NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Nu blev jag nyfiken, vad är det för foder/örter? Vad innehåller det och vilket syfte ger ni det?
Jag gillar allt som de inte proppar fullt med socker och annat skit som hästarna egentligen inte behöver. Alltid intressant att hitta nya alternativ och varianter. Till Godi körde jag omelasserad lusernhack och sojagranulat. Funkade kanon till honom, och Sol fick det (fast i betydligt mindre dos) en period i höstas innan vi kom igång med silaget.

I förra stallet hittade vi klubbor, halstabletter och en massa annat godis, ibland med papper på dessutom, i hagarna längs stängslet uppe vid vägen. Såklart var det säkert barn som kastat in, men man undrar ju vart föräldrarna är och om de överhuvudtaget vet om vad barnen håller på med. Jag tyckte det var jättejobbigt, för vem vet vad mer de skickade in och som hästarna faktiskt åt upp. Vi såg ju bara det som låg kvar. :crazy: Morötter är väl en sak om de petar i hästarna, även om jag inte gillade det heller, men godis... nej tack! Är väldigt glad att jag har stallplats en bit från stan nu. :angel:

Den örtblandningen Filipus får heter Hoofix. Ska tydligen vara bra mot EMS, fång, hovar, senor, ledband och strålröta bland annat. Innehåller nypon, boveteört, nässla med mera. Han får knappt 1 dl om dagen, mest som krubbskrammel och för att vi ville testa att se om det blev någon skillnad. Hovslagaren och veterinären tycker att hans hovar ser mycket finare ut nu, så lite skillnad har det gjort. Vi ger han även en nypa foderjäst om dagen.

Vårat sto får lite olika örter pga hullet, eksem samt att hon behöver nåt som inte innehåller energi. Dessutom fick hon det hos sin tidigare fodervärd och då passade vi på att beställa lite till Filipus med. Dessutom får stoet även krafft sensitive och en hel del annat.

Men gud..! Jag hade blivit stortokig om någon kastat in godis i mina hagar. Det värsta jag har varit med om var nog när det stod en människa i min hage och matade min förra ardenner med morötter. Den personen hade inte frågat om lov alls utan bara krypit under tråden med en stor påse morötter. Personen ifråga tänkte nog inte på att det gör nog ganska ont om en ardenner på ett ton skulle få för sig att sparka eller nåt. Efter att ha mött mig och fått höra ett o annat kom sedan den personen och gav mig morötterna istället för att gå in i hagen..

Hoofix har jag aldrig hört innan, får googla. Tycker det är spännande med foder. :)

Ja, jag var inte precis glad, men vi visste ju inte vilka som kastade in det så det var inte mycket att göra. :(
Stallkompisen upptäckte det bara några dagar efter att Godi haft ganska allvarliga magkramper och jag tror ju att det var på gång att utvecklas till ett fånganfall. Jag blev halvt hysterisk och satte in på box direkt och sköljde hö flera gånger om dagen för att försöka göra maten så bra som det bara gick. Som tur var så blev det inget mer, magen blev bra på bara ett par dagar och sen var han pigg och kry igen. Men fy vad tråkigt det var när vi sen hittade den skiten längst bort i hagen, man undrar ju lite vad det är han hade ätit. Han var ju en sån som åt det mesta man gav honom, oavsett vad det var eller om han tyckte om det eller ej. Gillade han det inte så åt han det inte igen, men första gången gick allt ner :o

Tycker det borde vara förbjudet att mata andras djur. :mad:

Kolla på en Eques Sella :D Gudooomlig! Både jag och hästen tokälskar den :love: (bytte bort min Childeric mot den) ;)

Så är det nog, ska ut och tävla nu på fredag så vi får väl se hur det känns efter ;) jag rider också mkt för instruktör, vet vad vi har att jobba på och det är lång väg kvar, men tänkte ändå ge tävlingar ett försök så det blir denna och två firmakeppnis innan året är slut för att få upp min vana och hästens, det är ju kul att träffa likasinnade iaf.... :p

Jag har också kollat på den, men kan inte bestämma om det är värt att byta bort epuipen mot en sån eller köpa en bomlös som komplement istället....

Ett bra tips är att ge sköljd och urvattnad betfor (mkt fibrer), ett melassfritt lusernmix (st hippo*yt har ett bra med 25% fiber) och ge vattnat hö (för att skölja bort sockret).

Det är i så fall enklare och bättre att ge melassfria betfibrer, finns olika märken. Quickbeet eller något i den stilen heter ett. Så slipper man skölja och det riskerar inte att finnas nåt kvar.
Hippolyts luzernmix innehåller både melass och havre. Säkert ett jättebra foder, men om man vill undvika socker och stärkelse finns andra lusernhack utan melass.

Jag tyckte det var kul att tävla ändå, roligt att komma ut och prova något nytt. Om jag har råd så ska jag vara med på vårt km, men om jag tvingas välja mellan att lägga pengarna på tävling eller träning så vinner träningen helt klart.

Tack för tipset! :) Är som sagt inte aktuellt att köpa nån ny sadel än, men det är kul och prova. Laukur är ju 5 år och har knappt blivit tränad sen nyår pga min graviditet, så han ska få växa klart och muskla sig först. Min MB funkar suuuperbra så länge + att jag måste få sålt mina andra sadlar först, känns onödigt med tre bomsadlar och en bomlös till en häst :angel:

Har du lyckats få tag på quickbeet? Jag har letat och letat men inte hittat det någonstans!

Gav det till min häst för 2 år sedan, men sen återförsäljaren har slutat ta hem det kan jag inte hitta det igen.

I eftermiddag ska vi 6 tjejer rida en 2-timmarstur i Kyrkekvarn. Ska bli härligt att tölta!

Jag har också letat och letat efter den melassfria betforen, men inte hittat. En kanadensisk agronom som forskat mkt på EMS, fång och Cushings rekommenderade att skölja och krama ur betforen, så får man inte tag i den andra betforen är det ett alternativ.

Fast i Happy Hoofen är det 4% stärkelse, och 25% fibrer, så för min häst vägde det upp och det va det bästa lusern-alternativet jag kunde hitta här, iaf :)

Den jag hade stod det quickbeet på, kollade nyss på ett foto. Men vet att det finns flera sorter, speedi beet finns också. Visste inte ens att kwik beet fanns, så då ska jag leta efter den istället :)

raggsock: Aha, tack så mycket! :)

Har du lyckats få tag på quickbeet? Jag har letat och letat men inte hittat det någonstans!

Gav det till min häst för 2 år sedan, men sen återförsäljaren har slutat ta hem det kan jag inte hitta det igen.

Vet inte vad de heter, det är säkert Kwikbeet som finns häromkring. Har aldrig använt de själv, mina hästar har inte ens gillat betfor med melassen kvar, och definitivt inte utan melass. Men jag har sett att det finns hos våra lokala foderhandlare. :)

Jag har också letat och letat efter den melassfria betforen, men inte hittat. En kanadensisk agronom som forskat mkt på EMS, fång och Cushings rekommenderade att skölja och krama ur betforen, så får man inte tag i den andra betforen är det ett alternativ.

Fast i Happy Hoofen är det 4% stärkelse, och 25% fibrer, så för min häst vägde det upp och det va det bästa lusern-alternativet jag kunde hitta här, iaf :)

Happy Hoof, är inte det Spillers? Eller har hippolyt också ett sånt nu?

Jag gillar Dangrönts Greenpower Alfalfa, prisvärt och väldigt hög kvalite jämfört med andra lusern jag provat. Det innehåller inga tillsamma socker eller stärkelse och har 30% växttråd. ca 116 g smrp (skiljer från säck till säck, har dock haft lägst 110) och 7.5 MJ.
Mina hästar har gillat och det och det är lätt att få tag på. :)

De gjorde en undersökning av hästarnas munnar på Landsmot (tror det var där och i år men osäker) och det visade sig att det var många skador, främst på hästar som hade någon form av tungfrihet/port. Det kan ju vara orsaken, men det är ren spekulation.

Visst stod det om saken i Islandshästen? Jag läste artikeln men tolkade det som att det var STÅNGBETT med tungfrihet man misstänkte kunde ge skador i hästarnas munnar p g a hur dessa bett är konstruerade...

Visst stod det om saken i Islandshästen? Jag läste artikeln men tolkade det som att det var STÅNGBETT med tungfrihet man misstänkte kunde ge skador i hästarnas munnar p g a hur dessa bett är konstruerade...

Jag går regelbundet hos Ylva som var med i Islandshästen för ett tag sen. Och hon säger att det är alla tungfrihetsbett som riskerar att ge dessa skadorna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?
  • Skadade hästar och konvalescenter