NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Vad trist det är när det blir så.. Att folk inte förstår! :mad:

Filipus är också sådär, han äter det man ger honom. En gång lyckades han sno en sockerkakebit från mamma, dock en pytteliten bit men det slank ner i magen. Det var smaskens tyckte Filipus medan vi var jätteoroliga att magen skulle krascha eller nåt. Men det gick bra som tur var.

Det borde verkligen vara förbjudet att mata andras djur - utan tillåtelse! Okej om dem kommer och frågar om dem får ge hästarna nåt, då kan vi ta in hästarna och så får dem klappa och ge nåt gott men inte annars.

Flotti: Tack för tipsen, vi blöter höet nu åt honom. Kollade upp Kwik Beet också, men närmaste åf var alldeles för långt borta tyvärr.

Jag går regelbundet hos Ylva som var med i Islandshästen för ett tag sen. Och hon säger att det är alla tungfrihetsbett som riskerar att ge dessa skadorna.

Intressant! Var i munnen uppstår skadorna? Gom? Tänder? :)

(Bett med port är ett av få som min 01:a försökt att mer eller mindre spotta ut, hon har massa bett och går bra på det allra mesta.)

Lånar egen knapp.

Var ute och skrittade Filipus idag. 40 min var vi ute, och det var sååå spännande tyckte herrn. Ibland undrar jag om han verkligen är 21 år gammal, eller om han blir yngre med åren.. :angel:

Sen är ju min lilla herre extremt social av sig, så vid varje gård där det var människor utomhus - där skulle han gå in och hälsa! Så jag skällde lite på honom att man får inte gå in på andras gårdar utan tillåtelse.

Bilar som kör jättenära, folk som cyklar osv är inga problem alls att möta. Men att se en leksak vid sidan av vägen som han redan sett miljontals gånger kunde vi knappt gå förbi. :rofl:

Älskade knashäst!

Intressant! Var i munnen uppstår skadorna? Gom? Tänder? :)

(Bett med port är ett av få som min 01:a försökt att mer eller mindre spotta ut, hon har massa bett och går bra på det allra mesta.)

Alla bett med tungfrihet (förutom de tredelade som har en "halv" kula typ, de är ju ingen tungfrihet alls) ger ju ett ökat tryck på lanerna. Och lanerna är ju inte alls så tåliga som tungan är för tryck, därför blir det lättare skador på lanerna. Dessutom, om det blir skador på lanerna så läker det inte som skador på tungan (förhoppningsvis) gör. Därför är det mycket värre med bett med tungfrihet.
Jag fick höra om en riktigt äcklig skada som orsakats av ett tungfrihetsbett (men framförallt av en felaktig hand såklart!!) Minns inte vad som hade hänt i just det fallet, men ja, det var inte vackert. :crazy:

Åh, blir så nostalgisk när jag läser om Filipuss, på många sätt verkar han och Godi så lika. :love: Mysgubbar.

Ett tips ang. kwikbeet och foder överlag. Kolla upp om det finns någon som kan beställa hem. Ofta kan det var så att de har möjlighet att ta hem ett foder även om det inte ingår i deras ordinarie sortiment. Många fodermärken ägs av samma företag eller går via samma leverantörer så att de kan beställa hem någon enstaka säck istället för att ta hem en hel pall.
Kan vara ett tips att fråga runt om man är ute efter något särskilt foder, jag har fått tag på många olika foder på det sättet, oftast är de väldigt samarbetsvilliga :)

Det blev mer grisepass än tölt men det var en trevlig tur ändå med fint väder. :)

*kl*

Duktig påwnie och glad ryttare!
Vår T8-uttagning idag var katastrofdålig, slutade på 4.03 och jag ville helst bara dunka huvudet hårt mot ett träd. Jag blev nervös, spänd, glömde andas, glömde sitta, och glömde RIDA, vilket resulterade i konstanta rollningar och en och annan vixling och lite travinslag ;)
MEN, sen blev det V5, och då hade piloten skärpt sig. Det resulterade i 5.43, och en delad andraplats in i A-final. Så, imorgon ska tölten vara klockren och skritten luuuugn och han ska viiiila på steget... och så hoppas jag på rätt varv så galoppen funkar prickfritt :angel:

Sitter och väntar på att videon ska laddas upp, men ni får ett par smakprov här iaf:

Japp, jag försökte låta bli att ta den igen men då det blev himla vingligt :angel:

Sen får man ju inte glömma att ett tvådelat bett enbart ger tryck på lanerna också, och därmed kan vara lika skadligt.

Raka bett (utan tungfrihet) är det enda som enbart ger tryck på tungan, och är därför det snällaste du kan sätta i munnen på en häst, sett till skaderisken.

Sen får man ju inte glömma att ett tvådelat bett enbart ger tryck på lanerna också, och därmed kan vara lika skadligt.

Raka bett (utan tungfrihet) är det enda som enbart ger tryck på tungan, och är därför det snällaste du kan sätta i munnen på en häst, sett till skaderisken.

Sant, det är ju knappast så att det är det enda bett som är skadligt. Jag frågade om ee-betten när jag var där och fick till svar att det finns säkert hästar som trivs bra på det, men det är inget bett hon skulle börja med som första alternativ. Hon sa att det ger ett onödigt stort tryck på lanerna och att man som ryttare måste vara medveten om det. Jag har aldrig hört henne totalförbjuda ett bett, bara upplysa om på vilket sätt det kan vara mindre lämpligt men att man sen måste prova sig fram. I slutändan är det ju alltid hästen som bestämmer ändå och det är inte alltid att de håller med om vad som är "bäst".

Senast ändrad:

Problematiken med att alla bett ger tryck någonstans är väl skälet till att man i sin ridning ska eftersträva att träna hästen på så sätt att man kan vara väldigt lätt i hand. Och när man kommit till det nästan ouppnåeliga målet spelar det inte längre någon roll vad man stoppar i munnen på hästen;)

För oss vanliga dödliga, handlar det väl om att försöka hitta det som individen verkar nöjd med vilket är svårt nog.

Jag brukar tänka att om det finns väldigt många alternativa lösningar på ett problem så är det sällan en lösning som är särskilt bra. Det kanske går att överföra till bett-djungeln.

Om det funnes ett bett som är riktigt bra ("bäst") så skulle det vara enda bettet på marknaden.
Idag finns en uppsjö av olika modeller och material. Det säger mig att inget av dem egentligen går att använda till alla...
alternativ förklaringsmodell till bettdjungeln är att vi människor är så dåliga på att träna och hantera våra hästar att vi söker "enkla" lösningar i form av utrustning i stället för att jobba mer med grunden men den förklaringsmodellen är inte heller på något sätt allmängiltig.
Eftersom olika hästar under samma ryttare nämligen verkar föredra olika bett...

*KL*

Var och tränade på ovalbanan med Laukur för första gången igår :) Han va suuuuperduktig! Vi har inget staket runt pga de nya reglerna för staket inom travbaneområden men han fatta att han skulle gå på den grusade delen :)

Vi passade på att träna lite tölt och han tar flera steg ibland innan han blir trött och försöker trava. Vi trava och galoppera en del också och det gick jättebra :) Med mer töltträning så blir det nog KM i september. Orkar han tölta en del så är det bra, annars så tar vi tävlingen som en kul grej och träning!

Han fick sig en dusch när vi ändå var på travbanan där det finns duschar så nu luktar han schampo :) Täcket tvättades också.

Idag får det nog bli en promenad med Lakur bara, skulle tro att han är lite trött efter vi va iväg igår så vi kan bara promenera idag :)

Sådär ja, Snorris första tävling och första A-final avklarad :D
Vi kom trea tillslut, fick något uns högre poäng än i uttagningen. MEN, det var töltens fel. Jag rider inte på samma sätt på banan som hemma, fastän jag försöker, och jag blir spänd och lite passiv, vilket gav rollningar. Så där fick vi 4.5, 4.0, 4.0.
I skritt, trav och galopp får han mellan 5.5 och 6.5, och då finns det ändå mer att ge där- mycket handlar om att jag ska lära mig att jag inte sitter på Múninn längre ;) Múninn har ju inte så stora grundgångarter, och behövde mycket fräs framåt för att få en större aktion, medan jag på Snorri istället hellre ska slå ner på tempot lite och rida honom mer uppåt istället för att gasa på framåt, men det lär man sig väl.
Så mer styrka, mer ovalbane-erfarenhet och en ryttare som gör precis rätt så blir det riktigt bra!
Men, NÖJD är jag, och KUL hade vi! Och trevliga människor träffade vi! Så nu ska vi leta fler lättklasser, eftersom han har absolut NOLL ökningar i tölten så tänker jag inte ge mig på någon öppen klass än på ett tag :)

Håller helt med dig angående träningen och där tycker jag tyvärr att många ridskolor och tränare gör fel och längre ut en felaktig och hårdhänt ridning.

Det är så lätt när man pratar om tryck att fastna i alla det negativa, men samtidigt får man ju inte glömma att själva syftet med alla bett och bettlösa varianter faktiskt är att ge tryck. Hur mycket tryck det blir bär vi ansvaret för. För tryck blir ju vid en viss gräns skadligt oavsett vart det hamnar, men självklar är vissa delar mer tåliga för tryck. Å andra sidan kan jag känna att det ska inte behövas så stort tryck att det ger skador oavsett bettval, då har man missat något i utbildningen anser jag och bör gå tillbaka.

Jag har hört många som säger att tandläkare, bland annat Ylva, endast förespråkar vissa bett och sågar andra. Det tror jag handlar mer om mottagarens misstolkning. För varje gång jag varit där har vi diskuterat olika mun/tand frågor och svaret är alltid detsamma, "det beror på hästen". Sen får man information om hur olika varianter fungerar och de olika för och nackdelarna som finns med betten, vilket jag tycker är jätteintressant. Och så förespråkar hon alltid att man varierar sin utrustning, just gör att det blir tryck och det är bra om man inte trycker på samma ställe varje dag.

Men som sagt, med rätt hand spelar det inte så stor roll vad hästen har i munnen.

Verkar som om vi har samma typ av häst, min häst har gått över natten i andra delen av sina hage, väldigt nerbetad men finns något mer att plocka där, på de 2 veckorna så har hon gått upp igen.
För 2 veckor sedan hade jag en pigg och alert häst men nu efter de 2 veckorna är hon trött och dåsig...
Nu ger jag upp detta med gräs, hon kommer få beta ner det som finns i den gamla hagen sedan blir det hö osv...

KL

Ännu en passläggning på 01:an :love: Den här gången mer korrekt från galopp. Hej vad det gick :D

Halvt KL
Jag tycker det är fruktansvärt svårt att prissätta hästar. I alla fall min egen... Är väl något enklare med ridna, men en tvååring, jag har verkligen ingen aning om vad som är ett rimligt pris!
----
Om det är nån som har lite koll som skulle vilja hjälpa mig med lämplig prissättning så PM:a gärna så kan jag skicka länk till annonsen och ev. komma med mer info. Är väl alltid lättare för utomstående och jag vore jätteglad för hjälp. :)

Det kan jag skriva under på! Jag tycker att det där är svårt! Särskilt när det gäller egna hästar! Man kan ju lätt bli hemmablind. Och svaret är väl som vanligt att "Rätt pris är det pris som rätt köpare är villig att betala". När jag sålde min Faxi för sådär fyra år sedan så var det många som ville pruta innan de ens sett honom i verkligheten, men i slutänden fick jag det priset jag ville ha och både jag och köparen var nöjda med det vi fick. :) Han var vuxen, tävlad och välutbildad, lättare att jämföra med andra hästar på marknaden då tycker jag. Jag tycker att jag har ganska bra koll, men nu har jag bestämt att jag ska sälja min femåring, och jag kan verkligen inte fatta något beslut om vad hon borde kosta!

Jag ska ta hjälp av de tränare som ridit hästen också innan jag spikar något pris, men jag tar gärna emot era tankar och funderingar också via PM. Jag skriver inte mer om henne här och lägger inte upp någon bild så detta borde väl få ligga kvar och inte räknas som en annons?

Hur har det gått med försäljningen av tvååringen?

Är det några fler härinne som är i säljartagen? Och hur går det?

Niela: Är Jorunn såld nu? Jag såg hennes söte son med ryttare på ryggen på en hemsida nyss. Googla hans namn så kommer det upp tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat