NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*kl*

Lite uppdatering här då! :)
Jag är lite skakis fortfarande då jag var behjälplig vid en fallolycka i förrgår och gjorde hjärt-lungräddning och väntade in ambulans. Håller nu bara alla tummar att personen i fråga ska klara sig bra. Det är då man är glad att man bor en kvart från sjukhuset i Lund...
För att slippa tänka fyllde jag hela gårdagen med häst, häst, häst. Hämtade hem en träningshäst, en liten röd som ni sett bild på tidigare. Hon har vuxit sen sist och blivit ohyggligt snygg :love: och idag ska jag ta in henne i paddocken och jobba lite vid hand. Målet är att hon ska vara klockren i start, stopp och sväng och söka sig i en trevlig unghästform om en månad, så att ägaren känner sig trygg med att rida själv.
Fick en ny elev igår också som har en jättetrevlig unghäst i precis min smak. Ett fint ekipage som verkligen har framtiden för sig, och mitt självförtroende fick sig en boost när eleverna var så glada och lyckliga efter lektionen!
Snorri har bantat lite, tack gode gud... Har börjat lära mig att spänna gjorden på min sensation ride ordentligt också :p Efter några veckor började han röra sig som sjutton och sadeln började glida bakåt. Men en antiglid-padd och en rejält spänd gjord råder bot på det.
Har börjat rida honom med bomberbit, och jag tror jag gillar det! Alternerar mellan happytounge med fasta ringar och ett happytounge pelham med dubbla tyglar. Min enda kritik mot Snorri är ju hans något trista mun, men jobbar man mycket bakifrån och är bestämd med att han ska lyssna, stanna upp, lugna ner sig, och flytta bakdelen, så blir det bättre.
Han får inte så många vilodagar längre eftersom jag tycker att han blir trevligare av att hållas igång hela tiden. Någon vilodag i veckan, och sen blir det tömkörning/long-reining var fjärde dag c:a. Funkar kanoners.

Hoppas på fina bilder på alla djuren i helgen så ni får se :) Har inte anmält mig till Gaedinga-kvalet ännu. Men jag borde nog.... Det är ju bra träning, även om vi inte har tillstymmelse till ökad tölt ännu. Är ju inte med för att faktiskt kvala, utan för att få lite rutin.

Jag har cyklar massor med häst. Det är fantastiskt roligt och nyttigt. Självklart måste man vara försiktig.
Grunden är en följsam och trygg häst, att alltid vara beredd att släppa grimskaftet (!!!!!) - varför man ska se till att cykla/visas på "säkra" ställen (inte fem minuters skritt från en Europa-väg tex...)

Man känner väl sin häst själv. Har man en krut-tunna som
Inte är riktigt fölsam/respektfull så kanske man ska låta bli att cykla med just den hästen.

De hästar jag har cyklat med har uppskattat motionsformen och jobbat koncentrerat och bra. Jag har aldrig behövt släppa någon häst på grund av hästen. Sen betyder inte det att man utan förberedelser och "vidare" ska/borde ge sig iväg ut och cykla med vilken häst so
Helst ...

Ibland tycker jag att Islandshästryttare är lite väl "slapphänta" med säkerheten eftersom många islänningar är så "tröga" i sina reaktioner vad gäller tex att skygga ...

*KL*

Då börjar den seriösa satsningen mot SM 2013 idag! :)
Jag ska rida för min tränare!! Har tinte ridit för henne sedan 2007 och då på en annan häst.
Både Ögn och jag är laddade nu. Hon är i bättre form än någonsin. Visad 345 kg på måttbandet, jämför det med 465 för ca 1,5 år sedan...:cry:

Måste erkänna att jag är lite nervös, men som mamma sa när hon skulle lugna mig häromdagen:
-Du ska få hjälp, inte visa upp dig! Det bästa som kan hända är att ni visar er sämsta sida...
Ibland har mammor bara så rätt!:love::cool:

KOmmer uppdatering i em om hur träningen gick:)

Usch man blir allt skakis av olyckor och hastiga sjukdomar, jag har aldrig hamnat i läget där jag kunnat göra mer än att finnas till hands och kalla på hjälp lyckligtvis. Tur du hade hästarna att distrahera dig med.

Gårdagens framsteg för mig var blygsamt, lyckades skritta upp för galoppbacken helt utan bråk på halvånga tyglar och en häst som stannade två gånger i hopp om att det var dags att sitta av och få godisbit.

Usch man blir allt skakis av olyckor och hastiga sjukdomar, jag har aldrig hamnat i läget där jag kunnat göra mer än att finnas till hands och kalla på hjälp lyckligtvis. Tur du hade hästarna att distrahera dig med.

Tack så mycket! Ja, jag har bilden kvar i huvudet hela tiden. Jag chockade när ambulanspersonalen till slut kom, låg i en liten skakande hög på golvet. Fick ett litet mjukis-lejon av brandmännen för min rådiga insats, den bor i min säng :)

TÄNK vad hästar är underbara och vad de gör gott för själen!!! :love:

Halv knapp:

Ang detta med flyktbeteende och ouppfostrade hästar måste jag påpeka min åsikt. Att en väluppfostrad och rätt hanterad häst skall kunna vara nervig och bli rädd utan göra mer än att "flyga i luften" inom sina ramar och ändå hålla sig på sin plats och definitivt inte dra iväg eller över sin människa som håller i. Ett toppenexempel är väl min häst som ser spöken i det allra mesta och kan bli livrädd för allt, men som får utlopp på den metern han har bakom mig eftersom han vet att det är där han skall vara - även om han är lös.

Att ha en stor, stark häst som vill ha för mycket koll själv och gå runt och spana efter läskiga saker måste ju vara bland det farligaste som finns! Och det löses endast genom ordentliga hanteringsövningar, inte med kedjor och spön.

Själv ligger jag och gnyr över en benhinneinflammation...På tal om alternativa träningsformer så har jag varit ute och sprungit med Hnokki en del! Är ju själv ute, så varför inte ta med honom på intervaller tänker jag :) Men idag får det som sagt bli en ridtur istället och möjligtsvis en kort promenad om vaden orkar med.

Fy vad ledsamt, men hon fick ju ändå sju härliga år som hon inte skulle fått annars.

Läskigt, tur att du fanns på plats och kunde hjälpa personen.
Var med om en inte alls lika allvarlig situation förra året men adrenalinkicken höll mig vaken i alla fall, så jag hoppade in när de fick manfall på jobbet trots att jag redan jobbat drygt ett dygn. Jag var ju ändå vaken :angel:

Men klart att ni sak vara med på Gaedinga :D

Senast ändrad:

KL

Jag har ju nu köpt mig en kavaj och sitter och kikar runt på vad jag ska ha under. Har nog bestämt mig för något helvitt, tycker det är snyggt och stilrent. Men det finns ju så många varianter, man blir ju helt snurrig.

Vilka är era favorittävlingsskjortor? Och varför är just de så bra?

Så länge det är något som går upp i halsen- har sett ett antal som rider med urringad t-shirt under och det ser hemskt ut :o
Min favorit just nu är en kortärmad tävlingsskjorta från Kyra K. Annars tänker jag en av de nya funktions-skjortorna som känns mer som t-shirts? Med en snygg hög krage? :)

Men gud, varför har man det?? :confused:
Låter ju inte särskilt snyggt.

Vad jag har förstått så är det vanligast med polovarianten för tjejer och vanlig skjorta med krage för killar?

Vanlig vit skjorta med krage har jag redan hemma som jag skulle kunna ha, men jag trodde att man "ska" ha polovarianten?
Någon som vet vad som gäller rent regelmässigt ang. klädsel, eller vart jag kan hitta info om detta?

Hittade precis fipo, verkar inte som att det finns några som helst regler om vad man ska bära under kavajen?

Jag tycker det är snyggast med skjorta och slips både på tjejer och killar. Kan väll bero på att här på ön tävlas de inte med krage på så vis som de görs ute. Tycker det är roligt med skjorta och slips - kan man variera lite färg beroende på tävlingens "seriöshet" :)

//Petronella

Hmm, får prova med skjortan först då. Jag tycker personligen att jag passar bättre i skjorta än polomodellen.

Men det är bara ett KM jag ska vara med i, så jag vill ju inte vara "overdressed" heller, även om jag gillar att klä upp mig. Vart går gränsen gör vad som är normalt uppklätt och vad som är för mycket?

Jag ser nämligen inte ansiktet så bra på bilden men du menar att vi pratar om samma person då?:-)

KL

Tog en kvällsrunda och jisses vad härlig Solstrålen var idag!! :love:

Vi tränade på tempoväxlingar i tölten och hej vad det gick. Det gick bra att både korta upp riktigt ordentligt, nästan skrittempo och sen fara iväg i ett enligt mig riktigt högt tempo, inte riktigt galopptempo men nästan. Hon lyssnade så himla fint, men lite träning kan detta nog bli hennes grej. :D
Så synd att jag glömde telefonen, hade velat veta hur fort det gick, kändes som att hon fick upp tempot rejält.

Hon har ju varit vääääääldigt töltfrisk nu det sista och till och med valt det före traven, så jag har fått jobba en del för att få trav, och bra trav har varit jättesvårt. Men idag lyckades jag få till en sträcka där hon gick med helt ok tempo och bra tryck hela vägen in i avsaktningen, utan att blanda in tölten i avsaktningen. Grymt stolt matte, hade varit kul om hon gick lika bra på träningen på måndag, men gör hon inte det så är jag säker på att vi får massa annan nyttig hjälp.

KL.

Idag ska Isa få jobba två pass för instruktör, ska bli spännande. Har lagt henne tidigt på morgonen, tror att hon mår bäst av att det inte är fullt pådrag med folk och hästar när hon ska försöka jobba.

Karl i stort sett fräsch igen. Igår busade han i hagen, och var bara något flackare i traven än han var innan skadan, och nickade aningen med huvudet. Ingen hälta syntes när jag tittade på benen, men som sagt aningen nickande.:banana:

Vilket framben belastas förresten mest i galoppen?
Karl valde vänster galopp, och i vänster galopp uppfattar jag att vänster fram borde vara det som får ta mest jobb? Eller är "främre" frambenet kortare tid i marken och avlastas därmed mer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka