NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Åh så söt, gillar färgen! Väldigt läckra skiftningar. :)

Hon är på väg att bli skimmel varför hon är lite speciell i färgen. Man kan nästan tro att hon är gammal om man inte vet att hon bara är 5 om man ser till allt det gråa :p

Vi var på ridbana i förrgår och red för en tjej jag känner. Oj va jobbigt det var men oj va nyttigt det var!=) Nyttigt att rida på volt ibland också.

kl '
Igår fick jag några steg tölt när vi var ute och red. Fick bra kontakt med hans mun i traven och han söker sig neråt /framåt bvs. Så kul! Han är en bestämd kille så det går inte hur lätt som helst men vi pratar med varandra och kommer bra överens allafall ;) Nu måste vi få fart på fläsket! Ngn som har ngr bra och roliga tips? För både matte och totto :angel:

Mitt tips och motto: om det är jobbigt är det fel. Något som jag tror stenhårt på även om jag ofta stöter på jobbig ridning. Varje gång jag tränar för någon ny och ridningen blir jobbig fysiskt och mentalt så blir resultaten alltid negativa. Därför eftersträvar jag lätthet, och det blir roligare att träna, hästen blir betydligt villigare och resultatet blir mycket bättre. Därmed inte sagt att det inte är svårt. ;)

Bra motto!=) Det har jag också=) Det var nog jobbigare för mig än för hästen.:D Jag har nog ett hum om när det blir för mkt tror jag. ;)

Men vem är det som ska jobba, du eller hästen? Tror det är Kyra som har skrivit något bra om detta. Tänkvärt tycker jag.

Kanske inte var så du menade.

Det är skillnad på jobbigt och jobbigt. När allt går åt helvete och det känns som inget man gör blir bra då känns allt fel och jobbigt även om det egentligen inte är särskilt fysiskt ansträngande. När allt istället går "perfekt" så kan jag vara rent slut efter ridpasset även om jag inte upplevde det som minsta jobbigt under tiden. På något vis föredrar jag det senare :love:

Nej visst är det så, ett ord med många betydelser.

Men oavsett så står jag fast vid mitt motto, när det är fysiskt ansträngande så är det alltid för att det är något fel i kommunikationen, och det går aldrig att lösa med en styrkemätning. Nu tror jag inte det är så Ofeigur menar, men det är något som i alla fall jag möter ofta. En del gamla dressyrtränare jag ridit för förr om åren hade till och med den synen att om man inte är genomsvettig och skakig i benen efter ett träningspass så var det inget bra träningspass. Och det tycker jag är absurt. Behöver man ta i så jäkla mycket så är det något fel.

Sen kan det självklart vara jobbigt på massa andra sätt också. Men jag tycker personligen att det funkar bäst när det är enkelt på alla sätt. Ibland inbillar jag mig att det är bra träning när det blir total härdsmälta i hjärnan, men det är väldigt sällan det faktiskt är något bra. För jag har väldigt lätt att ta till mig sånt som jag förstår och tycker är logiskt, men om det däremot är komplicerat så blir det jobbigt. Och hittills har komplicerat aldrig funkat bra för mig.

*kl*

Apropå hästköp har jag troligen, trots att jag inte alls behöver det.... Köpt en häst idag! Eller... egentligen ett embryo... Dvs, stoet är konstaterat dräktigt och jag har tjingat fölet..!

Har älskat stoet sedan jag red henne här på Island sommaren 2003. Hon har varit i avel sedan 2004 men har sett henne varje år. Nu har jag hennes avkommor på inridning/tillridning. Hingsten ska jag träna lite nu när jag är på Island och han ska bedömas nästa år. En totalchansning men.. kunde inte låta bli efter alla år jag drömt om en avkomma till denna...

Stoet:
island038.jpg

P1010032.jpg

Hingsten:
kyndill8a.JPG

(e: Keilir frá Midsitju, u: 1kl sto)

Senast ändrad:

haha nej det var inte så jag menade alls. Det var min dåliga kondis jag syftade på.=) Han är unghäst och vi jobbar så lätt och skojjigt som möjligt. Mest i skritt och trav.

Hohoho, den dära konditionen ja... den är det lite si och så med på detta hållet med. :o
Ridmässigt är det inga problem, men när jag måste springa (typ hos veterinären) är det bara att bita ihop och försöka att dölja dödsrosslingarna :angel: Har lite problem med astma som troligtvis inte gör saken bättre, borde nog egentligen medicinera (och motionera mera) men jag undviker problemet istället genom att inte springa mer än nödvändigt. :p

Men vad spännande! Klart man måste våga chansa. Gillar du stoet så måste åtminstone något av hennes bra egenskaper föras vidare :)

Fölet kommer garanterat ha ett vackert yttre :love:

..
Är själv lite i samma sits. Jag vill (väldigt sugen) ha en till efter samma mamma som min 10a har men vill då välja hingsten själv. Får se hur det blir, pratat lite med uppfödaren.

Senast ändrad:

Grattis! Ibland måste man chansa... ;) Har du varit och hälsat på där sen -03 alltså? :)

Grattis! Ibland måste man chansa... ;) Har du varit och hälsat på där sen -03 alltså? :)

+ Bellabus:Tack! Jo, ettåringen blev till efter hingstaktion så chansningar är min grej ;) :angel:

Jag har alltså varit där VARJE år sedan 03. Jobbade där 04 också + 6 veckor förra sommaren och ska även vara här totalt 3 veckor nu i sommar.

Har ridit hingsten de senaste två dagarna och får de bara på nya skor på honom ska jag ha honom som träningsprojekt följande två veckor.

Mamman är fyrgångare med stark trav och hingsten är naturtöltare (töltar rent i ledtygel) så jo, känner ju faktiskt BÅDA föräldrarna + att jag red in hennes äldsta avkomma förra sommaren och 2:a har vi nu. :)

Det blir nog ett fint föl.

Lite OT, när jag ser dina bilder så kommer jag alltid att tänka på min första hund som tyvärr blev överkörd där och ligger begraven bakom ridhuset. Han älskade verkligen hästar och på den tiden (år 2000) fanns planer att anlägga en ovalbana och passraka där, och vi begravde voffsingen så han skulle kunna hålla koll på hästarna vi passläggningarna men jag tror aldrig det blev av då dåvarande ägare fick krasslig ekonomi och stället sedan såldes.

Appropå annat så åker sambon till Island till helgen och när han kommer hem hoppas jag ha bilder på mitt föl som är efter en Keilirson det med.

Nej visst är det så, ett ord med många betydelser.

Men oavsett så står jag fast vid mitt motto, när det är fysiskt ansträngande så är det alltid för att det är något fel i kommunikationen, och det går aldrig att lösa med en styrkemätning. .

Håller i grund med. Om man behöver använda mycket styrka, ska man jobba mer med grunderna och jobba med sin egen hjälpgivning och tekniken.
Dock finns undantag, när jag tycker att det är tillåtet att det tillfälligt blir tungt.
Och det är när man lär in ett nytt moment eller ställer betydligt större krav på en övning. Innan hästen förstår och orkar, kan man få jobba betydligt mer fysiskt än vad som är slutmålet.

Jag tänker exempelvis på när min häst Lukas, kbl-travare, ska jobba mer med samlingen i galopp. Herrn är lätt flegmatisk och behövde mycket stöd och hjälper (skänklar och spö) för att välja att köra in rumpan och göra livet jobbigt för sig. Tills han så småningom upptäckte att han kunde bära sig hyfsat själv och är betydligt lättare.
Sedan när vi började jobba med galopp-piruetter blev han tung igen.
Och så vidare.

Lätthet är verkligen det man ska eftersträva, tycker jag, men vägen dit kan vara slingrig, lång och tung;)

Är ganska nära Hella :) (du huserar väl på norra Island va?)

Mist: Tack, beklagar verkligen med hunden. Om du syftar på Árbakki har de nya ägarna nu byggt en stor ovalbana... :)

*KL*

Haft en bra start på dagen!

Först en skrittur med Laukur...

549013_3617548084304_780298829_n.jpg

Sen en tur på Garpur!

484493_3617549764346_883582155_n.jpg

Dottern sover än, måste ha fått en morgontrött bäbis :p Sambon stack iväg och skulle köpa nåt till gräsklipparen så jag och hunden har det mysigt med en kaffekopp :)

Jo just nu hänger jag på norra ;) Men södra i hjärtat... Åker söderut efter en vecka för att hänga några dagar med alla människor som jag ser så sällan och sedan bege mig iväg i bästa ridturen som existerar och som jag troget lyckats få fri för varenda år sedan 2006 = 7turen i år :)

//Petronella

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 697
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobbet startar i morgon
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat