NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Underbart!

Jag kommer ihåg i höstas när min lilla Dagmar var bara tre eller fyra månader gammal (erkänner att jag faktiskt inte minns om hon är född i maj eller juni men tror maj, får kolla i passet). Skulle börja ta in på nätterna. En kväll med riktigt häll-regn.
Dagmar skulle INTE bli fångad. Jag jagade kräket i en timme i hällregn.:mad:
Kunde verkligen hålla mig för skratt och det var flera gånger oerhört frestande att bara lämna henne ensam där ute under natten medan övriga gick in. Hade hon varit ett år gammal, hade jag antagligen gjort det. Men med en fölis - förstås inte.

Hon lärde sig under vintern att man blir ledd ut och in, och har glömt det nu under sommaren igen. Ville ett tag inte låta mig komma fram och klappa heller, men nu har hon kommit på att klapp och kli är mysigt. Hon kommer säkert att vilja följa med in igen i höst när det är dags att ta in - hoppas jag!!!

Jag har en nsv-isis korsning hemma i mitt stall. Inget jag skulle avla fram själv faktiskt, hon kommer få avsluta sina dagar till hösten. Dessutom har jag ridit en fjord-isis korsning, supertrevlig hopphäst men så sjukt envis! :angel:

År 2010.
Grannen säljer följande.
IslandsHingst född 2008, reggad som svensk ridponny, 12 000 kr

År 2011.
Min granne säljer följande.
Islandssto född 2008, reggad som svensk ridponny 14 000 kr
IslandsHingst född 2008, reggad som svensk ridponny 12 000 kr
IslandsHingst född 2009, reggad som svensk ridponny 12 000 kr

Jag köper mitt sto, reggad i sif, född -98. Ej igångsatt. Mycket välutbildad, bra gångarter. 35 000 kr.
Då, enligt ägaren, ska hon vara fullt frisk, men, sen jag köpte henne förra året så har hon haft problem, svårt att veta om det funnits där innan eller om det oturligt har dykt upp nu.

År 2012.
Grannen säljer en sif reggad valack född 2005, grundutbildad, 20 000 kr

Men jämnför man med priserna nu och för några år sedan så faller de rätt mycket nu och det är köparens marknad.

Jovisst är det köparens marknad, men föder man upp islandshästar och säljer dem som unghingstar registrerade som svensk ridponny så vet jag inte vilken målgrupp man vänder sig till, de lär vara svårsålda och ligga lågt i pris.

Ja visst bör det vara så, jag tog enbart exempel och det jag mena med det är ju att sif reggade borde kosta mera, som sagt, ni disskuterar ju kostnader för islandshästar och även om papprena är fel så är det fortfarande islandshästar.

Ja man kan ju fråga sig stort varför de har gjort så, men så är det, som tur var så är det slut på det nu.

Håller med! GILLA GILLA GILLA!:love:

kl

Update: Påwnie som vilat en vecka är GRYMT go att rida. Lyssnar, är mjuk, galoppfattningar i båda varven är bättre än innan och galoppen är ren. Nu får det gärna bli tävling ;)
Köpte mig en ny tävlingshjälm igår också... Maken säger "Behöver du det? Har du inte en fin?"... Hrm, jo jo, men den här var finare :love: En Swing Island. Valde tillslut den "svarta" (ser lite gråsvart ut?) För silver kändes för spejsigt. Har mörkblå kavaj och svarta stövlar :)

Jag vill också ha ny hjälm!
Eller ja, jag vill ha nytt allt ... Nu när jag på gång igen ;)

KL.
Även idag tänkte sig Fjompan att hon skulle springa maraton i hagen.
Orkade inte ens tjafsa med henne så satte mig glatt på huk i mitten av hagen. Först kom Isardottern (Som förövrigt är så sjukt söt, och FLOTT), ingen Tinna.
Sen kom systeryster Nott (även hon e. Berserkur). Ingen Tinna. 5min gick och då kom hon gåendes. Trodde jag ja!! :mad:
Vänder 3m ifrån oss och går åt andra hållet. Gick och satte mig en 5-6m ifrån henne och dååååå kom hon fram och lät sig fångas. Muppa :love:

Att rida var hon mycket duktig!
Är så härligt att ha en sån lättlärd häst men som ändå har en massa humör, temperament och numera även en hel del gång.
Är så svårt att hålla reda på dom där benen i alla rörelser än så länge då hon fortfarande blir lite chockad varje gång hon rör sig stort så balansen försvinner men hon är bra fin. Hoppas det fortsätter framåt i samma takt som nu.
Töltar gör vi mer och mer för varje träningstillfälle som går, än så länge är det inte vackert och inte jättelånga sträckor - men det är tölt och hon orkar mer och mer! Just nu ligger fokus på att tölta rakt! Alltså ha alla kroppsdelar på samma spår, rumpan leker gärna hejsan svejsan och den där vänsterbogen far iväg lite som den vill.
Ändå är det en jäkla massa aktion i henne just nu, synd att hon blir så arg på mig bara när det vankas tölt :rofl:

KL.
IDAG BLEV ÄVEN MIN FINA PRINS FRISKFÖRKLARAD FRÅN SIN HÖFTLEDSINFLAMMATION!!!
Har väntat på denna dagen sen i mitten på april :D SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ GLAAAAD :love:

Gud va härligt!!! :D Grattis! (eller vad man säger:p)

*KL*

Bara vi ätit lite mat nu så blir det en ridtur i kvällssolen med min kompis :) Myyysigt!

KL.
Ridit först Betty (fjording) och sedan Isa i paddocken. Fick lite ont om tid till att rida eftersom föräldrarna var här och hade målat massor på lagårn (stallet) och var kvar när jag kom hem från jobbet. Hade inte riktigt samvete att kasta mig ut till hästarna och rida iväg medan de slet och kom därför inte igång förrän efter kl sex. Hade tänkt rida ytterligare en häst men ibland blir det inte som man tänkt innan.
Fick hjälp med markträning av Yngve (fjordhingst) med bomarbete, lukta på tunnor, koncentrera sig på människa medan jag red Isa och det är jag förstås tacksam för.

Isa gick riktigt bra. Lite ostadig i formen i traven och galoppen men det är OK. Stundtals riktigt kort i ryggen i galoppen, fick en riktigt trevlig vänstergalopp. Tränar fattningar ur skritt och tölt, inbillar mig att det kommer att göra susen.
Hon orkade koncentrera sig kring lite öppna i trav i båda varven, och orkade även med töltjobb i paddocken vilket glädjer mig. Töltar på hyfsat, takten sådär, får med sig bakbenen allt bättre in under sig. Jobbar en del med vida bakdelsvändningar i tölt för att få med rumpan, och så jobbade jag lite med öppna och förvänd öppna. Räcker med ett par steg åt gången och sedan rakt framåt.
Flytta lite bogar både inåt och utåt från bakdelen, för att få henne att bli lite mer lättböjd och lättflyttad.
Jättenöjd med passet!

Har en viktig fråga som kommer i ett alldeles eget inlägg och som jag hoppas få god hjälp med:

VILKA GODA ARGUMENT FINNS DET FÖR ATT LÅTA BLI ATT KÖPA HÄST NUMMER 17?!
BEHÖVER AKUT HJÄLP!:eek::crazy::o

KL

Sitter här med lite bettfunderingar på kvällskvisten.

Vad har ni för bett och varför?

Vilka bett skulle du inte använda och varför? och har du provat dem och i så fall med vilket resultat?

Har varierat mellan rakt och tredelat, har även ett nova som används nån gång då och då. Idag fick jag hem ett tvådelat på prov, har inte ridit med tvådelat sen ridskoletiden och är egentligen ganska fientligt inställd mot dem men bestämde mig för att prova.
När vi var hos tandläkaren förra gången visade hon ett pelham som med rätt inställning gav väldigt liten hävstångseffekt, men ändå gav ett litet tryck på nacke och haka. Jag valde då att avstå för jag tror inte att Sol är riktigt redo för någon hävstång än.
Idag pratade jag dock med en som tränar unghästar på amerikans halvstång, alltså ett hissbett. Blev lite förvånad ärligt talat. Argumentet var att det var lösgörande, vilket jag inte riktigt förstod.

Så, in med era tankar kring allt vad bett heter, vilka bett och till vem?

Har underbar semester just nu med en massa ridning! Thengill har gått i princip varje dag och oj så läcker han är i kroppen! Även glampi ser ruskigt snygg ut med muskler o fint hull. Har dem vid min sommarstuga med underbara rid vägar en mkt väl skött fd järn väg som de skrapar emellanåt och en travbana man kan rida på bland annat helt perfekt underlag o båda hästarna är jätte pigga där de älskar att sträcka ut där! Glampi går riktigt bra massa tölt kommer ur galoppen o han känns så fin. Väldigt pigg speciellt vid longering men riktigt fin med o formar sig så fint o bärigt i bara grimman måste fota en dag. Ska tävla thengill om ca 2veckor.

Angående diverse underlägg under bom sadlar, sadeln ska passas ut utan något under och ligga bra då sen används tunnt underlägg typ schabrak för att skydda sadeln från smuts. Ligger den inte bra utan något under så passar den inte. Gillar inte detta som vissa gör att använda samma bomsadel på helt olika hästar bara för att man vill rida i samma sadel.

Vad fin han är din häst har alltid gillat han jätte mkt av bilderna att döma! Grattis till vikt nedgång! Du kan nog ha han kortare tid på betet min lätt föding går på medbetat hela tiden o med mask emellanåt med.

Jag tror att du kommer trivas mkt bättre med en vanlig rid häst som du kan hålla på med allt vad du vill och att jorunn kommer till någon som vill ta tillvara på islandshästen i henne! Ibland har jag en känsla av att du tänker lite för mycket det känns ganska lustigt om jorunn är den enda Islandshäst som inte klarar av man o hovskägg osv. Men köp en häst som du kan tävla och utveckas med i dressyr låter som att det är det du vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka