NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Också en intressant artikel, tyvärr lite mera tungläst då det inte var lika bra bilder som i den andra.
Personligen tycker jag att det är bra att kunna rida hästen i en låg och lång form och det är en nödvändig bit i utbildningen men att man inte ska "bli fast" där. När den låga långa formen "sitter" brukar jag börja arbeta mina hästar i en högre form, i början främst i skritt men återvända till den låga formen då och då under ridpasset.

Både och är bra för sitt syfte!

Jag håller med Muninn, rid barbacka tills han smalnat av. Mina gamla valack (med EMS, en slags ämnesomsättningsrubbning) red jag barbacka sista tiden helt och hållet. Dels bekväm att sitta på (:p) och annars hade jag fått byta sadel hela tiden..

Det här med att banta häst är svårt, min valack fick gå i nerbetad hage men komma in på nätterna och få ett kg hö och luzernmix med extra fiber i, allt för att hålla magen igång och inte få en känsla av svält.

+ Muninn

Jag tar inte illa upp. Jag vet att han är fet, och han bantas för fullt just nu. Dock bör sadeln bytas ut för den gled fram även när han var smal. Och smal var han i slutet på juni, min vet jublade för hon hade aldrig sett honom så smal och fin i hullet. Sen fick han kotledsinflammation, jag ställde av honom och poff. Så tillbaka på ruta ett. Men jag tänker inte ge mig, han vägde ca 370 kg när han var som finast och dit ska vi igen.

I dagsläget är han fet, ja. MEN jag känner vartenda revben på hästen. Och jag känner dem tydligt. Så det mesta sitter på rumpan och nacken. :(

Han står på gräs nu, i en väldigt nerbetad hage. Dock ska jag bygga upp min lilla grushage igen och låta honom stå där igen. Lite trist att han får stå ensam, men jag vill ju inte att han ska bli sjuk igen. Mammas häst faller ur om hon står på grus, hon är svårfödd och har haft väldigt svårt att hålla hullet.

Jag håller på att sätta igång honom nu också, men tiden räcker inte till för att kunna åka ut och rida varje dag. Dessutom vågar jag inte jobba honom två gånger om dagen, och tiden finns inte heller. Jag hade gärna haft en medryttare eller två, som kunnat hålla igång hästarna de dagar jag jobbar kväll/inte hinner åka ut till stallet. Men nu står vi ju i ett stall utan bussförbindelser, 20 min restid från centrum om vägen är i skapligt skick. :p

Men vi kommer kämpa på, och troligtvis kommer mammas häst tas bort till hösten (pga eksem och att hon har svårt att hålla hull) och då får Filipus gå med Braela som kommer hem, då kanske han rör sig lite mer i hagen än vad han gör idag.

*KL*

Nu har jag provat en Top reiter JR spezial. Tyvärr passa inte jag i den, annars gillar jag den typen av sadlar för de är stadiga och verkar passa min häst bra.

Men mina knä låg på knästöden men samtidigt orkade jag inte rida lätt smidigt och hade jag kortat dom hade knäna legat ännu mer på stöden istället för mot och hade jag gjort dom längre hade jag inte kunnat rida lätt alls.

Men då vet jag att jag inte behöver kolla efter en sån sadel när det är dags att byta.

Tur att jag och Laukur älskar min Masterback bomlösa :p

Låter som att sadeln var för liten i sätet för dig, kan det ha varit så?

Skönt att du tog det på rätt sätt, i och med att jag vet om att du är medveten om hans övervikt så vågade jag skriva så. Värre om man inte har insett det än.

Det är så himla svårt, man vill ju så gärna att de ska få gå i vanliga hagar och beta och vara hästar. Men när de mår fysiskt dåligt av att göra det blir det ju lite kämpigt, eftersom alternativet ofta kan riskera att de mår dåligt mentalt. En del fixar ju utmärkt att gå själva, men ja, det värker ju i mattehjärtat.

Som du säger, det är ju rumpan och nacken han lägger det på, och det är ju där det är som farligast. :( Godi gjorde precis likadant. Bullrumpa, tjock hals och bogar som en bulldog, medan magen var rätt ok.

Har du någon bild från i juni? Hade varit intressant att jämföra. De lägger ju på sig nåt så otroligt snabbt, Godi sa ju poff 50 kg på bara några veckor, trots att han reds varje dag i en timma. Enbart på grund av att han bytte hage, och där var det ändå magert bete. I första stallet var det snarare poff 100 kg. :crazy:
I stallet där jag står nu är det himla bra gräs, väldigt magert (även om det växt som ogräs i år håller de flesta sin vikt). Där gick Godi knappt upp alls, förutom att depåerna vissa perioder kunde svälla upp något.

Får hoppas att det säger poff åt andra hållet nu när han börjar sättas igång. :)

Var det en ny eller gammal JR?

Jag tycker det är stor skillnad på att rida i de nyare och lite äldre modellerna. Jag fick nu äntligen köpt mig en gammal med ullbossor, perfekt för mig.
Om det var den gamla du provade så passar de nya säkert bättre, där är stöden framskurna lite och mycket rymligare i sätet och för skänkeln. Som natt och dag.

Ja troligen. Hon som har den sa att jag nog har för långa lårben. Hon kommer inte ihåg om det är 17" eller 17,5". Jag har 17" på mina sadlar som passar mig. Min kentaur är det 17,5 på och den åker jag runt i känns det som.

Igår var jag och Sol uppe hos Sols förra ägare och fick välbehövlig feedback. Hon satte fingret på exakt det som jag gått och varit så frustrerad över att vi inte kommer vidare från nu hela våren. Känns jätteskönt att problemet "blir sett" på riktigt och att jag nu kan få en ordentlig plan för hur vi ska ta oss vidare.
Idag kändes hon mycket bättre, men jag känner att jag behöver få bankat in det lite djupare, så förhoppnignsvis får vi till en ny träning snart igen.

Träning var dessutom jättebra för min del, för nu förstår jag bättre varför Sol gjort som hon gjort i och med att jag förstår mer hur hon är riden tidigare. Varför gjorde jag inte detta redan i höstas? Jaja, nu förstår jag i alla fall och det känns så väldigt enkelt och logiskt. :bow:

Jag är väl medveten om hans övervikt, så det är lugnt. :)

Det är verkligen svårt. Speciellt då mammas ponny är "vandrare", dvs hon kan inte slappna av när hon står helt ensam så hon går hela tiden = får inte ro att äta = magrar, därför har dem fått stå tillsammans nu i år. Filipus blir tjock av det, ponnyn blir smal. Även om dem ser varandra så blir det så tyvärr.

Ja, det är ju där det är som farligast. Men jag måste även tillägga att nacken inte är lika stor som förra året när han hade fång. Men den är på tok för stor ändå.

Bild från juni har jag säkert, sitter dock på jobbet just nu så det kommer ikväll. Det har verkligen gått snabbt. I slutet på juni var vet ut och undersökte honom, då berömde hon oss för att ha fått honom i så bra hull (och då gick han på gräs) men nu bara nån vecka senare - poff! :(

Jag hoppas verkligen att han går ner nu, och att han håller sig i form. Han är ju "bara" 21 år, så frågan är hur länge till man ska kämpa.

För att det är kul? ;)

Men, jag förstår dig. Är man tävlingsmänniska är det ju inte jättekul att tävla om man inte tävlar om medaljplats. Eller, så tycker jag iaf :)
MEN, har du tittat på en islandstävling med lätta klasser någon gång? Du kommer långt på att takten är klockren kan jag säga!
Det är så mycket mer saker som ska klaffa än aktionen, och om du rider en prydlig uppvisning med bra takt, bra form och bra tryck (dvs, rid ökad trav när det står arbets- till mellantempo, så blir det ganska rätt ;)) så plockar du mycket poäng!

Nåväl, mina argument är väl:
1. Det är roligt!
2. Det är spännande att få ett kvitto på vad islandsdomare tycker- även om man inte alltid håller med om man egentligen har en annan inriktning. Men, gångarternas kvalitet kan vara roligt att få en poäng på!
3. Det är faktiskt himla kul att tävla 1-2 ggr om året och jämföra sina nya poäng med gamla, man får ju ett bra kvitto på sin och hästens utveckling. Gångarterna förbättras mer än man tror med muskler, styrka och god ridning!
4. Ska man sälja hästen sen är det bra att den är tävlad. Inte bara för poängen, utan för miljöträningens skull. Jag menar, om du blir sugen på att skaffa häst nummer 18, 9 och 20 sen ;)

Jo, jag har varit och tittat på islandshästtävlingar med olika svårighetsgrad. Och visst kommer man en bra bit med ren takt - i lätta klasser.
Dock känns lätta klasser inte så inspirerande som koncept med tanke på att jag rider på SM-nivå i ett par grenar i western (inte samma sak som att jag har på SM att göra - då får vi allt träna ett år till eller två)...

Jag erkänner att jag inte är säker på att det är så roligt att tävla islandshäst i mitt närområde. Jag har hört lite för många nedsättande och snobbiga kommentarer bland deltagare och publik genom åren. Inte alls samma stämning inom islands som inom western här i trakterna. Tyvärr. Även om det förstås är långt ifrån alla som beter sig illa inom islandshästvärlden här heller.

Jo, helt klart en tanke att få domarbedömning av gångarterna - men jämfört med vaddå?? Har tänkt tanken att köra ett par tävlingar om året för att jämföra poängen och få kvitto på träningen på det sättet.

Mitt problem är väl att jag inte tror att jag kommer att gilla stämningen på islandshästtävlingen - utifrån det jag som sagt hört och sett när jag varit som publik. Tyvärr finns det ett ganska tydligt inslag av "klubben för inbördes beundran" där inte alla får vara med. Och där det går ut på att ha så dyr och flashig häst som möjligt. De som inte har det, göre sig icke besvär.

Usch, det där lät surt och bittert.
Man kan ju också inbilla sig, utifrån mitt inlägg, att jag är rädd för att inte få lika bra resultat som i westernridningen och därför inte vågar ge mig in på en ny tävlingsgren...;)
En skillnad i min skalle är att jag upplever att inom western är det jag som bedöms och inom islandshästtävling så är det hästen som bedöms. Hänger du med på min tänkta skillnad? Jag inser i och för sig att det är ritten som i verkligheten bedöms inom islandshästridningen, precis som i western, men fokus är ju på hästens gångarter (uppenbarligen) medan fokus inom western ligger på precision och samarbetsvilja.
Jag känner en westerndomare som dömer ner rakt av (vilket är korrekt enligt regelboken) om hästen ser ovillig och sur ut, så ett ekipage där hästen ser nöjd och samarbetsvillig ut, får bättre bedömning.

Kalla det gärna fördomar pga att jag har för liten tävlingserfarenhet på islandshäst (har för drygt tio år sedan ridit ett par lätta klasser på en lånad häst som jag ridit ett par gånger innan tävlingen och tog mig åtminstone till B-final) för det är antagligen vad det handlar om. Min känsla är dock att det är mer av en materialsport jämfört med western (även om en quarterhäst rimligen ska lyckas bättre i en reining på B-nivå än min nordistravare pga medfödda fördelar).

Jaja. Jag blir väl så illa tvungen att testa att tävla islandshäst framöver. Men jag väntar nog tills Karl och jag kan genomföra en öppen klass. Och då kan vi få vänta länge. Tur, inte sant?;)

Kl
Tjohoo!! Idag testade jag passen på min 01:a som bara för några månader sen såg ut att vara klockren fyrgångare. SÅ kul! Bara några steg men klockren och den kändes rätt kvalitetsmässigt bra!
"Läggningen" i sig var inget att hurra för men det skvirrar glatt i magen nu!
Ska rida henne som femgångare framöver så får vi se vart vi landar :D (Min islandstränare har tävlat SM I bl.a. pass så jag har god hjälp.)

Fast jag kan hålla med dig lite. Jag vill gärna ut och tävla och få ett omdöme, positiv som negativ feedback, men i jämförelse med vaddå? Det som premieras på en tävling är inte alltid det som är god ridning..

Jag har också vänt och vridit på frågan tävla eller inte tävla. Jag skulle kunna tänka mig att göra det om jag kände att jag fick den lägeskollen och kunde stämma av med jämna mellanrum hur vi ligger till.
Men efter min tävlingsdebut så måste jag säga att jag tycker inte att det gav mig något som jag inte redan visste. Visst fick jag en del kommentarer, och jag tycker de var bra och relevanta. Men det gav mig inget nytt, det som jag fick kommentarer om visste jag redan genom att jag tränar både själv och med instruktör. Dessutom filmar jag emellanåt när jag rider och får då extra koll eftersom vi inte har några speglar som man kan snegla i. ;)

Enda skillnaden var ju att jag fick en siffra vilket placerar mig på en skala, vilket jag inte gör själv. Men kommentarerna var ingen överraskning, och om de är korrekt bedömt och man har någorlunda bra koll på sin ridning så har jag svårt att förstå att det kan bli så mycket överraskningar på en tävling faktiskt.

lånar egen knapp.

Här är några bilder från i juni:

Och så jämför vi med hur han ser ut nu i juli:

Bonusbild från i juni. Älskade häst! :love:

Det är ju stor skillnad, men fortfarande en hel del övervikt i juni. Jag tror du kan få ner honom ännu mer, även om det är svårt.

Dock upplevde jag att det var lättare att hålla hullet någorlunda stabild när Godi blivit av med övervikten, än när han var lite smårund. Jag upplevde dessutom att han inte var lika lättfödd. Som någon skrev tidigare, många islänningar har en jäkla (ibland sjuklig) förmåga att ta till sig energi, och det är många som upplever att hästarna lätt drar iväg i vikt när de redan är lite tjocka. Jag är dessutom rätt säker på att Godi var känslig mot socker, lite IR varning. Hade ingen diagnos på det, men han reagerade väldigt fort med att bygga depåer såfort han fick något foder med socker i eller när betet hade hög fruktoshalt, och fick även vad jag är ganska säker på var mildare fångreaktioner. Tror bara det hade varit en tidsfråga innan han fick en riktig fångreaktion.

Ett jäkla skit det här med vikt och mat. Sol är ju inte alls lika lättfödd, men hon har känslig mage istället och reagerar på minsta lilla så hon är lika mycket i riskzoonen ändå känns det som. :( Men men, sålänge hon trivs bra på box och det går att få tag på bra hö så är det ju inga problem hoppas jag.

Måste bara tillägga att han ser ut som världens mysfarbror, men han ser ut att ha den där lilla rävsvansen bakom örat. Gillar när de ser sådär lite busiga ut under luggen :p:D

Senast ändrad:

Vet inte om den är ny eller gammal, vet bara att hon köpte den begagnad för några år sen :)

Ok, om du gillar sadeln i övrigt och den passar hästen så kan det ju vara ett tips att kolla på de nyare modellerna, de kanske passar dig bättre. :)

Jag kommer kämpa för att få ner honom ännu mer i vikt. Bara vi kommer igång har jag en jättebra stig vi kan gå, svag uppförsbacke i skogen där både han och jag ska bränna fett! :D Just nu ska han ridas på plant underlag i åtminstone en-två veckor till.

Filipus är nog också känslig mot socker, så han får örter (som kraftfoder) som är gjord för fånghästar, ett hö som innehåller pyttelite socker och vi har även fått bett sommargrannar att inte slänga in gräs i hagen till hästarna. :crazy:

I juni tyckte jag att det var ganska lätt att hålla hullet på honom, trots att han stod på gräs. Men får jag ner honom till minst 360 kg jublar jag. Han går upp i vikt av minsta lilla, så det är jättesvårt att hålla honom i bra hull. Har man dessutom inte tid att rida varje dag så blir det ännu svårare. Nu i slutet på augusti kommer jag pendla till skolan, så jag kommer inte vara hemma före klockan sju på kvällen och då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med honom.

Det är jättejobbigt att ha en häst som magrar för minsta lilla, och en som sväller upp som en ballong för minsta lilla. :(

Han är en riktig mysfarbror! :love: Häromdagen hörde han ett gråtande barn, då blev han nästan sur för att han inte fick gå dit och trösta! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
746
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 984
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 687
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Regntäcke
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat