NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Har det alltid varit lika stor prutmån på hästar? När jag letade häst i somras så var det mellan 10 och 20 tusen som sänktes på telefon innan jag ens hade sett hästen, och prutandet kom då från säljaren. Jag sa bara vilken prisnivå jag letade och vipps så kunde hästen för 70 gå för 50. Kan det vara en taktik, och en anledning till de höga priserna?

För mig existerar det inte att pruta på något jag inte sett och provat.

När jag sadlade om till islandshäst för 9 år sedan (eller är det 10nu??) så tycker jag att de var något dyrare då än idag.
Både vuxna hästar och unga

Ja, ägaren påstår det iaf.
Jag har inte kollat upp det eftersom han inte är aktuell att köpa.
Men han har de värsta gångarterna jag ridit för att vara så ung! :love:

2007 sålde jag ett 19-årigt sto för 25 000. Hon var då ganska tjock och otränad men reds hon regelbundet var hon en trevlig häst för skogsturer, med lätt för gångarterna. Medelgoda rörelser, saknade tempo. Ej visad, BLUP en bit under 100. Eksemfri.

2011 sålde jag hennes 7-årige son för 38 000 med utrustning värd ca 4 000. I lagom hull och grundkondition. Välbyggd och viktbärande. Passaktiga gångarter som förbättrades vid träning. Eksemfri.

Jag är väldigt kluven i hur jag ska göra, jag vill tävla men jag vill även kunna i enligt min mening kunna ta väl hand om min häst och se till att hon får den bästa vård.
Och jag vill kunna raka hennes hovskägg för att hålla mugg och skit borta eftersom hon är så känsligt där.
---
Jag vill kunna klippa lite bakom nacken för att få tränset/bettet att ligga bättre eftersom Jorunn blir bra irriterad av att ha ett bett som fjärdrar pga all tjock man som ligger ivägen.
Och genom att klippa 3 cm bakom öronen så ligger bettet mer stabilt i munnen= en gladare häst att rida.

Och allt detta får jag inte göra om jag vill tävla
---
Det är väl sådant som du kan få dispens för om du lägger fram saken på rätt sätt? Det handlar ju om hästens välbefinnande, och det är inte mot reglerna att göra den typen av åtgärder om man i samråd med veterinär kommit fram till att det behövs för att hästen skall må bra. Men du behöver kunna visa upp ett intyg på det.

2007 sålde jag ett 19-årigt sto för 25 000. Hon var då ganska tjock och otränad men reds hon regelbundet var hon en trevlig häst för skogsturer, med lätt för gångarterna. Medelgoda rörelser, saknade tempo. Ej visad, BLUP en bit under 100. Eksemfri.

2011 sålde jag hennes 7-årige son för 38 000 med utrustning värd ca 4 000. I lagom hull och grundkondition. Välbyggd och viktbärande. Passaktiga gångarter som förbättrades vid träning. Eksemfri.

2011 såldes ett avelbedömt sto 19 år för 25000 kr, dokumenterat tävlad, eksem och fångfri svensfödd med vfem väl separerade gångarter men gått med föl i några år.

Här är ett exempel på prisbild för dagen.

KL.

Igår ingen ridning alls, synd om mig.
Fast det berodde på att mina föräldrar var och hälsade på, pappa jobbade och mamma gick med sekatör och rensade rosenbusken (välbehövligt).

Karl inte helt hundra än, men jag räknar med att det tar tid, Isa OK.
Har separerat Isa och Dagmar nu, det var så dags med tanke på att Dagmar är drygt ett år (född i maj -11). Har faktiskt lyckats hålla Isa i rätt hull trots att hon gett di.
Snorri halvsur och uttråkad. Tur att han har en fjordhingst att bråka med - han vågar sig inte på Karl.

Snorri ska få börja jobba när den här arbetsveckan är slut och jag får semester.
Kommer säkert att hinna rida och träna en hel del, ser fram emot mer arbete med inkörning av Snorri. Har fått löfte av en kompis om den behövda hjälpen vid inkörning, får se hur det går. Vore ju gulligt att åka omkring i röd rockard bakom min än så länge rätt mörka avblekbara skimmel.
Snorri har långa öron, hoppas att han växer i dem med både huvud och kropp...

Halvt KL
Jag tycker det är fruktansvärt svårt att prissätta hästar. I alla fall min egen... Är väl något enklare med ridna, men en tvååring, jag har verkligen ingen aning om vad som är ett rimligt pris! När jag kollade runt så hittade jag allt från 15-50'000 för föl och unghästar 0-2 år gamla. Där vissa priser känns mer rimliga än andra... Men ja, jag vet faktiskt inte vad som är rimligt för min. Så jag satte ut henne för ungefär halva priset av vad hon hittills kostat mig, plus den älskade frasen "billigare vid snabb affär". ;) Egentligen inte för att det har att göra med när hon blir såld, utan mer för att jag inte vet om det är rätt pris, utan mycket väl kan gå lägre. Kom på i efterhand att jag kunde ha skrivit "xxxxx kr eller bud" istället, men har inte orkat ändra.

Om det är nån som har lite koll som skulle vilja hjälpa mig med lämplig prissättning så PM:a gärna så kan jag skicka länk till annonsen och ev. komma med mer info. Är väl alltid lättare för utomstående och jag vore jätteglad för hjälp. :)

Vilket sött sto! Jag tycker det var ett lämpligt pris utifrån det sätt hon är beskriven och bilderna. Kanske ett par tusenlappar lägre men du verkar ju vara beredd att släppa henne något billigare också. Däremot argumentet med vad hon kostat dig irrelevant när man säljer/köper hästar :)

Haha du lyckades hitta utan länk alltså? :p Att det inte är relevant vad hon kostat mig vet jag, det var mer en beskrivning av priset jag satt. Eller ja, hade hon kostat mig mer hittills hade jag ju inte satt ett högre pris nu, så egentligen vet jag inte varför jag skrev så alls. Men men. Låter bra att jag inte är helt ute och cyklar i alla fall! Funderade först på att sätta ett par tusenlappar lägre faktiskt, men eftersom jag känner att jag har dålig koll kändes det bättre att runda av till något jämnt så känns det inte lika definitivt, för mig i alla fall. :p Även om det i slutändan alltid är eventuella köpare som avgör vad som är ett lämpligt pris så vill jag ju ändå sätta ut nåt som låter vettigt och inte någon form av drömsumma.

Visst är hon fantastiskt söt! Jag hoppas att hon lyckas charma någon med sitt söta utseende nu. ;)

jag tycker att det låter som ett bra beslut att gå över till en 3gångare.
Synd, Jorunn är en fin häst. Men om hon har dessa problem så kan du ju inte skriva
i annonsen att hon är till tävling också. Klarar hon inte av att ha hovskägg osvosv med dej,
hur ska hon klara de hos nån annan? var bara en lite fundering....

Kl

Igår fick jag sålt en av mina sadlar! Så nu måste jag börja fundera på en bomsadel som kan funka på Andi. Tänkte be er om hjälp! Vad finns det för märken som passar svankiga ryggar o som finns i riktigt breda bomvidder? Vad skall jag kika efter på bet.marknaden? Sadeln skall bara vara till när andra rider honom, nybörjare o de som inte gillar bomlöst. Själv rider jag honom i en bomlös. Sadeln jag sålde var en hrimnir, den är ju svängd men var för 'rak' för honom.

loshoppandi1.jpg

Det här var den första bilden på naken rygg jag kunde hitta.

Vad tror ni om det?

Till Kveikja tänkte jag beställa en Karlslund kompakt special bomlös sadel. Men just nu har vi lånat hem den mest underbara sadel! Alltså jag ÄLSKAR den! TP'n kan slänga sig i väggen... Jag har fått låna på prov inget mindre än en... Amerigo Vega!!! Som alla bomsadlar har den åkt fram, men igår sadlade jag lite längre fram o då låg den kvar där. Hennes bogblad känns som att dom går fria och den ligger an längs hela ryggen. Jag kommer fortsätta provrida den, nu har ju Kveikja två tappskor så hon får springa med barfotatofflor o då orkar hon inte tölta.

Jag skulle kunna köpa den.där sadeln bara för att få rida i den nångångibland för den är så :love:

KL.
Ett av mina kvälls- och morgonnöjen är att läsa hästannonser.
Eftersom jag är galen på riktigt, men ibland har klara stunder:D och inser riskerna, har jag nu roat mig med att kika runt på annat än saluannonser.

Bland annat har jag läst annonser om avelshingst finns och avelshingst önskas. Ganska kul och ibland överraskande vilka sorters blandningar folk önskar sig.

Bland annat såg jag en annons från någon som har ett sto som är korsning med bl a ardenner, där de söker en islandshingst för avel - hingsten behöver inte vara godkänd.
Spännande korsning??

Visserligen inser jag att 99% av gänget här inne torde ogilla korsningar med islandshästar. Men finns det någon ras ni skulle se som kul att korsa med islänning?

Jag skulle personligen inte hitta på att låta betäcka något av mina islandsston med annat än islandshingst.

Däremot skulle jag kunna tänka mig nöjet att låta betäcka ett vbl-sto (förutsatt att jag hade ett) med islandshingst för att få en töltande lite större häst, uppenbarligen bara för fritidsridning.

Det finns ju också "aegidienberger" (med reservation för stavningen) som är resultatet av planerad korsningsavel mellan islandshäst och paso peruano.
Åsikter?

Vilken snäll hästägare du är som köper en sadel bara till andra när dom ska rida :)

Jaguar kanske? Dom är ju väldigt svängda.

Tvååringsannons från Värmland med den nämnda meningen var inte så svårt att leta reda på nej ;)

Hoppas det går bra med försäljningen! :)

Till Kveikja tänkte jag beställa en Karlslund kompakt special bomlös sadel. Men just nu har vi lånat hem den mest underbara sadel! Alltså jag ÄLSKAR den! TP'n kan slänga sig i väggen... Jag har fått låna på prov inget mindre än en... Amerigo Vega!!! Som alla bomsadlar har den åkt fram, men igår sadlade jag lite längre fram o då låg den kvar där. Hennes bogblad känns som att dom går fria och den ligger an längs hela ryggen. Jag kommer fortsätta provrida den, nu har ju Kveikja två tappskor så hon får springa med barfotatofflor o då orkar hon inte tölta.

Jag skulle kunna köpa den.där sadeln bara för att få rida i den nångångibland för den är så :love:
Amerigo (oavsett modell) ÄR FANTASTISK!
Var en sådan Classic jag hade förut, men sålde den i samband med att jag sålde Erro. Något jag ångrar nu när jag rider igen, men det var en härlig resa för dom pengarna så det var det värt ;)

Jag är lite nyfiken på korsning mellan Finnhäst och isis :)

Ja, nu när du säger det.

Eller varför inte frieser/isis eller kbl-travare/isis.
Tror att en korsning mellan frieser och islandshäst skulle kunna bli hur läcker som helst under förutsättning att tölten hänger med... googla på pappa till min frieser: Harmen 424... snacka om frambensaktivitet!

Snor min egen knapp.

Igår var Tinna ett riktigt litet pucko (Det är hon iofs alltid :rofl:)
Hon är ibland lite svårflörtad i hagen men har under betesperioden nu kommit fram bara man ropar på henne, UNDERBART tänkte jag.
Aa, juste :mad: Nu går tjockisen inte längre på bete utan i en hage tillsammans med sin syster och en isardotter som är året yngre.
Alltså ingen mat i hagen - SUR TINNA! - Vill inte låta sig fångas längre.
Igår gick jag ut i en halkigt lerig hage, och stumpan ville inte. Hon fick igång även dom två andra så, så fort man kom i närheten av dom sprang dom iväg. Höll väl på så i ca 10min tills Tinna helt plötsligt halkar på ena bak och slår på arslet!
Poff upp igen och hon såg så chockad ut att jag började skratta för mig själv därute i hagen bland all lera och ogräs. Sen stod hon där, som ett ljus och lät sig snällt fångas som ingenting :love:

Hon är bra muppig lilla fjompan.
MEN hon töltar :love: :love:

Jag har en kentaur Kari som funkar utmärkt
på min överbygda och ngt svankryggiga valack.
De var ganska populära förr och är helt ok att
rida i!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II