med tjänar man ju inget på ändå. Så jag köpte mig en gammal, "galen", tjock, omusklad häst som jag kände att jag direkt ville ha bara av hans blick och det ångrar jag inte en sekund.

Jag har två hästar, den ena köpt med hjärtat, den andra med hjärnan. Jag ångrar inget av köpen men jag vet vem jag skulle behålla om jag måste sälja. Det är min älskade, struliga, svåra, hårda, underbara Saga med mediokra gångarter som jag köpte för dyrt mot allt förnuft.

Den andra, Spöket är en mjuk häst med mycket fin gång, lättlärd, positiv och helt fantastisk på sitt sätt - men hon är inte Saga.

Jag vill ju ha båda kvar, för de ger mig olika saker, men man vet ju inte hur livet förändras.

Ja givetvis, man får ju ut olika saker av dem. Men som du säger, det finns alltid någon där som stjäl ens hjärta oavsett hur otränad och "dålig" den kan vara i andras ögon.

Jag har bara köpt hästar på personkemi, eller tja. Förutom Óskadís men det är ju en annan historia. Jag känner flera som köpt häst och sen har det blivit.. mindre bra eftersom att de inte klickar.

Lok red jag i nästan 2 år innan jag köpte, Fylkir 1 år och Skugg hade jag på 3 månaders träning innan jag bestämde mig för att köpa honom.

För mig har det funkat bra, och man har (förutom känt om man klickar) haft tid på sig att se vad som verkligen finns i hästen. Om det går att få fram det man vill ha t ex.

Ja det är ju det absolut optimala att kunna rids hästarna och lära känna dem så långt innan men det är ju långt ifrån alla som kan göra så vid ett köp:crazy:.
och har man en häst man rider och gillar är den ju oftast inte till salu om man inte tränar hästar åt någon kanske.

första hästen jag tittade på fick jag chansen att lära känna i 1månad innan men han var inte inriden men skrittade barbacka på honom några gånger och upplevde hur han var i övrigt och honom fastnade jag för tyckte jag då iaf men ägaren kom på att hon ville ha kvar hästen....:cry:
så det kändes mindre kul.

men sen hittade jag Thengill väldigt mycket mer envis och klurig MEN personlig häst och jag tror det är tack vare allt vi gått igenom och hans speciella personlighet som gett oss vårt starka förhållande:love:
och jag ser det som ödet att den första hästen inte skulle bli såld till mig för meningen var ju att jag sen direkt skulle leta och hitta Thengill.

Och vem har sagt att det ska vara lätt att ha häst och att rida, finns väl inget ekipage som inte har något att jobba på och har problem ibland.
Jag tycker man förtjänar framgångar mer ju mer man jobbat för dem faktiskt:)

Men varför följde du inte tränarens rekomendation? troligen hade hon nog träningsvärk därför hon hade behövt vila 1 dag och sen ytterligare en dag ifrån träningsjobbet med en lite mer kravlös uteritt kanske och sen på träningen igen med nya utvilade muskler.
låter som att det var därför hon var travtaktig för att hon kört slut på töltmusklerna.

Ja jag gillar den här bilden också :) Mina fina pojkar!

Har provat att få tölt efter galopp men det funkar inte på Laukur, han är inte en sån häst. Han har tölten såpass långt in så han väljer trav otroligt lätt istället så det finns inte en chans just nu att han ska ta tölt från galopp utan det är från skritt som gäller på honom :)

Har ju ridit för Erlingur med honom och jag gör som han lärt mig och det funkar även fast det tar lång tid, men det får ta tid. Vi är ju lite "efter" pga min graviditet också, men han verkar inte ha tagit nån skada av att mestadels skrota i ett halvår :)

*KL*

Ska rida kurs för Nina B i oktober!! "Samband mellan exteriör och gångarter/ridbarhet" heter kursen. Ska bli kul med en annorlunda kurs, inte bara ren ridkurs :)

Han kommer troligen slänga in något töltsteg från galoppen speciellt om du förbereder galoppen genom att samla ihop lite vid nedsaktningen och sätta dig tillbaka lite mer i sadeln ev sakta ner tempot rejält så det inte blir slängtrav efter.
sen kommer det fler och fler och fler steg.
att ta tölt från galopp är vad jag hört ett väldigt bra sätt att få fram tölten på travstarka hästar.

glampi är med superstark i traven och tog alltid trav efter galopp innan han var tillräckligt stark.

jag har med ridit för Nina, på Thengill och har visat Glampi på unghästmönsting för henne:) lycka till.

Barbackaritt är bra för själen, och ett ypperligt botemedel mot alla möjliga sjukdomar. Han är allt bra söt din häst.

Fast tölt efter galopp funkar långt ifrån på alla, speciellt inte unghästar som absolut inte töltar "naturligt".
Skulle jag försöka det på Tinna blir det bara K A O S.

Sitter här med ett längtande hjärta och fjärilar i magen, nästa fredag har jag nog min prins, ofattbart roligt och utvecklande ska det bli att jobba med honom :) Ska sova över vid stallet de första dagarna och vara med honom, lillprinsen!

Barbackaritt är bra för själen, och ett ypperligt botemedel mot alla möjliga sjukdomar. Han är allt bra söt din häst.

Ja så är det faktiskt. Det är därför jag inte längre ens äger en sadel, för det blir aldrig samma sak alls. En varm, följsam hästrygg botar det mesta!

Ja så är det faktiskt. Det är därför jag inte längre ens äger en sadel, för det blir aldrig samma sak alls. En varm, följsam hästrygg botar det mesta!

Haha, jag har kvar sadeln, lektion funkar bra barbacka och även att rida ut själv. Ska jag rida ut i sällskap (mer än i lugnt tempo) så är jag fortfarande för feg, men det kanske kommer det också. Hästen kan bli riktigt het och få för sig att det är kapplöpning som gäller då känns sadel plötsligt attraktivt.

Jag funderar på att köpa en bomlös sadel som omväxling, om inte annat så för att hästen förmodligen skulle gilla det.

Jo, ja, i dylika situationer vill jag i smyg också ha sadel och bra bomlöst kan fungera bra. I nuläget på halvtokig och fruktansvärt snabb häst blir det dock bra greppträning i man och mag/lårträning vid snabba tempon. Har nog aldrig haft så bra balans sedan min häst kom på att det är kul att slänga sig i pass när man minst anar det, helst i kurvor och nedförsbackar. Barbackamatte uppskattar inte dessa påhitt.

Jag köper enbart häst på personkemi :) En perfekt ridhäst som man inte klickar helt med tjänar man ju inget på ändå. Så jag köpte mig en gammal, "galen", tjock, omusklad häst som jag kände att jag direkt ville ha bara av hans blick och det ångrar jag inte en sekund.

Men personkemi är väl inte "ville ha honom bara jag såg hans blick" för i så fall köpte jag Glampi på personkemi med och även Thengill för man känner ju om man gillar hästen eller inte bara man ser/är med den på provridning/visning.

du hann väl dessutom ha din häst ett tag innan du köpte honom, det måste ju vara det optimala men så funkar det ju inte för alla ju.

sen en häst som inte verkar gå att utveckla kan ju visa sig bli en riktigt bra tävlingshäst.

och en häst som man tycker man har jättebra personkemi med kan ju visa sig vara helt galen i ridningen och så vill man ju inte ha det heller.

förresten?
Hur spändes de där 6 hästarna bakom 4hjulingen fast i varann så man kunde köra på allmän väg?

Min lillprins är tränad med 4 hjuling, inget jag skulle våga dock :D Jag är mer springa brevid typen ;)

knapplån! Vad har ni för sadlar? Jag kollar runt för fullt just nu, Hilbar Novation verkar bra :)

Personkemin jag menar är när man direkt kan läsa varandras tankar och faktiskt blir lite kär. När ens båda energier passar sådär bra ihop redan från början. Det var så jag menade med blicken, att vi båda förstod hur vi funkade direkt. Låter ju hur töntigt som helst men så var det faktiskt :)

Stämmer bra att jag hade honom på foder innan jag köpte honom, men vad har det med saken att göra? Det var ju för att han inte var till salu egentligen. Jag gjorde ända valet att ta hem honom pga vår "personkemi", annars hade jag låtit bli.

"och en häst som man tycker man har jättebra personkemi med kan ju visa sig vara helt galen i ridningen och så vill man ju inte ha det heller." Det är väl dock helt upp till var och en vad man är ute efter? Jag väljer häst helt efter personkemi vare sig de är ridbara eller ej, för det är den kemin jag är ute efter i mitt hästägarskap. Hästen jag har nu var allt annat än trevlig under ryttare eller bland folk alls i början, så pass att han gått runt till folk i 20 år utan att någon förstått sig på honom. Jag valde ändå att köpa hästen jag inte kunde få fatt på i hagen de första månaderna, för att kemin stämde.

Vi spände aldrig fast några hästar och körde aldrig på allmän eller trafikerad väg. De satt i linor som hölls i för hand, att sätta fast en häst i ett motorfordon skulle ju kunna sluta hur illa som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat