NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Det beror på hur djupa hovar de har om de har lite flatare hovar (och det är oftast de som behöver sulor) ligger strålen i princip mot sulan och sulorna sviktar ju också. Det är inte särskilt mkt silikon som får plats mellan sulan och strålen för det mesta. Större delan av silikonen hamnar vid sidan av strålen.

Köp en munkorg:-) det har jag gjort till thengill o nu kan jag ha dem ihop alltid även om glampi är mer svårfödd. Innan hade jag thengill tillsammans med min shettis jag hade förut på kraftigt nedbetat o under flera år har han sakta men säkert blivit av med sina depåer o ni ska få se han nu riktigt fin. Kan inte lägga upp bild från mobilen just nu återkommer.

Kämpa på med vikten. Du kan inte fodra han likadant om han rids som om han står. Om han blir tjock får han för mkt att äta och eller rör sig för lite. Men man ska aldrig hård träna en fet häst speciellt inte som haft inflammationer för det är ett tecken på att hästen troligen varit framtung o överviktig och belastat fel. Jag håller hårt på att man fodrar efter rörelse de ska kunna vara smala även helt utan motion man får helt enkelt anpassa maten. Jag tror inte din häst ska gå på gräs vad säger vet om fånget? Jag hade aldrig vågat det i så fall extremt nedbetat. Plus munkorg. Annars är nog grus hage bäst helst rätt stor o kanske utökad med en skogs hage så han har lite att sysselsätta sig med o inte bara stå o glo han behöver röra sig med. Sen munkorg o fodra med hö att man på på vis förlänger ät tideno han kan bara ta strån o måste anstränga sig för att äta. Sen lugn motion tvåutanrytlpå ryttare på hårt underlag typ asfalt o promenad. Men senare gärna varierat underlag som stärker o sen försiktigt börja klättra vid hand osv jag hade väntat länge med att rida o prio ett är att först få ner honom i vikt innan han måste överanstränga sig med att släpa runt på ännu mer vikt i form av en ryttare med. Så tänker jag iaf:-)

Senast ändrad:

*kl*

Så här såg vi ut idag!

Vi tänkte nog vara med på Gaedingakvalet här nere. Inte för att jag tror vi kan kvala, utan för att det är kul, det går på rakbana, och vi behöver mer tävlingserfarenhet tillsammans :)

KL.

I går hoppade JAG jorunn.. haha jepp jepp ni läste rätt jag har hoppa.. sist jag hoppade var vintern 2007/2008 på Jorunn. 3 skutt över 20 cm hinder:D
Innan de så var det typ 4 år innan jag hade hoppa:D

I går hoppade vi hela 70 cm men kände mig mest bekväm med 30-40 så de skuttade vi över ett par gånger.
Hon hoppar hellre än bra så att säga haha, men kul att se att hon gillar de, kul omväxlande för oss båda.

Sedan vart de premiär för årets första rakning i går med, hon börjar sätta vinterpäls redan och svettas massor inne i ridhuset när vi rider.

Syns knappt iof nu när sommarpälsen ännu är kvar lika mörk efter som före rakningen=)

Men hur kan du komma fram till om dom vet vad dom pratar om eller inte?
Någon kan verka jätteseriös, intresserad och kunnig men sen visar det sig att dom har helt fel.
Det är här du som ägare också måste kunna en hel del.
Samma sak med hovslagare och allt annat inom denna värld..

Ja du, hur kommer man någonsin fram till något? Man tar reda på så mycket man bara kan och bedömer sen vad som är mest troligt och verkar mest rätt/passande.

Jag håller med dig helt och hållet.
Jag tycker det är alla djurägares ansvar att ständigt bygga på med den kunskap som behövs för att hästen (eller vilket annat djur som helst) ska må så bra som möjligt. Inte bara svälja allt med hull och hår. För att kunna avgöra om något är trovärdigt så måste man ju se till att själv ha lite kunskap och om man ställs inför ett område där man inte har så mycket kunskap så får man ju se till att skaffa sig det tycker jag.
För mig är det viktigt att ha ett kontaktnät med kunnigt folk som jag litar på, de är ett viktigt stöd för mig som ännu inte har så mycket kunskap och erfarenhet inom många områden. Sen kan det ju vara saker som inte är lika lätt att bedöma, då får man försöka få ett andra utlåtande, och kanske tredja och fjärde...

Man måste ju börja någonstans och om man inte har en aning själv så bör man ta hjälp av någon som man vet är duktig, kanske känner man någon som anlitat någon tidigare.

Jag som inte kan så mycket om anatomi och skador etc. skulle inte anlita någon helt utan meriter och sen lita blint på det. I vintras tog jag ju ut en person som jag aldrig träffat, men jag visste att hon jobbat på flera stora kliniker och hade en bred utbildning. Dock när hon hade sagt sitt om Sol så tog jag ju med Sol till kliniken för vidare undersökning och där vet jag också att det är kunnigt folk.

KL.
Har börjat jobba med nya guldpojken, Barmi från Flottatjärn.
Man har gjort ett genuint grundarbete så han var verkligen sadel- och tränsvan. Accepterade utan frågor att jag klev i stigbyglar och satt upp, och jag har kunnat "rida" honom ett par gånger. Snäll, lugn, obekymrad. Reagerar uppenbarligen på min sits eftersom han svänger ungefär dit det är tänkt.
Var ute med sällskap igår och fick lite draghjälp. När han inte skrittar, väljer han grisepass eller tölt, har också sprungit ganska snabb lateral tvåtakt (antar att det nog är "riktig" pass eftersom jag har svårt att tro att en häst kan grisepassa i galopphastighet) och enstaka steg galopp men mest bentrassel.
Blir nog kul att rida in på riktigt!

Jag är enig med dig, någonstans borde gränsen gå för hur snabbt en häst kan prestera passgång utan sväv. Flygande pass är annars lite fyrtaktig, hovarna slår inte i exakt samtidigt på respektive sida. Jag är ingen expert på ämnet men det är finns säkert någon som kan bekräfta/dementera teorin.

Kul med en islandshäst som inte är problembarn från början eller ?

Passgång utan sväv kan gå riktigt fort den med, vet ett VM där en häst gick supersnabbt i stilpassen men där blev passkvaliten neddömd pga avsaknaden av svävet. Tiden var en av de snabbaste.

Var det grisepass då? Och inte att det blev för nära tölten (inte mycket sväv i ökad tölt direkt)?
Blev det 0 på momentet eller "bara" dålig poäng.

Kämpa på med vikten. Du kan inte fodra han likadant om han rids som om han står. Om han blir tjock får han för mkt att äta och eller rör sig för lite. Men man ska aldrig hård träna en fet häst speciellt inte som haft inflammationer för det är ett tecken på att hästen troligen varit framtung o överviktig och belastat fel. Jag håller hårt på att man fodrar efter rörelse de ska kunna vara smala även helt utan motion man får helt enkelt anpassa maten. Jag tror inte din häst ska gå på gräs vad säger vet om fånget? Jag hade aldrig vågat det i så fall extremt nedbetat. Plus munkorg. Annars är nog grus hage bäst helst rätt stor o kanske utökad med en skogs hage så han har lite att sysselsätta sig med o inte bara stå o glo han behöver röra sig med. Sen munkorg o fodra med hö att man på på vis förlänger ät tideno han kan bara ta strån o måste anstränga sig för att äta. Sen lugn motion tvåutanrytlpå ryttare på hårt underlag typ asfalt o promenad. Men senare gärna varierat underlag som stärker o sen försiktigt börja klättra vid hand osv jag hade väntat länge med att rida o prio ett är att först få ner honom i vikt innan han måste överanstränga sig med att släpa runt på ännu mer vikt i form av en ryttare med. Så tänker jag iaf:-)

Vi kämpar på med vikten! :) Han står i grushage några timmar om dygnet och i en extremt nerbetad gräshage några timmar. Skogshage hade vi föut, men rådjuren springer där så den fick vi plocka ner tyvärr. Munkorgen får han panik av, så det är ingen idé. Har dragit ner på maten nu, försöker löslongera honom lite i hagen varje dag och så rider vi några dagar i veckan. Hade gärna cyklat med honom, men har aldrig testat det förut så jag vet inte hur han skulle reagera då.

Försöker variera underlag så gott det går, rider på grusväg och åkrar. Hade jag haft tillgång till asfaltsväg hade jag promenerat på en sån väg också, men då måste jag lasta honom och köra in till byn (1½ mil ca). ;)

Han är ju även en sån som inte rör sig i onödan, så på promenader går han alltid och suckar bakom ryggen på mig. :D Men vi kämpar på, och rumpan har minskat lite grann iaf. :)

Men det är väl bara att pröva på att cykla?

Jag hade aldrig någonsin gjort det med Asi, sen på sm på Strömsholm så fick jag låna en cykel och så bar det av ;) Testa att promenera honom bredvid cykeln först, sen cykla långsamt :)

Blev faktiskt sugen på att testa det nu! Får åka hem ikväll och plocka fram cykeln faktiskt.. ;)

Kul med en islandshäst som inte är problembarn från början eller ?

Fast Karl var ju inte heller direkt något problem. Klappis bara men det var ju enkelt åtgärdat. I övrigt väldigt ren i gångarterna till skillnad mot Barmi som enligt uppfödaren inte tagit ett steg trav i hela sitt liv.
Kan tycka att det är mer "problembarn" än Karl med sina rena fyra gångarter.

Kul - ja visst! Utmanande på annat sätt än mina fyrgångare Isa och Karl. Ser fram emot ridkurs fredag till söndag, massor av roliga ridpass på olika hästar.

*KL*

Idag var Laukur bara sååååå underbar!

Han var pigg och glad och det utnyttjade jag när jag tränade tölten och han töltade! Flera steg! Han vet såå väl hur han ska göra men har inte riktig gått över i tölt från skritt, men det gjorde han idag och det kändes sååå häftigt! :) Duktiga bäbishäst! HAn orkar mer och det hjälper till puls mer energi och vår träning har lönat sig :)

Längtar tills i morgon när jag ska rida igen :love:

Jorunn var smällfet förr och såhär gjorde jag för att få henne slimmad.
Hon fick gå i en liten hage utan gräs helt enkelt som prio 1.

Hon fick 5 kilo hö om dagen samt musslie med mkt protein(för muskelbygge)
Så började jag jobba upp henne muskelärt i början extremt mkt skritt fast arbete i skritt fokus på att hon skulle höjja rygg och få in bak och jobba rätt med nacke och hals.
Sedan ökade jag .Körde mkt cardio med henne det vill säga kondition.. mkt joggning(trav).

På 4 månader var hon från fet köttbulle till välslimmad och musklad.
När hon varken ska gå upp eller ner får hon 6 kilo.

Och hon går fortfarande i en hage utan direkt gräs de är liiiite som finns.

Och jag har insett att någe bete kommer hon inte kunna gå på sålänge jag vill ha henne i tävlingskondis helt enkelt.
Som ponnyägare har jag insett att de är omöjligt att kombinera betesläpp och välmusklad/välslimmad ponny som ska orka tävla och presstera max.

Jag har märkt en klar förbättring av Jorunn. piggare, gladare och mer allert och vaken sedan hon är mer vältrimmad än när hon var fet.
Då var hon trött, tröttare och tröttast

Var det grisepass då? Och inte att det blev för nära tölten (inte mycket sväv i ökad tölt direkt)?
Blev det 0 på momentet eller "bara" dålig poäng.

Nej passen blev för nära fyrtaktig för att godkännas, men riktigt fort gick det i varje fall.

cykla skulle jag aldrig i livet göra. Det är hästan vi har och göra med= levade individer och även den snällaste brunte kan bli rädd och hoppa till.
Sitter man då på en cykel och hästen drar iväg liite så åker man i backen och kan bryta både de ena och det andra när man åker av cykeln.

Gå med hästen istället är mitt råd, då får både du och hästen röra på er eller skritta om du inte orkar gå.

Jag tar inga onödiga risker jagvar sån förr och tänkte ähhhh det händer inget hästen är så snäll och van vid dittan och dattan. Detta slutade jag säga efter att nästan ha blivit ihjälsparkad bara för man var så norrgalant mot säkerheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 699
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat