NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Fast den hingsten är inte mycket riden, helt okänd osv.
Bra bedömning som 5 åring men i degens läge skulle det nog tjänas mer på att rida igång, tävla lite och sälja eller faktiskt krasst kastrera och sälja som härlig valack.
Finns så galet mycket hingstar i Sverige att det krävs något riktigt extra för att dom ska vara värda att spara (i mitt tycke nu såklart, alla tycker olika).

Dom flesta hästar ute nu som ligger från 70 och uppåt tycker jag ligger ute för överpris. Många av dom skulle jag sätta ett pris på iaf 10' mindre (utefter bilderna i annonserna)
Sen är det ju så att ston har mer värde än en valack t.ex.
Mycket är nog önskan från ägaren att få ut en bra summa på att sälja, så är det väl alltid..

Är det en riden häst för 25', i okej ålder (upp till 13-15) så får man nog räkna med en del gångartstrassel. Unga ohanterade hästar prissätts efter rörelse, stam och gångarter. Där kan allt från 15' och uppåt förekomma. Hästar med ett pris på 70-80 så förväntar sig iaf jag mig en välriden häst med välseparerade gångarter med aktion lite över medel, alltså en tävlingsbar häst för öppen klass minst. Över 80' då är det en tävlingshäst, pris beroende på kapacitet. Alltså ska gångarterna finnas på plats, aktion över medel (ganska mycket över) och ja, det ska finnas något extra i hästen. Det är vid senna gräns som jag tycker mig se hästar för överpris.
Det är svårt det där med priser, been there done that! Men i slutändan så är det ju så att det är köparens marknad.

Lite svammel sådär på morgonkvisten.

Har det alltid varit lika stor prutmån på hästar? När jag letade häst i somras så var det mellan 10 och 20 tusen som sänktes på telefon innan jag ens hade sett hästen, och prutandet kom då från säljaren. Jag sa bara vilken prisnivå jag letade och vipps så kunde hästen för 70 gå för 50. Kan det vara en taktik, och en anledning till de höga priserna?

För mig existerar det inte att pruta på något jag inte sett och provat.

När jag sålde erro gjordes försök, en hel del redan på mailen innan och då ca 25' ;)
Nu var han redan nedsatt så jag stod på mig och köparen fick en superhäst för ett bra pris ändå men ja, folk är fräcka .. Nu i mitt fall var det ju köparna som försökte men jag kan nog tänka mig att vissa har brått att få iväg sina hästar eller känner att "åh en köpare" om det stått stilla ett tag.
Om man lika gärna kan sälja hästen för ett pris som är 10-20' lägre, så är det ju bättre att annonsera ut för det, då är det antagligen fler köpare som hör av sig.

Sen blir jag irriterad över annonserna där det står "priset kan diskuteras med rätt köpare".
Man säljer väl inte ens till fel köpare? Eller vill säljaren sälja till fel köpare bara priset är fullpris??

Fast om de sänker priset så tror kanske inte folk att den är lika bra. Ett högt pris signalerar ju ändå en viss kvalitet, självklart måste ju hästen också motsvara det, men jag tror ändå att det hjälper till viss del. Nu handlade det om unga och ganska fina hästar som säljarna tyckte platsade på tävlingsbanan (och visst gjorde de det). Då kanske ett pris på 70' lockar till sig lite andra spekulanter än 50'

Senast ändrad:

Billigare vid snabb affär är också en höjdare, har man bråttom att sälja så lär priset snarast sjunka om det drar ut på tiden.
Och priset kan diskuteras, varför inte sänka med en gång? Finns det någon som inte prutar med den formuleringen?

Folk vill gärna pruta och känna det som om de gör ett fynd. För en del känns det säkert bättre att kunna säga, hästen låg ute för 75 men jag lyckades få ner det till 60 än att konstatera att hästen kostade 60.000.

Ja, det är inte lätt...
jag har idag på hastnet sett två annonser där hästarna annonseras till samma pris, dvs 40.
Den ena en spänd, osäker häst med lätt eksem. På bilden visserligen fin frambensaktion vid trav i hage.
Priset förhandlingsbart till rätt köpare...
Den andra beskrivs som trevlig och välutbildad, tävlingsbar upp till regional nivå, välseparerade gångarter.

Nummer ett är ett år yngre, båda är ston. Aktionen inte lika rolig på tvåan på bilden...

Visst verkar det som om ettan är lite väl högt prissatt? Spänd häst med eksem borde väl landa runt 25??

Tvåan kanske är väl optimistiskt beskriven eller ganska snällt prissatt (8 år, dvs fortfarande ung)?

Kan inte du skicka annonslänkarna i PM till mig?
Alltid kul att jämföra och diskutera.

Just det här med prissättning är otroligt svårt.
Men en spänd häst, MED EXEM, bör hamna betydligt lägre än 40' (i mitt tycke).
8 år är fortfarande ungt, men man säljer inte en häst för ett pris som värdesätter VAD DEN KAN BLI, utan vad den är nu.
Men en ridbar, trevlig och välutbildad häst tycker jag är lågt för 40'. Om den är så trevlig och välutbildad bör den ligga för iaf 10' mer. (Utan att ha sett annonsen själv.) Utifrån priset är det något "fel" på tvåan. Med tanke på ålder och beskrivning.

Lobelia: Jag håller med ang. att sänka direkt om man ändå skriver att priset kan diskuteras.

Elina8: Du får en större bredd på spekulanter om du sänker priset men ändå skriver samma sak i annonsen som om den skulle kostat det ursprungliga.
Tänk alla dom duktiga ryttarna som kanske inte har 70-80', som inte svarar på en annons på häst i den klassen? Om man ändå är beredd på att släppa hästen för kanske 50', lägg då ut en annons på det priset!
Erro la jag ut för 70, det var det absolut lägsta jag ville ha för honom. Hade jag däremot kunnat hade jag gärna haft kvar honom ett par månader och kanske fått 90-100' istället, men nu gick inte det. Dalla lade jag ut för 95, bestämde mig efter provridning för nya ägaren, att jag kan släppa henne till dom för 90', inte lägre. Detta hade jag antagligen inte gjort om någon annan familj provat henne och det inte klickat på samma sätt.
Hade jag däremot kunnat tänka mig att sälja henne för 75 hade jag ju lagt ut henne för det.

Är det så att dagens säljare räknar med att alla försöker pruta ner hästarna 20' eller tycker dom att dom är rimliga i sin prissättning? (Som i mina ögon är alldeles för hög på alldeles för många hästar)

Jag har också sett de annonserna, kollade upp hästen tävlad på regional nivå, det var väl inte direkt lysande resultat men 40.000 för en välfungerande tävlingsbar häst är inte dyrt, snarare tvärt om.

Om en häst är spänd och har eksem så ska den i övrigt vara bra för att betinga ett pris på 40.000, men låt säga att den utan problemen varit värd 70-80.000 och att spändheten mer har att göra med att den behöver en säker ryttare som överför självförtroende så kan det vara ett bra pris men det låter inte som en häst jag ens skulle ringa på med det priset.

Precis det jag skrev i ett PM till kryddelydd.
Den första hästen har dock funnits på annons till och från i ganska många månader så därav priset nu kanske?

Har försökt skicka annonslänkar - det visar sig om jag lyckats... Inget vidare på det här med datorer (vilket också är ett av skälen till att jag sällan eller aldrig lägger in bilder här; det andra skälet är att jag är trög på att ta kort och aldrig har fotograf med mig när jag rider).

Vad anses generellt vara rimliga priser på mina? Hästarna är för övrigt inte till salu!!

Kuse 1: köpt som treårig klapphingst. E. Toppur, u 2 kl sto (tot 7.74), BLUP ca 103.
Rimligt inköpspris?
Visat sig att kastration gick utmärkt, 5000kr på klinik, men det kunde varken säljaren eller jag veta när affären gjordes upp.
Numera trevlig femårig valack, troligtvis fyrgångare men har lätt för gångarterna. Mycket stadig takt i trav och galopp, inga taktmissar i traven ens vid skänkelvikning. Redan utvecklat en del sväv och vila i stegen i traven. Galoppen än så länge lite väl flack.
Rent fyrtaktig tölt om än långsamt tempo än så länge. Kan gå korta sträckor skänkelvikning, öppna och sluta (fem steg i taget är vad jag bett om) utan att tappa takten.
Riden i ca ett år.
Rimligt aktuellt pris?

Kuse 2:
Sto, köpt som femåring. Spänd, svårriden. Ej töltsatt. Import från Island, BLUP 98 (tror jag, dvs skrutt).
Dräktighet med kl 1 femgångshingst ingick utan extra kostnader.
Rimligt inköpspris?

Numera sju år gammal.
Visade sig att stoet har lindrigt eksem i mitt knotthål. Klarar sig utmärkt med täcke och enstaka smörjning med kortisonlösning (som jag väljer eftersom jag har lätt för att få tag på kortisonlösning).
Fungerar nu fullt vid uteritt ensam eller i grupp. Har hittat en tölt som är någorlunda taktren men blir travtaktig när det går lite för fort. Väldigt känslig för sitsen vilket innebär att hon definitivt inte är någon nybörjarhäst.
Vad jag kan se idag, ingen tävlingskapacitet, även om hon har riktigt trevlig trav med ca 90 grader böjning i armbågen och har väldigt stort spann vad gäller steglängden. Flack, markbunden galopp.
Rimligt aktuellt pris?

Såklart sant, men det är ju inte alltid man vill ha en bred kundgrupp. ;)

Vad jag förstod så var det rejält tryck i det stallet när jag var där. De sålde flera hästar bara under de få timmarna som jag var där, så det var nog knappast så att de behövde annonsera till den breda massan utan kunde rikta hästarna till vad de ville och få ut max av dem.

Har man det breda kundtrycket behöver man oftast inte ens annonsera och man vet vad man vill ha för köpare på sina hästar och kan då hellre tumma på priset.
Oftast är den typen av försäljare uppfödare själva, eller bedriver en större verksamhet ;)

Jag pratar mer privathästar som folk säljer själva.
Alltså ej verksamhet.

Svårt att prissätta såhär utan att ha sett hästarna i fråga men roligt att spåna lite ..
Rimligt inköpspris på en treårig (antar "ohanterad"?) klapphingst - runt 10-15 om det är en bra häst!
Jag red in och tränade en i samma sits, han köptes in för 10'. Man får ju räkna med att pris för kastrering på klinik tillkommer, och har man otur kan det gå på MÅNGA tusenlappar.

I nuläget, beroende på kapacitet, 40-60' MEN till en ryttare med vana nog att fortsätta utbildningen.

Stoet måste jag klura lite på!

Ang. dom två hästarna i samma prisklass, så har jag kollat upp den "trevliga" lite mer.
Och jag tror nog att man skulle kunna få runt 50' för den, inte mer.
Då baserat på visningspoäng, tävlingsresultat m.m..
Tycker även att det är lite dåligt att marknadsföra hästen som "tävlad upp till regional nivå med bra poäng och resultat" när man sedan läser resultaten.
Tror, som jag skrev i PM, att lätt - och öppenklass - absolut! Och som sagt, lite lågt prissatt då det ser ut att vara en trevlig häst.

Har man det breda kundtrycket behöver man oftast inte ens annonsera och man vet vad man vill ha för köpare på sina hästar och kan då hellre tumma på priset.
Oftast är den typen av försäljare uppfödare själva, eller bedriver en större verksamhet ;)

Jag pratar mer privathästar som folk säljer själva.
Alltså ej verksamhet.

Faktum kvarstår dock att de prutade ner sitt eget pris 20' på telefon. (stora verksamheter)

Många ggr tror jag också att priset beror på att ägarna själva köpt hästen till ett överpris (eller ett rimligt pris för några år sedan) och inte kan tänka sig att "göra en dålig affär".
Alla vill ju liksom att hästen ska ha blivit MER värd under tiden de haft och utbildat den. Ibland är det ju dock tvärtom... sedan om det beror på prisläget eller utbildningen, ja, det varierar ju från fall till fall ;)

Men jo, många hästar ligger ute för överpriser, oftast för att ägaren övervärderar hästens kapacitet och glömmer kolla vad andra hästar (som blir sålda) kostar. Många hästar är ju ute på annons i evigheters evighet....

Då kände dom väl antagligen att dom ville bli av med hästen.
Jag hade då aldrig prutat ner ett pris så mycket, som säljare.
Då hade jag hellre satt det priset från början.
Eller hoppades dom på ett lyckokast med en köpare som ville betala det utsatta priset kanske och på så sätt tjäna en rejäl hacka?

Muninn: Ja så kan det säkert vara. Eller så övervärderar dom sin häst, som du skriver.
Antingen p.g.a. dom har ett personligt värde eller för att dom tror att hästen är bättre än vad den är ...

Mycket intressant diskussion som jag tänker fortsätta fundera över när jag kommer hem från min svarta pärla som står och väntar i hagen i stallet.
Min fina fina häst :love:
33074103.jpg

Svårt att prissätta såhär utan att ha sett hästarna i fråga men roligt att spåna lite ..
Rimligt inköpspris på en treårig (antar "ohanterad"?) klapphingst - runt 10-15 om det är en bra häst!
Jag red in och tränade en i samma sits, han köptes in för 10'. Man får ju räkna med att pris för kastrering på klinik tillkommer, och har man otur kan det gå på MÅNGA tusenlappar.

I nuläget, beroende på kapacitet, 40-60' MEN till en ryttare med vana nog att fortsätta utbildningen.

Inköpspriset var 10 för killen. Jag tänkte att det skulle bli rimligt även om kastrationen hade ryckt iväg på 10-15... och hade alltså turen att klara mig på 5.
Kapacitet och inte - jag kan inte bedöma. Men min tränare anser att han åtminstone har tävlingskapacitet för öppen klass med träning. Jag har sagt att "det är verkligen ingen SM-häst" och hon har svarat "men det vet man aldrig förrän man har tränat upp hästen" vilket jag tolkar som hyfsad kapacitet men ingen stjärna.
Det är dock inte det viktiga, utan han är en fantastiskt trevlig individ som är rolig att rida och träna, och det är ju vad jag skulle ha honom till.

Som du nog ser på mina beskrivningar, försöker jag verkligen inte skönmåla dem.:angel:

Jag tycker att det är intressant att fundera kring annonser och priser. Alltid lär man sig något nytt!

Senast ändrad:

Vad tror ni - vad ska man förvänta sig för en riden häst för 25?
En häst för 45?
65?

Hur mycket i prissättningen beror, tror ni, på säljarens önskan, och hur mycket är realistiskt?
Finns just nu en kl 2 hingst ute för 68, verkar ganska snällt?

Köper jag en häst för 25000 är den antingen:

1. unghäst och hanterad
2. unghäst och inriden

För 45000 förväntar jag mig att den är VÄL hanterad och inriden
För 65000 förväntar jag mig att den är nånstans över 5 år, inriden och utbildad och hållbar för lättare klubbtävlingar.

Och givetvis frisk och aldrig skadad så klart

Ang. dom två hästarna i samma prisklass, så har jag kollat upp den "trevliga" lite mer.
Och jag tror nog att man skulle kunna få runt 50' för den, inte mer.
Då baserat på visningspoäng, tävlingsresultat m.m..
Tycker även att det är lite dåligt att marknadsföra hästen som "tävlad upp till regional nivå med bra poäng och resultat" när man sedan läser resultaten.
Tror, som jag skrev i PM, att lätt - och öppenklass - absolut! Och som sagt, lite lågt prissatt då det ser ut att vara en trevlig häst.

Jag har en 3 åring hemma som jag har på livstids foder, eller tills nån av oss inte vill längre.
Han är värderad till 70-80000, och då tog vi honom oinriden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?