NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

En annan typ av träns? Dyon the diffrence kanske? :)

Muggproblemet måste gå att lösa. Finns ju massvis med hästar som har muggproblem och många ägare som hittat lösningar på det.

Samma här. Finns ju massor med fina och härliga individer av andra raser, men om de inte har några extra växlar så känns det som att något fattas tycker jag.

Att jag behåller och till och med kanske skiter i tölten och tar bort den helt och baa kör dressyr till å med ja många velande val just nu:crazy:

Det går inte att ta bort tölten den är ärftlig, visst kan man låta bli och rida tölt men hästen lär knappast glömma.

Efter år av gnäll, tjat och nedklankningar på både oss och islandshästryttare i övrigt så är man rätt less.

Jag har läst trådarna på Islandshäst i många många år även om jag inte skriver så mycket, så nog känner jag till diskussionerna som gått. Trots det tyckte jag att Munins inlägg var en onödigt otrevlig attityd.

Senast ändrad:

Hoppas du kommer fram till det bästa för dig och din fina pålle Niela!

Jag har läst trådarna på Islandshäst i många många år även om jag inte skriver så mycket, så nog känner jag till diskussionerna som gått. Trots det tyckte jag att Munins inlägg var en onödigt otrevlig attityd.

Ja, det kan man ju tycka.

Och jag kan absolut säga ursäkta till Niela, men nu är jag ju på hennes ignore-lista. Så, ursäkta, i vilket fall som helst.

Sen får man väl hoppas att både hon och hästen hittar rätt den här gången. Och att muggproblem och annat är något som nästa ryttare kan lösa på ett "SIF-godkänt sätt", annars är det ju som andra sagt inte så mycket tävlingshäst kvar, och det är ju himla dumt för plånboken om man vill ha pengar till att köpa en annan trevlig häst. 85000 är ju mycket redan för en tävlingshäst, menar jag. Men det finns nog innovativa sätt att lösa det på, med andra hagar, urtunningssax, Dyon-träns eller nåt annat liknande.

Shit 85.000, det får man mycket häst för i dagsläget. Det kryllar av hästar både med bra resultat och potential i den prisklassen. Och som är fullt friska och tävlingsbara.

Fundera fundera. Jorunn verkar jättefin och det är lite synd på en sånn häst att inte rida tölt nu när hon har en så fin sådan.
Hon har potential att bli en riktigt tjusig 4gångshäst tror jag.

Men jag förstår absolut dig som rider tre gångarter att det kan bli roligare att rida renodlad dressyr på en häst som bara har tre sådana. Eller roligare är nog fel ord, lättare är nog det jag söker.

Man får ändra inriktning och man behöver inte bli islandbiten! Det finns så många fantastiska hästar med både 3,4 och 5 gångarter :)

Jag står i storhäst stall och ibland vill jag bara kasta in handuken o köpa mig en 3 gångare. Det verkar så mycket enklare (o enklare med sadlar med :p )

Fast en häst är värd det köparen betalar. Niela hade ju fått intressenter så helt ute o cyklar prismässigt kan hon inte vara.

Om Niela är ute och cyklar eller inte avgörs knappast av hur stort intresse det är för annonsen utan om någon verkligen vill köpa hästen till det priset.

KL*

Jag skall inte alls gå in på mina egna åsikter, men är inte detta fullkomligt onödigt att diskutera här? En enskild persons prissättning, försäljning osv och allas olika åsikter känns bara dumt att börja ta upp i den här tråden. Tycker jag själv iafll eftersom det ända det bäddar för är tjaffs...

Jovisst, men sitter man och skriver ut häst att hon ska säljas för att det inte går att tävla men så står det i annonsen att hon är fullt tävlingsbar?
Känns lite sådär ..

Jovisst, men sitter man och skriver ut häst att hon ska säljas för att det inte går att tävla men så står det i annonsen att hon är fullt tävlingsbar?
Känns lite sådär ..

Fast det står ju att hon är i tävlingskondition, vilket faktiskt inte är riktigt samma sak. Och visst, Niela skriver om tävlingskapacitet och då tolkar förvisso de flesta in att man kan rida tävling.

Men det är ju heller inte säkert att samma problem med mugg och betsling kommer att finnas hos en annan ägare.

Och alla potentiella köpare är ju inte inne på Bukefalos. Men visst, tvivelaktig annons när man reklamför hästen med tävlingskapacitet när man själv inte anser att den går att tävla på.

Jag menar mer att vad man än skriver och har sig med, så är det ju bra onödigt att alla tar upp det här eftersom det blir massa onödigt tjafs? Speciellt eftersom historiken med denna användare innebär just mycket skitsnack och tjafs mellan folk, så lär man ju inte komma någonstans genom att ha denna diskussionen precis som man aldrig kommit någonvart tidigare.
Kanske ger mer slagkraft att ta det privat med ägaren av hästen isfll.

Om Niela är ute och cyklar eller inte avgörs knappast av hur stort intresse det är för annonsen utan om någon verkligen vill köpa hästen till det priset.

Men intresenter kan det finnas massor av, det borgar ju inte för att ett köp genomförs. Jag lovar, kan ta lång tid innan det sker. Vet många fina hästar som varit till salu för långt mycket lägre pengar, men som blivit kvar länge ändå. Tyvärr verkar marknaden ha satt sitt pris på runt 65000 kr om hästen är i ett bra status, ju högre pris desto större krav ställer köparen på gångarterna och det brukar sällan räcka med medel gångarter även om hästen kan ha andra mycket bra kvaliteter.

Ja som andra sagt så är det inte så mycket en kommentar om hästens pris i sig (jag har inte sett hästen live eller ridit den) utan att det är fullpris på en häst med god tävlingspotential och så säljs den för att den inte är tävlingsbar.

kl

Fast vad har vi med att göra vad Niela har valt att sätta för pris på sin häst?

Ingen annan bukefalist har blivit sågad för dennes val av pris på sin saluhäst. Och då har jag sett hästar som haft fantasisummor (enligt mitt tycke) och heller inte blivit sålda.

Tycker det är upp till var och en vad för pris man vill sätta på sin häst, tycker dock det blir dålig stämning och eftersom berörd part inte verkar skriva i tråden längre så kan vi väl gå vidare till något annat?

Å andra sidan tycker jag generellt att prissättning är intressant.
Inte vad gäller individen Jorunn, som jag inte sett mer än en dålig bild på i annons, och en del bilder här inne, där vinklar och bildkvalitet inte varit optimala. Har inte gått in och kikat på filmlänkar.

Däremot generellt.

Jag tycker mig se att prisbilden har dragits ut en hel del för islandshästar de senaste åren: för några år sedan fick man betala ca 40 bara för att det var en islandshäst - även med eksem eller orena gångarter.
Idag ser man en hel del annonser om vuxna hästar för 30 och därunder, en del med eksem och en del utan.
Idag tycker jag att man sällan ser i annonstexten att hästen har gångarts/taktproblem men jag antar att det är vad man får vänta sig för en häst som prissatts kring 25??

Vad tror ni - vad ska man förvänta sig för en riden häst för 25?
En häst för 45?
65?

Hur mycket i prissättningen beror, tror ni, på säljarens önskan, och hur mycket är realistiskt?
Finns just nu en kl 2 hingst ute för 68, verkar ganska snällt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka