Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Svårt att säga något ang ytterligare ett köp, jag vet inte vad för hästar du har nu?
Vad har du för möjligheter hemma med många hästar?
Hur kommer det sig att den 17
nde häst du har hittat tilltalar dig så mycket så att du känner så stort för den?
Har en frieser som jag håller på att rida in. Ska väl försöka landa på åtminstone MSV dressyr med honom om några år.
en kbl-travare, 7 år, som går LA dressyr och B-nivå reining och flera andra grenar på C-nivå. Målet för nästa år (säsongen 2013) är MSV B dressyr och B-nivå western i tre eller fyra grenar.
Sex fjordingar varav fyra rids, en av dem C-nivå western inkl vinst i allsvenskan för fyra år sedan, en LA dressyr.
En basjkir som är inskaffad som problemhäst, numera väl grundriden och närmar sig väl C-nivå western i ett par grenar.
En fyraårig connemara som jag ridit in och grundtränad senaste året. Inte tävlad men skulle nog tåla LB dressyr och ett par grenar western på C-nivå idag.
En korsning quarter/vbl-travare, liten till växten och därför ännu inte inriden,
En tvåårig arab,
Fyra islandshästar varav två är ridna och de andra två är unghästar. De två ridna är också ganska unga och under grundutbildning.
Den eventuella sjuttonde ser söt ut, är billig (huvudkriterium) och jag älskar utmaningar... och älskar grundträning och inridning.
En enda av hästarna har varit så fin på annons att jag inte kunnat sluta tänka på den, övriga har mest varit slump och impuls. Några har jag köpt enbart pga färgen vilket är idiotiska skäl men jag gillar indivierna när jag väl har dem. En kritvit fjording är faktiskt ganska kul.
De hästar jag köper har som regel haft något problem: Betty med fd fång som skulle slaktas.
Lukas som gjort sig omöjlig på travbanan genom att sparka.
Basjkiren som inte släppt upp någon på ryggen som sexåring.
Ärlig som var besvärlig i största allmänhet.
Karl var klapphingst.
Isa vad i stort sett oridbar och såldes som projekt.
Rödluvan som knappt var hanterad som treåring och inte gick att binda upp och knappt gick att få grimman på.
Araben som var en ettårig vandrande pinne och såldes för att få delbetalning till en shettis (sant, men märkligt) som ridhäst åt vuxen person.
Ja, du ser vad som lockar mig...
Jag impulshoppar egentligen ingenting - utom just hästar.
Mitt stora problem är väl att jag inte säljer dem utan de har en benägenhet att bli fler.
Jag har utan svårigheter råd att fodra en häst till, och det finns utrymme i utedriften (inkl kvadratmeter i ligghallen så länge den är liten som en islänning).
Och det vore ju kul att ha en till ridbar islandshäst och en femåring är det ju bara att sätta igång och jobba med när den har acklimatiserat sig. Min ettåring och min treåring behöver ju vänta lite till, förutom projektet inkörning av treåringen som jag ska rycka igång med med lite större energi nu under semestern som börjar i eftermiddag.
Grundsvaret på det hela är väl i ärlighetens namn att jag inte är klok!
Samla på hästar är väl en kul hobby?
Man kan ju samla på äggkoppar, tomtar, påskkärringar, majblommor och frimärken och allt möjligt annat. Så varför inte?