Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
*knapplån*
Jag har ett mission att sätta mer muskler i rygg/nacke/ben på min medryttarhäst Kjarni. Jag har googlat lite och vad jag förstår så är det bästa man kan göra att skritta i skog och mark? Jag skulle behöva lite hjälp med träningsupplägg för honom och mig.
Han är en 19 årig islänning som rids 3 gånger i veckan. Var i stort sett avställd sedan en tid tillbaka när jag började rida honom i oktober 2011. Jag har motionsridit honom 2-3 gånger i veckan sedan dess, men vill nu att han ska bli mer musklad så att vi kan börja jobba med tölten. Just nu så har inte jag kunskaperna att få fram den och han har inte kraften att samla sig till den. Det blir grisepass. Han är en häst som har ett lugnt sinnelag, han ställer gärna upp och bjuder till om man ber om det men ger inget gratis. Kräver man inte att han ska engagera sig så går han i sina egna tankar och funderar på annat under ridturen.
Jag rider honom 3 gånger i veckan och jag har än så länge bara hållt på med projektet i cirka 1 månad vilket ännu inte hunnit se så mycket resultat. Jag har funderat lite i banorna av följande upplägg.
Hittills så har jag skrittat de flesta av rundorna, med en egen attityd i att "
han rids 1 timma 3 gånger i veckan, då får han banne mig engagera sig". Jag har varit bestämd men vänlig i att han måste kliva på, lyfta på fötterna och ha ett framåttänk. Det har gått väldigt bra, han har öronen framåt och kliver på när jag driver med skänklarna. Då och då får jag dutta lite med spöet och då skuttar han fram.
I backarna så ska han skritta, men får inte såsa utan ska ligga i ett rask tempo som gränsar till trav. Det gör han och han frustar ofta efter backarna, som jag ser som ett tecken på att hans blodomlopp kommer igång. I en lång uppförsbacke vi har där varierar jag mellan skritt och galopp. Ofta blir det skritt-galopp en kortare sträcka-skritt-galopp en kortare sträcka-skritt-avsluta med galopp-beröm.
På vägen hem från turerna blir han ofta pigg och vill springa och det utnyttjar jag till att korta tyglarna, driva på med sits och skänklar samt förhålla med halvhalter för att få energi och en mjuk gång. När han är mjuk, engagerad och mjuk i munnen så ger jag honom drivning, sätter mig på främre sittbenet och sitter kvar när han väljer trav. Han får trava några steg, sen saktar jag av och då ska han sakta av och skritta på, inte dö. Om han skrittar på ordentligt och jag får samma känsla igen så får han gå över i trav på nytt och då jag sitter ned i traven.
Lite så jobbar vi nu, tänker jag rätt i mina tankar? Vad skulle ni lägga till/ta bort? Jag har även promenerat/klättrat med honom för hand, där jag tänkte likadant som när jag rider (han måste gå på hela tiden). När jag hade honom för hand så passade jag även på att springa lite, där jag saktade av varje gång han valde grispassen.
Om ni hade 3 dagar i veckan till muskeluppbyggnad på en 19-årig islandsvalack, hur skulle ni lägga upp den då? Vilka övningar skulle ni göra och när? Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Så här ser han ut just nu, lite sommarlovsrund och go