Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Roligt att det går framåt med Glampi! Han är så fin
Roligt att rida för tränare! Ska rida för en bekant nån dag när det passar, ska bli kul! Hon kan nog hjälpa oss mer med tölten!
*KL*
Måste få visa en söt bild på min underbara häst och underbara sambo
Oh vilken underbar bild
du måste se till att bli fotad lite oftare när du rider och även när din sambo rider
Testar du alltid tölt från skritt? testa lite från galopp med och se om det går bättre funkar skitbra på glampi.
och idag när jag red tog han den där riktigt härliga helt rena arbetstölttempo tölten igen ifrån trav=framgång
.
från skritten blir det gärna den där lite travtaktiga och långsamma tölten men märkte att farten på den har ökat rejält och den är renare men inte ens i närheten av den tölten han tar från de högre gångarterna
.
tror det är bra att träna bägge sätten.
och framförallt leka fram det, hästen bjuder på det när den orkar tror jag och det kommer mer och mer hela tiden.
man får bara bjuda in dem lite till det inte försöka rida fram det allt för mycket utan det ska gå lätt för dem i början och de ska inte behöva springa några längre sträckor de ska inte bli trötta av det i början innan de har muskler att orka.
så tänker jag iaf.
jag tror man får en avslappnad häst med rätt hållning på så sätt när de själva får balansera sig och hitta balansen när de är redo men att man som sagt bjuder dem till det vill de tölta(även om vi just då kanske ville trava) så låt de tölta då.
sen att lära in ett kommando för tölt precis som kommandon för de andra gångarterna är superbra för unghästen.
glampi vet exakt vad jag menar när jag går brevid med honom i grimma och grimmsakft då kör han sitt tölt rejs brevid (den där lite mer långsamma tölten) men det är tölt och det går längre och längre sträckor.
några gånger har han tagit den där härliga tölten från galoppen även när jag sprungit brevid.
han verkar konstigt nog ha svårare för tölten på volt
där är det sällan han blandar in tölten utan då är det klockren trav haha rolig han är för jag upplever att de hellre blir obalanserade och töltar på volt än travar speciellt unghästar.
Men han har riktigt bra balans i alla gångarter verkar det som tror han kommer få välseparerade och lättridna gångarter sen när han har styrkan att ridas i tölten lika mycket som traven.
shit tänk när man kan rida den där underbara tölten längre sträckor
det är som att sväva på moln.
vad tror ni, är han 4 gångare då kanske? har inte känt ett uns av passtakt i honom...än.
men både hans pappa och mamma är 5 gångare och pappan är tränad och visad i pass.