NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Vi köpte vårat första föl 1989, efter första klass far och obedömt sto för 15.000kr....

Knapplån..

Hej! Nu verkar det vara trevligare stämning i den här tråden :) Drog mig bort ett tag när det va tjafs varje dag, ingen nämnd eller klämd dock :))

På torsdag ska jag provrida min drömkille för 3:e gången, räknar timmarna dit! En känslig oerhört söt kille på 8 år!

Har börjat fixa all utrustning man behöver eftersom, dyrt med allt på en gång ;) Har ni någon lista på vad man absolut inte får glömma i inköp? Tar tacksamt emot :) Snart är jag nog med egen underbar Isis :)

Pälsskrapa ;):devil:

Ett riktigt bra stallapotek är guld värt och bra att ha redo när hästen kommer hem (man vet ju aldrig med hopsläpp).

Annars så är det väl alla vardagsgrejer, svettäcke, ryktlåda med tillbehör, träns, bett, grimmor, grimskaft.

Sen finns det en del smågrejer som jag tycker är bra att ha, typ sprayflaska, extra hinkar och dunkar i olika storlekar. Tvättsvampar och insektsspray såklart.

Sax (ingår i och för sig oftast i apotekslådan) och en redigt bra kniv!

Finns tusen grejer som man behöver och sånt man inte behöver men ändå vill ha :angel: Men detta var lite som jag kom på såhär på rak arm.

Vi köpte vårat första föl 1989, efter första klass far och obedömt sto för 15.000kr....

Med andra ord i stort sett oförändrat mot idag. Och väldigt mycket dyrare 1989 om man tar hänsyn till inflation, löneökningar et c.
1989 var 15000kr betydligt mer än idag.

Var igår och hämtade mig en fet grisepassande oinriden femåring efter 1 klass hingst och 2 klass sto för 18000kr. Här hemma töltade han lite i hagen när de andra hälsade så han lär ha tölt bara han går ner 75-100 kg i vikt. Trevlig, väl hanterad. Svenskfödd, inget eksem.
Rätt lagom pris för mig... torde inte ha betalat överpris oavsett hur mycket jobb det blir att rida in honom och sedan ordna gångarterna.
Jag var ju tvungen att ha en ny islandshäst att rida på, när Karl är konvalescent efter sin staket-skada. Jag har bestämt mig för att betrakta det som en senskada och ta det väldigt lugnt innan jag börjar rida honom igen. Bättre att låta honom vila länge och sedan få min fina häst hållbar, än att ha för bråttom bara för att jag vill rida islandshäst också tillsammans med allt annat.
Ett mycket bättre alternativ att köpa en häst till med andra ord... så behöver inte jag längta efter att rida fler islänningar än Isa.

Var på promenad med Snorri igår i sele och träns. Selen struntade han helt i, bettet var väl inte så mysigt så han tuggade och smaskade en del men han vänjer sig säkert. Tänkte dra med mig någon draglina (tross med kätting i änden) idag, hållen förstås i min hand så det bara är att släppa om han tycker att det är obehagligt. Men jag tror inte att han bryr sig om skramlet.

kl

Var det fler som hade probem med buke igår? Jag kunde tusan inte komma in på kvällen. Jag som hade tänkt försöka mig på det här med bilder igen. Lilla fröken häst fyllde nämligen hela 5 år igår och jag tänkte lägga upp bild när hon blir riden av vår instruktör och är så fin, så fin :love: Men det kanske kan bli ikväll då om allt går väl, jag och allt vad teknik heter är ju inte precis den bästa kombinationen. Födelsedagen firades med en ridtur (med uppehållsväder för en gångs skull denna sommar!) och rivet äpple och morot mellan knäckebrödskivor att lyxa till det hela lite med :

Med andra ord i stort sett oförändrat mot idag. Och väldigt mycket dyrare 1989 om man tar hänsyn till inflation, löneökningar et c.
1989 var 15000kr betydligt mer än idag.

Precis!

Nu funderar jag på att skaffa ett nytt sto då hon, 23 år gammal inte verkar vilja bli dräktig längre... Men skam den som ger sig! Hennes föl är hästar som passar mig utmärkt.
Så vi får se...

Uppdatering från mig.
Tyvärr visade det sig att sadeln ej passade.. är så arg här tar man ut en sadelprovare som ska kunna sånthär som man själv just inte kan. Och sadeln har förstör sååå mkt nu Jorunn har tappat massa muskler=(

Fick iallafall lämna tillbaks den, så har Jorunn fått vila lite och fått daglig massage på ryggen.
Nu är hon bra i ryggen igen dock tappa massa ryggmuskler, jag som hade fått upp musklerna så jädrans bra där.
Nu är hon takformad precis där sadeln ruggade pälsen.

Aja inte mye göra åt håller å att bygga upp henne igen sen när hon är tillbaks i sin fina form kommer jag börja leta sadel igen.
Denna gång en annan sadelprovare:)

Annars rullar de på för oss, vi ar fått hopphinder till stallet så nu skall jag börja hoppa in henne och utbilda henne lite i hoppnig med hade jag tänkt.

Ett tips är att använda en sadelmakare för utprovning istället för sadelutprovare. Den sistnämnda har typ 2dgr utbildning medan sadelmakaren har typ 3 år!

Kl

Kveikja o jag skall på skojtävling på torsdag, en töltklass och trail. Så nu i skrivande stund skall jag ut o bygga Trailbana i paddocken så vi kan öva lite...

Ja mkt tråkigt.
Sadelmakare här om kring arbetar enbart som sadelmakare och åker inte ut och provar sadlar åt folk.De gör däremot hans sammarbetspartner som är sadelprovare.
En seriös sadelprovare går riktig utbildning och inte den för 2 dagar.
De man ska göra vad jag lärt mig kolla upp vilka utbildningar sadelprovaren har.

Den jag nu kommer ta ut har jag hört väldigt bra om och hon har varit ut redan och det var hon somdömde ut min sadel och hon har fått mitt fulla förtroende idag.

Men som sagt kan ju inte ta ut henne idagsläge då Jorunns rygg inte är musklad än som den ska.

Så nu är operation få tillbaks topryggen inledd=)

*KL*

Nyss varit ute på en mysig tur i skogen med Laukur :) Upp och ner, stock och sten = BRA träninge för bäbisen!

Drev på honom ordentligt i galoppen så han skulle ta i och så fick han galoppera en längre sträcka, jobbigt tyckte Laukur :p

Sen övas det på tölten för fullt och det går sakta framåt :)

Ska kolla om jag kan få låna ridbanan där jag bodde förut (1 km från oss typ) för och kunna träna lite mer, rida lite volter mm :)

KL*
Detta är vad jag och min vackra pysslar med mestadels. Rider runt och är glada! Idag lades det en sjujäkla pass och reds på utan dess like. Vilken fantastisk häst jag har!

380665_10150935081411814_1015191765_n.jpg

486475_10150935082531814_1742980964_n.jpg

484139_10150935081931814_1532453974_n.jpg

Även krutpaketet till träningshäst går det fint med. Nu har vi börjat lastträna!
523913_10150929019186814_1794037943_n.jpg

Och en till bild på Hnokki
487219_10150916322231814_1355716346_n.jpg

Bästa flugmedlet sökes också!! Finns det NÅT som hjälper? Kryllar ju av flugor o broms :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 996
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 697
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka