NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

En Top Reiter Jr Spezial! :love:

Stallägaren bestämde sig för att sälja sin ändå, dagen efter jag sålde min andra sadel. Perfekt timing! Det är ju den jag lånat några gånger nu det sista, så jag vet hur den passar. Känns jätteskönt!

Nu hoppas jag att det tar fart på muskelbyggandet. Måste bara ha på en tappsko först, sen blir det träning! Hon har verkligen börjat förstå vad det är jag vill i tölten, vi är framme och nosar på det hela tiden och korta stunder kan jag känna att vi är riktigt nära. Snart tror jag det lossnar så vi kommer hela vägen dit. :D

Har bokat in min på en kurs för Reynir när han kommer hit i höst. Har velat fram och tillbaka sen i våras om jag ska vara med eller ej (framförallt en ekonomisk fråga). Men nu har jag fått schemat för resten av sommaren, så nu vågade jag boka. Ska bli superkul!

*kl*

Mina Älskade Prinsar! :love:

IMG_8242.jpg

IMG_8215.jpg

KL
Funderar på att ta med 08:an på dressyrträning imorgon, om jag gör det kommer hon dock inte gå ett helt pass. Skulle vara första gången för henne så tror hon kommer bli rätt trött på bara en sådär 20 minuter. Kroppen kanske kan orka lite till, men knappast 45 min. Eller så är jag nojig, men jag vill inte överanstränga varken kropp eller knopp på min lilla guldklimp.

Igår red jag 08:an ihop med två töltglada damer, dels min 01:a och dels hennes bästis. När de gick i ökad tölt (dock inte galet ökad som de båda kan) så hakade 08:an på i helt taktren ökad tölt :love: Lycka!:love: Vi har bara precis börjat nosa på tölten om iofs ligger väldigt nära, men det här var en överraskning :D

Kl

Igår fick jag en egotripp i töltridning... :D Hade mini-långritt med en kompis som tog med sin supertöltare. Denne supertöltare fick 9,0 på sin senaste tävling, hans stora problem är bara att den tölten inte kommer på banan... Han dör när han går in på en oval eller en paddock... Men det brukar gå kalas på vårt km i "tölt med handhäst". Iaf, med detta extremt braiga sällskap så tände Kveikja till. Hon har ingen tävlingsvilja i vanliga fall men mot Sokki så skulle hon bara hänga på! Hon skulle aldrig lyckas dra om honom men hon klarade hänga på i hans tempo. O shit vad bra hon gick! Hon bara flög fram längs vägarna o benen vispade på ordentligt!

Nu blir det svårt bara att inte ta ut henne idag igen! Idag måste jag nog tyvärr hålla mig till en enkel promenad...

Vi har haft två större förändringar denna vecka, normalskodd häst och ny sadel. Verkar ha gjort stor nytta!

Ja det beror ju såklart på hur mycket hästen skummar. Är det vad jag anser är lite dreggel är det positivt då hästen är aktiv. Men skummar hästen så det rinner brukar detta vara en stressad mun hos en häst som tuggar.

KL.
Nu har min semester börjat men det märks inte (eller ja)
Var in och tog ett jourpass i söndags kväll pga sjukdom. Mor och far har varit här och jobbat lördag-söndag, och igår var pappa här och han och jag slet.
Jobbigt och verkligen ingen vila, men det har gett resultat. Hela baksidan på stallet är målad (utom två portar), större delen av framsidan målad (sedan tog färgen slut och idag är skyliften uthyrd så jag slipper), hängrännan i stort sett utbytt på baksidan stallet (rännan tog slut, får åka in till stan endera dagen och köpa lite mer material), fyra sadelhängare upphängda i ett särskilt utrymme, lokalen där vi ska sitta vid ridlägret är möblerad.

Inte en häst riden igår vilket å andra sidan är en smärre tragedi i mitt liv... blir förhoppningsvis desto fler idag.

Knapplånar mig själv.
Lillhäst, 08:an alltså, fick följa med på dressyrträning igår. Väldigt nyttigt för oss båda och herrgud så duktig hon var! Gjorde vår första framdelsvändning ihop och jag fick lära mig att våga rida mer. Hon är mycket mer framåt än 01:an, så det var supernyttigt, samt att våga hålla om mer och kräva mer form.
Konstigt nog så är hon enormt mycket mer lättriden 01:an.
Fick fin kritik på hästen av tränaren som tyckte att jag verkligen skulle se till att förvalta min fina häst väl :love:

Va roligt! =) Funderar på att åka iväg och rida för ngn snart jag också. Få lite input hur jag fortsätter vidare nu.

Nämen vad kul! :) Något extra lärorikt eller kanske bilder att dela med dig av?
Älskar aha-upplevelser, även om dom är små.

Svarar er båda:
Det som jag fick lite påbackning på var att verkligen våga rama in hästen och inte mesa med att ha henne mellan hand och skänkel. Iom att hästen är ostadig pga av sin ungdom så måste ju jag vara den stadiga. Kanske borde ha fattat det men men, man kan inte tänka på allt :)
Min 08:a är så pigg också, vilket jag inte är så van vid, så jag kan bli feg med att driva fram henne till handen. Bara jag vågade det så gick hon fantastiskt fint :love:

Våga kräva form var nog kontentan samt att inte mesa i övergångarna.

Men mycket blev ju att tränaren skulle kolla var vi var i utbildningsmässigt (och uppriktigt sagt så är jag ganska lågt på den skalan :) ).
Men hon tyckte iaf att det fanns mycket potential i hästen och det är ju superkul, såklart!

Inga bilder, men det kommer framöver. Iom att det var första träningen och typ femte gången i ridhus hade jag varit glad även om det bara så varit att vi överlevt men inte mer. Ev. ska det plåtas redan nästa gång om ca två veckor. (Och döm mig inte för hårt om det blir så, jag är verkligen ingen superstjärna, bara en glad amatör som älskar mina ponniesar :D )

Senast ändrad:

Viktigt att få feedback att våga mer när man håller på med unghästar. Man vill ju vara så snäll och försiktig att det lätt blir att man mesar. Men super att du fått en utomstående med ett kunnigt öga att få döma och tyda er :) Det måste ha varit en rolig och inspirerande träning för er!

Ska bli kul att få följa utveckligen! :)

Just den här tränaren är underbar! B-instruktör tror jag hon är och rider svår dressyr själv, samt har unghästvana.
Fast det bästa är att hon är superpedagogisk, prestigelös och noggrann. Visar ofta med sin egen kropp hur man ska göra eller tänka, lite á la Kyra stuk liksom.
Tyvärr kommer hon bara varannan vecka, hade gärna tränat mer för henne :)

KL.
Red Isa i paddocken igår, gick riktigt bra. Tränade på att få lite högre framparti genom traven, tränade galoppen genom fattningar.
Hon har sina svagheter, Isa, men själva galoppfattningarna hör inte till svagheterna. Visst blir hon snabbt flack, men hon tar galopp ur valfri annan gångart.
Testade igår med lite fattningar ur tölten och fick upp frampartiet lite till på det sättet. Tror att det kan ge en hel del i galoppkvalitet såsmåningom.
Visst går Isa i trevlig form i trav, men hon är då lite framtung. Därmed ger fattning ur trav ingen särskild samling eller kvalitetsförbättring.
Tänkte att jag ska jobba henne kortare i skritten också, och ta fattningen därifrån.
Dock är det en balansgång med Isa hur mycket jag kan pressa henne utan att hon blir spänd. När hon blir spänd, blir kvaliteten kass för då slänger hon sig fast i bettet...

KL

Vera och jag börjar få mer och mer koll på passen så därför har vi bestämt att vi ska anmäla oss till klubbens KM och ställa upp i femgång för första gången:) Antagligen åker vi på "pay and ride" 6:e augusti och testar innan. Har aldrig lagt henne inne på ovalbanan så det ska bli spännande. En annan rolig grej är att traven lossnat efter flera års försök att få henne stadig, så nu är hon en riktig femgångare :D

Vera och jag häromdagen

531194_10150908682855588_1933076053_n.jpg

Jag avundas dig och traven som fallit på plats. Min 01:a är femgångare med svag trav. Hon fick vila när jag var på semester i Grekland i tio dagar. Under den tiden tycks fröken ännu en gång kommit på att tölt är gångarten i hennes liv. Önskar hett att det verkligen skulle släppa på den fronten.
Traven är bättre än förr, stabil på rakt spår och stundom bra. På böjt är det däremot mer flackt och mindre påskjut, drar gärna åt fyrtakt om man inte är med på alla fronter. Känner viss uppgivenhet där just nu...

KL ( är det så man gör??:confused: )

Provade ett nytt bett idag på min häst, ett rakt muffbett bett men det kan rotera 360 grader... Han blev totalt helt harmonisk i munnen :bump: Första gången han gått på ett rakt bett, har annars ridit med tredelat. Någon som provar ett sånt?

haha åhnej jag åker till Grekland om tre dagar, hoppas inte det blir samma här:D

Nejmen skämt åsido, jag kan dela med mig av min "knapp" så kan du ju testa om det funkar för din häst. Jag rider på ena volten och flyttar bakdelen ordentligt innan (hon överböjde halsen innan, nu får hon "överböja" rumpan) så att bogen inte kan skjutas ut. Jag rider med ganska kort yttertygel och lös inner och rider henne aktivt ut mot yttertygeln med innerhjälperna. Så testar jag trav, håller samma stöd på yttertygeln. Tar hon trav får hon bara fortsätta utan vidare uppmaningar med en balanseras yttertygel, tar hon tölt eller går fyrtaktigt tar jag ner henne direkt, flyttar rumpan överdrivet mycket utåt igen och driver innerskänkel mot yttertygel. Jag gjorde såhär första gången för ca 2 månader sedan och hon har inte haft problem med traven sedan dess, nu går hon både i form och kan gå sidvärtes utan att börja tölta :D Innan har jag jobbat ca 4 år med att få henne att hålla traven sålänge jag vill, utan att lyckas. Så testa!:)

KL ( är det så man gör??:confused: )

Provade ett nytt bett idag på min häst, ett rakt muffbett bett men det kan rotera 360 grader... Han blev totalt helt harmonisk i munnen :bump: Första gången han gått på ett rakt bett, har annars ridit med tredelat. Någon som provar ett sånt?

Bild! Jag älskar bett :D Har femton eller så på en häst som är helt okomplicerad i munnen :D

Ska testa det. Funkar det inte så kommer det stå en fuxmärr i din hall snarare än du tror :devil: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
638
Senast: Edla
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den... 2
Svar
25
· Visningar
3 254
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka