NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ska man tänka så - Det har hänt allvarliga incidenter när man gjort så här (fyll i valfritt <ridit>, <paddlat kanot>, <handhäst>, <simmat>, <diskat - jag fick en lampa i huvudet>, <flugit>, <klättrat>) så kommer man inte att kunna göra något.

Ja det finns en uppenbar risk när man har handhäst, men det finns det när man gör så mycket annat också. Förbereder man sig rätt och har gott säkerhetstänk så kan man minimera riskerna. I förberedelserna så ingår det att välja rätt häst att ha som handhäst vid cykeln, för mig går både unghästar och hästar som stegrar bort. Unghästar passar bäst att handhästträna med en vuxenhäst som då kan visa hur man gör och vara en trygghet och en 1-åring efter en moped är som att be om trubbel.

Tjena att du kan bromsa en häst på 400 kilo med hjälp av en tygel om den man har som handhäst blir rädd och hoppar åt sidan;)
Så stark är ingen människa.

Det är knappast 400 kg man behöver bromsa om hästen hoppar åt sidan. De flesta (i alla fall islandshästar med vett i skallen/någorlunda bra uppfostrade) lugnar sig när det tar emot i tygeln/grimskaftet. Alltså behöver man inte bromsa 400 kg. Eller tappar du alltid en häst så fort den blir rädd, försöker gå åt ett annat håll, stannar, försöker springa, eller liknande? Man behöver inte ha styrka för att hålla 400 kg i de flesta fall, de lyssnar på mindre än så. Det är ju skillnad om en häst får total panik, då har man inte så mycket att säga till om, men det vågar jag nog påstå händer ganska sällan.

Och skulle den hästen jag rider dra åt ett håll och handhästen åt ett annat så är det också omöjligt att hålla kvar handhästen.

Hästar är flockdjur, skulle de dra drar de med största sannolikhet åt samma håll. Sen har man ju inte direkt vilken häst som helst och rider på när man har handhäst, man har ju en trygg häst man vet att man kan kontrollera.

Ja de kommer väl med åldern.. detta med säkerhetstänk.. när jag var 15 fanns inte ordet säkerhet ens;)

Absolut! Det är därför man aldrig ser vuxna människor rida med handhäst, cykla med hästar, köra hästar med fyrhjuling... Det har nog inget med ålder att göra, utan vilka kretsar man rör sig i och vilka erfarenheter man får.

Du är välkommen till mitt stall och ta och cykla med en häst i stallet och säga efteråt att det är säkrare för du har FULL krontroll;)

Han är 170 cm hög och är mer i luften än i marken..Men cykla på du.. ha han gärna som handhäst också när du ändå är igång.. och knyt riktigt hårt om sadeln så han sitter riktigt fast så han inte kan smita:)

Varför skulle jag cykla med den hästen? Självklart cyklar man inte med en häst som inte kan bete sig. Kan inte alls se vad det här har med saken att göra. Vad jag skrev var att man har mer kontroll över en cykel man sitter på, än en häst man sitter på. Cyklar brukar liksom sakna fri vilja.

Ingen kan någonsin få mig att tro att det är säkrare att cykla med en häst än att gå med den.

Är det någon som har påstått det?

Tror ingen av er har varit med om en olycka när ni cyklat eller haft handhäst..Men vi funkar så människan... vi tror inte på nått förrens vi själva får vara med om det.

Nej, men jag har varit med om en olycka som slutade på akuten efter att ha lett en häst. Skulle jag aldrig mer leda hästar efter det då menar du, för att det finns en risk med det? Jag blev sparkad, knäckte ett revben och tappade luften, låg på knä på backen utan att kunna andas, men lyckades ändå hålla kvar i den studsande hästen tills han stannade. Men nej, jag kan inte lyfta 400 kg.

kl
Hur går det för er som ska ha hö i vinter? Bonden vi brukar köpa av har inte kunnat ta ngt hö iår. Allt är väldigt dyrt iår pga allt regn. =( Få se hur det blir. Vad använder ni för sorts hö till era? En hade men det var fuktigt i balen så jag sa ifrån.

KL

Jag har äntligen fått rapport om mitt föl på Island. Det är svart med stor, skjuten stjärn, troligen hingst (jag som så gärna ville ha ett sto:grin:).
Han som har gården där jag har mitt sto säger att han sällan sett nåt för med så långa ben så det verkar ju lovande.

Fölis har ju en storebror (Fetanges Fáni) med låååånga ben.

Hoppas på bilder när Sambon kommer hem (i helgen).

Vi har lyckats få in ca 2 ton bara och hälften av det genom att hässja...

Har som tur är kvar en del fjolårshö så det räcker nog till min häst iallafall så får min kompis köpa till sin och det går nog bara att få tag i hösilage, svårt med torrhö:/

Höskörden som vi hade bokat regnade tyvärr bort, regn regn och åter regn. Hittade en annan leverantör som hade lyckats få in hö, fick bli skulltorkat. Lite dyrare än det vi egentligen skulle ha köpt direkt från fält, men fortfarande billigare än småbalssilage som är alternativet för oss. Framförallt så ska min ena häst helst inte äta silage.

Fick bilder redan idag!
einar047.jpg
[/IMG]
einar050.jpg
[/IMG]

Verkligen! Jag som haft min PRE som handhäst medan ridit på v. Hon är ett huvud längre men han har betydligt mer att säga till om :p. Vi får inte glömma hur nyttigt det är att få komma ut. Nu är hon tyvärr skadad. Galoppen har jag dock inte fått till nått vidare med båda då skrutt ska förbi hela tiden å v blir sur då :rofl:.. Men men blir nog ridhäst av henne oxå :D.

Älskar min lilla islandshäst och min lilla PRE-prinsessa :love:!

Absolut! Det är därför man aldrig ser vuxna människor rida med handhäst, cykla med hästar, köra hästar med fyrhjuling... Det har nog inget med ålder att göra, utan vilka kretsar man rör sig i och vilka erfarenheter man får.
De måste betyda att jag aldrig kommer att bli vuxen :D:D

Var glad för det! Finns vuxna inom islandshäst som gör både det ena å det andra. Mår hästarna dåligt av det? Nej. Är de amatörer? Tvärtom.

Vi har gott om hösilage,fick en jäkla massa i år! ;)
Blev 63 storbalar i år, förra året var det 54 balar och vi har kvar 6 stycken av dem, så hästarna behöver inte gå hungriga här inte! :D

Skriver inte här inne så ofta längre,mest bloggen som uppdateras nuförtiden,men ja,en liten snabbis kan man ju hinna med ;)

Odinn har äntligen tappat en hel del vikt och börjar så smått hitta tillbaka till sitt gammla jag,underbart!
Det är väldigt lagom i hagen för honom nu, väldigt nerbetat så han kan gå där och pilla hela dagen utan att lägga på sig.

Ja, tyvärr hittar jag ingen bra "före" bild, men så här ser han ut just nu i alla fall.
Och ja, vi är absolut inte klara, men det är väldigt skönt att se att nu jäklar börjar det hända massa med honom :D

IMG_9012.jpg

IMG_9009.jpg

Och nej jag har aldrig ridit Jorunn med en handhäst och hon har heller aldrig varit en handhäst och de kommer aldrig att ske heller.
Och jag kommer aldrig cykla med henne och kommer aldrig tillåta någon annan att göra det heller.

Niela. En duktig hästmänniska klarar sina hästar. Oavsett hur många.

:bow::bow:

Vilken underbar bild! :love:

*kl*
Första cykelturen gick så fantastiskt bra! Kommer definitivt fortsätta med det!

Nöjd buse idag:

:love:

Verkligen! Jag som haft min PRE som handhäst medan ridit på v. Hon är ett huvud längre men han har betydligt mer att säga till om :p. Vi får inte glömma hur nyttigt det är att få komma ut. Nu är hon tyvärr skadad. Galoppen har jag dock inte fått till nått vidare med båda då skrutt ska förbi hela tiden å v blir sur då :rofl:.. Men men blir nog ridhäst av henne oxå :D.

Älskar min lilla islandshäst och min lilla PRE-prinsessa :love:!

Oh det får mig att tänka på allra första gången jag red med handhäst.
jobbade hos en duktig tränare och jag fick en van häst i handen och i den satt en grön unghäst fast sen rätt ut på 5 timmars(med lång vila i mitten ska sägas) långritt mitt ute i skogen mellan träden:angel:.
Sån häftig känsla när alla 3 hästarna galopperade på grusvägen i bredd och lyssnade på minsta vink från mig:love:.

Var glad för det! Finns vuxna inom islandshäst som gör både det ena å det andra. Mår hästarna dåligt av det? Nej. Är de amatörer? Tvärtom.

Hihi näe och det var häromdagen jag såg en film på Kraftur där de tränade honom som handhäst ut genom bilrutan och körde runt på stranden med bilen.

Härlig bild, är det någon jag känner till som rider?
Du vet högst troligen vem jag pratar om i mitt inlägg om handhäst, hon är rätt "känd" för att rida med typ 3 hästar på varje sida om ridhästen hihi.
Och du och jag kommer ju ifrån samma område.
Men man ska ju inte nämna några namn här.

Senaste tiden har Glampi börjat tölta från galopp istället för att man bara får fram tölt från skritten, vilket ofta blir travtaktigt och mini steg.
Men så började han ta ren och jättehärlig tölt vid nedsaktningarna från galopp och det går i hög fart med typ arbets tempo.
sista gången nu som vi gjorde detta så fortsatte jag rida honom i den tölten några extra meter så totalt kanske 15-20meter men det tyckte han var väldigt jobbigt och blev trött efteråt så denna tölten orkar han inte många meter.
Han går dessutom i riktigt bra form med så man får nog passa sig så man inte tar ut honom för mkt.
Det ska ju vara lätt och roligt för honom så han inte tappar viljan.

33202743.jpg

svårt att fånga på bild så det blir en suddig men här syns hur han jobbar med hela överlinjen och magmusklerna så inte konstigt att han inte orkar många meter varje gång.
Man riktigt känner hur han höjer ryggen med.

33202753.jpg

en bild till där man ser hur han höjer ryggen men när jag rider är han helt klockren i tölten ur galoppen så himla häftigt:love:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 699
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat