NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Har varit sugen på att prova ett sånt, så jag är också nyfiken på om fler har provat och vad de tycker.

Så roligt när det funkar!

Jag har själv en 6-årig femgångare med mycket pass som jag försöker få ordning på både trav, tölt och galopp på. :p Tölten är det som funkat bäst, eller ja, som funkar näst intill alltid (bara mer eller mindre bra), medan galoppen väldigt ofta blir korsgalopp (höger har knappt existerat) och för att få rätt galopp har man varit tvungen att ta det från "stillastående sluta". Traven har bara fungerat framåt slutet av ridpassen. Så ja, mycket att jobba på där, vilket ju är himla kul! Det är ju balans och styrka som behöver hittas, och vi har kommit en bit på väg. Idag kunde vi nämligen värma upp i trav, avslappnad och bra trav med tryck, plus att vi kunde ta galopp från trav, flera gånger om! Sjukt kul!

Sen att tölten var som den var idag får jag väl leva med, man kan ju inte få allt på samma gång. ;)

Jo, men det lär väl ändå inte kunna rotera nåt större i munnen på hästen? Funderar mest över syftet att ha ett bett som kan rotera 360 grader, för det är väl ändå när det används man vill ha funktion. Att ha ett bett som kan rotera 360 grader när man själv håller det i händerna känns ju som att det kvittar. ;)

*kl
Sinfó den dumma olycksfågeln gjorde sig illa på nytt igår. Sparkskada höger bak. Halt, svullen, feber, ganska djupt sår. Penicillin och metacam. Veterinär trodde inte att det var en (ny) senskada, det var väl skönt det iaf. Vet inte om jag ska skratta eller gråta?!

Grejen med det bettet är väl att det är som ett rakt bett, men det ger större möjlighet att inverka i bara ena sidan. I och med att bettet är svagt böjt så blir det ju en liten rörelse som hästen känner. Och genom att det roterar i lederna så kan man då inverka med bara en tygel på ett annat sätt än med ett vanligt rakt bett där rörelsen går genom hela bettet. Samtidigt skiljer det sig från ett tredelat genom att det inte kan ge vika i lederna.

Jag har som sagt inte testat, men i teorin så är det så de förklarar bettet.

Men nääää, hur mycket ska den stackars hästen behöva stå ut med? Fy vilken otur, hoppas verkligen att det inte är något allvarligt denna gången. :(

I stort sett som ett egg-bett med Billy Allen mundel.
Ja, den mundelen är trevlig. Jag har en stång med samma mundel, en av hästarna trivdes bra på det och den andra brydde sig inte alls om bettet, fick sämre inverkan av stångbettet än av tredelat tränsbett.

Jag tror att bettet ligger trevligt i munnen på hästen och kan vara lugnare. Håller med om att man har större möjlighet till inverkan på enbart ena mungipan med detta jämfört med en rak, stel mundel.

*kl*

Då har man hamnat i sadeldjungeln igen. Filipus har lagt på sig lite när han stått nu, och Clicen hamnar i bakvikt och glider fram hela tiden. Så nu måste jag leta en ny sadel till herrn, vilket inte är det lättaste. Han har kort sadelläge, överbyggd och bred. Någon som har ett tips på vad som kan passa?

Håller på att sätta igång Filipus nu, han fick ju kotledsinflammation i juni så han fick extra lång vila, och ska nu skrittas i 1½-2 veckor ungefär. Lilla skrutthästen min! :love:

*kl*

Sitter här och frukostfilosoferar :)
Hörde ryktas om att Bombers Happytounge skulle förbjudas från islandstävlingar? Är det något som någon annan hört?
Sen undrar jag också lite om gamle Hrafn frá Holtsmúla... vad är karakteriserande för hans avkommor/barnbarn? Linjeavel på Hrafn, vadk an man förvänta sig av det?

Uppdateringsmässigt så börjar jag redan bli så nervös inför lördag att jag nästan dör. Min älskade Sensation kasar BAKÅT (allt annat kasar framåt ;)) och jag vet inte om jag ska bry mig eller inte. Jag sitter ju inte på korset precis, men sadeln slutar precis vid virveln när jag ridit. Bra anledning att skaffa en Eric le Tixerant?? ;) Sadeln i sig är ju mjukare än mjukast och Snorri går kanon med den annars.
Red med brösta häromdagen, vilket var ganska kul, för jag kunde använda den som halsrem i galoppen och det gav bra effekt, han lyfte fram och slog ner på takten bra.
Jag älskar min häst, men vidare ridbar är han inte ;) Han kan bli HUR mjuk och fin som helst med jobb, men det är ingen känslig typ, utan han är ganska stöddig och ifrågasättande och "burdus". Men, han börjar bli riktigt fin nu vilket är himla roligt. Maken ska vara fotograf under tävlingen så jag lovar att lägga upp film då!

Så, nu ska jag fortsätta nervositetsfjanta mig. Det enda jag är riktigt glad för är att jag bantat ner mig till min gamla kropp igen, så tävlingskavajen passar :angel: :banana:

Haha vi har lika dan utrustning, en globus clic å hackamore rider ja med i ;)
Fin han är :)

Senast ändrad:

De gjorde en undersökning av hästarnas munnar på Landsmot (tror det var där och i år men osäker) och det visade sig att det var många skador, främst på hästar som hade någon form av tungfrihet/port. Det kan ju vara orsaken, men det är ren spekulation.

De hästar med mkt Hrafn i som jag har jobbat med har varit ganska 'kalla', så Hrafn på nära håll på både mammans och pappans sida hade jag nog undvikit.

Åh så bra, nu kan jag fråga!

När en islänning pratar om en kall häst, vad menar hen då?

En tränare sa det om min häst en gång och jag kom på först efteråt att jag inte förstått riktigt vad han menat.

Jag ser en kall häst som är känslig och observerar vad du gör, men som inte visar sina reaktioner utåt direkt. Du får ingen respons på det du gör meddetsamma, hänger du med?

Kan tänka mig din häst inte är så jättesällskaplig när du håller på med honom och att han inte visar några stora protester när du rider, utan de kan komma mer i efterhand när han blivit pressad ett tag?

Hörde ryktas om att Bombers Happytounge skulle förbjudas från islandstävlingar? Är det något som någon annan hört?

Är det dem med stång då eller även de utan? Har ju stått en del i islandshästen om de med tungfrihet och stång..

Jag ser en kall häst som är känslig och observerar vad du gör, men som inte visar sina reaktioner utåt direkt. Du får ingen respons på det du gör meddetsamma, hänger du med?

Ja, jag hänger med och det kan stämma med vad den där tränaren såg i hästen. Hon var väldigt avvaktande, verkade aldrig riktigt lita på människor utan var "sig själv närmast".

Långt efter att jag sålt henne fick jag veta att hon hade en förhistoria som jag aldrig känt till, men som visade att hon alltid varit "problemhäst".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 975
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 678
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka