NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Skulle inte du sälja din islandshäst och köpa ett halvblod sa du, blev det inget med det?

Denna häst är inte ouppfostrad för fem öre som jag berättade om.Utan en tävlingshäst på hög nivå som är i full tävlingskondition och väldigt väluppfostrad.
Men han har mkt nerver och är taggad och är lite harig och blir lätt rädd för saker som är nytt.
De kan räcka att en fågel flyger upp från ett dike så hoppar han till, han har ett extremt starkt flockbeteende... de var ju de vi ville ha på våra hästar hur ska ni ha de;)

.

Jag antar att du pratar om en islandshäst nu eftersom det är på detta forum vi är.
För ett halvblod skulle jag aldrig någonsin få för mig att cykla med:eek:.
(men det är jag det och det finns säkert folk som cyklar med halvblod med)

Sen pratar vi just om att de ska vara väluppfostrade och INTE rädda för saker det är ju rätt givet att man inte cyklar med en galen individ.

Jag cyklar både med Thengill och Glampi gillar det bättre än att rida med handhäst(iaf på de två för båda blir för taggade och ska bara springa och då gör jag inte det förrän jag känner att de lyssnar och är lydiga).

Jag skulle nog kunna cykla med henne.. kanske går de bra 5 gånger men den :6:e gången blir hon rädd och drar omkull mig så jag sliter av muskelfästet och drar armen ur led.Och i fallet bryter jag handleden när jag tar i marken vem vet?

Det kan ju lika gärna hända om du leder henne, utan cykel. Vad är skillnaden?

Puttar lite på Glampi tölt bilderna mitt i allt cykel snack:) någon som velat kommentera?

*kl*

Ang handhäst.. Jag rider gärna med handhäst. Mitt förra sto var ganska svårriden ensam, men så fort hon fick springa bredvid som handhäst blev hon som en helt ny häst. Dessutom har jag stallet långt ute i skogen, utan bussförbindelser så medryttare finns inte att få tag på, och har man då två hästar som behöver motion är det ju ett utmärkt sätt att motionera båda om man inte har tid.

Mitt nuvarande sto kan sparka åt andra hästar som sagt, så henne har jag INTE som handhäst. Men min unghäst kommer få följa med som handhäst när hon ska ridas in. Och nu när jag upptäckt att det faktiskt går att cykla med hästarna kommer jag fortsätta med det. :)

En häst som mest "är i luften" när man ska leda den är inte uppfostrad. Den har aldrig fått lära sig vad som gäller när människan är på marken. Jag ser det dagligen och är förvånad att det inte sker fler olyckor!
.......

Att ha "nerver" och vara taggad är inte en ursäkt för att inte lyssna på människan. Verkligen inte. Rimmar inte helt väl med ditt snack om "säkerhet".
En häst med god flockuppforstran behöver inte bli rädd för en fågel utan vet att det är ledaren som bestämmer när flocken måste fly.
..........

Säkerhet handlar om ett gott djuröga. Har man inte det spelar det ingen roll man man struntar i att cykla med sin häst eller inte. Så enkelt är det!
Och skulle jag dö i samband med att jag hanterar en häst skulle jag i alla fall dö lycklig. Livet är till för att levas!

Kan inte annat än att hålla med.

*kl*

Lite färska bilder och min 07:an. Eftersom det är spinn-off på allt möjligt farligt som kan hända med våra kära hästar så borde jag väl inte sitta utan hjälm på en femåring, men det va under kontrollerade former i skritt i hennes hage, med mjukt underlag :p

33203363.jpg

33203364.jpg

Högerarmen ingår i en övning a la Hinni, så den kan nu ju bortse ifrån... ;)

Skulle inte du sälja din islandshäst och köpa ett halvblod sa du, blev det inget med det?

Antar att det är svårt att sälja en islandshäst för 80 000 som man (enl. Neila) måste raka av hovskägg och klippa manen bakom öronen, den blir ju inte tävlingsbar på det viset. Eller ja, inte på islandstävlingar iaf.

Underbara bilder gillar hennes skritt tyckte om den på tävlingen med.
men varför red du inte 4gången egentligen tänkte jag på nu i efterhand tror du hade fått fina poäng för skritten.

Du passar ihop med henne:)

Gud va härligt! Sådan frihetskänsla :love:. Men lättare såklart om hästarna har ungefär samma tempo. Funkar att galoppera och skrutt hänger på i trav bredvid :D.

Antingen tar jag hem fölis i början av nästa år eller så kastrerar jag honom på Island i vår och tar hem honom till hösten, får se...

kl

åh vilka fin hästar jag har sett idag=) Såg en svart fin fin hingst som gärna fick betäcka mitt sto om jag hade ett =) Och Norge kommer ta storslam detta NM! Vilka hästar och vilka ryttare!=) Jag blev röd som kräfta i ansiktet men det var det värt!

Tack! Jag va lite osäker på traven så jag safe-ade och tog bara tölten, som vi ändå hade behövt öva på också som du såg... :angel: Men nästa gång, då blir det nog fyrgång :) Då får du ha med dig Mr G också :)

Japp lätt att jag ska ha med Glampi nästa gång(vet du om det blir fler liknande tävlingar?).
Glampi har svårast för tölten istället till skillnad mot ditt sto men när den väl kommer från galoppen är den helt ren så jag vet inte, han är kanske 4 gångare eller?

Har bara sett honom i pass vid något enstaka tillfälle och då har den nog varit lite 4taktig men inte mkt.
han har aldrig tagit pass eller passtaktig tölt när jag ridit....hittils ska man nog säga för thengill var likadann.

NÅGON SOM HAR NÅGOT ATT SÄGA OM GLAMPI BILDERNA?
känner mig lite lätt tjatig nu men hade velat få lite feedback på dem.

kanske en liten disskution om gångartshästar istället för trist säkerhetstjaffs kan vara på sin plats?
Funderar lite på detta med om hästen är så kallas natur töltare, det måste väl en då vara 5gångare då för man säger ju att de behöver mycket lateralt för att tölta och en stark 4 gångare brukar ju ha lättare för trav och ibland ha lite svårt för tölten?!

Och en stark 5 gångare kan ju vara mycket passtaktig och ha svårt för traven speciellt på volt och svårt med galoppen att den lätt blir flack.

sen 4½ gångare är väl en hel grupp med hästar som man kan säga så om, om de tex har för dålig vilja för att ridas i riktigt bra pass, om de har för svagt lateralt rörelsemönser fast att de kanske har en hel del endå men att de inte klarar av svävmomentet helt osv.

Men alla hästar måste ju ha en liten del lateralt för att klara att tölta så vad menas egentligen med en helt ren 4 gångare?

men detta är ju långt ifrån alla som är såhär men rent generellt brukar man inte säga lite så eller?
Kom gärna mer egna erfarenheter och tankar kring detta.

Även en 4gångare kan vara "naturtöltare", alltså ha lätt för tölten.

Min förra häst naturtöltare (köpte henne som 13-åring så vad hon gjorde under inridningen vet jag inte), vad jag vet var hon 4-gångare. Hon hade ganska bra trav men behövde lära sig att trava och så fort det blev jobbigt så töltade hon om hon fick chansen och hon valde alltid tölt under ryttare om hon fick bestämma. Ingen grisepass heller om man inte kämpade för det.

Senast ändrad:

Härlig bild, är det någon jag känner till som rider?
Du vet högst troligen vem jag pratar om i mitt inlägg om handhäst, hon är rätt "känd" för att rida med typ 3 hästar på varje sida om ridhästen hihi.
Och du och jag kommer ju ifrån samma område.
Men man ska ju inte nämna några namn här.

Helt rätt, Gullan :laugh: du vet vem det är.

Nej vad har hänt vilken fick du avliva:(

Snälla goa hjälten Betty.
Fjordsto som jag tog över i stället för slakt för sju år sedan. Fånghäst.
hon har gjort en genuin insats som tävlingshäst inom western till och med C-nivå under ett par år.
Min goa fröken som dock gradvis gått ner mer och mer i vikt och jag kunde inte fodra upp henne eftersom det som hände var aktivitet i fång och inte viktuppgång.
Efter ett samtal med min tränare blev det så tydligt för mig att det inte fanns chans att få henne bättre utan det skulle bara fortsätta att gå utför och därför tog jag ett tungt beslut och lät henne vandra vidare. Usch. Men det var på lite sikt det klart rätta beslutet.
photo.php

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 699
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka