NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Cyklar gör jag utan problem.
Handhästar du aldrig heller? Kan inte du bromsa din häst genom att ta i tygeln?

Cyklar alltid med träns, av säkerhetsskäl ;)
Ser dock alltid till att jag både kan gå och springa med hästen vid sidan om först.

cykla skulle jag aldrig i livet göra. Det är hästan vi har och göra med= levade individer och även den snällaste brunte kan bli rädd och hoppa till.
Sitter man då på en cykel och hästen drar iväg liite så åker man i backen och kan bryta både de ena och det andra när man åker av cykeln.

Det finns viss risk för det om du sitter på hästen också. ;) Det är troligtvis säkrare att befinna sig på en cykel, för den har du full kontroll över.

KL

visar en uppdatering på 07:an i denna tråden med :)

http://www.youtube.com/watch?v=egyzKPIT_e8

Världens bästa Vera och jag ska vara med på träningstävling i femgång på måndag. Har inga förhoppningar, första gången vi lägger pass någon annanstans än hemma och hon har tyvärr inte känts hundra senaste veckorna, men det är ett bra tillfälle att passa på att samla erfarenhet.

Jag cyklade massor med mitt gamla sto. Hon travade och galopperade... Mitt enda tips är att verkligen ha i tanken att släppa om det händer ngt, människor har ju gripreflex. Men det gick superbra och stoet kunde vara lite busig och obstinat men gillade att röra sig, henne funkade det inte att ha som handhäst.

Bra att få lite extra motion själv också :laugh:

Det ska jag tänka på, att släppa taget. Får nog ha en medhjälpare med i början ;)

Niela: Jag hade tänkt ha hjälm på mig, och tar det försiktigt i början. Han behöver röra på sig även utan ryttare på ryggen. Promenader går vi, men det är kul att testa nåt nytt. Hade gärna haft med honom som handhäst om det inte varit så att mitt sto kan vara en bitch och sparka åt andra hästar om dem går för nära.

Gullan: Jag säljer Kná dels för att det känns orealistiskt att ha tid och råd med två hästar närmaste åren. Det är tillräckligt kostsamt med en med min ekonomi. Jag känner också att jag inte har råd att visa henne vilket varit ett mål med henne. Jag visste redan när jag köpte Spá att det nog skulle bli såhär. Men ville också vänta och se vad det blir av Knasan så att jag vet vad jag har. Och det vet jag nu! En fin ridhäst med massor av arbetsvilja! Men Spá passar mig mycket bättre och Kná förtjänar att vara någon annans "Number One". Hon är en väldigt positiv och härlig individ, som jag hoppas hitta en passande matte till under hösten-vintern.

Senast ändrad:

Riktigt fin! :love: Riden länge?

När har du tänkt ta hem henne, några betäckningsplaner innan hemgång?

KL

Idag har Sol lekt kiropraktor på mig. Jag som börjat få problem med spänningar i ena axeln igen fick mig nu en omgång så att det känns ungefär lika i andra sidan med. Tackar så mycket. Tyvärr blev det inte riktigt bra, utan jag måste ändå boka tid till massören. :angel:

Och det bästa av allt, jag har det på film. :devil:
Såg betydligt läskigare ut i slow motion. :eek: Först sätter hon ner hoven helt rätt, och sen liksom viker sig benet bara sådär och hon går ner på knä. Jag trodde inte hon kom ner så långt, men jodå, några steg på knä hann hon minsann med. Fort som attan gick det så jag trodde bara hon snavade till. Som tur var så fick hon inte en enda skråma och verkade inte ett dugg öm eller svullen efteråt. Så det var nog inte så farligt ändå.

Provade även att rida utan antiglidpad under idag. Sadeln har legat riktigt bra nu det sista så jag tänkte att det var värt ett försök, men den glider fram utan. Nu vet vi det, bara att fortsätta ett tag till, förr eller senare så hon kunna hålla den på plats alldeles själv. Och så länge det bara krävs en liten gelpad så är jag nöjd. :)

Tyvärr hann jag stänga av kameran innan jag släppte lös henne, tänkte först bara longerat ett par varv så hon fick jogga ner lite. Men fröken Sol förvandlades till en vildhäst och ben for åt alla håll. :rofl: Så när hon skötte sig fick hon springa lös och jisses vilken syn, hon hoppa och fes och benen sprätte en hit en dit. :rofl::rofl: Hon är så jäkla rolig, snacka om energi!!

KL

Hur går det för er i resten av landet? Har era också börjat fälla/sätta vinterpäls?

Glöm inte ridhjälmen när du cyklar med häst mkt större risk för olycka.

Gud vad fin din 07a blivit:-) vad är tanken med henne? Har du ridit henne själv någon gång?

KL

Hur går det för er i resten av landet? Har era också börjat fälla/sätta vinterpäls?

Säger som övriga: enstaka veckor med sommarpäls innan den fälls.
Fast Karl fäller inte sin sommarpäls än utan tjockar bara till den. Snorri fäller en hel del men har inte börjat sätta så mycket (fast det har han förstås: inte är han skallig, inte).
Dagmar riktigt tjock i pälsen, hon är den som fått mest vinterpäls hittills.

KL

532663_2902138958858_2114773305_n.jpg

Hon är dräktig!!! :banana: :bump:

Senast ändrad:

Tjena att du kan bromsa en häst på 400 kilo med hjälp av en tygel om den man har som handhäst blir rädd och hoppar åt sidan;)
Så stark är ingen människa.

Och skulle den hästen jag rider dra åt ett håll och handhästen åt ett annat så är det också omöjligt att hålla kvar handhästen.Och att knyta fast handhästen i sadeln eller dyligt är enligt mig ännumer riskabelt och farligt.

Och cykla med eller utan träns du kan omöjligt sitta kvar på cykeln om hästen slänger sig och snurrar runt och drar iväg om den blir rädd.

En i stallet bröt nyligen sitt ena finger när hon gick med hästen och hästen vart rädd och hoppade till och slängde sig åt sidan.
Kan ju bara tänka mig hur de hade sett ut som hon hade varit på en cykel dessutom, hästen väger typ 650 kilo.
Eller ännuvärre setat på en häst och haft handhästoch hästen hade gjort samma sak.
Om handhästen sitter fast i ridhästen kan handhästen dra omkull ridhästen om den får panik och då en ryttare på..Ja ni kan ju själva tänka er vilken kalabalik/olycka detta kan leta till.

Och nej jag har aldrig ridit Jorunn med en handhäst och hon har heller aldrig varit en handhäst och de kommer aldrig att ske heller.
Och jag kommer aldrig cykla med henne och kommer aldrig tillåta någon annan att göra det heller.

Antingen rids hon, longeras eller så går man ut och går helt enkelt... jag tar inte olödiga risker och enligt mitt tycke är handhäst och cykling till häst väldigt onödiga risker för skador så då håller jag mig borta från sånt helt enkelt.

Säkerhet går före allt livet är för skört för att chansa sig igenom de.
Visst är det farligt att rida, men jag gör avvägningar även där.. Rider inte häsatr som jag vet är galna och bockar och stegrar sig och är allmänt kända för att vara farliga att rida.
Utan jag håller mig till de som är lugna och trygga.Rider alltid i en paddock eller ridhus de första gångerna jag rider en ny häst och inte ut i skogen just av säkerhetstänk.

Ja de kommer väl med åldern.. detta med säkerhetstänk.. när jag var 15 fanns inte ordet säkerhet ens;)

Du är välkommen till mitt stall och ta och cykla med en häst i stallet och säga efteråt att det är säkrare för du har FULL krontroll;)

Han är 170 cm hög och är mer i luften än i marken..Men cykla på du.. ha han gärna som handhäst också när du ändå är igång.. och knyt riktigt hårt om sadeln så han sitter riktigt fast så han inte kan smita:)

Ingen kan någonsin få mig att tro att det är säkrare att cykla med en häst än att gå med den.

Tror ingen av er har varit med om en olycka när ni cyklat eller haft handhäst..Men vi funkar så människan... vi tror inte på nått förrens vi själva får vara med om det.
Har mat cyklat med hästv10 ggr och allt har gått bra är man så hårt troende på att de alltid kommer gå bra och man börjar slappna av.

Men när olyckan väl är framme kan man bara be till han där uppe att de bara blir lite skrubbsår eller bryter nått ben och inte att man dör eller blir förlamad.

Jag har själv varit där så jag vet, min 1 års hingts var ju sååå snäll han hade jag som handhäst då ( år 2000)
Jag cyklade med han till och med åkte moppe, tills dagen kom då han faktiskt vart rädd och jag inte tänkte på säkerheten, vadå han hade ju aldrig gjort nått;)
Jag var nära att dö och detta fick tankarna att ändras, livet är skört.. för skört för att göra onödiga risker.
Hästar är och förblir hästar med instinkter vi aldrig någonsin kan lära bort eller gulla bort.
De väger 400 kilo eller en stor häst uppemot 1 TON du kan inte hålla emot dessa kilon om de hoppar åt sidan.
Och som en skrev vi har gripreflex det vill säga vi håller fast ist för att släppa när hästen drariväg och detta kan leta till att man sliter av armen eller bryter den.

Hur många gånger har man inte sett folk ramla av hästen och vägrar släppa tygeln och släpas efter hästen för att till slut tappa greppet??

Det är en reflex som är svår att få kontroll över.
Och det är inte alltid en häst blir rädd och hoppar BORT från människan, vissa hoppar mot människan, och sitter man då på en cykel ja ni kan ju tänka er olyckan:crazy:

Aja ni är vuxna människor ni gör såklart som ni vill jag ska inte ta upp tråden mer med mitt säkerhetstänk.
Ni får cykla och rida med 40 handhästar, men på egen risk men ring försäkringsbolaget och dubbelkolla om försäkringen täcker OM skadan är framme. Så FB inte anser att det är oaktsamhet och onödiga risker och att man får skylla sig själv.. då står man där utan ersättning om skadan är framme.
Gäller ju samma sak med hjälm.. Vissta FB ersätter inte om man inte har hjälm om man skadar sig!

Fast alla hästar drar faktiskt inte på det sättet, vet inte om det har med uppfostran eller kynne att göra jag har båda varianterna så kynnet gör nog rätt mycket. Men varken Saela eller Styggur skulle slita så hårt i en tygel att ett finger bröts. Det finns inte på deras karta att dra iväg på det sättet. Svårt att förklara, men för ett par veckor sedan red jag i skogen, överraskning... Plötsligt tvärstannar hästkraken på vägen och vägrar gå, väldigt ovanlig, med lite lock och pock så går hon alltid. Inte den här gången istället står hon still och börjar skaka. Vi har varg i skogen här och jag gissar att det var en sån för älg och annat vilt tål hon. Efter att jag klivit av så går hästen snällt med förbi det superläskiga inga kast, inget dragande. Om vargen hoppat ut på vägen och attackerat oss kanske hon hade slitit sig och stuckit, men den händelsen är ju så otroligt osannolik att man inte kan räkna med den.

Nu är jag lite djävulens advokat här, för jag skulle inte heller cykla med häst ;) men jag kan å andra sidan inte tänka mig att det skulle ske lättare eller svårare olyckor bara för att det är en cykel inblandad. Precis som jag inte skulle säga att det är farligare att köra häst och vagn än att rida, men jag tycker det är läskigare med vagn. Jag tycker det är viktigt att skilja på vad man själv har för begränsningar pga rädsla, försiktighet, och hur man projecerar detta på andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 699
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka