Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Grejen är väl att om man inte kan rida sin häst i en korrekt hög form, så måste man rida den i låg form. Man börjar i låg form och stärker hästen successivt så att den klarar högre form under längre stunder.
Dock måste även låg form komma bakifrån och ridas med rygg.
De bilder jag såg på dig och din häst när du skrev att du ville rida henne i en högre form så såg det ut som att den formen bara kom framifrån- dvs, att du "lyfte" upp henne fram för att få en högre form. En hög form kommer bakifrån, och med styrka, och tar låååång tid att uppnå korrekt.
Jag travar fram och travar av i jättelåg form, för att stretcha. Och lägger med jämna mellanrum ner formen under ridpasset för att "kolla av". Annars rider jag i så hög form som min häst klarar- dvs, så hög form som det blir när jag rider korrekt bakifrån, kämpar med att han ska få in rumpan, vinkla bakbenen, höja ryggen, inte knyckla ihop nacken och inte heller gå över form, och dessutom vara lätt i handen.
Med styrka kommer den arbetsformen han klarar bli högre och högre. Dvs, nacken kommer att hamna högre, rumpan kommer sänka sig mer och bakbenen kommer att trampa längre in under kroppen.
Så kort sagt- korrekt form är den form hästen klarar av att gå i för sin utbildningsnivå. Målet är en hög form som kommer bakifrån och är utan spänningar. Vägen dit är lång- det är inte bara att välja att "Från och med idag ska hästen gå i hög form!", för då kommer inte formen bakifrån, dvs, den är ej korrekt, och skadar mer än den tillför.
Man måste lära sig krypa innan man lär sig gå