Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Ang. att följa hjärta eller hjärna så tycker jag att man ska lyssna på båda.
Att man tycker om hästen och kemin funkar är ju guld värt, det allra mesta går ju att ta sig igenom. MEN... samtidigt måste man vara ärlig mot sig själv och mot hästen också för den delen. Vad är det jag vill göra med hästen? Vill man bara ha en vän i vått och torrt så är det ju bara att följa hjärtat. Men om man vill tävla, träna, rida långturer eller vad som helst, så måste man ju göra en rättvis bedömning om hästen fixar det. Är det en promenadhäst eller en häst som kanske kan tävlas på lätt nivå och du själv vill satsa på sm så är det ju ingen bra matchning. Det kommer bara leda till att du saknar något som är viktigt för dig och även om du kanske kan "bita ihop" så får man ju ställa sig frågan vad som är viktigast för en, och om man vill behöva välja?
Alla hästar är unika och även om det aldrig går att få en som är exakt samma som denna så tror jag att det går att hitta en häst som man kan tycka precis lika mycket om OCH som dessutom passar till allt det där man vill göra.
Precis som man kanske väljer bort vissa saker som man inte vill ha, men kanske kan tänka sig vissa "fel" på rätt häst, så måste man ju även välja till vissa saker och kanske kan man tänka sig att välja bort detta för rätt häst? Hur mycket man kan tänka sig att kompromissa eller om man överhuvudtaget ska kompromissa, är väldigt viktigt att tänka igenom innan man köper häst. Om man kompromissar för mycket och på fel saker så kommer det att sitta som en tagg i tassen hela tiden, eller till och med leda till en katastrof. Vet många som sålt sina hästar kort efter de köpt dem på grund av att de inte hade tänkt igenom köpet ordentligt innan. Jättetråkigt för både hästen och människan.