NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

I vänster galopp är det väl höger bakben som tar mest eftersom de sätter i det först o lägger hela vikten på det.

I torsdags hälsade jag på hos Ljunghems islandshästar som i år har 5 föl.

Gleida och dottern Glimra e Árgeisli från Hästabet.
LGleidaGlimra28.jpg

Föl i skogen
DSC_2211.jpg

Det är ju en bra bild det syns inte så mycket vem det är förutom om man vet om det. Och ja som jag skrev är det samma person du tänker på.

KL

Nu ska jag bli tävlingsryttare "på riktigt" :p

Har skaffat licens och anmält mig till en officiell tävling.

*Kl*

Nää men oj va dåligt det varit med uppdateringar här idag då?! :O
Har inte så mkt att förtälja ja heller igentligen ;)

KL
Idag kom en tjejpå besök som haft min 01:a på tillridning för flera år sen. Skitkul att få visa upp vad det blivit av den lilla (på den tiden) köttbullen :)

Mina hästar har fått en liten välförtjänt minivila efter den intensiva träningen under semestern.
Glampi ska minst ha 1veckas vila tänkte jag, sen fick de vaccinering med så de endå skulle stå lite så det passade bra.
Thengill red jag häromdagen barbacka en sväng han fick vila efter tävlingen vi var iväg på.

bjuder på en bild på en vad jag tycker vältränad Thengill(vad tycker ni?) och med min lille son framför mig i sadeln:)
33210576.jpg

på lördag ska Glampi tränas för tränare igen ska bli riktigt spännande att se hur det går denna gången.
Ska rida honom lite nu innan träningen så han inte blir allt för överladdad.

33202750.jpg

spring i hagen.

33202746.jpg

Han har börjat blanda in så mycket mer tölt nu ska bli så spännande att se vad det blir av denna killen som snart fyller 5år(slutet av augusti).

33151923.jpg

såhär såg vi ut på hand första träning för någon månad sedan.
33151924.jpg

33151925.jpg

sen måste ni få se världens goaste goshäst.
33210573.jpg

matte skulle klia honom och sen ligga brevid och mysa då sov han så gott.

knapplån!!

Har kärat ner mig totalt i en kille på 8 år, personkemin mellan oss är underbar, han blir lugn och avslappnad med mig och jag känner mig trygg med honom!
Problemet är: Han är inte jättemycket riden pga tidsbrist, grisepassar, inte spec musklad. Sen är han lite känslig i ridningen, spänner sig och har dåligt driv i paddocken..
Sitter i valet o kvalet här.. Följa hjärtat o köpa eller leta vidare efter en mer "relaxad o i kondis" häst?
Hur resonerade ni när ni valde? Personkemi eller annat?
Tacksam för all input då jag tänker FÖR mycket ;)

Personkemi är väldigt mycket värt. Det är så roligt om man hittar en individ som man verkligen känner att man hör ihop med.
Jag kanske är lite naiv i mitt tankesätt men jag tror att man ska följa sitt hjärta, känns det bra så blir det bra. Det finns en mening med allt, så även med att du känner lite extra för just den här hästen.

Ja personkemin är för mig jätteviktig! Man står ju ut med mer elände ju mer man känner :) Min tränare var med o kikade på honom och hon tror vi kan få ihop det trots lite ridtrassel, och sen finns ju inte den "perfekta" hästen men hästen med "felen" på rätt ställe kan va nog så svår att hitta.. Det sa liksom bara klick när vi möttes han och jag !

Roligt att det går framåt med Glampi! Han är så fin :)

Roligt att rida för tränare! Ska rida för en bekant nån dag när det passar, ska bli kul! Hon kan nog hjälpa oss mer med tölten! :)

*KL*

Måste få visa en söt bild på min underbara häst och underbara sambo :love:

480469_3659123123654_1511939298_n.jpg

Ang. att följa hjärta eller hjärna så tycker jag att man ska lyssna på båda.

Att man tycker om hästen och kemin funkar är ju guld värt, det allra mesta går ju att ta sig igenom. MEN... samtidigt måste man vara ärlig mot sig själv och mot hästen också för den delen. Vad är det jag vill göra med hästen? Vill man bara ha en vän i vått och torrt så är det ju bara att följa hjärtat. Men om man vill tävla, träna, rida långturer eller vad som helst, så måste man ju göra en rättvis bedömning om hästen fixar det. Är det en promenadhäst eller en häst som kanske kan tävlas på lätt nivå och du själv vill satsa på sm så är det ju ingen bra matchning. Det kommer bara leda till att du saknar något som är viktigt för dig och även om du kanske kan "bita ihop" så får man ju ställa sig frågan vad som är viktigast för en, och om man vill behöva välja?

Alla hästar är unika och även om det aldrig går att få en som är exakt samma som denna så tror jag att det går att hitta en häst som man kan tycka precis lika mycket om OCH som dessutom passar till allt det där man vill göra.

Precis som man kanske väljer bort vissa saker som man inte vill ha, men kanske kan tänka sig vissa "fel" på rätt häst, så måste man ju även välja till vissa saker och kanske kan man tänka sig att välja bort detta för rätt häst? Hur mycket man kan tänka sig att kompromissa eller om man överhuvudtaget ska kompromissa, är väldigt viktigt att tänka igenom innan man köper häst. Om man kompromissar för mycket och på fel saker så kommer det att sitta som en tagg i tassen hela tiden, eller till och med leda till en katastrof. Vet många som sålt sina hästar kort efter de köpt dem på grund av att de inte hade tänkt igenom köpet ordentligt innan. Jättetråkigt för både hästen och människan.

KL

Igår hade vi träning och vi var grymt nöjda, så vi har redan bokat ny tid nästa vecka! Det hör inte till vanligheterna vill jag lova! :D

Jag kände mig förvisso dummare än tåget eftersom jag totalt missuppfattade en övning, och jag har så himla mycket gamla ovanor att jobba bort. Men som tur var så fattade jag till slut och det känns så jäkla bra! Nu kommer bara det svåra, att få det att funka i praktiken också :angel:

Å ena sidan känns det som att vi börjar om från ruta ett, å andra sidan vet jag ju att vi aldrig har lämnat den rutan :angel: och jag kände redan efter första lilla träningen (för ett par veckor sen) att det började gå åt rätt håll, vi börjar bygga upp ett kommunikationssystem och det har vi inte haft innan. Men det är svårt, för min fina lilla häst är så jäkla kreativ och försöker på alla sätt slippa undan och göra det som är lättast. Men jag ska bannemig få henne att tycka att det är skitkul att göra rätt! :D

Jag söker en kompis att träna med och rida ut i skogen med och det fixar han ju :) Han har tävlats och klarat det galant, jag har dock inga sådana ambitioner med honom och han är inte tävlingstypen heller.. Han är en trygg o snäll kille, väldigt social och lyhörd.. Har nog bestämt mig nu, han blir min :)

Jag är också ständigt på ruta ett. Och ju mer man lär sig desto mer inser man att har myyycket kvar att lära. Hopplöst ;)

Vet att du också har sto och de har ju för det mesta massa åsikter (big surprice, not), men min tränare sa en gång att det är bättre att en häst gör en massa fel än att de inte gör något alls, när man ber dom utföra något.

KL.
Ett stycke svart ponny.
33211180.jpg

33211183.jpg

33211181.jpg

33211184.jpg

33211185.jpg

33211193.jpg

33211197.jpg

Påwnie är T J O C K så sadeln gled tyvärr fram en lite bit.
Hon har precis börjat tölta längre sträckor utan större motstånd så formen/överlinjen får ta lite tid.
I övrigt var hon rätt dryg och osamarbetsvillig idag, gissar att det är brunst på gång då hon stod och småpratade med Solfari som går med ston en pyttebit ifrån hennes hage. Men här har ni, första ridbilderna på mig och fetbomben!

Ja, jag har sen ett par år tillbaka befunnit mig i den där frustrerande perioden då jag inser att jag gör allting fel, och vet hur det borde vara men inte hur jag ska få till det. Nu har vi fått första byggstenen för en fungerande ridning.

Det är så frustrerande tycker jag när folk säger olika, men nu tycker jag att det känns som att tränaren säger precis det som jag känner, dvs vad som händer när jag gör som jag gör, vad som ska hända och hur jag ska göra. Hon får det att låta så himla enkelt och självklart, vilket jag verkligen uppskattar samtidigt som jag blir så otroligt frustrerad på mig själv för att jag inte kan. :o Men, det kommer väl förhoppningsvis. Tänk om man bara hade fått lära sig rätt från början och inte stoppat sig full med en massa skit. :angel:

Imorgon ska jag gå till massören och få en välbehövlig behandling, ett par dagar nu efter minivurpan har jag haft så ont på morgonen att jag inte kunnat klä på mig ordentligt eller sätta upp håret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka