NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

En bild på min fina häst från när vi var på banan i lördags. Allt var sååå spännande och jag har västen under tröjan och är mitt uppe i att rida lätt här så jag ser helskum ut, men Laukur är fin i traven :)

487302_3618059977101_750535807_n.jpg

Nä jag menade Leirubakki , det är i alla fall där Kjarkur ligger.

Jaha, de gamla bilderna är från Árbakki, därav min förvirring :) .

Här finns fortfarande ingen bana (bara ridhus). Ska tänka en extra gång på din Kjarkur då!

KL
Är i lite lätt chock efter en upptäckt igår. Saga, min 01:a, ser dåligt/inget på vänster öga. Det vet jag sen länge, men igår insåg jag att hon delvis saknar känsel på den sidan i ansiktet.
Ögat har alltid tenderat att bli mer irriterat av flugor så tidvis har hon luva för att skydda ögat. Trodde det berodde på en sämre tårkanal eller så. Har i samband med dessa irritationer i ögat tittat lite extra och pillat. Ibland sköljt med koksaltlösning för säkerhetsskull liksom. Hon har alltid varit mer accepterande med ögonpill på vänstersidan än högersidan, även om hon är ok med att bli pillad med även på andra sidan. Trodde det berodde på vanan.
Igår insåg jag dock att hon inte känner flugor och grejer på den sidan av huvudet :o Hon försöker liksom inte ens få bort dem :o Kvittar ju iofs om hon har nedsatt känsel. Synnedsättningen påverkar henne väldigt sällan. Men jag börjar ju undra om hon varit med om något och varför det är så... :/ Plus att jag undrar om det som ev skett/är galet kan påverka något annat på henne.

Oj, vad läskigt. :o

Hur upptäckte du att hon hade nedsatt syn?

Bland annat på att hon bara ville gå åt höger, vänster fick man vända på hennes huvud och visa henne att det gick att gå dit överhuvudtaget. Efter det testade jag med dels en ficklampa, dels att smyga mig på henne från vänster resp. höger och kunde snabbt konstatera på reaktionerna att synen på vänstersidan inte är vad den borde. Numera litar hon på att jag inte svänger ut henne i intet så nu märks det knappt alls i helt vanliga situationer. Hon är tex. så trafiksäker som en häst kan bli.

Ok, i vissa situationer har jag faktikt funderat över Sol. Hon har ju haft en del lustiga saker för sig när jag inte alls förstår vad det kommer ifrån. Tex ville hon bara gå in på ena sidan transporten, blev en period jättesvår att hantera från ena sidan, reagerade inte när man viftade på den sidan, blev jätterädd för staketet när det blev skugga men bara åt ena hållet, flera har försökt longera henne i högervarv men ibland blir hon bara helt vild, försöker sticka iväg, snurrar, hoppar och har sig. Gjorde även så med tömkörningstränaren vilket var väldigt läskigt. Det lustiga är att hon är lätt att rida i högervarv på volt, alltså precis tvärtemot hur det är i longering. Mycket svårare att få till vänstervarv i ridningen, men det funkar utan problem i longering.
Nu går det för det mesta bra att longera i högervarv och jag försöker att hantera henne så mycket som möjligt från höger sida, typ sadla, leda, sitta upp/av osv.

Men ja, ibland funderar jag ändå på vad det beror på, om det kanske är så att hon ser lite halvtaskigt på höger eller vad det kan bero på.

Jag förstår att du föll! Köpte själv min första islandsfödda helt på kort och for sen över året efter och jobbade på gården och träffade underverket.. :angel: Men fin är hon och i sept åker jag tillbaka och får pussa lite på henne då. Kommer va utanför Stokkseyri, va heter gården du är på? :)

KL.
Var ute på en långtur med Isa igår. Turen gick över en smal träbro, ca 120cm mellan räckena tror jag (kan vara smalare - nästan så benen fastnar i räckena när man rider över) och för dagen täckt av en vattenpöl. God potential för problem med spända fröken.
Men döm om min förvåning: hon traskade rakt över, tvekade aningen för vattnet men gick sedan obekymrat. Visserligen hade hon en bra svans att hänga efter, men ändå!

Har hanterat nykomlingen, verkat hovarna på honom (de var rätt långa, knep av en "kant" på dryga centimetern) och suttit på honom. Jobbat med att svara på tygeltag.
Igår varit modig och ridit ut en kort tur, efter att jag testat så styrningen fungerade.
Snäll och trevlig kille verkar det som.
Kanske femgångare? Red min vanliga "unghästväg" ute i skogen (gammal skogsbilväg utan trafik men väldigt stadigt underlag, gjort för timmerlastbilar). Bad om lite tempo, fick - förstås - grisepass. Ville ha galopp och bad därför om mer tempo. Fick ganska bra tempo i passtakt innan han så småningom trasslade om benen till galopp.

Hur snabbt kan en häst grisepassa/var går gränsen för "riktig" pass? Är det enbart svävet som avgör om det är "riktig" pass eller grisepass?

Kl

Kveikja o jag var på skojtävling igår!!
ktavlt7.jpg

Vi fick våra första 6-or!!! Jättehäftigt! Vi var anmälda till T7 och Trail men efter uppvärmning så anmälde jag mig till V3 oxå. Jag har ju förr haft så dålig koll på galoppen tidigare, men det har bättrat sig avsevärt sedan vi byggde paddock så jag tog mod till mig.

O det var en bra idé! Vi fick 5.7p för fyrgången med 6 för trav och mellan/ökat tempo tölt. Skritten har bättrat sig massor o gav 5.5, galoppen likaså för 5.5. Där har vi förr legat runt 4-4.5... Jättekul! Vi kom tvåa med de poängen. Jag gillade den klassen.

I T7 gick det sämre eftersom vi inte har någon kort tölt att tala om. 4.8p men av två startande så vann jag på den poängen...

I Trail'en var det iaf bara två moment vi övat på. Resten var nya grejor... Men vi klarade det bra ändå! Gå upp på pall var svårast, när vi väl kom upp så halkade vi av...
ktrail2.jpg

Jag skall komma ihåg att länga tygeln mer i framtiden...

ktrail1.jpg

Kveikja har aldrig gått genom plastband förr... Men hon tittade inte ens åt dom... Goa lilla häst. Vi fick 7.83p i Trail'en, lite snålt tycker jag när jag tittar på varje moment. Men jaja... Det var riktigt roligt iaf!!

Ser grymt kul ut med trailen.
Vi var och tränade på grannens bana för ett tag sen, men Sol var inte så förtjust i vattenhindret som vi började med så vi kom inte så långt. :o
Bättre lycka nästa gång, vill prova plastbanden och bron och kanske vippbrädan också om vi blir riktigt modiga.

KL
Idag var jag och Sol ute på en barbackatur i det underbara vädret. :love:
Så jäkla go hon är min lilla häst, grymt bekväm att tölta med, och galoppen är inte fy skam den heller. Vågade mig till och med på att trava lite i slutet och det gick helt ok (jag satt kvar utan att studsa runt som en boll i alla fall:p)

Idag tog vi även ett steg framåt med travövergångarna, känns skönt att i alla fall vara lite närmare målet till nästa träning, tror att jag kommer få bra tips på hur jag ska förbättra det då.

Och, ett annat stort framsteg... Sol har fått tillbaka sina härliga galopp-tölt-övergångar. :love: Det funkade så bra innan jul men sen dess har det varit lite si och så, och ibland inte alls. Men nu jäklar, idag bara flöt hon över direkt från ren galopp till klockren tölt, heeeeelt underbart!! :love::bow:

Låter mysko om känseln är inblandad, min första tanke är att det är nån tumör som är inblandad?

OK, hjälp mig.
Jag har tävlat en hel del i Trail men poäng 7.83 låter väldigt konstigt?

Normal startpoäng i Trail är 70 poäng och sedan kan man få lite plus och rätt mycket minus.

Eller är det en överförd benämning på ett moment inom TREC du syftar på?

Red för instruktör igår, men ingen islänning utan "nöjde mig" med nordisen. Ska bli bättring idag!
Dags att gå ut och hämta ett par hästar för dagens första ridpass!:laugh:

Tror att trail "i denna värld" poängsätts mellan 0-10 beroende på utförande.
Har bara ridit trail en gång och då var det så iaf.

Kl.
Jag är i stallet och jobbar.
Guess what?! Min fjompa töltar ;)

Grattis till tölten :D

Och ja, helt rätt ang trail. Finns numera som fipogren (så ja, det ÄR möjligt att ha trail på officiella klubbtävlingar!) och varje moment poängsätts från 0-10. Tror tydligare guidelines är på G för nu saknas det. Däremot motsvarar ju olika poängnivåer olika omdömen (tex 0-3,5 = felområde).

Poängberäkning fungerar sedan som "vanligt": Alla poäng summeras och divideras med antalet moment. Slutsumman = medelvärdet av domarnas bedömning.

Låter mysko om känseln är inblandad, min första tanke är att det är nån tumör som är inblandad?

Jag har ev. fått svar på vad det kan bero på. Kan röra sig om en nerv i kläm/muskelspänning kring öronen. Har fått lite tips att testa för att se om det är det. Verkar inte helt ovanligt. Alt kan hon ha fått en smäll med ungefär samma resultat. Inget farligt och behandlingsbart. Om det är så alltså.

OK, hjälp mig.
Jag har tävlat en hel del i Trail men poäng 7.83 låter väldigt konstigt?

Normal startpoäng i Trail är 70 poäng och sedan kan man få lite plus och rätt mycket minus.

Eller är det en överförd benämning på ett moment inom TREC du syftar på?

Red för instruktör igår, men ingen islänning utan "nöjde mig" med nordisen. Ska bli bättring idag!
Dags att gå ut och hämta ett par hästar för dagens första ridpass!:laugh:

Det är alltså inte western-trail jag tävlat, utan islandshäst-trail. Man har ett antal moment, varje moment kan ge 0-10p och totalen blir medel av dessa moment. Men övningarna i sig påminner mycket om westerngrenens.

Intressant, Sol har ju någon slags spänning kring första halskotan på ena sidan och vill hemskt gärna bli kliad/masserad där. Hon trycker sig verkligen emot en med full kraft för att bli kliad. Jag vet ju att det påverkar henne i ridningen eftersom hon är svårare att ställa åt andra hållet. Vore intressant att få reda på om det påverkar något mer, tex syn. Hur fick du reda på detta? vet/klinik?

Pratat men en equiterapeut. Ska testa det hon tipsade om för att se om det verkligen är så att hästen har en känselnedsättning och om det kan vara de muskler hon trodde det var. Stämmer det fortfarande då får det bli någon form av behandling, annars vet jag inte riktigt. En vet har tittat på ögat för två år sedan och hon kunde bara konstatera att ögat inte var "sjukt" eller smärtade även om hästen möjligtvis såg dåligt. Kommer ut en vette för vaccination till veckan så får väl diskutera saken då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 697
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat