Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

F

FTW

Det har ju kommit regler från Jordbruksverket att man bara får ha hästar ute max 12 timmar per dygn om man inte har ligghall till dem.

Min lilla fundering är varför det inte finns regler för hur KORT tid en häst får vara ute. Jag tycker man ser i varje buske hur hästar är ute bara fem-sex timmar per dag, och ibland bara i en sandig paddock.

Jag tror ju absolut att en häst som är ute säg 15 timmar per dag utan ligghall mår bättre än en som är ute 5 timmar per dag. Hur mår benen efter 19 timmar i box?

Är det någon som fattar hur regelskrivarna tänker? Är det missriktad välvilja från deras sida?
Hur resonerar ni?

(Själv är jag ju olaglig för mina hästar är ute mer än 12 timmar, men säg det inte till någon ... :angel:)

Jag förstår dem... jag får ibland dåligt samvete när det är skitväder och skulle gärna åka till stallet och ta in min pålla (som är ute 9h/dygn) om jag hade haft möjlighet.

Men som du säger borde det också finnas en regel om hur kort tid en häst är ute också. Lider med de hästar som står och stirrar in i en vägg 24h/dygn lika mycket som den hästen som står i hage största delen av dygnet utan något skydd för blåst, regn osv.

Håller med dig! Borde finnas en lag om att en häst ska få vistas ute minst en viss tid varje dag förutom vid sjukdom/skada såklart. Tror att hästen lider mer av att vara inne länge än att vara ute länge...

Jo, fast hästar fryser inte lika lätt som vi människor tror ... Och de fryser inte mer för att det blir mörkt, vilket många tycks tro ...

Fast jag håller med om att det är mindre kul när man inte har dem hemma, och ser hur regnet piskar, och vet att hästkrakarna står därute i kylan någonstans. :cry:

här är ett faktablad om hur hästar fryser ( :D).

Jag tror att anledningen till att man itne har lagstiftat är för att det blir olagligt att hålla konvalescenter då...men jag bara gissar.Och det borde gå att formulera lagen så att det kan bli undantag för konvisarna. Kanske är det för att det skall tas hänsyn till om det är full storm eller inte, och då mäste man skriva definition på vilka väder hästar kan var ute i. Men det brde kunna lösas med att skriva in att alla hagar måste ha ligghall, fast det skulle ju sätta fler käppar i hjulet.Stackars jordbruksverket...jag skulle då verkligen inte vilja byta med dem.

Man får hoppas att alla hästägare använder hjärnan och inser att hästar vill vistas utomhus långt mer än typ tre timmar om dagen...

Vad skulle man väntat sig, när de skapat en ny myndighet,som skall försöka skapa sig ett berättigande.
Jo ,man producerar en mängd förodningar som man sedan ger sig ut för att kolla om de efterlevs.

Det stora problemet idag är inte hästar som är ute för mycket.
Om man tänkt lite,kanske man undersökt förhållandena,och kommit fram till att de flesta hästar står inne största delen av dygnet,i propotion till,vad ägaren anser hästen är värd i kronor.
Hästar med tom blick och helt avskärmade från omvärlden,vars enda avbrott från tristessen är att lastas på en skumpande transport ,och sommartid få känna doften av gräs,genom ventilationsluckan,på väg till tävling.

Jovisst skulle man önska att det vore lag på utevistelse.
Men jag tror att man vill komma åt dessa människor som har hästar ute dygnet runt utan någon typ av ligghall.
Tyvärr förekommer det att hästägare har den tron att hästar inte kan frysa, tror att alla hästraser fungerar lika.(Som att gämnföra en gråhund med en kanintax) Det som fungerar i södra sverige kanske inte funkar norr om Dalälven. Att ha tillgång till vindskydd och liggplats tycker jag är ett rimligt krav, om man har tagit på sig det ansvar som det är att ha häst. Tyvärr finns det häst ägare som tror att hästar klarar sig bra, bara man ställer in en bal stelfruset höinselage, och att vatten kan ersättas av snö.
Dessa oseriösa hästägare har inte djurskyddsinpektörerna kommit åt tidigare.

Tyvärr finns det häst ägare som tror att hästar klarar sig bra, bara man ställer in en bal stelfruset höinselage, och att vatten kan ersättas av snö.
Dessa oseriösa hästägare har inte djurskyddsinpektörerna kommit åt tidigare.

Jo, precis, och det är naturligtvis dessa hästägare man vill komma åt.
Men inte mår sådana hästar bättre bara för att de får komma in efter max 12 timmar. De kan ju som sagt ha stått och varit hungriga och frusit hela dagen, utan tillsyn! :o

Jag tror att fler hästar hade mått bättre om kommunens djurskyddsinspektörer kunde ha bättre koll på fler, och dessutom haft mandat att snabbare ta hästar ifrån oseriösa ägare. En liten generell lag om max utevistelse blir nästan lite löjlig i sammanhanget. Man måste ju titta på hela hästens tillvaro.
Tycker jag alltså. :)

Jag förstår hur du tänker. Men visst måste situationen förbättras för dessa hästar, om de får tillgång till en torr dragfri sovplats. Att ta skydd när det är 20grader kallt och snöstorm, eller att kunna gå under tak och torka upp när det regnar flera dagar i sträck.
Detta tycker jag är så rimliga krav,att ingen hästägare borde ifrågasätta detta. Men jag håller med dig, det borde även regleras åt andra hållet också. Hästar måste få komma ut i en för hästen normal miljö också. Men dessa krav från djurskyddsmyndiheten kan kanske stoppa några oseriösa hästägare.

Problemet med hästhållning över huvudtaget idag tycker jag är att "sunt bondförnuft" borde råda oftare.Man borde lära sej se om hästen mår bra istället för att gå efter regelböcker hela tiden.Förr levde man ihop med sina djur på ett helt annat sätt och de gamla kunskaperna,sånt alla visste har tyvärr gått förlorade...Man fodrade med ögat och inte efter beräknade foderstater.Var det dåligt hästväder och hästen behövde komma in tog man in den.Det går inte att säga att vid en viss temperatur eller efter ett visst antal timmar måste den in.Det beror ju helt på omständigheterna.

Att sådana där lagar över huvud taget MÅSTE skapas, beror ju på att så många missköter sina hästar!

Tex så står det i Jordbruksverkets broschyr att hästar MÅSTE få tillräckligt med vatten av DRICKBAR kvalité. Ngt så självklart har ju UPPENBARLIGEN ngn inte begripit!

Så myndigheterna, som ju oftast inte bara består av människor som KAN häst utan och innan, tvingas ju ta beslut om nya lagar pga alla idioter! :mad:

Helt klart har ju alldeles för många sina hästar ute för länge utan vindskydd, så de far illa.
Då MÅSTE ju myndigheten ju "uppfinna" en lag MOT det, och då MÅSTE ju ett maxantal timmar anges!
För står det "lämplig antal timmar" så finns det ju GIVETVIS ngt pucko som kringgår det!

Hur ska myndigheten formulera den lagen då tycker ni alla?
Så att de som lämnar sina hästar ute i ur och skur utan NGT regnskydd för stor del av dygnet slutar med det?
Visst, det går att skriva att det ska avgöras från fall till fall, men hur många hästägare är villiga att betala för en inspektion där hästens PERSONLIGA hagvistelser godkänns?

kopparberg, det där skrev du bra. Man underskattar ofta svårigheterna för myndigheter att formulera lagtexter. Det ser man inte minst på alla pilotfall som måste tolkas av hd för att dra upp riktlinjerna.Det blir lätt absurt om man skulle lagstifta om utevistelse "efter hästens behov och väderleken" eftersom alla sådana relativa angivelser lämnar fältet fritt för tolkningar, som kan vridas fel om ngn vill det.
Synd att man inte kan på ett i realiteten fungerande sätt skriva in i lagtexten "sunt förnuft bör råda" som skjona säger...

skall man skriva en lagtext som fungerar i praktiken så måste den nog vara styrd av angivelser om vad som är lämpligt för häst generellt vad gäller timmar, temperaturer och väderlekar etc.
Alternativet är att låta veterinärmedicinsk expertis fälla avgörandet från fall till fall, men det lämnar fältet öppet för överklagningar i åratal framöver ifall hästägaren tycker att vet dömde annorlunda i ett "likadant" fall och därför bör vets beslut ogiltigförklaras och bla bla blaa så får hästarna stå där under tiden...
Lite drastiskt kanske, men det skulle kunna ske i teorin.

det är lite gran av dubelmoral, det dycker upp artiklar här och var om att hästarna i svergie står ine för mycket och så stiftar dom en sån här lag. ;)

fast tyvär så är det väl så att den behövs :(

men hur är det när dom går på somarbete är det lag på att dom måste kunna gå in i en lighall då med? (somarbete maj-början av sept)

Jag diskuterade våra hästar med inspektören hos mig. Min och en häst till går ute dygnet runt. De har en ligghall. MEN på dagen går det fler hästar i hagen och eftersom ligghallen är för liten för mer än två (max 3) hästar stänger vi av den på dagtid.
Men som bekant kan det ju vara dåligt väder även på dagtid men enligt inspektören är det ok ( om än kanske inte riktigt efter reglerna). Då är det även med i beräkningen att de har en tät skog att gå in i som lindrar blåst bra.

Det är lite konstigt att hästar som ska in på natten inte behöver ligghall eller skydd på dagen medans hästar som går ute dygnet runt ska ha det. Vi är även lagvidriga i det hänseendet att hästarna ofta är ute 13 timmar istället för max 12 men det tar jag inte så hårt på. Det är ju oxå flexibelt så att man kan ta in dem tidigare om det är dåligt väder eller låta dem vara inne på morgonen tex.

Vad står det egentligen i de nya reglerna? Jag hittar inte något på jordbruksverkets eller djurskyddsmyndighetens hemsida. Under vilken tid på året gäller detta?

Så dom får inte vara ute dygnet runt på sommaren då.

Jag är också olaglig. Släpper ut dom vid 6 och tar in dom vid typ halv åtta.

Men mina mår så bra så.

DET tycker jag är konstigt. Man ser tyvärr alltför många hästar som står ute hela dagen i stekande sol på somrarna, utan nåt att söka skugga under.

Och sen har flera av dem "snälla" ägare som tar in dem under natten så att de inte ska behöva gå ute på natten när det är mörkt och svalt :devil:

Alla har hängt upp sig på de här med vinterhalvåret.. Helt otroligt att det inte är fler som upprörs över att så många hästar får stå så under somrarna!
Eller är det nån allmän missuppfattning att hästar uppskattar värmen lika mycket som vi? att de vill stå ute och sola hela dagarna?

Jag har kollat tidigare men inte hittat något om detta utom i djurskyddsbroschyren häst denna är dock ingen författning utan detta kan ses som en "uppfattning" on hur begreppet utegångsdjur skall definieras. Om jag har fel o jag har missat det eller det kommit nyligen så är jag tacksam att få veta.
PL

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur