NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Tror inte vetten kommer ha så mycket att tillägga, låter kanske lite oseriöst att lyssna på en equiterapeut men hon har riktigt bra och djupa kunskaper om hästens anatomi.

Jag tycker man ska lyssna på den som är mest seriös och engagerad, sålänge de vet vad de pratar om. Sen om det är en vet, et eller massör är mindre noga, finns ju bra och mindre bra inom alla yrkesgrupper.

Man har semester, unghästen vilar den med… Vad gör Sinfó? Är skadad! ÅHH!
(det är ju en himla tur att hon är snygg att titta på…!)

DSC_0326.jpg

Om man nu ska hitta något positivt i eländet så är det himla läcker färg på bandaget, matchar grimman väldigt snyggt dessutom. :)

Man har semester, unghästen vilar den med… Vad gör Sinfó? Är skadad! ÅHH!
(det är ju en himla tur att hon är snygg att titta på…!)
]

Vad är det för material i förbandet? Ser ut att sitta bra på plats! Jag använde själv equi-gard som förband för att hålla kompress på plats när Karl hade sitt sår.

KL.
Isa jätteduktig igår i paddocken. visserligen mycket sämre kvalitet i traven än vanligt, hade svårt att hitta rytmen och bärigheten som hon normalt sett sköter automatiskt, men det gjorde inte så mycket. Traven lär hon aldrig tappa.
Det som var bra, var att hon svarade på samling i skritten utan att bli stressad, och att det faktiskt gick att ta några steg i sluta. Öppna har vi klarat förut, men sluta är en ny prestation för min spänd-fröken. Dessutom vettiga töltfattningar ur samlad skritt, både ur rakriktning och ett par försök ur öppna.
Helt OK galoppfattningar ur skritt också, även om hon blir lite springig av att få galoppera.
Hurra vad trevlig hon börjar bli!
Tänkte ta med henne på ridkurs om en vecka och nu ser det verkligen ut att vara meningsfullt att rida henne för instruktör. Ingen vits att rida för instruktör när hela jobbet går ut på avslappning, men nu så...:bump:

Jag tycker man ska lyssna på den som är mest seriös och engagerad, sålänge de vet vad de pratar om. Sen om det är en vet, et eller massör är mindre noga, finns ju bra och mindre bra inom alla yrkesgrupper.

Men hur kan du komma fram till om dom vet vad dom pratar om eller inte?
Någon kan verka jätteseriös, intresserad och kunnig men sen visar det sig att dom har helt fel.
Det är här du som ägare också måste kunna en hel del.
Samma sak med hovslagare och allt annat inom denna värld..

Grattis till tölten :D

Tackar ;)
Den har vi väntat på!

Det är inte alldeles för snyggt än så länge då hon fortfarande tycker att det är ett onödigt ont att tölta, men vi kämpar på och nu kan man RIDA tölt och inte bara åka ett par steg här och där.
Aktionen och samlingen är det iaf inget fel på, måste däremot få till det där med att få med överlinjen ;)

Vad är det för material i förbandet? Ser ut att sitta bra på plats! Jag använde själv equi-gard som förband för att hålla kompress på plats när Karl hade sitt sår.

Närmast såret är det en Sorbact-kompess, sen en rulle Cellona (polsterbinda), sen två rullar oelastisk gasbinda, sen en rulle vet-flex. Det är faktiskt inte mer än så, men jag och de närmast omkring mig är självutnämnda bandageexperter efter hennes ständiga bandagebyten förra året.
Just sår kring hasen är skitsvårt att bandagagera.

Kl

Idag hade vi lite sommarkänsla! Vi red långtur o badade i en superfin sjö! 7 ekipage var vi o vi satt i sadeln ca 2.45 plus att vi höll paus två ggr á en timme. Alldeles lagom för att kunna NJUTA av en långtur. Något som e tråkigt är ju när man rider lite för långt o får ont i både ryggar o rumpor o blir så trött så man är grinig när man väl kommer hem. Det här var i min värld en riktig lyx-tur!

Kveikja var ingen simmare men hon tränade gärna benlyft...
badkveikajg2.jpg

Jag märkte ganska stor skillnad på Kveikjas tölt idag från tidigare dagar. Idag valde jag nämnligen att rida i vår utprovade M&N eftersom den är störtskön. Den passar ju hennes rygg men den glider fram varvid jag sadlade ganska långt fram. Kveikja var idag inte alls lika stabil i takten som hon varit innan och jag kände att jag satt för långt fram för att hon skulle få rum att lyfta hela framdelen. Det rummet ger ju vårt senaste inköp -en Vega. Men Vegan fick ligga på Andi idag. Jag fick oxå tipset idag om att testa sko med sula och silikon på Kveikja. Inte för att öka lyften utan för att hon skall våga ta i ordentligt med de rörelser hon ju redan har.

Vad tycker ni om skoning med sula o silikon?? (Jag trodde bara detta var för att vikta upp hästarna, men det kanske det inte är?) Fördelar, Nackdelar -är det "fusk"?

Vilken bakgrund har den person som gav dig detta tips?
Har du inte haft lite problem under en period med form och takt? Om jag nu minns rätt?

Om det inte är så att Kveikja har uttalade problem med hovarna, tunn sula osv så tycker inte jag att det är så bra idé att lägga på extra vikt och förändra arbetssättet för henne.

För även om silikon och sula kan användas av annan orsak än för viktens skull så ger den ökad vikt - och det konstant. (Dessutom kan man om man har otur få annat otyg med hovarna så att de blir spröda och torra. )

En häst kan bringas ur balans av en sådan vikt och tappa ryggen, komma ur balans och få sämre takt i tölten.

Så finns som sagt inte någon särskild orsak till att lägga på sula och silikon tycker jag att du ska avvakta ett tag.

KL

Även Sol har varit ute på äventur. Jag och Hera packade in våra små pållar i lådan och åkte till bokskogarna. Det funkade jättebra, Sol gick på med lite lirkning och stod sen snällt och lugnade ner Luvan som var lite nervös av att åka låda.
Det blev en härlig tur på ca 2 timmar, helt lagom väder, och perfekt underlag.

Vi red förbi en sjö och Sol som tidigare fick tvingas ner i en liten pöl styrde något försiktigt men bestämt stegen ner i vattnet och plaskade lite.
564501_10151299894049017_1999466808_n.jpg

Luvan däremot doppade glatt ner hela huvudet i vattnet :rofl::rofl::rofl:
527160_4266977953966_1624401952_n.jpg

Nästa gång blir det minsann ett dopp också, jag har aldrig badat med häst. Det är ju nåt sånt där som man drömde om som liten så det hade varit jättekul att få prova.

Denna rundan hade vi tänkt ha som träningsrunda nu och förbereda oss inför en liten ridsemester i början av september. Den är lagom lång och lagom kuperad för våra hästar som är vana vid platt mark. Tar bara 1.5-2 timmar också, perfekt att sticka iväg på sådär en ledig dag. Inte särskilt långt att åka heller, tar bara ca 30 min från stallet med lastning och så.

Kl

Någon här som ska kolla på NM? Lr kanske rent av vara med :)? Jag kommer bara sitta på läktarn å hejja på. Men om några år så kanske :laugh:! Ja vi får se, tävlingsnerverna är sådär :p.

Bakgrunden på personen som sa detta är mångårigt arbete med inridning och träning av islandshäst utomlands.

Jag har som sagt alltid tänkt att sula o silikon är för att vikta upp hästar som tränas för tävling o visning framförallt på island(eller är det vanligt i Sverige med?). Fusk rent ut sagt i mina ögon.

Kveikja har bra hovar, hon har däremot varit skodd lite "konstigt" länge eftersom våran nu fd hovslagare hade sina egna teorier om överrullning, vinklar o hovben. Men det gick lite väl långt till slut o då bytte vi. Hennes gångarter känns bättre sen hoven blev normalskodd(så gott det gick, kan ju inte ta för mkt på en gång). Så jag tror absolut inte hon på något sätt behöver mer stötdämpning. Men det var ett förslag ifrån en kompis som tänkte att det kanske kan bli ännu bättre o jämförde med att springa i gummiskor mot högklackat. Det var en ny sida av sula/silikon jag inte tidigare tänkt på.

Jag skulle villa påstå att sula + silikon är vanligt i islandshästvärlden i Sverige.
Mest i tävlingssammanhang, men har stött på det både här och där annars också.
Som glimjandi säger blir det ju en rätt stor skillnad i vikt,som är konstant under skoperioden.
Men bara sulor utan silikon under då? Om det är stötdämpningen du är ute efter så dämpar sulor rätt mycket. Upplever du att Kveikja inte "vågar ta ut steget" helt?

Åker till Eskilstuna och NM idag och jobbar där till söndag.
Heja gärna på mig om ni ser (känner igen) mig och kom och presentera er :)

/Malin

Jag åker till NM på söndag en sväng :)

Håller med Freyr ang. sulor.
En period skodde vi Ási med sulor, första gången för att hovslagaren verkat ner för mkt (Bytte hovis efter detta... ) och sedan för att det blev en betydlig skillnad i gången på honom. Han vågade ta för sig mer och blev luftigare.
Slutade med detta när jag slutade tävla honom.

Har aldrig skott med silikon men vet många som gjort det.

*kl*

Idag flyttar jag tillbaka min häst till Navåsen! :bump:
Ska bli underbart att komma tillbaka!

KL

Angående sulor och silikon.

Tror också det är vanligt bland hästar som tävlar, har min tävlingshäst skodd så för tillfället. Min tränare rekomenderade mig att göra det. Jag tävlar henne som 4-gångshäst nu eftersom jag inte lyckats få nån fart på passen (hon är 5-gångare) och när jag bestämde mig för att vänta med passen känns det som om lite extra vikt inte är fel. Kommer dock normalsko henne igen efter gaedingakeppni-SM.

Sen har jag en av mina verksamhetshästar skodd med sulor utan silikon. Jag köpte tillbaka henne förra året efter 5 år som oskodd skogsmulle som färdades i valfri gångart. Hennes fina tölt (som hon hade när jag sålde henne) var som bortblåst och jag trodde att det enbart berodde på dålig ridning under lång period men sen upptäckte jag att hon faktiskt töltade på gräsunderlag och provade att sätta sulor på henne och nu töltar hon även på ridbanan och grusvägar.
Jag tror att hon efter lång tid som barfota spänner sig enormt på lite hårdare underlag och nu kommer hon att få gå med sulor tills snön kommer.
På island skodde de flesta i "min by" sina hästar med sulor (utan silikon) inför fårinsamlingen då kusarna fick jobba hårt ofta på steniga och besvärliga underlag.

Senast ändrad:

Hur blir det med strålen och dess funktion om man skor med sula utan silikon? Nu är jag inte så bra på hovar men jag har förstått såpass att strålen behöver nå marken och komprimeras lite för att må som bäst. Det blir det ju med silikon men blir det utan?

Jag upplever dock inte att Kveikja inte vågar ta i. Men min uppfattning efter att hovarna fick mer normal form är att hon griper fram mer i tölten. Förr så har hon ju stampat på rätt bra men inte kommit så långt i varje steg. Mer " upp/ner" än upp/framåt/ner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 699
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat