Nya regler vid slakt av häst

Sv: Nya regler vid slakt av häst

Önskar att de blev hårdare med papperna vid gränspasseringarna med och inte som nu att "passlösa" hästar importeras och andra stackare exporteras till slakt utan. :devil:

Gunnar skrev:
(Livsmedelsverket)
Från och med den 1 maj 2005 införs nya regler vid slakt av häst. De innebär bland annat att hästar ska åtföljas av pass när de lämnas till slakt. Sedan 2002 finns krav på att hästar födda efter 2002 ska ha pass innan födelseåret är till ända.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage____11345.aspx

men lagen om pass för alla hästar gäller ju inte fullt ut förräns 2005 års utgång???

Som vanligt så tänker inte myndighetspersonerna... :confused:

Och inte kan dom samarbeta heller!!! :angel:

Redan tidigare har det stått att hästar som skall slaktas behöver pass men Livsmedelselsverket har väntat.
PL

Mia_R skrev:
Önskar att de blev hårdare med papperna vid gränspasseringarna med och inte som nu att "passlösa" hästar importeras och andra stackare exporteras till slakt utan. :devil:

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Passlösa hästar stannar i sverige!!!

Hur gör man om man har en gammal häst som inte har pass? Jag har en häst som fyller 31 år i år. Ska jag behöva skaffa pass åt honom?
En stor kostnad som inte har någon annan funktion........

Antingen det eller kan du inte slakta hästen efter 1 maj men du får avliva den och skicka den till destruktion, vilket kostar. Har man möjlighet, dvs rätt sorts mark till det, kan man ansöka om att få gräva ner den.

Jag har en häst som är importerad från danmark och han har danskt hästpass behöver jag fixa svenskt pass och chipmärka honom?

Om du äger hästen, och själv är svensk, eller bosatt i sverige måste hästen ha nytt pass. men då den redan har det så är det inga stora summor!

Tänk på att du inte får tävla med utländskt pass... ;)

Bettan01 skrev:
Hur gör man om man har en gammal häst som inte har pass? Jag har en häst som fyller 31 år i år. Ska jag behöva skaffa pass åt honom?
En stor kostnad som inte har någon annan funktion........

Jo, man måste ju det. Jag har en ponny som är 25 år, han har levt ett helt liv med bara en språngsedel och utan att ens vara registerard hos ASRP. Men nu måste han registereas hos asrp, ritas av och få ett pass. Helt sjukt. Jag kommer i alla fall inte låta honom gå som slaktdjur så de behöver inte vara oroliga för att han ätit butta och dyl. Dessutom är det inte registerarat hos jordbruksverket när har ätit medel som inte är tillåtna för slaktdjur, så det kommer i alla fall inte stå med i ett ev. pass. Vilket gör ett pass helt önödvändigt för hans del. Men jag måste gladeligen betala massa pengar (för det blir verkligen MASSA pengar) för ett pass till den lilla ponnyn hur som helst!

Senast ändrad av en moderator:

little_anni skrev:
Om du äger hästen, och själv är svensk, eller bosatt i sverige måste hästen ha nytt pass. men då den redan har det så är det inga stora summor!

Tänk på att du inte får tävla med utländskt pass... ;)

Jodå, f.o.m 1/11 2004 så får man lösa hästlicens i sverige utan att hästen är registrerad här.

Visst ska även gamla hästar ha pass men vad är vitsen? Jag har läst nånstans att man kan få ett vite, dvs böter, om man inte har passet, men när skulle detta hända oss med gamla hästar egentligen? Vid slakten? Ok, men det kan man ju ta då istället för att måsta tjafsa sig igenom hästpassregistreringens alla punkter och kostnader. Jag betvivlar att vitet ligger över de 2000 det skulle kosta mig att skaffa pass till mitt 18-åriga varmblod som inte ens är reggat på mig fast jag ägt honom i 13 år...

Är det ens troligt att detta system kommer att fungera fullt ut förrän om tidigast ca 5 år? Nä...det finns fortfarande massa hästmänniskor som inte HÖRT TALAS om hästpasset... Jag berättade nyligen om det för mina stallkamrater och de hade aldrig hört om det tidigare!

Men jag tycker att det är bra med hästpasset när man vill köpa en ny häst. En ägare kommer inte att kunna ljuga om hästens sjukdomar och hältor längre. Det är övergången för oss med gamla hästar som är besvärlig, anser jag! :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 077
Senast: MML
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De flesta ryttare har någon gång ramlat av hästen och ofta innebär det hjärnskakning. Nu inför Svenska ridsportförbundet nya regler för...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EU:s nya hästpassförordning börjar gälla från och med den 1 januari 2016. Den innebär bland annat alla hästar från ett annat EU-land som...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?