NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*KL*

Nej Niela inte sälja Jorunn!!! Ni har ju kommit så långt tillsammans och mycket återstår! Jättetråkigt att se att du lagt ut annons på henne!

Ut för en sista genomkänning av hästen, imorgon är det tävlingsdebut!!! Har iof inga krav mer än att inte bli diskade *le*

*kl*

En liten uppdarering från oss får ni här.
Jag å Odinn har ju våran pakt att vi ska ena gå ner i vikt....

Det går riktigt bra.
Jag har tappat -7 kg sen jag skrev de inlägget och han har tappat en hel del han med.
Han går nu bara på "bete" från 7-15 och resten av riden står han i bantarhagen med sina två andra bantarkompisar.
Funderade på att sätta på en sån där mask på honom men nä, de klarar inte hjärtat av! ;)

Dock hade han fått jätte fula "brännsår" eller "skavsår" av gummibotsen häromdagen när vi var ute och red och var rejält påvärkad av det idag så nu är det lite vila för honom tills det läkt ihop! Ursh så dålig matte man känner sig som orsakat skavsår på sin lilla häst.
Blev skav när vi red till sjön antar jag och han plaskade en stund, sedan hem i full fart typ......var inte fören dagen efter när jag tänkte rida som jag såg dem, stora fula märken......stackars plutten!

Så, någon som kan rekomendera andra bra skyddsbots? Han behöver de när jag rider då han lätt trampar av skorna just nu då hovis lagt ut skorna lite granna! Såna där neoprenskydd, funkar de bra? :)

min älskde lilla Ponniiiiiiiie! :love:
IMG_7315.jpg

IMG_7286.jpg

CSC_0736-1.jpg

Snacka om fotogenisk häst du har!! Duktiga ni är också :)

Jag gillar equigard-bootsen från h*öks, de använder jag som skydd vid passträning och liknande. De är lätta, smidiga och sitter stilla. Dock är de i nylon och neopren tror jag och kan dra åt sig vatten..

Neoprenboots är bäst!
Skaver inte och skyddar minst lika bra som gummiboots :)

*KL*

Vågar mig på ett par ridbilder från lilla tävlingsdebuten, tagna från en film i Elina8s filmkamera därav lite brus! :D

Klevsvik4kopiera.jpg

Klevsvik7kopiera.jpg

KL

Var visst ett tag sen jag uppdaterade här. Här flyter det på ganska stadigt, Dimma har börjat hitta formen betydligt mycket bättre i traven och travar också mycket stadigare. På torsdag åker vi till Ypäjä för att tävla i FM... Igår var hon dock helt hemsk att rida! Ville inte alls vila i steget och använda bakdelen, reagerade dåligt på skänklarna och reagerade dåligt på förhållningar. Usch, inte alls den härliga häst som hon brukar vara.
Det som jag inte heller kan förstå är hur hon kan vara så tjock just nu. Rider henne ordentligt fem gånger i veckan, hon är inte hela dagen på bete och har inte fritt hö. Alla de andra hästarna som får samma matmängd ser riktigt bra ut i hullet, men hon har en hemsk hömage...

Neoprenboots är bäst!
Skaver inte och skyddar minst lika bra som gummiboots :)

Håller med dig, jag upplever också att de håller bättre än gummiboots, men det kan säkert bero på märke och hur hästen slår i. Sen sitter de dessutom bättre, tycker jag :)

KL.
Äntligen hemma i stallet igen! :)
Känns så skönt att vara tillbaka, har saknat detta sjukt mycket. Musklerna skriker efter nåd efter en veckas intensivt arbetande i stallet och på ryggen av olik slags hästar, men det känns toppen! Dock har min ridning blivit förfärligt dålig, och jag saknar Ófeigur mer än någonsing, men what can you do.

Just nu har jag ett nytt projekt på G, en valack med namnet Lógi. Han har spatt som fått läka i ett par år, och nu försöker vi sakta sätta igång honom och se om han någonsing blir en ridhäst igen. För tillfället skrittar han rent på plan mark och i nedförsbackar, men uppförsbackarna haltar han i, så vi tar det lugnt.

*knapplån*

Jag har ett mission att sätta mer muskler i rygg/nacke/ben på min medryttarhäst Kjarni. Jag har googlat lite och vad jag förstår så är det bästa man kan göra att skritta i skog och mark? Jag skulle behöva lite hjälp med träningsupplägg för honom och mig.

Han är en 19 årig islänning som rids 3 gånger i veckan. Var i stort sett avställd sedan en tid tillbaka när jag började rida honom i oktober 2011. Jag har motionsridit honom 2-3 gånger i veckan sedan dess, men vill nu att han ska bli mer musklad så att vi kan börja jobba med tölten. Just nu så har inte jag kunskaperna att få fram den och han har inte kraften att samla sig till den. Det blir grisepass. Han är en häst som har ett lugnt sinnelag, han ställer gärna upp och bjuder till om man ber om det men ger inget gratis. Kräver man inte att han ska engagera sig så går han i sina egna tankar och funderar på annat under ridturen.

Jag rider honom 3 gånger i veckan och jag har än så länge bara hållt på med projektet i cirka 1 månad vilket ännu inte hunnit se så mycket resultat. Jag har funderat lite i banorna av följande upplägg.

Hittills så har jag skrittat de flesta av rundorna, med en egen attityd i att "han rids 1 timma 3 gånger i veckan, då får han banne mig engagera sig". Jag har varit bestämd men vänlig i att han måste kliva på, lyfta på fötterna och ha ett framåttänk. Det har gått väldigt bra, han har öronen framåt och kliver på när jag driver med skänklarna. Då och då får jag dutta lite med spöet och då skuttar han fram.

I backarna så ska han skritta, men får inte såsa utan ska ligga i ett rask tempo som gränsar till trav. Det gör han och han frustar ofta efter backarna, som jag ser som ett tecken på att hans blodomlopp kommer igång. I en lång uppförsbacke vi har där varierar jag mellan skritt och galopp. Ofta blir det skritt-galopp en kortare sträcka-skritt-galopp en kortare sträcka-skritt-avsluta med galopp-beröm.

På vägen hem från turerna blir han ofta pigg och vill springa och det utnyttjar jag till att korta tyglarna, driva på med sits och skänklar samt förhålla med halvhalter för att få energi och en mjuk gång. När han är mjuk, engagerad och mjuk i munnen så ger jag honom drivning, sätter mig på främre sittbenet och sitter kvar när han väljer trav. Han får trava några steg, sen saktar jag av och då ska han sakta av och skritta på, inte dö. Om han skrittar på ordentligt och jag får samma känsla igen så får han gå över i trav på nytt och då jag sitter ned i traven.

Lite så jobbar vi nu, tänker jag rätt i mina tankar? Vad skulle ni lägga till/ta bort? Jag har även promenerat/klättrat med honom för hand, där jag tänkte likadant som när jag rider (han måste gå på hela tiden). När jag hade honom för hand så passade jag även på att springa lite, där jag saktade av varje gång han valde grispassen.

Om ni hade 3 dagar i veckan till muskeluppbyggnad på en 19-årig islandsvalack, hur skulle ni lägga upp den då? Vilka övningar skulle ni göra och när? Tips och erfarenheter mottages tacksamt! :)

Så här ser han ut just nu, lite sommarlovsrund och go :)

guldklimpen.jpg

Jag tänkte bara på att du inte borde sakta av när det blir grisepass, avsaktningen blir då enl min mening en belöning för honom. Jag saktar av eller gör halt när jag får några perfekta steg i tölt och ger massa beröm. Ibland hoppar jag då helt enkelt av och avslutar ridpasset.
Lycka till!

Ska försöka hänga med i tråden denna gången =)

Sommaren har ju inte direkt varit superbra här i västra götaland.
Är det någon mer som har en häst som har lite strån vinterpäls kvar fortfarande?
Jag tror t.o.m min häst har hunnit sätta lite ny vinterpäls? Kan det vara så?
Nu är värmen här igen iaf och hon fäller, jag ser också att hon i sommar inte ännu har fått hela sin sommarpäls då hon då förblir i en jämn ljusare färg men nu när det fortfarande är längre strån på vissa ställen så är de något mörkare.
Minns att hon var seg med vinterpälsen förra året också, hon hade fortfarande strån kvar i juli.

Hur gammal är hon? Vi har äldre hästar i stallet som börjat sätta ny vinterpäls redan, innan de hunnit fälla all gammal. Annars kan det handla om proteinbrist, brist på nån mineral eller någon annan obalans som ställer till det, om hästen är ung och frisk.

*KL*

Nyss varit ute på en ridtur på Laukur. Ååååh va jag älskar den hästen :love:
Galopperade lite mer idag för jag känner att jag kommit igång mer nu och han har verkligen storhäst galopp! Skithäftig är han :) Han kan galoppera stort och sakta och det är inte jag van vid som haft Fengur innan haha.

Tränade lite mot tölten också, han vet precis vad han ska göra så det är bara att träna och träna så han blir starkare och orkar gå fram mer :) Bra energi i skritt och trav också och det tycker jag är viktigt!

421890_3277623146393_1102039066_n.jpg

En bild från förra sommaren när vi var på kurs. Vår första kurs tillsammans och hans första nånsin och hans första gång i ridhus. Skötte sig så bra man bara kan :)

KL

Provade med lite olika padar under sadeln idag, en av dem såg sadeln ut att ligga bra med, så jag provade att rida med den. Hon ville inte trava, väldigt konstigt!! Kändes väldigt konstigt plötsigt dessutom, hoppade av och sadeln hade glidit fram 15 cm. :eek:

Utan pad glider den "bara" fram typ 5 cm.

Längtar till efter jobbet idag när vi ska rida igen :love:
Har haft alldles förmycket under juni månad och har fått prioritera hästen, det jag egentligen behöver mest.

Men nu har allt lugnat ner sig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar