NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

KL
Jag kommer hem från Grekland i morgon sen har jag ledig i fyra veckor till då ska jag rida, rida och rida. Tänkte framförallt satsa på 08:an och sen ge henne henne lite ledigt efter semestern. Ska bli så roligt :bump: :banana:

Ska också passa på att rensa bland hästgrejerna, slänga, sälja och organisera hästarna egen garderob. De har en garderob hemma där jag har schabrak, hästkläder och saker som extra flugmedel och sårspray (brukar storhandla sånt nån gång om året på billigast möjliga ställe).

Hum... Borde nog oxå resna bland mina saker...:angel:

*KL*

MIN HÄST ÄR FRISKFÖRKLARAD!!!:banana::banana::love:

Har ringt hovis som ska sko henne så fort han kan:)

Börja hoppas på att hon kan gå välgörenhetskeppni 18 augusti på M-hof.:d

Hur länge skrittar ni av innan hästen är tillbaka i normal anding efter ett mellanhårt ridpass?

Har jag jobbat i ridhus på bana brukar jag hoppa av och gå hem, tar ca en kvart att skritta så tar kanske 20 min att gå tillbaka. Dock måste jag erkänna att jag borde planera min (hästens alltså) uppvärmning och nedvarvning bättre. Kanske nån som har lite tips på hur man ska tänka? :)

Jag brukar rida en mer successiv nervarvning och uppvärmning med för den delen. Självklart anpassat till arbetsintensiteten. Ibland skrittar jag 5 min innan och efter och ibland 20 min. Om jag skrittar kortare så jobbar jag sen i trav och tölt i lägre tempo och lite friare, med lite tempoväxlingar. Min häst hade dålig kondition i början och reds då annorlunda, sen har vi trappat upp mer efterhand och nu kan hon hålla reletivt högt tempo under en 40 min runda. Inte lika högt som tävlingshästarna i stallet, men nästan.

Efterhand som hon fått bättre kondis så återhämtar hon sig snabbare och andningen går tillbaka till normalt, jag varvar snarare ner för att hinna få bort ev. mjölksyra, dock inte alltid i skritt utan ibland kan det vara 5 min trav och sen 10 min skritt. Oftast inte så i en klump utan intervaller med trav som blir kortare och kortare och sen bara skritt sista biten.

Jag kan försöka mäta ikväll. Hur länge har hon stått nu? Jag såg ju er på islandshästens dag i helsingborg i våras, och då såg hon ju ut att vara i bra kondition. Så det borde ju vara någorlunda jämförbart.

Jag är väldigt kluven i hur jag ska göra, jag vill tävla men jag vill även kunna i enligt min mening kunna ta väl hand om min häst och se till att hon får den bästa vård.
Och jag vill kunna raka hennes hovskägg för att hålla mugg och skit borta eftersom hon är så känsligt där.
Jag skiter i om de står i alla böcker att hovskägget är bra för att skydda mot mugg för de är inte så på min häst.

Jag vill kunna klippa lite bakom nacken för att få tränset/bettet att ligga bättre eftersom Jorunn blir bra irriterad av att ha ett bett som fjärdrar pga all tjock man som ligger ivägen.
Och genom att klippa 3 cm bakom öronen så ligger bettet mer stabilt i munnen= en gladare häst att rida.

Och allt detta får jag inte göra om jag vill tävla, så jag står i val å kvalet om jag ska ha kvar henne med aldrig tävla islandshästtävlaingar utan bara hålla mig till små klubbtävlingar i dressyr och hoppning och distans möjligen att man kan hinna med någon isis tävling p åsommaren eller ävla bara de som inte följer SIF regler.
Men då kan jag ju inte utvecklas ute på tävlingasbanan..

Eller sälja henne och köpa mig en stor häst där jag får klippa och dona som jag vill och kan utvecklas ute på tävlingsbanan.

För alt att ha hovskägget kvar finns inte!

Jag är lite inne på en PRE häst isåfall.

Borde inte det där gå att lösa?

Det har ju inte gått hittills iallafall.
Jo, om SIF ändrar sina regler så det passar Niela så går det säkert att lösa.
Fast då måste ju hon ju fortfarande störas av alla andra puckon till islandsryttare som inte fattar hur man bör rida och ta hand om sin häst för att den ska må så bra som möjligt, och det är ju inte kul att bara se en massa tråkigt dålig hästhållning runt sig hela tiden.

Synd, för Jorunn är ju himla trevlig och de verkar ju trivas så bra ihop. Men Niela kanske kommer att trivas bättre med en annan typ av häst och en annan grupp av människor som tänker på samma sätt.

*kl*

HEMMA! Idag ska jag ut och motionera fina hästen, och imorgon går jag min Grandeur-pad. Och om två veckor ska det tävlas. OMG!

Börjar bli så jädrans trött på dig och din attityd mot mig och att du alltid ska feltolka saker jag skriver.
Att du har mage att hoppa på mig med din sarkastiska ton och säga åt mig att jag tycker att alla andra som inte rakar inte tar väl hand om sina hästar och att jag ska irritera mig på alla dessa när jag tävlar är så elakt och otroligt ruttet gjort av dig!!:mad:

Du är inte vatten värd i mina ögon och kommer därför framöver att hamna på min iggnorlista.
Vuxna människor som inte kan bete sig är inge jag vill ha något som helst och göra med.:mad:
En ursäkt är verkligen på sin plats!!!!!

Sånna som du är en av alla orsaker till varför jag inte längre vill hålla på med islandshästar.. ni är så jäkla konservativa och feltolkat ALLT man skriver inse att folk ÄR olika och tycker olika alla som inte tycker som du är INTE dumma eller knäppa!!

kl

Idag skall jag bli filmad som jag ska skicka till de 4 som svarat på annonsen.. så får vi se vad som händer å fötter=)

Borde inte det där gå att lösa?

Tyvärr inte.. eller jo jag kan strunta i att raka bakom öronen men då går jorunn väldigt dåligt och slänger upp huvudet och tilloch med att hon kan stegra.
Hon gillar det verkligen inte när bettet ligger ostabilt i munnen.

Och hovskägget kan jag ha kvar men då får jag ha henne inne alla regniga dagar och smärja/tvätta varje dag.
Och jag vill inte att hon ska va inne så pass mkt utan ute så mkt som möjligt samt att jag har inte den tiden som det krävs att tvätta/föna håret tort och smörja in med salva mot mugg varje dag.

Samt att på vintern när hon får isbollar på hovskägget står hon och slår med bakbenen och försöker bita av bollarna och risken för att hon då sparkar sig själv är ju stor och vill inte riskera nått.
Dyrt med brytna ben:crazy:

Alt är att jag rakar vintern och då bara tävlar de tävlingar som inte fäöljer SIF.. det finns ju en del sånna.
Och att jag bara tävlar halva juni Juli aug och en bit i sep innan rakningen sker igen. För sommarens lilla hovskägg hon får är inget att bråka om.

Och under vår och höst tävlar hopp och dressyr samt distans.. jag gillar ju alla grenar lika mycket.

Det är väl här jag velar mellan just nu=)

Att jag behåller och till och med kanske skiter i tölten och tar bort den helt och baa kör dressyr till å med ja många velande val just nu:crazy:

Jättetråkigt att du ska sälja. Tror du inte att muggen kan bli bättre i en annan miljö? Vore ju tungt att byta häst om det hade "räckt" med att byta stall. Och tränsfrågan har jag löst genom att dela manen till lugg där nackstycket ligger, funkar kanon och blir väldigt stabilt.

Men får hon problem med mugg oavsett i vilken hage hon går i?

*kl*

Funderar på att va med på välgörenhetskeppnin i aug, såg att marlan ska dit - är det fler? :)

Har hästen väldigt mycket hovskägg kan du ju tunna ut den lite utan att det märks, min går ute mycket på vintern och inget fastnar och tala om. Har du testat att ha hovskägget kvar där du står nu? Hovskägg skyddar för det mesta och nu har du väl ingen lera som kan fastna i hagen eller?

Och det blir väl för övrigt svårt att sälja Jorunn till någon som tänkt sig tävla, du måste upplysa om muggproblemen. Stämmer det du säger och det inte går att få bukt med problemet såär hästen inte tävlingsbar utan dispens.

Efter år av gnäll, tjat och nedklankningar på både oss och islandshästryttare i övrigt så är man rätt less.

Jag förstår att det inte är enkelt att välja:
antingen behålla hästen som man tycker om, och rida och sköta den så som man önskar men då avstå från att tävla det man tänkt sig.

Eller sälja hästen och köpa en individ som passar bättre för tävlandet i fråga.

Det är nog en ganska vanlig situation inom hästvärlden.

Och jag tycker inte att man generellt kan säga att det alltid är rätt eller fel att välja det ena eller det andra alternativet.
Om man verkligen brinner för att tävla, förblir man nog inte nöjd med den häst som inte fungerar för tävlingen, och då kanske glädjen försvinner ur ridningen och "hästeriet".

Personligen tycker jag mer om individerna än tävlandet, men jag har ju också som många av er läst flera hästar av olika typer. Och westerntävlingar är öppna för alla så jag har inte behövt välja.
Det vore kul att komma mig uppåt i graderna i dressyrtävlingar, men då passar inte mina hästar så bra. Jag väljer då att hellre behålla och utveckla mina hästar och mig själv i kombination och strunta i tävlandet.
Respons på utvecklingen får jag genom mina olika tränare, och för mig är det tillräckligt.
Dock förstår jag att det inte är alla som upplever den typ av feed-back som tillräcklig.

Ja köp ett PREsto då kan du klippa bort jättemycket, manen, öronhåret, hovskägget, halva svanstaglet upptill.

:) Jag trodde alltid i min salig enfald att man skaffade sig Islandshäst just för gångarterna & inte minst för den helt UNDERBARA töltens skull :angel:

Och det blir väl för övrigt svårt att sälja Jorunn till någon som tänkt sig tävla, du måste upplysa om muggproblemen. Stämmer det du säger och det inte går att få bukt med problemet såär hästen inte tävlingsbar utan dispens.

Sant och i så fall blir det svårt att få ut några större pengar. Då blir det ju liksom bara en skogsmullehäst kvar och de brukar ju vara billigare :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka