Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Vi köpte vårat första föl 1989, efter första klass far och obedömt sto för 15.000kr....
Med andra ord i stort sett oförändrat mot idag. Och väldigt mycket dyrare 1989 om man tar hänsyn till inflation, löneökningar et c.
1989 var 15000kr betydligt mer än idag.
Var igår och hämtade mig en fet grisepassande oinriden femåring efter 1 klass hingst och 2 klass sto för 18000kr. Här hemma töltade han lite i hagen när de andra hälsade så han lär ha tölt bara han går ner 75-100 kg i vikt. Trevlig, väl hanterad. Svenskfödd, inget eksem.
Rätt lagom pris för mig... torde inte ha betalat överpris oavsett hur mycket jobb det blir att rida in honom och sedan ordna gångarterna.
Jag var ju tvungen att ha en ny islandshäst att rida på, när Karl är konvalescent efter sin staket-skada. Jag har bestämt mig för att betrakta det som en senskada och ta det väldigt lugnt innan jag börjar rida honom igen. Bättre att låta honom vila länge och sedan få min fina häst hållbar, än att ha för bråttom bara för att jag vill rida islandshäst också tillsammans med allt annat.
Ett mycket bättre alternativ att köpa en häst till med andra ord... så behöver inte jag längta efter att rida fler islänningar än Isa.
Var på promenad med Snorri igår i sele och träns. Selen struntade han helt i, bettet var väl inte så mysigt så han tuggade och smaskade en del men han vänjer sig säkert. Tänkte dra med mig någon draglina (tross med kätting i änden) idag, hållen förstås i min hand så det bara är att släppa om han tycker att det är obehagligt. Men jag tror inte att han bryr sig om skramlet.