NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag stötte på en väldigt intressant artikel idag, många av er kanske redan har sett den men det var första läsningen för mig: http://www.alltomhastar.se/artiklar...yrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/

Jag är i ett väldigt tråkigt läge, jag har tränat för många olika tränare, den ena säger att hästen ska jobba i hög form (typ som den bilden i artikeln från 1972) medans andra har sagt att jag ska jobba i vääääldigt låg form, det vill säga att hästens nacke kommer under manken i princip.
I båda fallen menar tränarna att hästen ska stärka ryggen men som ni läser så är det ju helt olika bud av träning och enligt artikeln så ska den mycket låga formen inte bygga ryggmuskler? :S

Nu har jag inte ridit för tränare på ett tag, det blir igen till hösten då både nya och gamla tränare.
Men jag måste säga att jag blir oerhört förvirrad....
Jag vill ju min hästs bästa och hon måste börja bygga rygg och magmuskler och trampa in under sig, men vad är egentligen det rätta, jag vill ju inte rida pass efter pass och jobba helt på fel sätt och sedan sitta och läsa att låga former är stretchande och inte alls byggande, hon behöver bygga, senaste budet var låg form så därför har jag ridit i låg form, men är det fel så är ju inte det bra.

Jag undrar vad ni tänker om detta?

Jag har också hört detta, det jag har läst är att de har gett blåmärken eller vad det nu va på lanerna....
Själv har jag aldrig använt mig av sådant så jag vet inte, men det är många som börjar skriva negativt om det...

kl

Behöver tips på ngn bra instruktör i Västmanland. Pma gärna om ni kommer på ngn bra!=)

Grejen är väl att om man inte kan rida sin häst i en korrekt hög form, så måste man rida den i låg form. Man börjar i låg form och stärker hästen successivt så att den klarar högre form under längre stunder.
Dock måste även låg form komma bakifrån och ridas med rygg.

De bilder jag såg på dig och din häst när du skrev att du ville rida henne i en högre form så såg det ut som att den formen bara kom framifrån- dvs, att du "lyfte" upp henne fram för att få en högre form. En hög form kommer bakifrån, och med styrka, och tar låååång tid att uppnå korrekt.
Jag travar fram och travar av i jättelåg form, för att stretcha. Och lägger med jämna mellanrum ner formen under ridpasset för att "kolla av". Annars rider jag i så hög form som min häst klarar- dvs, så hög form som det blir när jag rider korrekt bakifrån, kämpar med att han ska få in rumpan, vinkla bakbenen, höja ryggen, inte knyckla ihop nacken och inte heller gå över form, och dessutom vara lätt i handen.
Med styrka kommer den arbetsformen han klarar bli högre och högre. Dvs, nacken kommer att hamna högre, rumpan kommer sänka sig mer och bakbenen kommer att trampa längre in under kroppen.

Så kort sagt- korrekt form är den form hästen klarar av att gå i för sin utbildningsnivå. Målet är en hög form som kommer bakifrån och är utan spänningar. Vägen dit är lång- det är inte bara att välja att "Från och med idag ska hästen gå i hög form!", för då kommer inte formen bakifrån, dvs, den är ej korrekt, och skadar mer än den tillför.
Man måste lära sig krypa innan man lär sig gå :)

*kl*

Då har man hamnat i sadeldjungeln igen. Filipus har lagt på sig lite när han stått nu, och Clicen hamnar i bakvikt och glider fram hela tiden. Så nu måste jag leta en ny sadel till herrn, vilket inte är det lättaste. Han har kort sadelläge, överbyggd och bred. Någon som har ett tips på vad som kan passa?

Snälla ta detta på rätt sätt, det är inte menat som kritik. Men om detta är en ny bild på Filipuss så kanske du behöver hjälp med hans övervikt? Vad säger veterinären? Tänker i och med hans problem med fång, minns inte om han har några problem med ämnesomsättning? Kanske finns någon hjälp att få för du har väl försökt banta honom länge. Även om det är vilan som gjort att han lagt på sig lite extra nu det sista så har han ju på bilden tydliga depåer. Jag vet själv hur lätt det är att bli hemmablind, så ta det inte som kritik. Även om du vet om att han gått upp i vikt så är det ju inte säkert att du ser hur mycket (så var det för mig i alla fall, jag tyckte att han gått upp men att det inte var så farligt. Krävdes en ganska stor väckarklocka för att jag skulle inse hur pass mycket övervikt och depåer han faktiskt hade).

Hoppas du inte tar illa upp, jag menar absolut inte att peka finger eller se ner på någon. Men som sagt, det är så lätt att bli hemmablind och om han inte redan har diagnos på något ämnesomsättningsproblem så kanske det hade varit bra att kolla, så kanske det går att få hjälp med viktnedgången.

Skönt att höra att han är på återhämtning. :)

*kl*

Hmm, jag skulle behöva köpa en häst till tror ja..... :p
Odinn behöver en bantar kompis så behöver köpa mig en lättfödd eller rent ut sagt fet häst.
Kan man ringa på annonser å fråga: "Hej, jag är intresserad av eran häst, är den lättfödd? Nehä, inte det? Nä men då får ja tacka för mig! :D"

Eller?! ;)

Fáfnir är en riktig tunnis å behöver massor av mat, och Odinn behöver Nada mat.
Tyvärr finns de inga hästar han kan gå med just nu utan han får gå ensam i bantarhagen på natten, och mitt hjärta värker sönder, :( även om han har hästar på andra sidan tråden och han står å gosar med dem ibland.
Men han kan inte gå med dem för de slåss som f-n när de väl går i samma hage, senast skadade sig den ena hästen illa i läppen så nä, de är inte värt att riskera det, även om de är väldigt gulliga mot varandra med en tråd imellan.

Så, ja får helt enkelt köpa mig en tjock häst som sällis till honom!! ;)
Perfekt Ideé! :D

Eller bara låt Odinn gå ensam natte-tid även om hjärtat blöder, hellre en ensam häst i en bantarhage än flera som slåss för att det finns för lite mat :crazy: Har varit med om det sistnämnda allt för många ggr...

Fast hellre att han får gå ensam om natten än att han tex får fång. Men klart det gör ont i mattehjärtat :/

+ Gimlan:
Jo, jag var alltså rätt ironisk i mitt inlägg?! De förstod ni va? ;)
Men ja, han verkar inte särskilt ledsen eller uppgiven av att gå där, inte alls.

Och nej, de slogs inte för att de fanns för lite mat i hagen, de trivs bara inte i varandras sällskap. :)

guuuuud vad tråkigt.. min grabb får sår i munnen av ALLA bett... FÖRUTOM bombers happytoungh.. Han går verkligen som en DRÖM på det.
Vore ju skräp o bajs om de skulle förbjudas :(

Vilken fantastiskt väl uttryckt förklaring gällande form. Precis så jag tänker också!
Jag som rider western är van att rida dem i ganska låg form, och har börjat lyfta formen lite på både Karl och Isa, och ett par av mina fjordingar.
Lukas är talangfull nog att kunna lite av varje, hemsk häst:D

Jag ska på tävling på lördag, dock som vanligt western. Ska denna gång ge mig på både reining och western horsemanship på B-nivå och har nästan fått skrämselhicka över att våga. Horsemanshipen kan gå precis hur illa som helst - alldeles för svårt mönster för mig och Lukas egentligen. Nåja.

Jag har ju ingen tävlingsbar islandshäst, och är kluven till att bry mig om tävling i den disciplinen över huvud taget.
Jag inser att det inte bara är att sitta och åka runt, men ser ärligt talat inte vitsen i att rida en tävling där jag inte har en chans att placera mig hur jag än tränar mina hästar (för jag tror nämligen inte att någon av dem har tillräckliga gångarter även om Karl är extremt stadig i takten i alla fyra gångarter). Inte för att jag bara rider tävling om jag har chans att vinna: nu på lördag är utmaningen att ta mig runt banan på godkänt sätt (vilket kan vara en prestation i sig på en kbl-travare som varit ridhäst i knappt tre år - jag måste rida på stångbett och enhandsridning, ska kunna rida en sidepass med en bom under magen på hästen (rak sidoförflyttning, får inte sparka på bommen), därefter ta vänster galopp i en ganska snäv högersväng - och lyckas sitta snyggt och avslappnat också).

Svammel.
Men kom gärna med bra argument för att rida islandshästtävling på häst med medioker gångartskvalitet förutom gällande takten som inte är besvärlig! Ni kan ju få mig att ändra mig till nästa säsong (när åtminstone Karl bör vara tillräckligt tränad för att orka)!

Japp det kan det verkligen!!

/Frida - vars mattehjärta piper såfort det är minsta lilla med Skugg :angel:

Lider med dig, jag har precis samma problem.
Hästen kan leva på nästan ingenting, extremt lättfödd.
Har haft uppe detta med veterinären och hon sa att vissa islandshästar är extremt lättfödda, man kan bara reglera maten och se till att träna finns inget annat att göra.

Min går också själv nu under sommaren, det får helt enkelt vara så, hon har grannens hästar som går i hagen brevid.

Kl

Vet ni vad? Igår kom Andi på andra plats i öltölt... :rofl:

O han kan inte tölta jue :D

oltrav.jpg

Vi åkte iväg på skojtävling som klubbens ungdomar ordnar för att samla pengar till Lag-Sm. Att Andi skulle få vara med i grenen Trail var ju givet, det om något är han grym på!! Men väl på plats behövdes en öltöltare till för att få jämna heat så de frågade om jag ville ställa upp. De visste nog inte att Andi inte kan tölta... Men jag ställde upp på villkor att jag fick trava. O så kommer vi trots trav först till semi, sedan till final! VEM kunde tro det????

Trail'en vann vimen det var inte helt oväntat, han e grym på sånt.
trail3.jpg

trail9.jpg

trail8.jpg

Vi var det enda ekipaget av 10 som vågade hoppa hindret. O Andi älskar att hoppa!!

O appropå tjocka hästar... Det är ju inget lätt när gräset varit så otroligt kraftigt som det varit här under försommaren! Andi svullnar lätt upp om magen, men omfångsmässigt är han.i helt ok hull för att vara honom, han är ju grov, kolla bara hur bred han är mellan frambenen! Andi går i en ganska stor hage, väl nerbetad dock. Han måste ju röra sig så liten bantarhage eller box är uteslutet. Däremot bantar han själv om man tar av exemtäcket, för då står han i ligghallen större delen av dagen, med ätpauser.

guuuuud vad tråkigt.. min grabb får sår i munnen av ALLA bett... FÖRUTOM bombers happytoungh.. Han går verkligen som en DRÖM på det.
Vore ju skräp o bajs om de skulle förbjudas :(

Alltså, jag vet inte alls om de kommer förbjudas, men en vän som rör sig i islandskretsar hade fått höra det av någon annan islandsmänniska när min vän köpte ett happytounge, och då lät det som att det redan var bestämt att man inte fick tävla på dem?....
Han frågade mig, och jag svarade att jag inte hört nåt om det, och att det borde för det första ta längre tid att förbjuda det, och dessutom borde mer info komma ut.
Personen han pratade med måste ha missuppfattat infon från bettkontrollerna på Landsmót, eller nåt....

OMG vad svamligt! Jaja ;)

För att det är kul? ;)

Men, jag förstår dig. Är man tävlingsmänniska är det ju inte jättekul att tävla om man inte tävlar om medaljplats. Eller, så tycker jag iaf :)
MEN, har du tittat på en islandstävling med lätta klasser någon gång? Du kommer långt på att takten är klockren kan jag säga!
Det är så mycket mer saker som ska klaffa än aktionen, och om du rider en prydlig uppvisning med bra takt, bra form och bra tryck (dvs, rid ökad trav när det står arbets- till mellantempo, så blir det ganska rätt ;)) så plockar du mycket poäng!

Nåväl, mina argument är väl:
1. Det är roligt!
2. Det är spännande att få ett kvitto på vad islandsdomare tycker- även om man inte alltid håller med om man egentligen har en annan inriktning. Men, gångarternas kvalitet kan vara roligt att få en poäng på!
3. Det är faktiskt himla kul att tävla 1-2 ggr om året och jämföra sina nya poäng med gamla, man får ju ett bra kvitto på sin och hästens utveckling. Gångarterna förbättras mer än man tror med muskler, styrka och god ridning!
4. Ska man sälja hästen sen är det bra att den är tävlad. Inte bara för poängen, utan för miljöträningens skull. Jag menar, om du blir sugen på att skaffa häst nummer 18, 9 och 20 sen ;)

Jag tyckte det var ett bra inlägg Elina, och hoppas att Flipuss inte tar illa upp.

Min tanke när jag såg bilden var att det kanske inte är läge att köpa ny sadel? För så fet som han är på bilden SKA han bara inte vara, och då hade det varit bättre om han bantade sig ner till sin gamla form istället för att anpassa utrustningen.
Av med sadeln, börja tömköra. Mycket. Gå promenader. Löslongera. Jobba honom två gånger om dagen OM HAN KAN (alltså om vet säger att han får jobba så mycket efter inflammationen). Rid barbacka om du kan och han klarar det. Eller köp en billig barbackapad.
Och såklart, dra ner på maten så mycket det går. det ÄR svårt, mina får inte gå i gräshagen alls längre efter att de svällde upp till ballonger. De skaver på gräset i "vanliga" hagen, och mammas häst får äta i storhagen några timmar per dag eftersom han är smal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
746
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 984
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 687
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka