NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Hon tar sig :love:
Idag hade vi våran första dåliga dag dessutom så jag undrar hur hon ser ut när hon KÄNNS bra. :)

Visst är det så. Har också känt så, att man lärt sig jättemkt fel och har ridit sin häst fel. Min första häst har jag haft i tio år. och gjort en mängd nybörjarfel på. Nu har han uthyrd och har det gott som promenadhäst, men med min 07:a hade jag mkt press på mig i början. Att inget fick gå fel för jag ville inte det skulle bli som med min första häst (som inte har några större men egentligen). Nu har jag dock släppt det där mer och mer, även när allt blir pannkaka vet jag iaf åt vilket håll jag vill. Nästa gång vet jag att det går bättre.

Jag vet inte hur gammal du är men när jag förklarade på samma sätt som du för en kurskamrat, att man va förargad över att man inte kunde lärt sig rätt från början och nu får lära om! :mad: Så sa hon (kvinna i 50-årsåldern) att jag skulle va glad över att jag är så ung och kommit till insikt :idea:

Mkt svammel från mig idag, men men ;)

Finns nog en hel del att plocka fram där ja :)
Vad är planen med henne? Hängde här för ett par år sen när du tävlade dina svarta pojkar, men nu har du sålt dom om jag förstått rätt?

Hon ska tränas vidare så får vi se.
Min förhoppning är att kunna visa henne nästa år och börja tävla henne.
Min första fyrgångare, så det är mycket att lära om, men det tar sig och hon utvecklas med stormsteg!! :)

Mamma har Ási för sig själv nu, hon tog över honom 2008 när jag flyttade till Dalarna.
Erro sålde jag tidigt i våras. Så nu har jag ingen egen, men har Tinna hos mig nu (Hon är mammas på pappret ;) ).

Jag är 22, så jag har ju några år på mig att lära mig. :D Dock har jag ridit sen jag var fem, i och för sig bara på ridskola fram tills jag var 14, därefter på en tjock oskolad fjording och sen på Godi från jag var 15 (dock utan tränare fram tills jag var 20). Tyvärr har det varit mycket dra-och spark-ridning på ridskolan och eftersom jag aldrig trivdes med det så var det ganska mycket ridning utan att lyssna på ridläraren :angel: Men tyvärr fastnade ju en hel del annat som inte heller är så där superbra.

Jag är 24 så då har du ju två år tillgodo :D
Så länge man lyssnar på hästen och ger det tid och inte forcerar, har du alla möjligheter att ställa allt till rätta.

Hon ser ju ut att ha kapacitet iaf, även om hon ser ut att gå emot lite på bilderna, men du beskrev det ju också som en utav era sämre dagar.
Då hänger jag med! :)

Haha, ja så kan man ju se det. :p

Hon lär sig ju jäkligt fort, så det gäller bara att göra rätt och lägga upp det på rätt sätt.

Hon är UNDERBAAAR MICHIS :love: Fina trollet! Jag kommer någon dag och tar ännu fler! Kanske har hon en bättre dag då? ;)
Snyggfian!

Glampi är verkligen SÅ fin!!!

Tack:love: tänk att en ful ankunge kan bli så vacker.

angående hästen du funderar på.
jag har köpt båda mina hästar "utan personkemin" alltså jag lärde ju inte känna dem först innan jag köpte dem.
Glampi kände jag att det var rätt och älskade bilden jag hittade på honom men annars var det en chansning.
och Thengill liknade en häst jag tyckte mycket om och han kändes som att han skulle kunna passa mig men till en början var han riktigt :devil: men jag har börjat förstå att motgångar stärker förhållandet och det förhållande vi har nu är riktigt tajt.
Även Glampi och jag börjar komma väldigt mycket närmare varann och jag börjar lära känna honom i ridningen.

jag har träffat flera andra hästar som fastnat i mitt hjärta och personkemin känts så rätt men de har inte stämt i övrigt de har inte levt upp till vad jag velat.

tänk på vad du vill ha i framtiden inte bara att ni passar ihop psykiskt även om det är extremt viktigt.

gångarterna går säkert att träna upp men är hästen frisk i övrigt, eksemfri spattfri, bra stam håller måttet för vad du vill göra? tex tävla är den tillräckligt bra för det?
för kan inte finnas något värre än att behöva sälja sin bästa vän för att man vill nå högre på tävlingabanorna.

eller du vill kanke ha en lugn snäll häst att rida i skogen då passar ju inte en het halvgalen tävlingsbar häst som inte klarar att stå en enda dag.

osv...

Roligt att det går framåt med Glampi! Han är så fin :)

Roligt att rida för tränare! Ska rida för en bekant nån dag när det passar, ska bli kul! Hon kan nog hjälpa oss mer med tölten! :)

*KL*

Måste få visa en söt bild på min underbara häst och underbara sambo :love:

480469_3659123123654_1511939298_n.jpg

Oh vilken underbar bild:love: du måste se till att bli fotad lite oftare när du rider och även när din sambo rider:)

Testar du alltid tölt från skritt? testa lite från galopp med och se om det går bättre funkar skitbra på glampi.
och idag när jag red tog han den där riktigt härliga helt rena arbetstölttempo tölten igen ifrån trav=framgång:banana:.

från skritten blir det gärna den där lite travtaktiga och långsamma tölten men märkte att farten på den har ökat rejält och den är renare men inte ens i närheten av den tölten han tar från de högre gångarterna:love:.

tror det är bra att träna bägge sätten.
och framförallt leka fram det, hästen bjuder på det när den orkar tror jag och det kommer mer och mer hela tiden.
man får bara bjuda in dem lite till det inte försöka rida fram det allt för mycket utan det ska gå lätt för dem i början och de ska inte behöva springa några längre sträckor de ska inte bli trötta av det i början innan de har muskler att orka.

så tänker jag iaf.
jag tror man får en avslappnad häst med rätt hållning på så sätt när de själva får balansera sig och hitta balansen när de är redo men att man som sagt bjuder dem till det vill de tölta(även om vi just då kanske ville trava) så låt de tölta då.

sen att lära in ett kommando för tölt precis som kommandon för de andra gångarterna är superbra för unghästen.
glampi vet exakt vad jag menar när jag går brevid med honom i grimma och grimmsakft då kör han sitt tölt rejs brevid (den där lite mer långsamma tölten) men det är tölt och det går längre och längre sträckor.

några gånger har han tagit den där härliga tölten från galoppen även när jag sprungit brevid.
han verkar konstigt nog ha svårare för tölten på volt:o där är det sällan han blandar in tölten utan då är det klockren trav haha rolig han är för jag upplever att de hellre blir obalanserade och töltar på volt än travar speciellt unghästar.

Men han har riktigt bra balans i alla gångarter verkar det som tror han kommer få välseparerade och lättridna gångarter sen när han har styrkan att ridas i tölten lika mycket som traven.

shit tänk när man kan rida den där underbara tölten längre sträckor:love: det är som att sväva på moln.

vad tror ni, är han 4 gångare då kanske? har inte känt ett uns av passtakt i honom...än.
men både hans pappa och mamma är 5 gångare och pappan är tränad och visad i pass.

kul med ridbilder äntligen:)

vad var det hon gjorde i början bockade och hon hade sig eller skenade minns inte? men hon kastade väl av dig?
hur yttrar sig hennes "fasoner" eller vad man ska kalla det.

ser ut som en hyffsat svår häst va, måste vara något av det svåraste du tränat hittils?
men det kommer nog bli väldigt bra i slutändan, många stora kända namn har ju varit svåra att rida in och utbilda men där det sedan släppt och de gett något utöver det vanliga sedan.

var inte han Tyr von rappenhof(stavas) väldigt svårtöltsatt men som fick en väldigt bra tölt sen?! även hans avkommor hade väl lite svårt.

tänk vad exteriören kan ändras bara de lägger på sig lite, minns henne inte alls sådär?? ser ut som en annan häst mot de allra första bilderna man fick se när hon travade löst med en riktigt stor aktion.

ska hon visas i framtiden?

I början av inridningen så skenade hon och var allmänt spänd, sådär överspänd liksom.
Det kan hon fortfarande bli ibland men det största problemet nu är att hon är studsig och tittig. Ibland är det som att rida runt på ett popcorn ;) Hon är ju betydligt mer ridbar nu, så det är främst studsandet och att hon har ett jäkla humör som kommer fram emellanåt. Hon vet vad hon vill och blir sur när det är jobbigt.
Jag är otroligt lättad över att tölten släpper mer och mer, nu kan hon gå stadigt i tölt mer än 10m. Formen får komma i takt med balans och styrka.

Nu ser hon mest ut som en tjock flodhäst, däremot så börjar musklerna komma på plats och hon ser inte ut som hon gjorde på dom allra första bilderna. Ska se om jag hittar bilderna från när hon sprang lös i paddocken, då hon var smal :)
Hon är otroligt snygg exteriört under allt fett och vekar vara rätt lätt att få ner i vikt med rätt träning så hon får gå kvar på bete så länge det går, hon måste ju få vara lite häst också.

Hon är riktigt svår, ffa tölten är ju klurig för mig som tidigare bara ridit femgångshästar med stark tölt. Men vi börjar få till samarbetet och varandra riktigt bra emellanåt och det märks på henne då hon utvecklas med stormsteg.

Min förhoppning är att hon ska visas, kanske nästa år beroende på utveckling, sen ska hon tävlas lite :)
Känner mig riktigt nöjd med henne än så länge och det ska bli spännande att följa hennes utveckling. Hon är ju lite sen så vi ligger lite efter hennes årskull men jag tror det varit nyttigt för henne och hon måste få ta saker i sin takt.

Jag har bara köpt hästar på personkemi, eller tja. Förutom Óskadís men det är ju en annan historia. Jag känner flera som köpt häst och sen har det blivit.. mindre bra eftersom att de inte klickar.

Lok red jag i nästan 2 år innan jag köpte, Fylkir 1 år och Skugg hade jag på 3 månaders träning innan jag bestämde mig för att köpa honom.

För mig har det funkat bra, och man har (förutom känt om man klickar) haft tid på sig att se vad som verkligen finns i hästen. Om det går att få fram det man vill ha t ex.

Nej, jag satt kvar men huvudet slungades bakåt och det blev troligtvis en sträckning i nacken och ner i axel/rygg. Jag filmade och hon snubblade inte utan nedslaget med benet är perfekt, benet är sträck och plötsligt, precis efter hon satt ner det så viker det sig i knäleden och hon faller ner på knä, lyckas ta sig upp efter några steg på knäna, och som sagt, inte en skråma på henne som tur va.

Jag köpte min lilla av personkemi!

Jag skulle eg bara med en kompis ut och prova islandshäst. I hagen kom en tjock och smutsig liten vit häst och jag kände direkt att den här vill jag ha!
Riktigt barnsligt a la serietidningshistorie haha.

Efter ridturen åkte jag hem och annonserade ut min hopphäst!
Eftre ett par veckor hämtade jag hem en långhårig isländshäst utan gångarter som dessutom ansågs va ganska knäpp av vissa.

Jag är en tävlingsryttare egentligen och vill tävla, men jag kan inte vara utan min lilla Luva. Så jag har köpt en häst som inte passar för det jag vill göra, köpt henne av kärlek :D

BTW så tror jag att det är den där tölten som jag har saknat i hela mitt liv haha!

*KL*

Jag har ett ? som snurrar i mitt huvud... kanske ni kan hjälpa mig att räta ut det?

Ögn går egentligen jättebra nu! Red för tränare förra fredagen och fick mycket beröm. Fick ganska många små knep på hur jag ska jobba med tölten för att få den extra bärig och hur jag ska jobba hen för att hon ska orka få till det där "hänget" i korta tempot.
Vet med mig att jag ska låta henne vila dagen efter träning för att vi båda ska fundera igenom träningen, och sen rida ut och göra något helt annat innan vi tredje dagen efter träning kan gå tillbaka till de övningarna som vi gjorde då.
Jag följde inte detta denna gången utan red dagen efter och försökte göra de övningarna från träningen. Tyvärr hade hon fått skav av kedjan på stången så det blev att rida på tränsbett. Hennes hus blir så känslig nu när hon fäller sommarpälsen.
Det ridpasset gick rent åt he*vete!!:cry:
Sen fick hon vila sön, mån. Red igår i ridhuset och skulle känna på övningarna igen. Gick skit då med. Travtaktig och tjaffsig i munnen. Detta är hon aldrig med stången utan tar minsta halvhalt och jobbar på jättefint bakifrån i klockren tölt.

Kan det vara så att travtakten kommer för att hon inte gillar tränsbett och tjaffsar så mycket, går emot handen och tappar rygg?

Nu har det läkt fint under hakan på henne och jag har klätt in kedjan. Ska prova rida på ovalbanan i HBG i dag med stång och se hur hon känns. Visst är det dax att kolla tänderna på henne igen, men har aldrig vrit något att korrigera tidiagre så det känns lite långsökt att det skulle ha skett så stora förändringar, speciellt över en natt.

Vad tänker ni om detta?:o

Knapplån! Tack för era svar! Här är jag nog med häst inom kort :D Han passar mig ju självfallet på fler plan än bara personkemin, jag har provridit honom 4 ggr och en lektion. Men nu har jag bestämt mig! Går allt i lås så är han miiiiin!! Han är självklart frisk o kry, men ska ju besiktas ändå och visar det inget där så :) Är liksom helt förälskad i honom, klok och snäll med ett yttre man kan dö för :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat