För att det är kul?
Men, jag förstår dig. Är man tävlingsmänniska är det ju inte jättekul att tävla om man inte tävlar om medaljplats. Eller, så tycker jag iaf
MEN, har du tittat på en islandstävling med lätta klasser någon gång? Du kommer långt på att takten är klockren kan jag säga!
Det är så mycket mer saker som ska klaffa än aktionen, och om du rider en prydlig uppvisning med bra takt, bra form och bra tryck (dvs, rid ökad trav när det står arbets- till mellantempo, så blir det ganska rätt
) så plockar du mycket poäng!
Nåväl, mina argument är väl:
1. Det är roligt!
2. Det är spännande att få ett kvitto på vad islandsdomare tycker- även om man inte alltid håller med om man egentligen har en annan inriktning. Men, gångarternas kvalitet kan vara roligt att få en poäng på!
3. Det är faktiskt himla kul att tävla 1-2 ggr om året och jämföra sina nya poäng med gamla, man får ju ett bra kvitto på sin och hästens utveckling. Gångarterna förbättras mer än man tror med muskler, styrka och god ridning!
4. Ska man sälja hästen sen är det bra att den är tävlad. Inte bara för poängen, utan för miljöträningens skull. Jag menar, om du blir sugen på att skaffa häst nummer 18, 9 och 20 sen