NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Knapplån.

Var ut och hälsade på 2 av mina stjärnor idag :)
481938_10150930841402343_1727495179_n.jpg

Benen börjar räta ut sig men lite kvar än och de här med att ställa upp sig har Hrífandi inte lärt sig än ;) 3gången han träffar människor (första gången en timme gammal, adnra gången en vecka gammal och gömde sig bara bakom mamma och nu tog han mammas nyfikna betende och tja, fräck kommer han nog bli, vissa grejjer är man bara född till... Med de sagt alla hästar på Island är inte galna när man börjar hanteringen ;))

376351_10150930840777343_863455486_n.jpg

Jag är mycket stolt över mina stjärnor, syns de på smilet ;) OCH de var t-shirtridväder i torsdags, idag åkte vinterjacka, vinterridbyxor och mössa på, älskar Island... ;)

389152_10150930858217343_651230434_n.jpg

Puss matte!!!

//Petronella - stolt som tusan över Sveifla frá Hrólfsstaðahellir och Hrífandi frá Snartarstaðir 2 (Och såklart Nói frá Hrólfsstaðahellir som lever livet på fjällen och tycker matte är äklig om hon vill ta på han, så blir inga pussbilder där inte ;))

Delvis KL

jag har varit borta från hästvärlden ett bra tag och funderar (av ren vetgirighet) på vad som hänt med priserna under tiden.

När jag köpte häst år 2000 och alltså plöjde annonser var "normalpriset" för en "normalhäst" 40000, möjligen upp till 45000. Hästen var då en eksem- och spattfri 6-12-åring, vettig i skallen både på bana och i skogen, väl skolad och riden men utan jättegång och aktion, för en ryttare som ville ha en kompis att rida lektioner och kurser på, kanske tävla på lokal klubbtävling nån gång.

Ungefär var landar priset på en sådan häst idag? Kikar på annonserna på buke sedan ett tag, det ser ut som många hästar ligger kvar länge eller dyker upp igen.

Samma på ett ungefär, men startar förmodligen på runt 30-35.000 och upp till en 55-60.000. Det är större variation på priserna idag. För det högre priset så är hästen väl tävlingsbar, gärna svenskfödd med okej gång men inte supergångarter och det lägre är väl skolningen si och så men ok för en skogsmulle. Med lite tur tycks man dock kunna få nästan vad som helst för en billig peng.

Nu är det ju ett år sen jag köpte häst, men då skulle jag säga runt 50'. Plusminus 10'

Tack för svar, båda. Då ligger det ungefär samma fast med större variation - vilket låter ganska vettigt.

Blir för övrigt lite full i skratt när jag läser annonserna. Det verkar finnas ett överflöd av hästar med "fantastiskt väl separerade gångarter". Rena modeuttrycket:D. Om det stämde skulle ingen behöva lära sig rida;)

Min har väl separerade gångarter, men nog sjutton går det att rida henne i grisepass även om hon töltar snällt med barn på ryggen. Med en icke ridkunnig hade det kunnat bli vad som helst efter ett tag, de lär inte jobba så värst mycket med skolor etc.

Över lag så verkar det dock finnas lägre andel grisepassare och högre andel töltare, men det kan bero på att kunskaperna har ökat en del.

kl

Red Figge igår på våran första lektion för en tjej jag känner. Han var jätteduktig och travade på på volt och flyttade rumpen ibland och kom faktiskt ner bitvis i form så han har nog inte så svårt att komma ner och jobba. Man känner att han jobbar med ryggen. bitvis får han med bakbenen skapligt iallfall. Men jag är supernöjd med tanke på att det var första gången vi jobbade ordentligt på volt i paddock. Har mest ridit ut och rakt. Mycke var för att jag skulle få komma igång jag med. Man har glömt bort mkt märkte jag. =) Så idag går både han och jag lite hjulbent hihi

Håller med om att priserna inte verkar ha förändrat sig jättemycket, frånsett som sagt att det finns mer att välja bland, de "billiga" har blivit billigare, och de "dyra" har blivit rejält mycket dyrare. Nu kan man ju faktiskt hitta en inriden "normalhäst" i sina bästa år för 30.000-35.000kr, eller till och med ännu mindre. Det var väldigt svårt för sådär 10-15 år sedan inbillar jag mig. Och de riktigt dyra avels- och tävlingshästarna har ju stigit till flera hundra tusen nu!

Det är ganska gott om hästar som har "väl separerade gångarter och fin aktion i tölten" som på bilderna har någon form av taktfel och går på framdelen med flack aktion. Och hästar som marknadsförs som "bra töltare" men på bilderna inte går rent. Och så alla dessa som är "något utöver det vanliga" som bara står och betar på bilderna. Men jag håller med om att det verkar finnas lite färre tokstela grisepassare i annonserna nu. Eller så är det de som står still på bilderna. ;)

Jag tror att den tröghet på marknaden som många upplever delvis beror på att det finns så många islandshästar i landet, det är stor konkurrens om köparna, och kanske att folk är mer medvetna nu om vad som är en bra häst och inte. Samtidigt så ser man många hästar som ser riktigt fina ut som ligger ute länge för (i jämförelse med bilder och beskrivning) mycket rimliga priser. Det borde ju tyda på att det är större tillgång än efterfrågan kan man misstänka.

Det gör det ju knappast lättare att prissätta! :)

Senast ändrad:

Ja, de fina gångartshästarna som står och betar är roliga:D

Samtidigt ser man vad mycket en film kan göra, har man en hyggligt bra häst har man allt att vinna på att lägga ut en film också, tror jag.

Eller förstöra om hästen inte visar i närheten av det som utlovas, eller kanske inte förstöra med ingen anser att en passaktig häst på framdelen visar prov på talang även om den mycket väl kan ha det med rätt ryttare.

Och betande topphästar är inte de värsta, jag retar mig mest på de annonser som enbart visar bilder på fadern och beskriver denne i översvallande ordalag och knappt nämner saluhästen i sig. Det är inte hingsten de har till salu ;).

Senast ändrad:

Ha ha, håller med er allihopa. Jag älskar bilder när man bara har med frambenen och inte bak, måste ju vara för att dölja taktfel eller bilder med högt gräs så det också blir svårt eller omöjligt att se taktfel.

Kl
Jag har en fundering kring femgångare. Min 01:an har ju under året visat sig vara femgångare och jag har beslutat att hon ska ridas som det också. Insett att hon även innan mitt beslut själv fattat beslutet om att pass är skoj men eftersom jag har varit övertygad om att hon är fyrgångare så har jag inte förstått att det är pass hon slagit över till i galopp.
Kanske inbillar jag mig, men det känns som hon blivit bättre ridmässigt på flera sätt. Kan ju vara en slump men är det nån annan som känner igen sig?

Ja högt gräs har jag också sett, det ser för roligt ut. Typ hästen ser ut att gå skitsnyggt - med öronen:D

Men lite pass- eller travtakt borde väl egentligen inte skrämma bort en hyggligt duktig ryttare. Jag som är en usel ryttare känner snarare Klart den går taktrent med en duktig tränare i sadeln, men om det var mig den hade på ryggen...

Nej, men man vill ju ha en ärlig beskrivning och bild från början, mycket för att säljaren annars inte känns särskilt seriös.

Ha ha, håller med er allihopa. Jag älskar bilder när man bara har med frambenen och inte bak, måste ju vara för att dölja taktfel eller bilder med högt gräs så det också blir svårt eller omöjligt att se taktfel.

En annan favorit är bild på häst som rör sig i djup snö, det är nästan ingen häst som inte blir flashig med några dm snös hjälp.

Ja högt gräs har jag också sett, det ser för roligt ut. Typ hästen ser ut att gå skitsnyggt - med öronen:D

Men lite pass- eller travtakt borde väl egentligen inte skrämma bort en hyggligt duktig ryttare. Jag som är en usel ryttare känner snarare Klart den går taktrent med en duktig tränare i sadeln, men om det var mig den hade på ryggen...

Fast om hästen har ett väl högt pris och enligt annonsen klockrena gångarter så suckar man nog mest.

Det kan jag skriva under på! Jag tycker att det där är svårt! Särskilt när det gäller egna hästar! Man kan ju lätt bli hemmablind. Och svaret är väl som vanligt att "Rätt pris är det pris som rätt köpare är villig att betala". När jag sålde min Faxi för sådär fyra år sedan så var det många som ville pruta innan de ens sett honom i verkligheten, men i slutänden fick jag det priset jag ville ha och både jag och köparen var nöjda med det vi fick. :) Han var vuxen, tävlad och välutbildad, lättare att jämföra med andra hästar på marknaden då tycker jag. Jag tycker att jag har ganska bra koll, men nu har jag bestämt att jag ska sälja min femåring, och jag kan verkligen inte fatta något beslut om vad hon borde kosta!

Hur har det gått med försäljningen av tvååringen?

Precis, samt att även om man jämför med andra annonspriser så är det ju inget som säger att hästarna faktiskt blir sålda för de priser som står... Så det gör ju det hela ännu svårare.

Det har vart någon enstaka "halvintresserad" som jag upplevt det, så rätt dåligt intresse. Men unghästar är ju inte det lättaste att sälja heller, plus att det finns en del till salu att välja på. Nu är det ju dessutom semestertider vilket väl brukar göra det ännu trögare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 996
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 697
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka