NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Gällande bett.
Jag använder tredelat tränsbett på de flesta av mina hästar.
Har tidigare testat rak mundel men inte fått någon som helst effekt på den häst där jag testade det och tappade därför intresset.

På Lukas (nordis) håller jag på att vänja in på westernstång med port, han går jättetrevligt på det men det är inte ett bett som jag kommer att använda på någon av islandshästarna då jag inte riktigt ser vitsen med den typen av betsling på dem.

Jag är nöjd så länge tredelat fungerar och hoppas kunna hålla mig kvar på tränsbett.
Det beror förstås på huruvida någon av mina islänningar blir lämpliga för tävling. Jag förstår idag inte att det ska tillföra något om man exempelvis tävlar lätt klass, att försöka betsla upp (om man ens får det i lätt klass) till stång. Men det är möjligt att jag med tid ändrar uppfattning.
Och det är möjligt att jag långt senare får för mig att westernstång kan ha en plats även på islänningarna - om jag får dem lika bra som Lukas är idag. Vitsen med westernstång är att rida hästen på en hand och det är i och för sig ett egenvärde att kunna göra. Och tränsbett kan aldrig fungera till samma sorts enhandsridning som stång.

Fundering: visst är det T2 som innehåller tölt på fri tygel? Hur som helst. Har jag uppfattat saken rätt att man ska "släppa tyglarna helt" och ha full frihet från bettets inverkan vid det momentet? Funderar lite på effekten av att släppa ut tyglarna på tränsbett jämfört med den isländska stången: det ser ju ut som om mundelen kan glida lite längs skänklarna, och då måste man väl ge mycket mer tygel för att få full eftergift i bettet, jämfört med tränsbett?

OCH VARFÖR ÄR DET INGEN SOM HJÄLP MIG MED ARGUMENT MOT MIG SJÄLV??? jag menar nu gällande inköp av ytterligare häst.

Men det finns inga argument så länge man klarar av det, jag vill själv fördubbla antalet (nåja från 1 till 2).

Äh du är tokig som har så många, men en mer eller mindre spelar väl ingen roll. Eller skaffa en så slipper jag tjatet och behöver inte bli avundsjuk ;)

Vad är det för häst du har hittat? Alltid spännande!
Skillnaden mellan 16 och 17 stycken är inte så stor... ;)

På Sol sitter jag inte så bra i den. Nu är första gången sen i vintras som jag rider med den på henne och nu ligger den mycket bättre på henne än den gjorde då, finns inget att klaga på faktiskt. Innan lättade den väldigt baktill.

Sadeln i sig är ju smal i sitsen, men jag har så sjukt smalt bäcken så jag kan inte ens rida i vad som av andra anses som smala bomsadlar, jag måste ha typ sportcykelsadel-smal :p

Prestigen var näääääästan perfekt till mig och top reitern med ullstoppning är så jäkla nära perfekt man kommer för mig det bara går. Har aldrig suttit i en bättre sadel, och jag har jäkligt tur som har en häst som passar i den typen av sadlar. De sadlar som är för vida för mig är för det mesta även för vida för henne.
Så jag hoppas att hon musklar sig jämnt runtom och behåller denna formen :bow: Hade varit guld värt för mig som annars får en hel del problem med höfterna som låser sig och klagar.

I övrigt är jag galet nöjd med den sadeln, jag hoppas ju på ett sätt att jag kan ha kvar den och växla med. Men det är tyvärr en ekonomisk fråga. Innan var det ju även för att den inte passade på Sol, men nu verkar det som att hon har vuxit i den igen, vilket ju är både bra och dåligt :p

Hoppas ju såklart fortfarande att prinsen ska komma ridande på sin vita springare och som har ett valv fullt med guld :p:angel: För jag vill också ha fler hästar. :D

Jag gillar också tredelat, det och det raka varierar jag mellan (och bettlöst ibland)
Jag har alltid tänkt på pelham som ett skarpt hävstångsbett, men när jag var hos tandläkaren och frågade och förslag på ett tredje bett att variera mellan så föreslog hon detta och slog hål på precis alla mina fördomar genom att visa hur man kan anpassa det så att det inverkar lite annorlunda, det blir mer som ett tränsbett men ger en liten rotation framåt och ger därför trycket framåt istället för uppåt. När jag tänker i huvudet så blir det ändå lite bakvänt, men jag känner ändå att det kan vara värt ett försök.
Sol får man ju ändå knappt ta i munnen, så det kommer ju aldrig användas med nån kraft och trycket på haka och nacke kommer bli minimalt.

Får se hur det blir, återkommer med rapport om Sol tycker att tandläkaren har rätt eller om hon tycker att hon är galen :p

Hoppas ju såklart fortfarande att prinsen ska komma ridande på sin vita springare och som har ett valv fullt med guld :p:angel: För jag vill också ha fler hästar. :D

Väntar också på den där karln, men fasiken vad tid han tar på sig!!:angel:

Ja va fasen, den som väntar på nåt gott säger de ju, men man kan ju tycka att han kunde skynda på liiiiiiite. Min mamma berättade senast igår att hon drömt att jag och en lång, mörk och stilig man hade köpt hus. Hon visade till och med vilket det var, låg helt fantastiskt fint med havsutsikt, fint stall och hagar. :love:
Och jag kan säg att det är inte första gången hon berättar/påpekar liknande saker. :angel:

Hahaha, säg inte så. Jag har mer fobi för grodor och paddor framförallt, än spindlar och jag gillar INTE spindlar milt sagt. :angel::eek:

Jag kan hellre tänka mig att ärva en som någon annan redan pussat på :p

Men inte behöver du pussa spindlar...vad skulle de vara bra för?

@Hedin - det finns säkert grodor över till dig, bara du ger katten i prinsgrodan, han är min.

Senast ändrad:

@Hedin - det finns säkert grodor över till dig, bara du ger katten i prinsgrodan, han är min.

Du får ju dela med dig Lobelia! Vi andra kanske också vill ha en prinsgroda, du kan ju iallafall ge oss varsitt lår ;-)

Ohh kom precis på att jag har en egen groda hemma som simmar i akvariet! Måste genast testa att pussa honom :d

Nää spindlar tänker jag inte pussa och inte grodor heller, för grodor är ett av de få djur som är VÄRRE än spindlar.
Delar plats på toppen med mullvadar och tusenfotingar bland annat. :crazy:

Vad är det för häst du har hittat? Alltid spännande!
Skillnaden mellan 16 och 17 stycken är inte så stor... ;)

Snorbillig (annat tittar jag inte på) femårig islänning, oinriden, fyrgångare med mycket tölt och ingen trav (hittills).
Kanske en kul leksak...
eller så är det något fel på honom som den tänkte säljaren inte berättar.

Hahaha, säg inte så. Jag har mer fobi för grodor och paddor framförallt, än spindlar och jag gillar INTE spindlar milt sagt. :angel::eek:

Jag kan hellre tänka mig att ärva en som någon annan redan pussat på :p

Jag har blivit JAGAD av en padda! :eek::eek:
Var så rädd att jag grät av chock efteråt :(

Börja med att öva på den platta och torkade grodan som ligger en bit bort på vägen! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
668
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar