NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Angående diverse underlägg under bom sadlar, sadeln ska passas ut utan något under och ligga bra då sen används tunnt underlägg typ schabrak för att skydda sadeln från smuts. Ligger den inte bra utan något under så passar den inte. Gillar inte detta som vissa gör att använda samma bomsadel på helt olika hästar bara för att man vill rida i samma sadel.

Håller med helt och fullt, dock tycker jag det kan finnas fall som är gränsfall.
Sol har fortfarande ganska omusklad rygg och även sadlar som ligger bra behöver lite extra hjälp att inte glida fram eftersom ryggen sluttar framåt och kommer att göra så tills hon byggt upp en ordentlig ryggmuskulatur bättre. Och för att göra det måste hon jobba rätt, och för att jobba rätt måste hon ha en sadel som passar, så allt går ju ihop. Det enda går inte utan det andra. :)
Passar inte sadeln nu så kommer den aldrig att passa (om man använder den när den inte passar alltså). Anser jag. Kan väl i vissa fall hjälpas på kort sikt med pad om sadeln är lite för vid, men annars är det nog svårt.

Ja man kan ju kort siktigt fuska med något under om man vet att sadeln passar hästen men hästen kanske tillfälligt tappat muskler lr hull men egentligen ska sadeln passa just nu hur hästen än är eller ska vara. Så det innebär ju att man kan få byta sadel efter några veckor speciellt på växande musklande unghästar. De växer tills de är runt 8år.

Ja, precis.

Det är ju anledningen till att jag helst inte har en bomsadel. Det tar fortfarande emot att sälja min bomlösa, hade verkligen velat ha kvar den för att kunna ha när bomsadeln inte passar, men men, får se hur det blir. Annars går det ju alltid att få tag på en bomlös den dagen bomsadeln inte passar om man inte kan fixa en ny bomsadel direkt.

Jag köpte ju min prestige för bara ett par månader sen, tror inte hon hade den mer än 2 mån, minns inte exakt. Så det kan ju gå ganska så fort. Godi bytte sadel efter 3-4 månader.

KL

Óskadís är kär :love:
Går superbra hos hingsten, jag var och hälsade på henne i söndags. Hon trivs jättebra. Ett tag vaktade hon dock honom från de andra stona.. Hm.
Skrutthästen!!

Fanns såklart årsföl där, blev inte mindre fölsugen :D

imag2300_4ffb69c99606ee4a45000321.jpg

Kolla vad mina duktiga bäbisar gjort idag!
lastnin1.jpg

Rá lastade t.o.m. sig själv till slut! Hon mer eller mindre sprang på transporten. Nästa vecka kör vi ett pass till sen räknar jag dom som lastsäkra inför höstens unghästvisning. Det är så kul med småttingar, de är så nyfikna o lättlärda!

Andi blev riden med amerigon idag o den verkar passa honom bra! Gött om jag får köpa honom en dyrare sadel än vad han själv kostade... Jag skall försöka få ridet både honom o Kveikja med den imorn. Kanske sätta upp Mathias i den på Snöggur för att testa oxå!

I övrigt har dagen gått i hästarnas tecken. Andi har lekt NH/Trail, kompisens häst lasttränad, uteritt, paddockridning, avmaskning av fölen och kvällen spenderades sedan på grannens barns rum tittande på hela kollektionen av hästleksaker! Så fina leksaker det finns nuförtiden!!

Angående diverse underlägg under bom sadlar, sadeln ska passas ut utan något under och ligga bra då sen används tunnt underlägg typ schabrak för att skydda sadeln från smuts. Ligger den inte bra utan något under så passar den inte. Gillar inte detta som vissa gör att använda samma bomsadel på helt olika hästar bara för att man vill rida i samma sadel.

Eller så kan det faktiskt vara så som här hemma hos mig: samma sadel passar faktiskt på flera hästar (hade ut sadelutprovare som jag också köpte sadeln av: provade den till en häst som behövde ny sadel, testade den på ett gäng andra och sadelrackaren passar på sju av mina elva ridhästar!).
Det är en Stübben focus, vid bom. Köpt till en fjording och passar på två fjordingar, en connemara, en islandshäst, en kbl-travare, en vbl-travare, en frieser. Tror att friesern kommer att växa ur bommen men har till Isa en likadan fast med extravid bom och har god förhoppning om att det blir bra. Friesern har också ett ganska kort sadelläge.

Va simpelt och enkelt den lastträningen såg ut! :)

Mysigt med föl, vilken hingst är hon hos Kolbeinn?

KL

Óskadís är kär :love:
Går superbra hos hingsten, jag var och hälsade på henne i söndags. Hon trivs jättebra. Ett tag vaktade hon dock honom från de andra stona.. Hm.
Skrutthästen!!

Fanns såklart årsföl där, blev inte mindre fölsugen :D

imag2300_4ffb69c99606ee4a45000321.jpg

Vilken är hingsten? (Nyfiken :))

Himla smidigt med en som passar alla. Den sadeln som jag provat har också passat på många hästar i stallet,. Man ska nog ha lite tur att ha liknande ryggar på hästarna.

Ja, det är tillräckligt dyrt med sadel som det är. Har tre sadlar som är i användning och då har jag sadel till elva ridbara hästar. Tur, tur, tur.
En av sadlarna används bara på Isa då den är för vid för alla andra. Kan nog, som sagt, bli bra på friesern också när han grovar på sig. Han är tre år så han kommer definitivt att bli bredare.

Westernsadeln kan användas på ett trevligt sätt på fyra av hästarna, misstänker att den kan funka på ytterligare en eller två om jag provar den (ska testa den på connemaran också eftersom "maran" kan bli en trevlig liten reiner).

Jag äger förstås ett antal sadlar till - man köper på sig till olika hästar i olika faser och jag har inte sålt någon sadel ännu eftersom jag har såpass många unghästar att det kan bli så att någon sadel blir användbar igen. En av westernsadlarna som just nu inte används, kan nog bli en bra inridningssadel till min lilla korsning vbl-travare/quarter.
Har en riktigt billig Hööks-sadel som är överraskande bra i kvalitet, som kan bli trevlig inridningssadel till Snorri om ett år, om inte Stübben focus passar honom (vilket den mycket väl kan komma att göra).

Laukurs huva har kommit! Nej, jag har den inte för att det är snyggt utan för att han stör sig så mycket på flugor och knott när vi är ute och rider. Han skakar sönder huvudet snart, men den här huvan funka och han va nöjd hela turen igår :)

552262_3566324923757_21985645_n.jpg

Snacka om tur, jag har just nu tre sadlar till en häst :o
Och använder bara en av dem, även om den också är till salu så funkar den helt ok, dock inte optimalt för mitt smala bäcken. Men med lite stretching funkar det, man sitter ändå som en kung i den, även om jag inte kan sitta helt korrekt. :p

Men fasen så smart. Sol får alltid in flugor och blinningar i öronen och vet inte vart hon ska bli av. Hon vill hoppa och ruska på hela kroppen men tack och lov gör hon inte det. Matte får slänga sig fram på halsen och pilla henne i örat så känns det bättre, allt som oftast kommer de nåt utflygande som känt sig instängt bakom allt öronhår. :angel:

Har ju en sån luva liggandes längst ner i en låda, ska allt rota fram den när vi ska ut på turer där det är mycket blinningar. Kroppen klarar sig med flugspray, men öronen är svårare.

Precis! Laukur stör sig mest på huvudet och i öronen också så jag kom på det här med en sån huva och beställde en direkt och igår var han helnöjd på turen :)

KL

Sitter här med lite bettfunderingar på kvällskvisten.

Vad har ni för bett och varför?

Vilka bett skulle du inte använda och varför? och har du provat dem och i så fall med vilket resultat?

Så, in med era tankar kring allt vad bett heter, vilka bett och till vem?

Jag kör oledat tränsbett på Andi, han klarar inte delade bett, då tuggar han sig fördärvad. Han är lugn o fin i munnen med ett rakt.

Snöggur har ju sin pelhamstång. Det behöver han för att bettet absolut inte får åka bak mot tänderna. Har köpt honom ett Kimblewick oxå men då känns han inte alls nöjd. Vi kan rida honom antingen på övre eller undre ringen på pelhamet.

Kveikja har ett tredelat, ett rakt, ett nova och sedan förra veckan en tredelad isländsk stång. Det känns som att hon blir lugnare i formen med stång.

Det jag aldrig skulle använda är tungfriheter. Det har jag inte gjort på typ 4år sedan min Andi visade sig ha stora blåmärken på lanerna efter bara en månads användning av det! Jag har börjat släppa på mina åsikter om tvådelat iom de nya "lock up" funktionerna, tidigare skulle jag aldrig köpa ett tvådelat, men nu känns det inte så längre. Pessoabett skulle jag heller inte använda (har ridit på det förr då en häst behövde bättre broms, då visste vi inte bättre) och aldrig sötmalm/kopparbett.

Sol är väldigt olika på rakt och tredelat, men funkar bra på båda.

Ska faktiskt bli intressant att prova de tvådelade, det är svart böjt och ganska smalt och nätt med små fästringar i mitten så det inte sticker upp för mycket. Hon är ju väldigt lätt i munnen så jag tror inte det behöver bli nån nötknäppareffekt. Får se hur det ligger och hur det funkar.

Ska faktiskt våga mig på att prova ett pelham också, inte för att få hävstången utan för att få ett annat tryck. Det jag oroat mig för har varit att det ska vara svårt att få till eftergiften i precis rätt ögonblick, men med tyglarna i mellanringen borde det ju inte bli någon större fördröjning. Har inte heller velat ha något för skarpt, just för att hon är så känslig. Får se om pelhamet blir för mycket eller om hon gillar det. I så fall har vi ett till bett att byta med när det känns bra.

Är heller inte förtjust i hissbetten, blev faktiskt förvånad, men de använde det bara i särskilda tillfällen så de vet nog vad de håller på med. Tycker det är värre när hobbyryttare använder dem som handbroms utan att veta hur de inverkar. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka