Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Du är välkommen till mitt stall och ta och cykla med en häst i stallet och säga efteråt att det är säkrare för du har FULL krontroll
Han är 170 cm hög och är mer i luften än i marken..Men cykla på du.. ha han gärna som handhäst också när du ändå är igång.. och knyt riktigt hårt om sadeln så han sitter riktigt fast så han inte kan smita
Ingen kan någonsin få mig att tro att det är säkrare att cykla med en häst än att gå med den.
Tror ingen av er har varit med om en olycka när ni cyklat eller haft handhäst..Men vi funkar så människan... vi tror inte på nått förrens vi själva får vara med om det.
Har mat cyklat med hästv10 ggr och allt har gått bra är man så hårt troende på att de alltid kommer gå bra och man börjar slappna av.
Men när olyckan väl är framme kan man bara be till han där uppe att de bara blir lite skrubbsår eller bryter nått ben och inte att man dör eller blir förlamad.
Jag har själv varit där så jag vet, min 1 års hingts var ju sååå snäll han hade jag som handhäst då ( år 2000)
Jag cyklade med han till och med åkte moppe, tills dagen kom då han faktiskt vart rädd och jag inte tänkte på säkerheten, vadå han hade ju aldrig gjort nått
Jag var nära att dö och detta fick tankarna att ändras, livet är skört.. för skört för att göra onödiga risker.
Hästar är och förblir hästar med instinkter vi aldrig någonsin kan lära bort eller gulla bort.
De väger 400 kilo eller en stor häst uppemot 1 TON du kan inte hålla emot dessa kilon om de hoppar åt sidan.
Och som en skrev vi har gripreflex det vill säga vi håller fast ist för att släppa när hästen drariväg och detta kan leta till att man sliter av armen eller bryter den.
Hur många gånger har man inte sett folk ramla av hästen och vägrar släppa tygeln och släpas efter hästen för att till slut tappa greppet??
Det är en reflex som är svår att få kontroll över.
Och det är inte alltid en häst blir rädd och hoppar BORT från människan, vissa hoppar mot människan, och sitter man då på en cykel ja ni kan ju tänka er olyckan
Aja ni är vuxna människor ni gör såklart som ni vill jag ska inte ta upp tråden mer med mitt säkerhetstänk.
Ni får cykla och rida med 40 handhästar, men på egen risk men ring försäkringsbolaget och dubbelkolla om försäkringen täcker OM skadan är framme. Så FB inte anser att det är oaktsamhet och onödiga risker och att man får skylla sig själv.. då står man där utan ersättning om skadan är framme.
Gäller ju samma sak med hjälm.. Vissta FB ersätter inte om man inte har hjälm om man skadar sig!