NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Gud vilken underbar bild!!=)

kl Nu drar jag och en vän till NM =) Kanske man får se en å en annan fin pålle idag kanske;) Så blir man kär och bara måste ha ett sto =)

Fölis har ju en storebror (Fetanges Fáni) med låååånga ben.

Fattar inte vad du menar :angel:

33004095.jpg

Grattis till fölis! Såg bilderna på facebook. Vilken fin stjärn! Tar du hem honom i vår?

Det är normalt med gångartstrassel ;)

Ja, jo, jag borde ju ha fattat att det var något allvarligt fel på Karl eftersom jag köpte honom...:D
skämt åsido så köpte jag honom just för att få gångartstrassel. Visserligen är jag väldigt glad över min stilige kille, och visst är det fantastiskt skönt att han inte trasslar det minsta i takten varken i skritt, trav, tölt eller galopp, men jag erkänner att jag blev lite besviken över att inte få så stor utmaning med att hitta rätt bland gångarterna.
Inser också att han säkert kan börja trassla med gångarterna längs vägen.

Barmi har ju uppenbarligen inte riktigt samma taktmässiga förutsättningar.
Tror att hans grisepasstaktiga tölt kommer att bli renare bara han går ner i vikt, och tror att han antagligen kommer att börja trava av sig själv när tillräckligt lång tid gått och han blivit stark och smidig av klättring och liknande.
Men lite mer utmanande är det ju!:)

Skulle heller aldrig av säkerhetsskäl cykla med häst. Alldeles för lite kontroll på läget.
Har däremot ridit en del med handhäst och kan göra det igen om jag har en lämplig ridhäst och lämplig handhäst.

Har dessvärre behövt avliva min mest stabila häst och har sedan i måndags ingen lämplig häst för handhästridning, och inte heller längre någon körbar häst.
Suck.

Kl

Hoppar in i detta forum bara för att säga att min islänning oxå börjar sätts vinterpäls, känns lite konstigt eftersom han släppte dem sista vinterstråna för två veckor sedan :(

Idag kommer hovis igen för att sko om lilla gubben, det är knappt fyra veckor sedan sist och jag hoppas hovväxten avtar framåt hösten annars kommer jag bli ruinerad.

Du är välkommen till mitt stall och ta och cykla med en häst i stallet och säga efteråt att det är säkrare för du har FULL krontroll;)

Han är 170 cm hög och är mer i luften än i marken..Men cykla på du.. ha han gärna som handhäst också när du ändå är igång.. och knyt riktigt hårt om sadeln så han sitter riktigt fast så han inte kan smita:)

En sån häst borde skjutas! Hästar ska lära sig att veta hur de ska bete sig. Då är det inga problem att rida med handhäst, leda hästen, cyklar med den eller vad man nu ska göra.

hahahaha du är rolig du, det är inga maskiner utan INDIVIDER med olika personligheter.

Vissa häsatr är hariga och rädda andra inte.. det är inge man alltid kan träna bort tyvärr.Och tävlingshästar är oftast mer laddade än hobbyhästar.
Du kan aldrig lita på en häst till 100% eftersom de just är levande ting som kan bli rädda.

Jag vet en tjej som skulle kratsa hovarna på ridskolans snällanste häst och de slutade med att hon krossade käken.
Hästen vart rädd... bör väl skjuta den med då da?

Jag har en supersnäll häst hon brukar inte bli rädd för saker men jag kan inte sitta här och säga att hon ALDRIG någonsin kan bli rädd.. för då ljuger jag ju!

Jag skulle nog kunna cykla med henne.. kanske går de bra 5 gånger men den :6:e gången blir hon rädd och drar omkull mig så jag sliter av muskelfästet och drar armen ur led.Och i fallet bryter jag handleden när jag tar i marken vem vet?

Eller bara blir omkulldragen med skrapsår överallt och pustar ut att de kunde ha gått värre och lärt mig en läxa.

Ska jag då skjuta min häst för hon vart rädd?

Men som sagt jag säger ju bara vad jag tycker och vad jag inte skulle göra andra får såklart göra som som vill.

Men jag kommer aldig ha handhäst eller cykla och kommer inte rida ut med en som har handhäst eller cyklar med sin häst heller.
Då får de rida/cykla själva eller med någon annan som inte anser de är fel.

Knapplån!

Åhh i går hoppade jag jorunn igen.. vilken skillnad..I söndags så hoppade hon dåligt rev, hade inge bakben med sig alls och hon ville stanna efter hindret.

I går tog hon i och hoppade och rev inte en gång samt att hon galopperade på efter skuttet på heeeeela 45 cm:D

Blir nog bra det där när jag får hoppa lite mer, superroligt är det ju.. variation i vardagen verkligen=)=)

Fast tänk när du hoppar, så slår hon på bommen för att hon kommer lite fel, slår omkull och slår en kullerbytta.
I fallet så får hon bommen mellan frambenen och landar så olyckligt att hon sliter ut senorna i ena frambenet.
Och mitt i allt ligger du, med lårkakor, brutna ben och hjärnskakning.

ÄNDÅ så hoppar du? :eek:

;)

Nu missuppfattar du mig, jag cyklar inte eller har handhäst för jag är rädd att hästen ska skada sig;)

Jag gör de inte för att risken för att MÄNNISKAN kan skada sig avsevärt.

Visst kan hästen skada sig med men den risken är nog nog rätt liten än vad risken för att människan kan skada sig!

Och visst kan hon fallaomkull men jag har säkerhetsbommar som lätt går av om man faller in i dom, samt säkerhetsbomhållare och senskydd runt om så senan trillar nog inte ut.

Men hoppar bara 50 cm just för jag är rädd för rädd för att skada mig och hästen. Eftersom jag är osäker på högre hinder är faktiskt risken för att hon tvekar och brakar i större.
Helt rätt.. så därför gör jag de inte=)

Som sagt säkerhetstänk;)

Fast hur lågt ska vi sjunka nu då?? kanske bäst att vi slutar med hästar? vi kan ju skada oss när vi hämtar hästen i hagen och halka på en isfläck..
Eller kasnke bäst att ta sitt liv när vi ändå är på gång?? livet är ju farligt... ingen har överlevt:angel:

Bara för man inte vill ta ONÖDIGA risker betyder det ju inte att man inte tar risker i sitt hästliv eller hur?....

Men vi alla får ju själva avgöra vilka risker vi vill ta
alla som tävlar fälttävlan som i träning eller tävling brakar in i hindret och får avliva sin häst..Det är en risk de tar och har bakom huvudet..Men de anser att risken är så liten... och ibland är oturen framme hos sig och man är drabbad.

Jag anser att risken för en olycka med handhäst och cykling till häst är större för skador på mig och hästen än vad det är om jag hoppar 45 cm hinder .

Medans andra anser tvärtom.. det är helt individanpassade beslut.

Fast, man kan ju bara släppa om det är så att man är påväg att göra riktigt illa sig.
Inte så svårt, man öppnar bara handen.

Denna häst är inte ouppfostrad för fem öre som jag berättade om.Utan en tävlingshäst på hög nivå som är i full tävlingskondition och väldigt väluppfostrad.
Men han har mkt nerver och är taggad och är lite harig och blir lätt rädd för saker som är nytt.
De kan räcka att en fågel flyger upp från ett dike så hoppar han till, han har ett extremt starkt flockbeteende... de var ju de vi ville ha på våra hästar hur ska ni ha de;)

Hästens naturliga beteende är att fly när en(vad de anser är en fara) att fly ifrån de.

Att vi människor anner och vet att en liten fågel inte dödar en häst på 600 kilo är inte alltid lika så lätt för en häst att fatta.
Och man kan inte bli arg på en häst som blir rädd för en fågel.

Att sätta sig på en cykel med denna häst är inte säkert helt enkelt.

Som sagt ni får trampa jorden runt med era häsatr eller ha 60 handhästarMEN snälla sluta få de att låta som det är supersäkert.

Och ni som gör detta snälla kolla upp med erat försäkringsbolag om det är oki.. vore ju väldigt tråkigt för er OM olyckan är framme och så visar de sig att ni inte får ersättning varken för häst eller för er.

De säger jag inte för att vara elak utan för att bryr mig om er och vill er väl..

jag har bla i mitt försäkringsavtal att jag måste ha hjälm om jag rider, faller jag av och bryter en arm så får jag ingen ersättning för ev ärr eller funktionsnedsättning.

Tyvärr är det ju inte bara att släppa..Vi människor har nått som heter greppreflex.Lägg handen i en nyfödd barns hand så kommer den greppa tag runt ditt pekfinger med handen.En reflex som finns där.

Hur många gånger har man inte sett ryttare som ramlar av och inte släpper tygeln och man skriker SLÄPP tygeln.
Men ändå släpar ryttaren efter hästen och håller krampaktigt i tygeln.

Vi är inte alltid så logiska vi människor när vi utsätts för panik.

Hur många människor fryser inte till is och bara står och tittar på när någon håller på att typ drunknar eller skadar sig?
Många som sätter sig ner och bara sitter och gör inget när de själva utsätts fr fara.
De funkar inte att bara rycka på axlarna och säga det är bara att göra si och så.

Har man tur så släpper man.. har man otur gör man de inte.

Det är så lätt att sitta här nu att säga ja men såhär skulle jag göra om det hände... men man måste först vara med om något riktigt hämskt för att riktigt veta hur man reagerar.

Fast jag hade unghästen som handhäst som en del av inridningen - som en del i säkerhetstänket. Pålle får ju se hur det ser ut därute i världen tex trafik. Pålle var trafiksäker redan innan första uppsittningen. Jag lärde in start, stopp och sväng innan jag satt upp.
Att få en häst trafiksäker genom att ha den som handhäst måste vara både smidigast, säkrast och snabbast.
Iaf så var unghästen på en gång redo för turer på egen hand så snart jag satt upp.

Fast det spelar ingen roll, du KAN fortfarande släppa hästen. Jag har varit med om flera hästar som blivit släppta.

Snälla du, jag har ridit med handhäst(ar) en jäkla massa gånger och varit med om både det ena och andra. Det ingår förvrigt bland annat i unghästprovet, alltså är det något pålle SKA klara av.

Denna häst är inte ouppfostrad för fem öre som jag berättade om.

En häst som stegrar sig på det viset du beskriver är ouppfostrad, eller har lynnesfel/har ont.

På Island hade den varit korv, de accepterar inte sådana fasoner.

Denna häst är inte ouppfostrad för fem öre som jag berättade om.Utan en tävlingshäst på hög nivå som är i full tävlingskondition och väldigt väluppfostrad.
Men han har mkt nerver och är taggad och är lite harig och blir lätt rädd för saker som är nytt.
De kan räcka att en fågel flyger upp från ett dike så hoppar han till, han har ett extremt starkt flockbeteende... de var ju de vi ville ha på våra hästar hur ska ni ha de;)

En häst som mest "är i luften" när man ska leda den är inte uppfostrad. Den har aldrig fått lära sig vad som gäller när människan är på marken. Jag ser det dagligen och är förvånad att det inte sker fler olyckor!

Att ha "nerver" och vara taggad är inte en ursäkt för att inte lyssna på människan. Verkligen inte. Rimmar inte helt väl med ditt snack om "säkerhet".
En häst med god flockuppforstran behöver inte bli rädd för en fågel utan vet att det är ledaren som bestämmer när flocken måste fly.

Jag leder ofta 4 hästar samtidigt även på vintern när det är is och halt. Hästarna har brodd, men inte jag. Jag rider ofta barbacka i grimma och utan hjälm på väg in från hagen. Jag rider nästan alltid in alla hästar helt utan hjälp, även när jag ska sitta upp första gången. Handhästar ofta för att det är fantastiskt för hästarna att springa utan ryttare. Cykla har jag aldrig gjort med någon häst men blir lite sugen nu. Mest är det nog för att jag inte har någon cykel i stallet.

Säkerhet handlar om ett gott djuröga. Har man inte det spelar det ingen roll man man struntar i att cykla med sin häst eller inte. Så enkelt är det!
Och skulle jag dö i samband med att jag hanterar en häst skulle jag i alla fall dö lycklig. Livet är till för att levas!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 699
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka